Bíró Ada, a köztévé új mesterséges intelligenciával készült műsorvezetőjének megjelenése adta az ötletet, hogy a balatoni turisztikában érintett vállalkozók figyelmét is felhívják arra, nekik is el kell gondolkodni az új technikai lehetőségekről. Sokak szerint az alkalmazások segítségével több turistát lehet a régióban csábítani. Velük ért egyet Éskovács Péter, a Balatoni Turizmus Szövetség tanácsadója is, aki szerint nem kell misztifikálni az új technikai lehetőségeket. Jó néhány mesterséges intelligenciával kapcsolatos applikációt bárki, mondjuk a balatoni szállodák dolgozói, de a lángossütők tulajdonosai is tudnak használni. Ezek alkalmazásával ők maguk is sokat tehetnek azért, hogy a mesterséges intelligencia adta előnyök megjelenjenek a balatoni turizmusban. A technika mellett, mindössze arra volna még szükség, hogy a helyi vállalkozók jó történeteket írjanak magukról a közösségi médiában vagy vegyék fel a kapcsolatot az adott téma iránt érdeklődő újságírókkal. Ilyen történetekkel egyébként tele van a Balaton, de ennek ellenére csak kevesen használják tudatosan a storytellingben rejlő lehetőségeket - mondta Éskovács Péter.
Szerinte ma két téma biztosan foglalkoztatja a turisztikai szakembereket a régióban. Az egyik a "mesterséges intelligencia", a másik az "országbérlet" hatása az utazási szokásainkra. Mint mondta: a Balatoni Turizmus Szövetség a napokban kezdte el azt az új kísérletet, amelyben a mesterséges intelligencia segítségével gyártott, "balatoni sci-fi történetbe" helyezték az idei év egyik legnagyobb tavaszi eseményét a XI. Balaton Fagyija választást. A futurisztikus történetbe megpróbálták becsempészni az új utazási lehetőség, az országbérlet egyes előnyeit is. Az úttörő vállalkozásnak számító kampányt egyfajta figyelemfelhívó akciónak szánták a szakma részére, mert úgy vélik, hogy a legtöbb helyi kampányban meglehetősen steril képeket és sablonos szlogeneket használnak. Mindez ugyan hatékony lehet több célcsoport elérésében, de sokan vannak, akiket érzelmileg nem motiválnak utazásra az ilyen megoldások. Szerinte a célközönség e szeletének aktiválásában a történetmesélés (storytelling) lehet hatékony eszköz, amely képes megragadni a képzeletet és mélyebb szinten tud kapcsolódni a potenciális vendégekhez.
Több fagyit ehet az, aki okosan utazik
A Balatonon már szinte nyári meleg volt április első hetében, az emberek többsége rövidnadrágban, fagylattal a kezében korzózott a parton. Sokan nem autóval, hanem az országbérlet előnyeit kihasználva, vonattal indultak el hétvégi kirándulásukra. Akik tömegközlekedéssel jöttek, azok több ezer forintot is megtakaríthattak az új utazási kedvezményeknek köszönhetően: nem kellett az autójukba benzint venniük és borsos parkolási díjat sem kellett fizetniük. A megtakarított pénzből, akár egy kicsit több fagyit is vehettek a turisták - mondta Éskovács.
Ezekre az előnyökre próbáltak rávilágítani a "Rózsaszín Terminátor" munkacímen lezajlott storytelling - akcióban is. A mesterséges intelligencia segítségével olyan képeket helyeztek el a közösségi médiában, amelyeken filmekből ismert karakterek tulajdonságait magukon viselő figurák fagylaltoznak a Balaton partján. Természetesen valamennyi figura vonattal érkezett a régióba. A képekkel azt próbálták sugallni, hogy olyanok is kihasználták az olcsó országbérlet előnyeit, akik egyébként űrhajóval is jöhettek volna a Balatonra. "Olyan képeket próbáltunk generálni az applikációk segítségével, amelyeket bármelyik balatoni vállalkozó, helyi kulturális intézmény, szálloda marketingese is elkészíthetett volna, de eddig valamiért ezt egyik sem tette meg. A képek viszonylag egyszerűek, de mondanivalójukkal fel tudják kelteni az érdeklődést a Balaton történései iránt." - mondta Éskovács.
A humor, a pozitív hozzáállás több turistát is jelenthet
Éskovács szerint: a humorban bővelkedő storytelling olyan kommunikációs forma, amelyben komoly, de mégis vidám történeteket használhatunk információk közlésére, érzelmek kiváltására. Az ilyen megoldások alkalmasak a potenciális turisták képzeletének megmozgatására és cselekvésre, hovatovább utazásra is késztethetnek. A tanácsadó úgy véli, hogy a Balaton igazi történeti kincsesláda, de ezt csak kevés turisztikai szervezet használja ki tudatosan. "Mindenki tudja, hogy a régió tele van helyi legendákkal, mesékkel, amelyek bepillantást engednek a helyi kultúrába, történelembe. A turizmus során érdemes ezeket a történeteket életre kelteni idegenvezetések, kiállítások vagy fesztiválok keretében" -mondta Éskovács. Szerinte a balatoni szakemberek egyébként számos jó nemzetközi példából is tanulhatnak. Ilyen a skóciai Loch Ness-i szörny legendája, amely ca. egymillió turistát vonz minden évben a tóhoz. Itt a helyi vállalkozások kihasználják a legendát, és szörny-témájú túrákat, szállást és emléktárgyakat is kínálnak. Persze sok más példa is van arra, hogy egy jó történet komoly segítséget adhat a turizmusnak: Ilyen Edinburgh, amely híres kísértetházairól és szellemekkel teli múltjáról. A település számos kampányt indított már, amelyekben ezeket a történeteket mesélik el. Most éppen a "Ghostly Tours of Edinburgh" túrák keretében a város sötét múltját tárhatják fel a turisták. Romániában pedig komoly turisztikai vonzerőt jelentenek a Drakula-tematikára épülő túrák, Törcsvár közelében található várát évente másfél millióan látogatják meg. Természetesen a már korábban említett Star Wars megoldások is sok turistát vonzanak. Londonban például éveken át működtették a Jedi Temple nevű pubot, ahol Jedi Chowder és a Wookie Cookie is kapható volt. Ide szinte csak előfoglalással lehetett bejutni, amíg nyitva volt. Magyarországon pedig a BalatonBike365 csapata lehet a legjobb példa, arra, hogy a turisztikai lehetőségeket hogyan lehet jól kombinálni olyan érdekes (bringás) történetetekkel, amelyek hatására több tízezren kaptak már kedvez ahhoz, hogy körbetekerjék a Balatont.
Ami a művészetben hatékony, az gyakran a turizmusban is
A tanácsadó fontosnak tartja azt is, hogy a turisztikai kommunikációval foglalkozó szervezetek, ne csak a technikai újdonságokat, hanem a kortárs képzőművészek munkáit is tanulmányozzák, mielőtt a storytelling eszköztárát használják. Érdemes például Weiler Péter Balatonnal kapcsolatos festményeit, Kolodko Mihály mini szobrait és névtelenségbe burkolódzó 0036 Mark utcai falmatricáiról szóló cikkeket is elolvasni. Természetesen a nagy "klasszikusoktól" is tanulhatnak valamit a mai kommunikációs szakemberek. Andy Warhol Campbell leveskonzervek című alkotása, Roy Lichtenstein Whaam! című festménye, vagy Banksy Lány a léggömbbel street art megoldása is jó példa lehet arra, milyen storytelling eszköztárral lehet felhívni a figyelmet a társadalmunkat foglalkoztató kérdésekre. Éskovács szerint ezeknek a művészeknek az alkotásait már csak azért is érdemes tanulmányozni, mert villámgyorsan kiderülhet bárki számára, hogy a modern vizuális történetmesélők művei egy - egy "képbe" sűrítve mondják el azt, amit a reklámpszichológusok csak több kötetes kutatási jelentésben tudnának leírni az emberi lélekről.
A diplomatákat is bevonnák a turisztikai kampányba
Éskovács kiemelte: igaz ugyan, hogy a storytelling növeli a látogatottságot és javíthatja a vendégélményt, ennek alkalmazásával kapcsolatban azonban számos szerzői jogi kérdés is felmerülhet, különösen akkor, ha abban a mesterséges intelligenciával gyártott megoldások is helyet kapnak. Éppen ezért fontos, hogy a szakemberek folyamatosan kövessék azokat a jogi vitákat, amelyek a témával kapcsolatban most zajlanak.
A tanácsadó mindezekhez hozzátette: a régióban további storytelling kísérleteket szeretnének megvalósítani a nyár folyamán. Ezekben természetesen szerepet kap majd a mesterséges intelligencia is. A munkához már keresik a partnereket. A turisztikai kísérletben szeretnének együttműködni művészekkel. a BalatonBike365 csapatával, a MÁV-csoport, a Balatoni Hajózási Zrt. szakembereivel és olyan országok nagykövetségeivel, diplomáciai testületeivel is, ahonnan számos turista érkezhet 2024-ben a Balatonra.