- Hirdetés -

Feleannyit számláztak a cégek

|

- Hirdetés -

Sokkal kevesebb számla keletkezett 2020 első negyedévében, mint az előző év hasonló időszakában – derül ki a Bisnode friss adataiból. Mind darabszámban mind értékben a felére esett a számlaforgalom. A szállítók szűkebbre szabták a fizetési határidőt, de a számlafizetési késedelmek mértéke ettől függetlenül csökkent. Csongrád megyében a számlák értékének 90 százalékát határidőre rendezték, és a leggyorsabban a Nógrád megyei szállítók jutottak a pénzükhöz.

Nagyot zuhant az idei első negyedévben a hazai cégek által kiállított számlák száma és értéke is a tavalyi hasonló időszakhoz képest, mindkét érték gyakorlatilag a felére esett vissza: előbbi 47, utóbbi 50 százaléka a 2019-es értékeknek – derül ki a Bisnode cégcsoport március végi adataiból. Idén az első három hónapban 168 164 számlát állítottak ki a tavalyi 315 641-gyel szemben. A számlákat kiállító cégek száma ugyancsak megcsappant: 27 százalékkal alacsonyabb a 2019-es értékeknél.

Az átlagos fizetési késedelem 15,8 nap volt, ami egy tizednapos javulás az előző évi 15,9-hez képest, miközben az átlagos fizetési határidő 11 százalékkal csökkent: 24,5-ről 21,9 napra.

Nőtt ugyanakkor az extrém késések aránya: a két hónapon túl rendezett számláké 5, a három hónapon túl rendezett számláké pedig 19 százalékkal emelkedett, értékarányban még számottevőbb a különbség: a hatvan napon túli késéseké 23, a 90 napon túliaké pedig 56 százalékkal lett magasabb. Hiába tűnik azonban nagynak a növekedés, így is csak kevés számla esetében fordul elő ilyen nagy késés: két hónapos késést az összes számla 1,38 három hónapos késést pedig az összes számla 0,75 százalékában regisztrált a Bisnode. Ezzel párhuzamosan összességében 3 százalékkal kevesebb számlát rendeztek lejáratig.

Ágazati bontásban vizsgálva a fizetési morált, feltűnő, hogy minden ágazatban legalább a számlák felét időben rendezték. A sereghajtók közé tartozik az építőipar (51%) a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása, illetve a közigazgatás, védelem; kötelező társadalombiztosítás (58-58%).

A legrendesebben fizető ágazatok közé a fafeldolgozás (75%) kiskereskedelem (kivéve: gépjármű, motorkerékpár) (74%), az információ, kommunikáció, illetve az egyéb szolgáltatások (73-73%), valamint a Nagykereskedelem (kivéve: jármű, motorkerékpár) (72%) tartozott idén januártól március végéig a Bisnode adatai alapján.

A tavalyi hasonló időszakhoz képest a legrendesebben fizetőknél a kiskereskedelmi iparágban 3 százalékos romlás, az információ, kommunikációnál pedig öt százalékos javulás figyelhető meg az időben kifizetett számlák arányának alakulását vizsgálva, míg az egyéb szolgáltatásoknál egy százalékos a javulás (a nagykereskedelemnél nem regisztrált változást a Bisnode).

A fizetési határidőt a Művészet, szórakoztatás, szabad idő ágazatában szabták a legszűkebbre 2020 első negyedévében: átlagosan 10,7 napot írtak elő fizetésre a megrendelőknek. A legmegengedőbbek a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása iparág szereplői voltak, ahol 41 nap volt az átlagos fizetési határidő.

A számlák késedelmes kifizetése a legkevésbé a bányászat, kőfejtés ágazatra volt jellemző, ahol 10,5 napos átlagos késést rögzített a Bisnode, ez az érték a művészet, szórakoztatás, szabad idő ágazatban volt a legmagasabb az idei első negyedévben: 26 nap.

Extrém késések leginkább a művészet, szórakoztatás, szabad idő ágazatra voltak jellemzőek, ahol a számlák 4 százalékát csak két hónapon túl, 3 százalékát pedig csak 3 hónapon túl rendezték. A számlák értékét tekintve viszont az építőiparra jellemző leginkább az extrém késés: itt is 4 százalékos a 60 napon túl, illetve 3 százalékos a 90 napon túl rendezett számlák aránya.

A pénzhez jutási idő az információ, kommunikáció ágazatban volt a legjobb – 26 nap – míg a leghosszabb ideig – közel 60 napig – a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása iparág szállítói várhattak pénzükre. Mindkét érték javult a tavalyiakhoz képest: előbbi 8, utóbbi 4 nappal rövidült.

A pénzhez jutási időt területi alapon vizsgálva Nógrád megye vezet, ahol 31 nap alatti értéket mért a Bisnode. A legtovább a Komárom-Esztergom megyei szállítók várhattak a pénzükre: bő 55 napot. Mindkét érték alacsonyabb, mint az előző év hasonló időszakában volt: előbbi 6,6 utóbbi 2,5 nappal.

A fizetési morál idén Nógrád megyében volt a legjobb, ahol az összes számla 74 százalékát fizették ki időben. Érdekes, hogy az időben kifizetett számlák értékarányát tekintve Csongrád az éllovas 90 százalékkal. A sereghajtó a számlák darabarányát nézve Somogy (47%), értékarányát nézve pedig Zala megye (42%).

Fizetésre a legszűkebb határidőt Baranya megyében szabták – itt 17 napos volt az átlagos fizetési határidő-, míg a legnagyvonalúbbak a somogyiak voltak – 34 nappal. A legtöbbet Komárom-Esztergom megyében késtek a fizetéssel – átlagosan 24 napot -, a legpontosabbak pedig Győr-Moson-Sopron megyei vállalkozások voltak, ahol 12 napos átlagos késést mért a Bisnode.

Nógrád és Jász-Nagykun- Szolnok megyében a többinél gyakoribbak voltak az extrém késések is, a számlák értékének 3 százalékát 90 napon túl rendezték mindkét helyen.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...

Különleges kisfilmmel kampányol a Pfizer

Verset szavalni sokaknak egyáltalán nem okoz gondot, kivéve, ha van a dologban egy kis csavar. Adott egy vers, és egy igen nehéz feladat: egyetlen levegővel kell végig mondani a strófákat. A Pfizer egy nem...

Izgalmas hajsza a NatGeo új sorozatában

Az amerikai lépfenetámadások 20. évfordulója alkalmából a National Geographic 2021 decemberében műsorára tűzi a biológiai terrorcselekmény és az azt követő izgalmas nyomozás történetét feldolgozó Halálzóna: Antrax című filmsorozatot. A hatrészes széria a Halálzóna című...

Új megoldásokat keresnek a munkavállalók

A dolgozók megéléseiből táplálkozó „nagy felismerés" jelenség következményeként újabb jelentős mozgás indulhat be világszerte a munkaerőpiacokon – mutat rá a Randstad Workmonitor 2021-es második felmérése. A több mint 27,000 dolgozó megkérdezésével 34 piacon, köztük...

Zenélő növényekkel kampányol az E.ON és az ACG

Az ACG Reklámügynökség és az E.ON zenélő mikrooázisokat hozott létre a vállalat klímaváltozás elleni küzdelem fontosságáról szóló kampányának részeként. A különleges installációknak köszönhetően a budapesti Széna- és Szent Gellért téren várakozó utasok nemcsak a...

Erős negyedévet zárt az Allianz

2021-ben az Allianz Csoport a harmadik negyedévben is erős működési teljesítményt mutatott fel az összes üzletágában. Ez azt bizonyítja, hogy az üzleti modellünk jól működik, segítségével ki tudjuk használni a globális gazdasági környezet és...

Eldőlt, viszi a 4iG a DIGI-t

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA