A személyes információk vagy fotók megosztása az olyan közösségi oldalakon, mint például a Facebook és az Instagram, sokak számára napi tevékenységgé vált. A Kaspersky Lab által készített kutatás eredményei azt mutatják, az emberek többsége digitálisan (93%) osztja meg adatait és közel minden második felhasználó megosztaná legfontosabb személyes okmányait. A felnőttek 70%-a a gyerekeiről tesz közzé fotókat és videókat, a válaszadók 45%-a pedig a másokról készített videókat és fotókat teszi nyilvánosan elérhetővé. Úgy tűnik, a fiatal generáció van kitéve a legtöbb veszélynek, ez a korosztály nagy mennyiségű szenzitív adatot tesz hozzáférhetővé idegenek számára.
Aggodalomra ad okot, hogy az emberek csaknem fele (44%) teszi publikussá – azaz bárki számára láthatóvá – a bejegyzéseit, személyes információit. Fontos tudni, hogy minden adat, amit nyilvánosan osztunk meg magunkról és másokról, kontrollálhatatlanul kerül a kibertérbe és olyanok számára is elérhetővé válik, akik vissza tudnak élni vele. Minden ötödik ember beismeri, hogy az érzékeny adatait megosztja olyanokkal, akiket kevésbé vagy egyáltalán nem ismert.
A felhasználók veszélyeztetik magukat, lehetőséget biztosítanak a kiberbűnözőknek például a személyazonosság lopásra vagy pénzügyi visszaélésekre. A Kaspersky kérdőívét kitöltők 37%-a tesz közzé pénzügyi- és tranzakciós részleteket, 41%-uk beszkennelt útlevelet, jogosítványt és egyéb személyes dokumentumot, további 30% a jelszavát.
A kutatás szerint az emberek nemcsak az adataikat osztják meg, hanem olyan készülékeket is, amelyeken az értékes adatokat tárolják. Valójában 10%-uk adta meg már PIN-kódját idegennek azért, hogy hozzáférése legyen készülékéhez, valamint 22%-uk hagyta el a készülékét védtelenül és felügyelet nélkül emberek között. Továbbá a válaszadók 23%-a adta át a készülékét egy másik személynek rövid ideig.
„Nagyon veszélyes szokás, ha túlzásba visszük adataink megosztását másokkal vagy akár vállalatokkal. Manapság az információ megosztása könnyebb, mint valaha és épp ez a cél hívta életre az Internet megszületését. Ugyanakkor fontos tudatni a felhasználókkal, ha értékes és szenzitív információt tesz közzé magáról és/vagy másokról, akkor egyúttal lemond a felügyelet jogáról. Mert nem lehetünk biztosak abban, hogy ki és miként fogja felhasználni ezeket az információkat. Az emberek szó szerint mások kezébe adják az életüket meghatározó személyes információkat.” – magyarázta Andrei Mochola, a Kaspersky Lab Consumer Business részlegének vezetője.
A tanulmány azt mutatja, hogy a fiatal korosztály oszt meg érzékeny adatokat online a leggyakrabban. A 16-24 éves korosztály 61%-a, ezzel szemben az 55 év felettiek mindössze 38%-a aktív a közösségi portálokon. Ez az arány megmarad a pénzügyi információk közzétételénél, hiszen a fiatalok 42%-a ismerteti az online tranzakciók adatait, míg az 55 évnél idősebb korosztálynak csupán 27%-a.