Felhőbe költözött a digitális mérés

Jelentősen megújult a hazai digitális közönségmérés, miután bevezették az e.gemius nevű szoftvert.A megoldás a jövőben cross médiás mérések megjelenítését is lehetővé teszi, azaz egy helyen lehetnének hozzáférhetők a netes, a tévés és a rádiós mérési adatok.

Európában az elsők között vezette be október elsején a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) az e.gemius nevű szoftvert. Ugyanezt a rendszert alkalmazzák már a dán, a belga és a lengyel piacon is. Bár a digitális látogatottsági adatok már eddig is elérhetők voltak online felületen, azonban a teljes körű szolgáltatáshoz a Gemius Explorer szoftver letöltésére volt szükség, ami csak Windows alatt futott. Az új megoldás fő előnye, hogy felhőalapú, azaz az adatokat a Gemius szerverein tárolják, így bármilyen eszközről hozzáférhető.

Piaci különbségek

A rendszert a magyar piacra szabták, azonban ez nem külön fejlesztést jelent, inkább igazodást az országonként eltérő igényekhez. „Itt olyan különbségekre kell gondolni, mint például hogy Lengyelországban nincs publikusan elérhető felülete a mérésnek, nálunk azonban továbbra is bárki számára hozzáférhetők az alapvető adatok. Belgiumban pedig a »real user« adatok nem érhetők el mindenki számára, míg Magyarországon ezeket is bárki megnézheti” – említett néhány országonkénti különbséget Ambruszter Géza, a Gemius Hungary cégvezetője a Marketing&Media magazinnak nyilatkozva.

Az új rendszerrel lehetővé vált a demográfiai és keresztfogyasztási adatok elemzése az applikációknál, és ehhez kapcsolódóan követhető lesz az elérés és a megnyitási gyakoriság is. Szintén az új szolgáltatás előnyei közé tartozik, hogy úgynevezett API-k segítségével lehetőség van automatizáltan demográfiai adatok, riportok és adatbányász-megoldások használatára. Ezzel többek között növelhető a programmatic kampányok hatékonysága is.

Az e.gemiusban további megoldások is rejlenek, ezek közé tartozik, hogy akár cross média mérések megjelenítésére is lehetőséget biztosít. Olyannyira, hogy október elsejétől a lengyel piacon ezt már be is vezették. Mint Ambruszter Gézától megtudtuk, Lengyelországban a mi DKT-nknak megfelelő szakmai szervezet megrendelte a Gemiustól a tévés és a rádiós közönségmérési adatok megjelenítését is, amelyek így együtt elemezhetők. Amennyiben ezt a hazai piaci szereplők igénylik, nálunk is megoldható, hiszen a rendszer bármilyen platform adatainak megjelenítését el tudja végezni, legyen szó okosórás adatokról vagy éppen tévés, rádiós közönségmérésről.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is.