- Hirdetés -

Felpörgetheti az ingatlanpiacot a zöldhitel

|

- Hirdetés -

Napokon belül elstartol az NHP Zöld Otthon Program, ami új lendületet adhat a hazai ingatlan- és jelzáloghitelpiacnak. A Duna House ingatlan és pénzügyi szakértői elsősorban az agglomeráció további erősödését várják az új terméktől, amelyhez összességében – az előző évhez képest – 30%-ot meghaladó lakáshitelpiaci növekedést is becsülnek.

Az október 4-étől igényelhető „zöldhitel” elsődleges célja, hogy a zöldotthonok iránti keresletet, illetve ezen keresztül a kínálatot élénkítése. A Lechner Tudásközpont adatai szerint a 2020-ban kiadott energetikai tanúsítvánnyal rendelkező lakóingatlanok mindössze 4,78%-a esett a legjobb besorolásokba (AA++, AA+, AA, BB), így kijelenthető, hogy még mindig sok lakásra ráfér a korszerűsítés itthon.

Az új támogatási forma zöldotthonokhoz igényelhető, tehát legalább BB energetikai besorolással kell rendelkeznie, vagy az új lakásra vonatkoztatva legfeljebb 90 kWh lehet az egy négyzetméter alapterületére jutó éves energiafogyasztása a kormányrendelet értelmében. Vásárláshoz ezt energetikai tanúsítvánnyal kell bizonyítani, míg építés esetén műszaki dokumentáción alapuló előzetes energetikai számítással, amit használatbavétel után igazolni is kell az okirattal. Az EU-s előírásokat követő jogszabály szerint 2022. július 1-jétől már úgyis csak a közel nulla energiaigényű épületek kivitelezhetőek, és a megújuló energia részarányának is el kell érnie a 25%-ot.

Hogyan hat az új hitel a piacra?

„Az ingatlantranzakciók esetében még mindig van fontosabb érv a környezetvédelemnél, de egyre magasabb azon tudatos vevők aránya, akik a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe veszik a lakásvásárlásnál. Ez azonban sokszor nem társul vásárlóerővel, hiszen a potenciális vevők kifejezetten árérzékenyek az ingatlanok tekintetében is” – kezdte Benedikt Károly, a Duna House PR és elemzési vezetője. „Az új hiteltermék azonban javíthat ezen az arányon, különösen, hogy a CSOK-kal is összevonható, így kamatmentességre lesznek jogosultak az igénylő kétgyermekes családok a 10 millió, vagy minimum három gyermek esetén a maximum 15 millió forintos hitel erejéig, amely összeget a legfeljebb 70 millió forintos „zöldhitelnek” tartalmaznia kell.

Ennek a kölcsönnek azonban nem feltétele a családalapítás, akár egyedülállók is igényelhetik, így biztosan sokan fognak élni a lehetőséggel. A nyári korrekciót követően így ősszel újra aktív piacra számítunk, amelyben jelentős szerepe az agglomerációnak lesz. A vidék további erősödése főleg a kisebb beruházások, iker- és sorházak építése által lesz érzékelhető.”

Fülöp Krisztián, a Duna House Pénzügyek vezetője hozzátette: „A Zöld Otthon Program a lakáscélú jelzáloghitelpiacot is tovább élénkítheti, ahol a nyár kisebb csúszással érzékeltette hatását. Becslésünk alapján augusztusban 110 milliárd forint jelzáloghitel realizálódott Magyarországon, amely az elmúlt hónapokhoz képest ugyan kisebb mérséklődést mutat, de még így is bőven túllépi a 100 milliárdos álomhatárt. Ez a trend akár 30%-ot meghaladó növekedést is hozhat a lakáshitelpiacon az előző évhez képest.”

Lehetőségek és kritériumok

Az MNB egy 200 milliárd forintos keretet bocsájt rendelkezésre, ebből pedig az igénylők maximum 70 milliós kölcsönt vehetnek fel 2,5%-os kamattal, legfeljebb 25 éves futamidőre, az alábbi célokra:

építési telek vásárlása (maximum a hitel 50%-áig), és azon új lakás építése;
már meglévő telken új lakás építése;
félkész (használatbavételi engedély nélküli) lakóingatlan megvásárlása és befejezése;
természetes személy részére való értékesítés céljából építés vagy építtetés;
autóparkoló és/vagy tároló vásárlása az új lakással egyidejűleg, ha azonos a helyrajzi számuk, vagy többlakásos ingatlan esetén azonos lakóépületben (annak udvarán, telkén) található;
korábban igényelt zöldhitel refinanszírozása.

A fenti kritériumok szerint így az új hitel nem a befektetőknek fog kedvezni, hanem azoknak, akik ténylegesen oda is költöznek az új lakásba, és minimum 10 évig életvitelszerűen ott is laknak. Ez idő alatt nem adható bérbe az ingatlan, a hitel futamideje alatt pedig nem elidegeníthető, nem terhelhető – a finanszírozó bank kivételével. További feltétel, hogy a lakás az adós tulajdonába kerüljön (több adós esetén a tulajdonrész szabadon meghatározható), haszonélvezeti jog ne terhelje (kivéve az adós egyenesági hozzátartozója), illetve a tulajdonosnak 90 napon belül állandó lakhelyet igazoló lakcímkártyát kell bemutatnia. A rendelkezésre tartási idő vásárlás esetén 3, építésnél pedig 4 év.

Hosszú távon kifizetődő

Minél korszerűbb lakóhelyünk – fel van szerelve például napelemmel, korszerű fűtési rendszerrel, megfelelő hőszigeteléssel vagy új nyílászárókkal –, annál alacsonyabb rezsiköltségekkel kell számolnunk. A környezettudatosság eszmei értékéről már nem is beszélve. A későbbi értékesítés szempontjából pedig szintén jól jönnek ezek a tulajdonságok, a Duna House szakértőinek tapasztalatai alapján ugyanis a fenntarthatóság jegyében épülő lakásokat, házakat nem csak gyorsabban, hanem akár 5-15%-kal drágábban is el lehet adni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ezekre a marketingtrendekre kell figyelni idén

Az üzleti szempontok és a társadalom iránti felelősség összehangolása, a fogyasztói tudatosság egyre magasabb szintre emelkedése, az élmények iránti fokozott vágy, járvány-fásultság – többek között ezekre a trendekre lesz érdemes odafigyelniük idén a marketingszakembereknek....

Új vezetők a Borsodinál

A Borsodi Sörgyár idén januártól átalakította ellátási láncért felelős csapatát. Plamen Angelov Denchev, aki korábban a Molson Coors bolgár Haskovo sörgyárát irányította, tavaly év vége óta tölti be az ellátási lánc igazgatói szerepet a...

Új taktikákkal támadnak a kiberbűnözők

Új, gyorsan fejlődő kémprogramtámadás-sorozatot fedeztek fel a Kaspersky szakértői, melynek keretében már több mint 2000 iparvállalatot ért támadás világszerte. A mainstream kémprogram-támadásokkal ellentétben ezek a támadások azzal tűnnek ki, hogy korlátozott számú célpontra irányulnak,...

Ismét díjazták a Baumit honlapját

A Baumit Kft. vállalati honlapja – baumit.hu – 2021 decemberében, második alkalommal nyert díjat a magyarországi legrangosabb, legmagasabb presztízsű „Az Év Honlapja” pályázaton. Míg 2020-ban Kereskedelem kategóriában lett Az Év Honlapja, addig 2021-ben az...

Új ügyféllel erősít a MITTE

A MITTE Communications nyerte az S IMMO Hungary ingatlanbefektetési társaság marketing céljainak támogatására kiírt zárt ügynökségi tenderét. Az ügynökség felel az S IMMO helyi média-, marketing- és PR-tevékenységéért.Az S IMMO AG egy bécsi székhelyű,...

Egyre fontosabb a fogyatékossággal élők munkaerőpiaci integrációja

Nem csak kiemelt társadalmi ügyként kezelik, hanem el is várják a munkáltatóktól a fogyatékosággal élők munkaerőpiaci integrálását a dolgozók – derült ki a Szerencsejáték Zrt. megbízásából a közelmúltban készített 1000 fős online kutatásból. A...

Nyáron érkezik hozzánk a Disney+

A Disney hivatalosan is bejelentette, hogy idén nyártól újabb 42 országban teszik elérhetővé a Disney+ streaming szolgáltatást, az újabb bővítési körbe pedig Magyarország is bekerült. Az új piacok között, ahol megjelenik a Disney+ számos európai...

A hazai webáruházak a karácsonyi szezon győztesei

A felnőtt magyarok háromnegyede a karácsonyra vásárolt ajándékok közül legalább egyet online rendelt meg 2021-ben, elsősorban belföldi webáruházakból – derült ki a Reacty Digital 2022. januári felméréséből. A csomagok többsége házhoz szállítással érkezett, a...

Világhírű befektető csapott le a magyar startupra

Az elektromosautó-flották számára útvonaltervezőt fejlesztő Volteumra a világ egyik legmeghatározóbb startup befektetője is felfigyelt. A korábban a Start it @K&H inkubátorban fejlődött csapat most bekerült a Techstars „Cities of the Future” akcelerátor programjába, ami...

Komoly kockázatot jelenthet az ügyfélazonosítás

Az utóbbi időszakban a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb fókuszt kapott a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozás elleni fellépés az Európai Unióban. Bár az EU-s jogszabályban rögzített átvilágítási folyamat alapjaiban nem változott, a most elkészült...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

2022 is az e-kereskedelem éve lesz

Azt régóta tudjuk, hogy sikeres vállalkozás ma már nem létezhet hatékony online jelenlét nélkül, de a világjárvány hazánkban is példátlan e-commerce robbanást hozott magával: 2021 első félévében 30 százalékos bővülés mellett bruttó 494 milliárd...

Ezekre a marketingtrendekre kell figyelni idén

Az üzleti szempontok és a társadalom iránti felelősség összehangolása, a fogyasztói tudatosság egyre magasabb szintre emelkedése, az élmények iránti fokozott vágy, járvány-fásultság – többek között ezekre a trendekre lesz érdemes odafigyelniük idén a marketingszakembereknek....

Új vezetők a Borsodinál

A Borsodi Sörgyár idén januártól átalakította ellátási láncért felelős csapatát. Plamen Angelov Denchev, aki korábban a Molson Coors bolgár Haskovo sörgyárát irányította, tavaly év vége óta tölti be az ellátási lánc igazgatói szerepet a...

Új taktikákkal támadnak a kiberbűnözők

Új, gyorsan fejlődő kémprogramtámadás-sorozatot fedeztek fel a Kaspersky szakértői, melynek keretében már több mint 2000 iparvállalatot ért támadás világszerte. A mainstream kémprogram-támadásokkal ellentétben ezek a támadások azzal tűnnek ki, hogy korlátozott számú célpontra irányulnak,...

Ismét díjazták a Baumit honlapját

A Baumit Kft. vállalati honlapja – baumit.hu – 2021 decemberében, második alkalommal nyert díjat a magyarországi legrangosabb, legmagasabb presztízsű „Az Év Honlapja” pályázaton. Míg 2020-ban Kereskedelem kategóriában lett Az Év Honlapja, addig 2021-ben az...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA

Negyven percnyi reklámot nézünk naponta

2021 negyedik negyedévében naponta átlagosan 5 óra 14 percet töltöttünk a tévékészülékek előtt: a nők közel 5 és fél órát, míg a férfiak az átlagnál 18 perccel kevesebbet – derül ki a Nielsen Közönségmérés...