Felpörgette a Facebook használatát a járvány

A hírek, az élő közvetítések és a chat – ezek azok a funkciók, amikkel tarolt az elmúlt időszakban a Facebook. Gyakrabban és többet facebookoztunk az elmúlt hetekben, mint a megelőző időszakban, és sok esetben a családi kapcsolattartást, a munkahelyi ügyeinket is a Facebookon intéztük – többek között ez derül ki a Be Social közösségi média ügynökség legutóbbi felméréséből.

Azt mondhatjuk, hogy minden közösségi médiafelületet többet és intenzívebben használtunk az elmúlt hónapokban, viszont az adatokból arra lehet következtetni, megváltozott, hogy milyen céllal keressük fel őket. A kérdőív kitöltőinek 43,5%-a mondta azt, hogy többet van a Facebookon a járványhelyzet időszakában, mint korábban. A YouTube-ot 34,54%-uk, az Instagramot 20,38%-uk használja többet.

A veszélyhelyzet egyértelmű nyertese Magyarországon, ahogy más piacokon is, a Facebook. A Facebook hivatalos blogján megjelent adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt a Facebook előtt töltött idő, főleg a csetelés miatt azokban az országokban, ahol a vírus miatt karantént vezettek be. Persze ez nem meglepő, hiszen a Facebook az a közösségi platform, amely egész működését a hírek és külső oldalra mutató hivatkozások megosztására, illetve a tematikus csoportokon belüli kommunikációra alapozza.

A Be Social felmérése szerint a magyar felhasználók között 4%-kal nőtt azok aránya, akik naponta többször is megnézik a Facebookot, és nőtt az aktivitások száma is, hiszen 6%-kal többen vannak azok, akik naponta akár többször is posztolnak. Szintén érdekes, hogy átalakult, miért is használják szívesen az emberek a Facebookot. Míg ez év elején a válaszadók 58,2%-a használta a Facebookot hírforrásként, most azt látjuk, hogy idén tavasszal már 67%-uk kifejezetten a híreket figyelte az oldalon.

Év elején még az volt a Facebook egyik legfőbb vonzereje, hogy az ismerősökről megtudhatunk mindenfélét (56,89%), mostanra ez a szempont kevésbé fontossá vált (48%). Ahogy nem meglepő módon a járványhelyzet alatt a Facebook események sem játszanak olyan fontos szerepet életünkben, mint néhány hónappal korábban – akkor még a válaszadók 58,2%-a jelölte meg ezt a lehetőséget a közösségi oldal egyik fő pozitívumaként, most pedig már csak 37%. Azok, akik otthonról dolgoztak az utóbbi hetekben lényegesen nagyobb arányban válaszolták azt, hogy a munkával kapcsolatos dolgaikat is a Facebookon intézik (28,65%).

A Live lett az új tévé

Vannak dolgok, amelyek épp a koronavírus iránti kíváncsiság és fokozott érdeklődés miatt kerültek előtérbe. Ilyen például az élő közvetítéshez való csatlakozás a Facebookon. Míg korábban csak a válaszadók 4,79%-a mondta azt, hogy gyakran szokott élő közvetítéshez csatlakozni, mostanra ez az arány 14%-ra nőtt. Ugyanígy jóval kevesebben vannak már azok, akik viszont még soha életükben nem láttak Facebook Live-ot: 38,14% helyett mindössze 24%.

A koronavírussal foglalkoztak az elmúlt hetekben sok esetben még a sztárok, ismert emberek is – a válaszolók többsége (62%-a) találkozott is olyan bejegyzéssel, amikor egy ismert ember tett közzé posztot vagy videót a járványhelyzettel kapcsolatban. Tóth Gabi, Kasza Tibi és Orbán Viktor posztjai maradtak különösen emlékezetesek a válaszadók számára. Olyan is előfordult, hogy a koronavírussal kapcsolatban valótlan információval találkoztak a felhasználók – 35%-uk számolt be ilyenről. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy minden negyedik válaszoló úgy nyilatkozott, hogy nem biztos benne, hogy meg tudja állapítani, mi valótlan és mi nem azok közül az információk közül, amiket a Facebookon olvas. Aki felismeri a valótlan tartalmat, az is csak ritkán lép fel ellene: leginkább csak magukban szörnyülködnek (25%), esetleg nyomnak egy dühös fejű ikont (15%), de csak 100-ból heten jelentik a tartalmat a Facebooknak.

A vírus elleni védelem legfontosabb eszközeinek hirdetéseivel tele volt a Facebook, ám a válaszadók közül csak kevesen szánták rá magukat, hogy ezek hatására vásároljanak: 7%-uk vett így szájmaszkot, 3,6%-uk kézfertőtlenítőt. Ellenben csaknem minden 5. válaszadó (18%) vélte úgy, hogy többet vásárolt online a járványidőszakban, mint korábban.

„A Facebook sikere megmutatta, hogy miért is hasznos, ha egy közösségi felület sokrétű funkciókat kínál a felhasználói számára” – értékelte a felmérést Joanelli Tamás, a Be Social ügyvezető-tulajdonosa, aki szerint a Facebook azért tudott jobban nőni, mint a konkurencia, mert elsőszámú hírforrássá tudott válni a magyar netezők számára. Emellett a Facebook Live nemcsak a hírtévék szerepének jelentős részét vette át a nagy magyar hírportálok segítségével, de tulajdonképpen kiváltotta a közszolgálati televíziót is a hivatalos kormányzati kommunikációban.

„A Facebook Live platformon számtalan profi és amatőr beszélgetős műsor indult el a karanténidőszakban, ezzel olyan tartalmi pezsgés, sőt túlkínálat alakult ki a közösségi oldalon, ami akár csak egy éve is elképzelhetetlen lett volna” – tette hozzá Joanelli. Szerinte azt sem szabad elfelejteni, hogy a Facebook jelenlegi sikerében fontos tényező az is, hogy integrált, de teljes értékű chatapplikációt is kínál, miközben a konkurensek, a Snapchat, a Twitter, a Tiktok, vagy a cégen belüli ellenlábas, az Instagram, legfeljebb kiegészítő szolgáltatásként tekintenek erre a funkcióra.

„Bevált a Facebook most már szinte egyedülálló stratégiája, amely alapján nyitottak maradtak az internet más részei felé, ellentétben a többi konkurensükkel. Amíg kihívóik zárt rendszereket hoznak létre, amikben gyakran még egy külső hivatkozás, link megnyitása sem magától értetődő, addig a Facebook azzal tudott sikeres lenni a veszélyhelyzetben, hogy összegyűjti az internet legjavát, és így tulajdonképpen a böngészés kiindulópontjává válik” –- összegezte a Facebook sikerét Joanelli Tamás.

Több mint 4700-an töltötték ki a Be Social kérdőívét, amely a hamarosan nyilvánossá váló 2020-as Nagy Facebook Körkép kiegészítéseként az online térben vizsgálta a magyar Facebook-felhasználók járványhelyzetben kialakult szokásait. A járvány kezdete óta beérkezett válaszokat a még az év első heteiben rögzített Nagy Facebook Körkép 2020 eredményeivel vetették össze, így kiderülhetett, milyen hatással volt a magyarok közösségi média használatára a járvány időszaka.