Többet tévéztek a magyarok a járvány alatt, ugyanakkor a háztartásokba a régi készülék mellé megérkezett a minimum két verzióval jobb okostelevízió is. Ma már közel 50 százalékban nagyképernyőjű készüléket vásárolnak, ezen belül is egyre nagyobb arányban a közép- és felső kategóriás okostévéket.
A Nielsen Közönségmérés által elemzett 12 „Covid-hónap” minden órájában többen ültek a hazai tévékészülékek előtt, mint egy esztendővel korábban. Főként 2020. tavaszán és év végén volt erős a készülékek vonzereje. A vírus 2. hullámában nem csak többen, de többet is tévéztek: a piackutató adatai szerint 2020. végén rekordszintet ért el a tévénézési idő – jellemzően a 18 év feletti korcsoportoknál (a mérés szerint ez személyenként átlagosan 4,5 órát jelentett naponta, csak a 18-59 éves korosztályban).
A szigorúbb lezárások időszaka alatt felfutott tévézést a MediaMarkt adatai is visszaigazolják, hiszen amikor bezártak az iskolák és óvodák, a tévékészülékek forgalma is új rekordot döntött.
A régit nem dobták ki, jó lesz a gyereknek
A műszaki áruházlánc szakértői azt tapasztalták, hogy a vásárlók leginkább régi készülékeiket cserélték le ilyenkor, legalább két generációval újabbra, többnyire nagyobb képernyőjű, okostévére.
Az új trend szerint az újonnan vásárolt okostévé lett a családok központi készüléke, míg a régit jellemzően másik helyiségbe helyezték át, így a gyerekszobába, konyhába, vagy éppen a hálószobába került.
Már egyre inkább a csúcskategóriát keresik
Az elmúlt évek során a 40 col (102 cm) alatti, kisméretű tévék értékesítési aránya folyamatosan csökkent – míg 2012-ben az eladott készülékek 94%-a ilyen volt, addig 2021-ben már csak 53%-ban vásárolják ezeket.
„Ahogy megfizethetőbb lett az áruk, úgy nőtt a nagyképernyőjű televíziók népszerűsége.” – mondta el Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója. „Míg a korábbi években ezen készülékek közül is jellemzően a belépő kategóriások taroltak, ma már gyakorlatilag 50%-ban a közép- és felső kategóriásokat viszik.” – tette hozzá műszaki áruházlánc vezetője.
Az élményt is maximalizálni akarják
Szilágyi azt is hozzátette, hogy a náluk eladott nagyképernyős készülékek 85%-a már okostévé, míg 70%-ban a 4K UHD felbontást keresik a vevők. Az élmény tökéletesítéséhez gyakran vesznek igénybe TV-kalibrációs szolgáltatást is, mielőtt még hazavinnék a terméket: ennek során az áruházi szakértők a gyári beállításokon túl képesek finomhangolni az árnyékokat és színeket.
A nagyobb értékű és tudású televízióknál már alap szempontokká váltak például, hogy elérhető-e rajtuk streaming szolgáltató, van-e HDMI csatlakozójuk, és keret nélküli verzió elérhető-e az adott készülékből (ugyanis ezek a nappaliban is jobban mutatnak.)
Az labdarúgó szezon küszöbén
A korábbi években egy-egy nagyobb sportesemény (főként futball bajnokságok) előtt 10-20%-kal nőtt a tévék iránti kereslet a MediaMarktnál. Bár a járványhelyzet átírta a tévévásárlási trendeket, az idei évben is nagyobb felfutásra számítanak május-júliusban. Aki eddig nem cserélte le régi készülékét, vélhetően az Európa-bajnokság idejére ezt megteszi.