- Hirdetés -

Fokozódó verseny

|

A közösségi média használata a különböző médiatípusokat vizsgálva is az elsők között van, ha a rá szánt időt nézzük – mondta el Novák Péter. Az Aleph Hungary ügyvezető igazgatója a lapunknak adott interjúban beszélt a digitális piac meghatározó trendjeiről, a mesterséges intelligencia szerepéről a közösségi médiás hirdetések világában és elmondta azt is, hogy mi szerinte a legnagyobb kihívás az online reklámpiacon.

- Valamivel több mint egy éve vetted át az Aleph Hungary irányítását. Hogyan értékeled az elmúlt egy esztendőt, sikerült megvalósítani azt, amit célul tűztél ki magadnak?

- Az elmúlt egy év nagyon melós volt, tele váratlan fordulatokkal, de összességében sikerült teljesíteni azokat a dolgokat, amiket én és a tulajdonosok megfogalmaztunk. Úgy gondolom, hogy a múlt értékelése mellett legalább ennyire fontos az is, hogy előretekintsünk. Most jóval optimistábbak a várakozásaim, mint egy-két évvel ezelőtt. Minden előrejelzés arról szól, hogy itthon erősödni fog a fogyasztás, visszatér a reálbér-növekedés időszaka, és a tavalyi recessziós esztendő után a fogyasztókra és így a reklámiparra is jobb év vár. Azt szokták mondani, hogy a GDP-növekedéssel szorosan összefügg a reklámipar alakulása. Az elmúlt három esztendő rácáfolt erre, ez a kapcsolat ugyanis letért a megszokott útról. A 2023-as évre ez különösen igaz volt, hiszen ugyan nincsenek még meg a szakmai szervezetek adatai a reklámköltésről, azt szinte biztosan ki lehet jelenteni, hogy bár recesszió volt, a reklámpiac növekedett. Az elmúlt néhány év atipikussága csúcsosodott ki tavaly, és az idén remélem, visszatérünk a tankönyvi esethez. Sőt, abban bízom, hogy ebben az évben a reklámpiac nemcsak nominálisan, de reálértéken is nő majd.

- Milyen trendek határozzák meg most a digitális piacot?

- Nemrég jelent meg a Media Essentials by Aleph 2024 című elemzésünk, amelyben igen részletesen foglalkozunk a digitális médiafogyasztással, az online és offline vásárlással, a fogyasztók digitális térben való viselkedésével. A tanulmány egyik legfontosabb megállapítása, hogy maradt az a megatrend, hogy a közösségi média tovább erősödik. Kelet-Európában és azon belül Magyarországon is különösen fontos jelenség, hogy a közösségi média használata nemcsak a netezésen belül a legnépszerűbb tevékenység, de a különböző médiatípusokat vizsgálva is az elsők között van, ha a rá szánt időt nézzük. A magyar lakosság 75-80 százalékát el lehet érni a közösségi médiában, és ez a jövőben sem változik. Egy másik fontos megállapítása a tanulmánynak, hogy az online vásárlás, illetve az internet használata offline vásárlásokhoz sokat erősödött, és ez így marad a következő időszakban is. Egy másik trend a mikro-, kis- és középvállalkozások gyorsított digitalizációja. Ennek a szegmensnek még nagyobb az igénye a támogatásunkra, mivel gyakran nincs idejük a legújabb trendek és változások követésére a reklámszakmában, így velünk ezek a vállalkozók a fő tevékenységükre, az értékesítésre és a termelésre összpontosíthatnak.

- Mennyiben más a hazai piac, mint a többi régiós, vagy a nyugati piacok, a hirdetések szempontjából mennyire kezelik tudatosan a magyar cégek a közösségi médiát?

- Azt kell, hogy mondjam, jelentős eltérés van még a régión belül is. A hazai cégek keveset tudnak ezeknek a viszonylag bonyolult hirdetési rendszereknek a használatáról. Rá kellett döbbenni, hogy a piac túlnyomó része nem használja ki eléggé azokat a képességeket, amiket ezek az algoritmusok nyújtanak, vagy nem feltétlenül modern, a mai kornak megfelelő szemlélettel használják. Az általunk képviselt platformok majd minden országban elérhetők, könnyen tudnák használni őket a magyar cégek is, de jó néhány európai piacon lényegesen gyorsabb a döntéshozatal, nyitottabbak az újdonságra a vállalkozások, gördülékenyebben mennek a dolgok.

- Hogyan látod, mi jelenti most a legnagyobb kihívást a digitális reklámpiacon?

- Szerintem a versenyhelyzet fokozódása, és ez nem is csak a reklámpiacra igaz. Az elmúlt három évtizedben végbement globalizáció a digitális csatornákon keresztül hatványozottan nyilvánul meg. A helyi szereplők túlnyomó többsége számára a falak leomlása azt jelenti, hogy bármelyik nap megjelenhet egy közvetlen versenytárs. Ez egy olyan jelenség, ami a következő években is velünk lesz. Ha csak a jól ismert, már jelen lévő cégeket tekintjük versenytársnak, váratlan pofonokba szaladhatunk bele. Nyilván ez nem érint minden vállalkozást, és a versenyhelyzetnek megvan a másik oldala is, hiszen lehetőséget is jelent sok hazai társaság számára. Abban bízom, hogy a következő 5-10 évben sokkal több nemzetközileg sikeres magyar vállalkozás lesz, amely sikeresen hódít meg külföldi piacokat is a mi segítségünkkel.

 

Kalocsai Zoltán

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...