Az ötven fővel induló vállalat három évtized alatt az ország ötödik legnagyobb munkaadójává nőtte ki magát. A ma már több saját élelmiszer-termelő üzemet is működtető SPAR Magyarország nagy figyelmet fordít a fenntarthatóságra és a hazai termelők támogatására.
A ma már 616 üzletet működtető SPAR Magyarország 30 évvel ezelőtt, Tatán nyitotta meg első üzletét. Ezt követően a vállalat eleinte áruház-átalakítással és -felvásárlásokkal növekedett, amiket új üzletnyitások és zöldmezős beruházások követtek. A dinamikusan növekvő cég 30 éves működése során 647 milliárd forintnyi beruházást hajtott végre.
A hálózatbővítés jelentős lépése volt a 2002 végén átvett tizennégy Billa üzlet SPAR-rá alakítása, valamint a huszonkét Kaiser’s szupermarket 2003-as felvásárlása. A cég történetének legnagyobb akvizícióját 2008-ban hajtotta végre, amikor átvette a Magyarországon működő teljes Plus hálózatot.
Bővülő hálózat
Az idén a SPAR Magyarországnak 382 saját üzemeltetésű áruháza van: 323 SPAR szupermarket, 24 City SPAR szupermarket és 35 Interspar hipermarket. Ezek mellett 16, a SPAR online shophoz kapcsolódó átvételi helyszínt is működtet. A franchise egységek további négy formátumban (SPAR partner, SPAR market, OMV–SPAR express és Lukoil-Despar) vannak jelen országosan. 1995-ben, Győrben nyitotta meg kapuit az első magyarországi Interspar hipermarket, az első City SPAR szupermarketre pedig 2006-ig kellett várniuk a hazai vásárlóknak.
A SPAR-csoport üzleti stratégiájának szerves részét képezi az áruházak franchise-rendszerű üzemeltetése. A vállalat a világ egyik legnagyobb önkéntes alapon szerveződött kereskedelmi lánca. Magyarországon a cég 2012-ben kezdte meg franchiserendszerének kiépítését, amely azóta folyamatosan bővül. Az egységeik száma az induló 2012-es kettőhöz képest 2021-re elérte a 234-et. Országszerte közel száz településen működik ilyen üzlet.
A cég 2019-ben 960 millió forintos beruházással indította el online shopját, ami mintegy kétmillió ember számára érhető el Magyarországon, és alig egy év alatt 62 ezer fő fölé nőtt a regisztrált felhasználók száma. A szolgáltatás működését több mint 100 dolgozó biztosítja, és ennek további kiterjesztésén jelenleg is dolgozik a vállalat.
Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint vállalatuk ereje és sikeressége az elkötelezett és összetartó munkatársi csapatban rejlik. „Tetszik, hogy ebben a változatos összetételű gárdában mindenki a legjobb képességeit, készségeit és szaktudását adja az összteljesítményhez. Tetszik, hogy mind a napi, mind a hosszabb időtávra bontott munka kellően változatos és motiváló: a sokszínű kihívásra egy többrétegűen felkészült csapat képes jól és hatékonyan reagálni. A miénk ilyen” - emelte ki.
Élelmiszer-termelés saját kézben
A SPAR a kereskedelmi láncok közül elsőként saját húsüzemet is működtet, 2004-től Bicskén, tavaly óra pedig Perbálon is. Ezekben nagyrészt hazai alapanyagok felhasználásával állítanak elő különböző frisshús-termékeket és húskészítményeket. A bicskei gyártóegységben 2004-ben 70-en dolgoztak, 2020-ban pedig már 368-an. Az üzem kezdetben 331 ezer kiló feldolgozott húskészítményt állított elő, 2020-ben évi 40 milliót.
A Regnum Húsüzem a legmodernebb technológiákkal működtetett húsfeldolgozó létesítmény Magyarországon. A vállalat az elmúlt 16 év során megközelítőleg 15 milliárd forintot fordított az üzem fejlesztésére, amely 2016-ban egy felvágott- és egy sajtszeletelő részleggel, illetve saját oktatóközponttal bővült.
A vállalat 2018-ban megnyitotta a SPAR enjoy. convenience üzemet, amely a kényelmi termékek, például szendvicsek és saláták hazai gyártását teszi lehetővé. Az üzemben a nyitás óta csaknem 6 millió szendvicset és több mint 1,6 millió tonna salátát készítettek, jelenleg 70 főt foglalkoztatnak.
Az 1500 négyzetméteres gyár építése 2017 júliusában kezdődött, a zöldmezős beruházás költsége mintegy 1,2 milliárd forint volt. Tavalyra a termelési eredménye az induláshoz képest megduplázódott és az árbevétele is látványosan növekedett. Az elmúlt három év alatt az új termelési egység majdnem 3,2 milliárd forintnyi bevételt generált.
Felelős működés
A SPAR jó néhány zöld megoldással rukkolt elő, folyamatosan csökkenti a műanyaghulladék mennyiségét többek között a plasztikcsomagolás mellőzésével. Az évek során a társaság több díjat is elnyert kezdeményezései kapcsán. „Vállalatunk úgy alkalmazkodik a fogyasztói igényekhez, hogy folyamatosan együtt halad a modernizációval, mégpedig a fenntarthatóság jegyében. Eközben fontos helyi és országos társadalmi ügyekben is partnerek vagyunk” – mondta el Heiszler Gabriella.
A cég üzleti filozófiájának sarkalatos pontja a környezettudatos vállalatirányítás, emiatt kiemelt figyelmet fordít arra, hogy kedvezőtlen környezeti hatásait minimalizálja. A SPAR Magyarország működésének egyik alappillére a környezettudatosság népszerűsítése és az ehhez kapcsolódó eljárások alkalmazása. A hálózatban a 2010-es bázisévhez képest 2020-ra 8 százalékkal csökkent a teljes szén-dioxid-kibocsátás.
A SPAR környezetpolitikájának kiemelt területe az erőforrásokkal való tudatos gazdálkodás. Zöld stratégiájának központi része a hatékony hulladékgyűjtés és -gazdálkodás, az élelmiszer-pazarlás megelőzése, a környezetbarát, valamint fenntartható életmód tudatosítása. A cég hulladékkezelési programjában kiemelt helyen áll a megelőzés, amelynek érdekében több intézkedést is bevezetett az elmúlt időszakban. Ilyen az áruházakban keletkező csomagolóanyagok szelektív gyűjtése, a vállalat munkatársainak oktatása, az RDF-technológiával hasznosítható hulladékok elkülönített gyűjtése, valamint az állati takarmányozásra alkalmas élelmiszer-melléktermékek állatvédő szervezeteknek való adományozása.
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.