- Hirdetés -

Fontos szerep jut a mobilszolgáltatóknak a jövő logisztikájában

|

- Hirdetés -

A fogyasztók és vállalati ügyfelek részéről is egyre jelentősebb igény mutatkozik a gyors szállítási szolgáltatások iránt, ami számos technológiai és logisztikai kihívás elé állítja a szállítmányozó cégeket. Az Ericsson IndustryLab legújabb, „Proaktív logisztika – út a jövőbe” című jelentése azt vizsgálta meg, mit várnak a logisztikai döntéshozók az iparág technológiai fejlődésétől.

A tanulmány a logisztikai ágazat jövőjét veszi górcső alá, felméri az ún. proaktív logisztika megvalósíthatóságát, és számos ezzel kapcsolatos kérdésre igyekszik választ adni. A digitális technológiák, például az IoT és az 5G révén mennyivel lehet hatékonyabb és fenntarthatóbb rendszereket működtetni? Az iparág készen áll-e a szükséges lépések megtételére – például minden a folyamatban résztvevő egység összekapcsolására és az összes fél közötti információ-megosztásra – ahhoz, hogy a proaktív logisztika megvalósítható legyen?

Mivel a jelentés a COVID-19 krízis idején készült, a tanulmány foglalkozik a világgazdaság – és ezzel együtt a logisztikai szektor – előtt álló új kihívásokkal is, és kitér arra, hogy a globális katasztrófák milyen irányban módosíthatják, alakíthatják a logisztika jövőjét.

Néhány a jelentés főbb megállapításai közül:

A döntéshozók egyharmada úgy véli, hogy az ügyfelekkel és beszállítókkal való nehézkes információcsere akadályozza a társaságuk logisztikai műveleteinek javítását.

Világszerte a fogyasztók több mint egyharmada a koronavírus járvány miatt kezdett el online élelmiszerek vásárolni, illetve növelte online vásárlásait, ezzel jelentős kihívások elé állítva a meglevő logisztikai rendszereket.

A fenntarthatóság fontos szemponttá kezd válni a logisztikai fejlesztéseknél. A döntéshozók 67 százaléka egyetért azzal, hogy a fogyasztók fenntarthatósági elvárásai miatt a társaságok logisztikai módszerei a következő 3-5 évben át fognak alakulni.

A digitális nyomon követési eszközök, vizualizációs eszközök és megbízható mobilkapcsolat hiánya jelenleg komoly akadályokat jelent a logisztikai vállalatok mintegy 40 százaléka számára. Továbbá a válaszadók háromötöde kifejezetten egyetért azzal, hogy a jobb logisztikai eszközök segítenék cégüket, hogy pontosan, időben szállítsanak.

A vizsgált vállalatok kétharmada fog a következő öt évben mesterséges intelligenciát (AI) és adatelemzést alkalmazni a logisztikai igények és kapacitások párosítására – és a cégek egyötöde már jelenleg is így tesz. A társaságok több mint 60 százaléka fog a következő 3-5 évben proaktívan szállítani.

Az egyre jobban hálózatba kapcsolt világunkban a nagyobb átláthatóság és hatékonyság iránti igény az iparágon belül a vártnál hamarabb teremheti meg a feltételeket a proaktív logisztika kialakulásához.

Proaktív logisztika

A logisztika fejlődése nem ér véget a nagyobb átláthatóságnál és hatékonyságnál. Ezek csak megteremtik az alapot a végső lépéshez, a proaktív logisztika megjelenéséhez. A proaktív logisztikai rendszer képes a termékek, szolgáltatások és megoldások iránti kereslet előrejelzésére még azelőtt, hogy a fogyasztók meghoznák tényleges vásárlási döntésüket. Azaz lehetővé teszi az áruk szállításának proaktív elindítását. A jobb tervezhetőség és több rendelkezésre álló idő miatt hatékonyabb és fenntarthatóbb szállítási módszerek használhatók – például csúcsforgalmon kívüli időszakra tervezhető a szállítás és optimálisan rakodhatók a járművek.

Ez jelentős pozitív hatással lesz a beszállító lánc minden pontján. A logisztika fejlődésének ezen szakasza már nincs messze: a megkérdezett társaságok 67 százaléka tervezi, hogy 5 éven belül mesterséges intelligenciát és adatelemzést használ a logisztikai igények és kapacitások összehangolására, és a társaságok 19 százaléka már jelenleg is ezt teszi. Továbbá, a felmérésben részt vevő társaságok 64 százaléka tervezi a proaktív logisztika bevezetését 3-5 éven belül.

Noha a megkérdezett társaságok döntéshozóinak nagy része általánosságban elégedett volt társaságuk logisztikai tevékenységével, több olyan területet is megneveztek, amin érdemes volna javítani. Az első lépés a jövő logisztikája felé az eszközök és szállítmányok összekapcsolása lenne, ami lehetővé tenné a társaságon belül a tevékenységek megértését, vizualizációját és elemzését. A következő lépés lenne az összes érintett fél számára biztosított átláthatóság megteremtése, hogy a szállítmányok helyét és státuszát mindenkor követni lehessen. Ehhez szükség van az adatok megosztására. Így minden fél láthatná a szállítmányok helyét és állapotát (hőmérséklet, sérülések, úton töltött idő…stb.), így hatékonyabban tudnak tervezni, és az értéklánc teljes hosszában jobb ügyfélkiszolgálást tudnak biztosítani.

A mobilszolgáltatók szerepe

A döntéshozók egyetértenek abban, hogy a logisztika további fejlődésének egyik legfontosabb feltétele a mobilkapcsolatok fejlesztése. A megkérdezettek szerint a mobilszolgáltatók eddig nem fordítottak elegendő energiát és figyelmet erre az iparágra, és még az esetleges együttműködések során sem kínáltak kifejezetten logisztikára fókuszáló megoldásokat.

Hálózati eszközeikre és szakértelmükre támaszkodva, a mobilszolgáltatók kulcsszerepet játszhatnának a logisztika digitalizációjában. A nyilvános és a magánhálózatok – illetve ezek kombinációi – egyaránt fontos eszközök lehetnek a logisztikai társaságok számára ahhoz, hogy a logisztikai lánc átláthatósága és a hatékonyság növelése érdekében hálózatba kapcsolhassák szállítmányaikat és berendezéseiket. A mobilmegoldások alapvető fontosságúak a raktárak automatizálásához és rugalmas működéséhez – például autonóm járművek működtetéséhez, valós idejű nyomon követéshez, rázkódási és hőmérséklet érzékelők adatainak begyűjtéséhez, elemzéséhez, a munkatársak és a vezetés kommunikációjához, munkavédelmi megoldásokhoz (AR/VR megoldások használatával), megelőző karbantartáshoz és távoli eszközkezeléshez.

Pillantás a jövőbe

A hálózati kapcsolatokkal, adatmegosztással és a járművekkel kapcsolatos technológiák folyamatos fejlődésével a logisztikai ipar a ténylegesen proaktív logisztika irányába mozdulhat el. A felmérésben megkérdezett döntéshozók és üzleti felhasználók egyetértenek abban, hogy a fenntarthatóság, az önvezető és elektromos járművek, valamint az adatmegosztás fontosak egy valóban proaktív működés eléréséhez.

A vezetők és egyéb személyzet nélkül működő szállítójárművek, többek közt repülőgépek és hajók, a maitól teljesen eltérő felépítéssel készülhetnek, és működtetésük is eltér a mostanitól. A szállítójárművek tervezése és kialakítása során új feltételeket és célokat kell figyelembe venni – az áruk gyorsabban, gördülékenyebben, kevesebb időkorláttal, fenntarthatóbb módon, személyzet nélkül juthatnak el a célállomásra. Jó példa erre a svéd logisztikai cég, az Einride által gyártott szállítójármű.

Az ilyen járművekkel szemben nem elvárás a személyzet biztonságos szállítása, és nem kell figyelembe venni a sofőrrel kapcsolatos költségtényezőket sem. A proaktív logisztika esetén, ahol a szállításra még a megrendelés előtt kerül sor, a gyorsaság sem feltétlenül szempont. A tervezés során az optimalizálás új dimenziói jelennek majd meg. Az új, vezető nélküli elektromos járművek már eddig is módosították a tervezési kritériumokat – a proaktív logisztika most újabb tényezőként jelenik majd meg.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új évaddal folytatódik a Marvel sorozat

Az első évad meglepő lezárása után október 6-án folytatódik a Marvel Studios egyik közönségkedvenc sorozata a Disney+-on.Loki, a csínytevés istene visszatér, és rögtön a Téridő Variancia Alapítvány – egy időn és téren kívül létező,...

Ezúttal az ATV-t büntette a Médiatanács

Az ATV március 16. és 22. közötti adáshetének hatósági ellenőrzése során több szabálytalanságot is megállapított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület három jogsértés miatt összesen 775 ezer forint bírságot rótt...

Újabb részletek derültek ki a BrandFestivalról

Mesterséges intelligencia kutató és termelékenységi coach is lesz az idei BrandFestival nemzetközi előadói között. Közép-Európa egyik legjelentősebb márka- és vállalati stratégiai csúcstalálkozóját november 9-10-én rendezik meg az ETELE CINEMA-ban. Az eseményen a „Digitális transzformáció”...

A kisebb településeken is lesznek GLS automaták

Újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett a GLS Hungary: 300 településen összesen már több mint 1250 csomagautomatát üzemeltet a vállalat. A csomaglogisztikai szolgáltató egyúttal bejelentette, elkötelezett az iránt, hogy az ország minden szegletében elérhetővé tegye a...

Kiállítással ünnepel a National Geographic

A National Geographic Magyarország idén lett 20 éves. A kerek évforduló alkalmából a World Press Photo kísérő-kiállításán, a Magyar Nemzeti Múzeumban vonultatja föl a magazin két évtizedének legizgalmasabb és legszebb magyar anyagait.Húsz év, kétszáznegyvennél...

A KNK-val kampányol a Haier

Szeptember elejétől október végéig tart a világ elsőszámú nagy háztartási gép gyártó márkájának őszi reklámkampánya, amelyet online felületeken, social médiában, közterületi eszközökön, plázákban és printben látható hirdetések, valamint PR-megjelenések támogatnak. A potenciális vásárlói útvonalak...

Egyre népszerűbb a munkaerő-kölcsönzés

A munkaerő-kölcsönzés egyre elterjedtebb fogalom munkavállalói körben is, de számos tévhit kering körülötte. Az Ipsos átfogó munkaerőpiaci kutatást végzett a Prohuman megbízásából. A vizsgált 12 hónapos időszakban a magyar közösségi térben kb. 14 ezer...

Természeti katasztrófák áldozatainak segít a L’Oréal

Becslések szerint az elmúlt 50 évben ötszörösére nőttek az éghajlatváltozás okozta katasztrófák, jelenleg közel hárommilliárd ember él katasztrófáknak kitett területeken, és az előrejelzések szerint 2050-re ez a szám egymilliárddal fog emelkedni. A L'Oréal Groupe...

Ma van a kávé világnapja

Már 40 éve ünnepeljük szeptember 29-én a kávét - a világ egyik legkedveltebb itala először Japánban, 1983-ban kapott saját napot. A tradicionális kávézás mellett a 21. században egyre több új fogyasztási mód, szokás alakult...

Közösségi közlekedésre buzdít a Westend

Új eszközökkel bővítette mobilitási parkját a város szívében található Westend. A bevásárlóközpont ezzel szeretne még több alternatív lehetőséget biztosítani közönségének. Továbbra is arra bátorítják látogatóikat, érkezzenek a közösségi közlekedés valamelyik kényelmes és fenntartható eszközével,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ezt hozta a nyár a lakáspiacon

Továbbra is a hazai lakáspiac egyik motorja az alku, tűnik ki az OTP Ingatlanpont legfrissebb lakásértékesítési adataiból. A nyári hónapokban ez átlagosan 6,5 százalékos árcsökkentésre adott lehetőséget, ami éppen megfelel az előző negyedévben elérhetőnek....

Új évaddal folytatódik a Marvel sorozat

Az első évad meglepő lezárása után október 6-án folytatódik a Marvel Studios egyik közönségkedvenc sorozata a Disney+-on.Loki, a csínytevés istene visszatér, és rögtön a Téridő Variancia Alapítvány – egy időn és téren kívül létező,...

Ezúttal az ATV-t büntette a Médiatanács

Az ATV március 16. és 22. közötti adáshetének hatósági ellenőrzése során több szabálytalanságot is megállapított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület három jogsértés miatt összesen 775 ezer forint bírságot rótt...

Újabb részletek derültek ki a BrandFestivalról

Mesterséges intelligencia kutató és termelékenységi coach is lesz az idei BrandFestival nemzetközi előadói között. Közép-Európa egyik legjelentősebb márka- és vállalati stratégiai csúcstalálkozóját november 9-10-én rendezik meg az ETELE CINEMA-ban. Az eseményen a „Digitális transzformáció”...

A kisebb településeken is lesznek GLS automaták

Újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett a GLS Hungary: 300 településen összesen már több mint 1250 csomagautomatát üzemeltet a vállalat. A csomaglogisztikai szolgáltató egyúttal bejelentette, elkötelezett az iránt, hogy az ország minden szegletében elérhetővé tegye a...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....