- Hirdetés -

Nagyon elszálltak a lakásárak Magyarországon

|

- Hirdetés -

Éves szinten forgalombővülés, valamint a lakásárak kitartó emelkedése jellemezte 2021-ben a magyarországi lakáspiacot – derül ki a KSH és az MNB friss statisztikáiból. Az előzetes adatok alapján a magyarországi lakáspiac legnagyobb növekedését a fővárosi agglomeráció és a Pest megyei családi házak könyvelhették el. Az egész évben megfigyelhető áremelkedés hatására a IV. negyedévben a magyarországi lakásárindex érte el európai összehasonlításban, 2015-höz mérve a legmagasabb, 216,8 százalékos értéket.

A tavalyi év minden szempontból túlszárnyalta az előzetes várakozásokat, hiszen a forgalom bővülése mellett dinamikus áremelkedés jellemezte 2021-et, derül ki a KSH és az MNB legfrissebb, 2021. IV. negyedévét is feldolgozó lakásárindexeiből. Fontos megjegyezni, hogy a két árindex az eltérő módszertan miatt különbözik egymástól és a közölt statisztikák egyelőre előzetesek, az újabb forgalmi adatok feldolgozásával változhatnak. A KSH adatai alapján 2021 teljes évben az adásvételek száma 19 százalékkal növekedett a 2020-as, hasonló feldolgozottsághoz képest, ami a 2018-as forgalmi csúcstól még elmarad, de a járványidőszakot megelőző, 2019-es év adatait már közel 4 százalékkal meghaladja. Éves szinten 2021-ben a használt lakások forgalma 18 százalékkal növekedett, míg az új lakásokból 32 százalékkal többet adtak el.

„A megszokottnál korábban és nagyobb lendülettel éledt tavaly az ingatlanpiac, amiben meghatározó szerepe volt a 2021. januártól elérhető, kibővített otthonteremtési támogatásoknak. A forgalom és áremelkedés szempontjából kifejezetten erős első és második negyedév után a harmadik negyedévben már érezhetőek voltak a romló kamatkörnyezet jelei, majd az év végéhez közeledve a Zöld Otthon program elindulása adott újabb lökést, ami viszont csak az újépítések egy bizonyos szegmensét érintette, így hatása az összforgalomban kevésbé érhető tetten” – mondta Valkó Dávid az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

2020-hoz képest nem csak a forgalom bővült, de az új és használt ingatlanok árváltozása is ismét együtt mozgott a tavalyi évben. A változó intenzitású, de folyamatos emelkedés hatására év végére a használt lakások ára 21 százalékkal, míg az újépítéseké 22 százalékkal volt magasabb 2020. IV. negyedévének szintjénél. Ez a használt lakások esetében a KSH által eddig regisztrált legmagasabb éves áremelkedés, az új lakások esetében pedig mindössze 1 százalékponttal marad el a 2017-es rekordtól. Európai összehasonlításban, a 2015. évi bázison az Eurostat módszertana szerint számított összevont lakásárindex Magyarország esetében 2021. IV. negyedévében meghaladta a 216 százalékot, ami a legmagasabb érték az adatot közlő országok közül. Ugyanakkor hasonló, 200,6 százalékos lakásárindex jellemezte Csehországot is, ahol éves szinten a legnagyobb arányú, 26 százalékos áremelkedést regisztrálták.

A KSH adatai alapján a használt lakások esetében 2021-ben minden magyarországi településkategóriában növekedett a forgalom, azonban a községek korábban dinamikus bővülése valamelyest lelassult és a városok üteménél alacsonyabb mértékben nőtt a tranzakciószám. A leglátványosabb növekedést Budapesten regisztrálták, ahol a forgalom éves szinten 17 százalékkal haladta meg a 2019-es értéket, igaz, hogy a 2015-ös csúcshoz képest a lemaradás, azonos feldolgozottság mellett, még mindig 39 százalékos.

Az előzetes adatok alapján a legnagyobb mértékű drágulás a főváros agglomerációjában ment végbe, ahol a használt lakások átlagos ára 31 százalékkal növekedett 2020-hoz képest. Az árváltozást ingatlantípus szerint vizsgálva elmondható, hogy a többlakásos épületeknél nagyobb arányban növekedett a családi házak átlagára, Pest megyében elérve a 41 százalékot.

Az új lakások átlagos ára országosan 44,6 millió, míg a fővárosban 53 millió forint volt, az adásvételek legnagyobb arányban továbbra is Budapesten realizálódtak, míg a megyeszékhelyeken értékesítették az újépítésű lakások közel negyedét.

A lakóingatlanok regionális szintű árváltozásába az MNB árindexe enged betekintést. A friss statisztika alapján, 2020. IV. negyedévéhez képest éves szinten, Budapesten 11,3, a községekben 22,3 százalékos, a vidéki városokban pedig ennél is magasabb, 25 százalékos nominális (inflációval nem korrigált) drágulást regisztráltak. A városok tekintetében éves szinten változó mértékű, de minden régióban pozitív irányú volt az árváltozás (Közép-Magyarország 36,9%, Észak-Magyarország 24%, Észak-Alföld 25,6%, Dél-Alföld 23,9%, Dél-Dunántúl 24%, Közép-Dunántúl 24,6%, Nyugat-Dunántúl 19,1%).

„Többek között a kibővített otthonteremtési támogatások, majd a kivitelezési költségek drasztikus növekedése is hozzájárultak ahhoz, hogy a koronavírus okozta 2020-as lassulás után a 2021-es árindexek gyorsan kilőjenek. Ugyanakkor már a forgalom és az árváltozás éven belüli alakulásán is nyomon követhető volt az, ahogy a piac a külső tényezőkre reagált. Éppen ezért, amennyiben a jelenlegi romló környezet – az emelkedő infláció, dráguló hitelek, energia- és építőanyagárak növekedése, a kivezetésre kerülő támogatások, az orosz-ukrán fegyveres konfliktus, valamint az EU-s források miatti bizonytalanság – változatlan marad, vagy esetleg tovább mélyül, úgy a kereslet fokozatos csökkenését és ezzel az áremelkedés ütemének inflációtól elmaradó mértékűre lassulását feltételezhetjük akár már az idei második félévtől, de nagyobb valószínűséggel 2023-tól” – foglalta össze várakozásait Valkó Dávid.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Különleges futamot nézhetnek a száguldás szerelmesei

Minden idők talán legkülönlegesebb NASCAR versenyét rendezik meg vasárnap Austinben. A texasi pályán két Formula-1-es világbajnok, Kimi Räikkönen és Jenson Button is próbára teszi a tudását - a finn másodjára, Button először fut neki...

Új ízzel indítja a szezont a Dreher

A Dreher Sörgyárak egyik fontos jelképe, a körben elhelyezett háromszög hangsúlyosabban jelenik meg a márka teljes, alkoholos és alkoholmentes portfóliójának új, egységesebb csomagolásán. Az ősi sörfőző szimbólum, a kőbányai gyár megnyitásának éve, illetve az...

Akciós mobilokra vadásznak a magyarok

A közelmúltban zajlott barcelonai Mobil Világkongresszuson számos készülékgyártó mutatott be új mobilokat: a csúcskészülékek bejelentése mellett jól kirajzolódó tendencia a középkategória erősödése. A Yettel adatai szerint a magyar mobilhasználók többsége is a középkategóriás, jó...

Élőben közvetítik a tévés díjátadót

Március 29-én a TV2 Csoport és az RTL Magyarország közösen, élőben közvetíti online felületein a Televíziós Újságírók Díja gálaestet. Az eseményen kiderül, hogy mely televíziós produkciók és személyek nyerik el a rangos elismerést. (kiemelt fotó:...

A magazinpiacon megkerülhetetlen a Central (x)

Recesszió, infláció, háború, energiaválság, digitalizáció. Ilyen környezetben is erősítették pozíciójukat a Central magazinok. A kiadóvállalat és a hazai magazinpiac legfontosabb 2022-es eredményei 10 percben. (X) Erdélyi Péter, a Central Médiacsoport értékesítési marketing vezetője így foglalta...

Csatlakozik az EqualVoice-hoz a Ringier Hungary

Tegnap este, az idei Glamour Women of The Year Gálán jelentette be a Ringier Hungary médiavállalat, hogy portfóliójával csatlakozik a nemzetközi EqualVoice kezdeményezéshez, melynek célja, hogy növelje a nők láthatóságát, szakértői jelenlétét a médiatermékekben....

Egy új kezdet korszaka – interjú az RTL menedzsmentjével

A minden korábbinál nagyobb technológiai és szervezeti transzformációról, az üzleti és streamingpiaci eredményekről és tervekről is beszéltek az RTL nyolcfős menedzsmentjének tagjai a Marketing&Media magazinnak adott interjúban. Sorozatunk első részéből kiderül, hogy milyen változásokat...

Limitált kollekcióval rukkolt elő az IKEA

Az IKEA kilenc latin-amerikai alkotóval együttműködésben mutatja be az ünneplés hagyományait Latin-Amerikában. A kollaboráció eredményeként létrejött ÖMSESIDIG limitált kollekció harminc terméke segít megalapozni az ünnepi összejövetelek hangulatát. A kollekcióhoz tartozó üvegáruk, asztalterítékek, dekorációk és...

Csúcskategóriás mobilokkal és okoskarkötőkkel erősít a Huawei

Számos új csúcskategóriás terméket mutatott be a Huawei. Az innovatív eszközök között szerepel a HUAWEI P60 Pro és a HUAWEI Mate X3 zászlóshajó okostelefon, a HUAWEI MateBook X Pro notebook, a HUAWEI WATCH Ultimate...

Hatékonyabbak lehetnek a Facebook-hirdetések

Harminc-negyven százalékkal is jobban támogatja a Facebook algoritmusa a videókat a képeknél és a szöveges tartalmaknál, de a nem hirdetett bejegyzések nagyságrendekkel kevesebb embert érnek el a platformon. 2023 egyik nagy újdonsága, hogy a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Sportos projektben a Lidl

A Lidl az UEFA EURO 2024-es labdarúgó Európa-bajnokság és az azt megelőző 2023-as és 2024-es selejtező mérkőzések globális partnere lesz. Az együttműködés idén márciusban veszi kezdetét az UEFA EURO 2024 selejtezőivel.A labdarúgó Európa-bajnokságot 2024....

Különleges futamot nézhetnek a száguldás szerelmesei

Minden idők talán legkülönlegesebb NASCAR versenyét rendezik meg vasárnap Austinben. A texasi pályán két Formula-1-es világbajnok, Kimi Räikkönen és Jenson Button is próbára teszi a tudását - a finn másodjára, Button először fut neki...

Új ízzel indítja a szezont a Dreher

A Dreher Sörgyárak egyik fontos jelképe, a körben elhelyezett háromszög hangsúlyosabban jelenik meg a márka teljes, alkoholos és alkoholmentes portfóliójának új, egységesebb csomagolásán. Az ősi sörfőző szimbólum, a kőbányai gyár megnyitásának éve, illetve az...

Akciós mobilokra vadásznak a magyarok

A közelmúltban zajlott barcelonai Mobil Világkongresszuson számos készülékgyártó mutatott be új mobilokat: a csúcskészülékek bejelentése mellett jól kirajzolódó tendencia a középkategória erősödése. A Yettel adatai szerint a magyar mobilhasználók többsége is a középkategóriás, jó...

Élőben közvetítik a tévés díjátadót

Március 29-én a TV2 Csoport és az RTL Magyarország közösen, élőben közvetíti online felületein a Televíziós Újságírók Díja gálaestet. Az eseményen kiderül, hogy mely televíziós produkciók és személyek nyerik el a rangos elismerést. (kiemelt fotó:...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Több száz tonna hulladékot gyűjtöttek össze Ukrajnában

A háborús helyzet sem állíthatta meg a PET Kupa és a Diageo közös, a Tisza ukrajnai forrásvidékén zajló CALL-Action programját. A nehéz körülmények és mindennapos áramkimaradások ellenére a résztvevők kevesebb mint egy év alatt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....