Google-botrány: a Havas után az M&S is lépett

Felfüggeszti hirdetési tevékenységét valamennyi, a Google-höz tartozó felületen a Marks&Spencer (M&S), mivel a YouTube-on feltűnő gyűlöletkeltő tartalmak mellett is megjelentek reklámok. Az üzletlánc mellett több ismert márka és bank, illetve a Havas médiaügynökség is csatlakozott már a bojkotthoz az Egyesült Királyságban.

 

Az M&S közlése szerint addig felfüggesztik a hirdetési tevékenységüket valamennyi Google platformon, amíg nem dolgoznak ki megnyugtató megoldást arra, hogy ne sérüljön a márka imázsa. A múlt héten a Havas médiaügynökség jelentett be hasonló lépést, a cég jónéhány brit ügyfele számára vásárol hirdetési lehetőséget a Google-nél – köztük az O2, a Royal Mail, a BBC, a Hyundai Kia részére. A The Guardian információi szerint a Havas évente mintegy 216 millió dollárt költ el a Google felületein hirdetésre az angliai ügyfelei megbízásából.

 

A botrány abból indult, hogy a nagy márkák hirdetései számukra elfogadhatatlan – többek között szélsőséges, uszító – tartalmú videók mellett jelentek meg a YouTube-on. A hirdetést átmenetileg felfüggesztő cégek között a Sky beszámolója említi a McDonald’s angliai érdekeltségét, a Royal Bank of Scotland-et, a HSBC-t, a Lloyds-t, illetve az Audi UK-t, hozzátéve, hogy a Barclays és további vállalatok is hasonló lépéseket fontolgatnak. A brit kormány is felfüggesztette YouTube kampányait az ügy miatt, amíg meg nem oldódik a helyzet.

 

A gyűlöletkeltő videók mellett megjelenő hirdetésekről először a The Times számolt be, a lap szerint a BBC, a Home Office és a londoni közlekedési vállalat reklámjai jelentek meg ilyen környezetben. A Financial Times közlése szerint a Google már nyilvánosan elnézést kért a kialakult helyzet miatt. A cég azt közölte, hogy mind technológiai, mind az eljárásrendben megmutatkozó változásokat bevezetnek, hogy nagyobb ellenőrzést adjanak a hirdetőknek az általuk működtetett platformokon.