Németországból érkezett az évi 50 milliárd forintos nettó árbevételt megközelítő CETIN Hungary élére Kübler-Andrási Judit, aki olyan magától értetődően beszél nemrég megszerzett vezérigazgatói pozíciójáról, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy nők nagy technológiai cégeket vezetnek. A gyengébbik nem erősségein túl a CETIN és a Yettel kapcsolatáról, a vállalati kultúrák közti különbségekről és a fiatal cég terveiről is beszélt a Marketing&Media magazinnak a szakember.
- Tudjuk, hogy a Yettel működése mögött a CETIN áll, de az már nem annyira egyértelmű, hogy milyen formában. Mivel foglalkozik a CETIN, és miért él szimbiózisban a Yettellel?
- A CETIN története közel egy évtizeddel ezelőttre nyúlik vissza, amikor a világ 25 országában jelen lévő cseh PPF befektetői csoport megvásárolta a cseh és a szlovák O2 telekommunikációs vállalatot, majd 2015-ben Csehországban szétválasztotta a kereskedelmi részt az infrastruktúra működtetésétől. Az előbbi maradt az O2, utóbbit pedig elnevezték CETIN-nek. Forradalmi lépés volt, hogy az infrastruktúrát egy külön egységbe szervezték ki, mert ezzel az újonnan létrejött vállalatnak új lehetőségei nyíltak: a függetlenedés eredményeképpen immár a jól ismert telekomvállalatokon túl más cégeket, felhasználókat is kiszolgálhat a CETIN, illetve új befektetőket is könnyebben be tud vonzani. Ezt követően a PPF megvette a Telenort Magyarországon, Szerbiában, Bulgáriában, valamint Montenegróban (utóbbit időközben eladták), és ezeknél is végrehajtották a kereskedelmi és infrastrukturális üzletágak szétválasztását. Erre két és fél éve került sor, akkor jött létre a CETIN Magyarország Zrt. is.
- Tavaly nyáron még Németországban találkoztunk, ahol 12 évig dolgoztál különféle pozíciókban a Deutsche Telekom (DT) kötelékében, most pedig már több mint fél éve a CETIN vezérigazgatói székében ülsz Törökbálinton. Ennyi külföldön töltött év után miért döntöttél úgy, hogy itthon folytatod?
- Tizennégy éve hagytam el Magyarországot, szintén munkalehetőség miatt. Először Bécsben dolgoztam tanácsadóként, majd a Deutsche Telekomhoz hívtak Bonnba, ahol az évek során különféle stratégiai pozíciókat töltöttem be, illetve lehetőséget kaptam egy a DT tulajdonában lévő startup vezetésére. Közgazdászvégzettségem van, de nagyon motiválónak tartom ezt a technológiai szférát, szeretek mérnökökkel dolgozni. Mindig fontosnak tartottam megérteni, hogy hogyan működnek a különböző folyamatok, mik az új trendek, amelyek befolyásolják a felhasználói élményt. Szeretem azt a típusú munkát, ami a technológiai fejlesztés és a kereskedelmi rész közötti sávban mozog. A kérdésedre válaszolva: egy fejvadászcég talált meg az ajánlattal, és mivel ez épp az a terület, amit különösen kedvelek, vonzónak tartottam a lehetőséget. Ígéretesnek tűnt az is, hogy a tulajdonos a CETIN-ből egy nagyobb vállalatot szeretne fejleszteni, nem pedig egy egyszerű technológiai cégként akarja folytatni.
- Nincs sok női vezető a hasonló méretű vállalatoknál, a technológiai szférában pedig végképp nem jellemző a női vezérigazgató. Mit gondolsz, miért épp téged választottak erre tipikusan maszkulin állásra?
- Nem mindennapi helyzet, de a szakmai tapasztalatom, a széles látóköröm, illetve a környezet, amiben eddig mozogtam, meggyőző volt a vezetőség számára. Látták bennem a lehetőséget és megszavazták nekem a bizalmat, így ma már én felelek a magyar CETIN-ért, illetve a többi ország vezérigazgatóival együtt tagja vagyok a CETIN Csoport vezetőségének is.
- Gondolom, egy ilyen technológiai cégnél zömében férfiak dolgoznak. Hogy fogadtak egy törékeny, szőke nőt vezérként? Mennyire vesznek komolyan?
- Érdekes felvetés, majd megkérdezem tőlük. (Nevet.) Mivel sokan jöttek át a Telenortól, ahol egy norvég vállalati kultúra érvényesült, a kollégák nagyon elfogadók. A vezetői kör pedig kifejezetten pozitívan fogadott, könnyen megtaláltuk a közös hangot.
- Az itthoni vállalati kultúra – még ha nyomokban norvég elemeket is tartalmaz – nagyon más, mint a német?
- A DT egy hatalmas cég, amely, mint minden telekommunikációs vállalat, folyamatos transzformációban van: állandóan alakul az üzleti trendeknek és a felhasználói igényeknek megfelelően, mindig meg kell újulniuk, új megoldásokat, technológiákat kell alkalmazniuk. Egy mamutvállalatnál sokkal nehezebb feladat véghez vinni ezeket a transzformációkat, lényegesen több feszültséggel jár az átalakulás, mint egy kisebb cégnél. Éppen ezért én azt látom, hogy itt gyorsabban, gördülékenyebben mennek a dolgok. Könnyebb új impulzusokat adni, és néhány hónap előkészítési munka után már el lehet indítani egy-egy változási folyamatot, míg egy óriási szervezetben ennek jóval nagyobb az átfutási ideje.
- Fontos szereplők vagytok a telekompiacon, a CETIN neve mégsem cseng ismerősen. Nem fontos számotokra a marketing?
- Eleinte, két és fél éve a megalakulással, a folyamatok kialakításával, a szerepek leosztásával volt mindenki elfoglalva, tavaly pedig a külső, szingapúri befektető bevonása volt a prioritás. Most jutottunk el arra szintre, hogy szeretnénk elkezdeni aktívabban kommunikálni. Noha B2B márka vagyunk, fontos, hogy ismerjenek minket egyrészt a piaci szereplők, másrészt a potenciális, jövőbeni munkavállalóink. Kommunikálnunk kell, hogy kik vagyunk, milyen cégkultúrával, mire fektetünk hangsúlyt és hová szeretnénk fejlődni.
- Mik az elképzeléseid, hogy lehetne ismertebbé tenni a CETIN brandet?
- Szeretnénk aktívan jelen lenni a szakmai fórumokon, rendezvényeken, konferenciákon, gyakrabban szerepelni a sajtóban. Már vannak együttműködési megállapodásaink egyetemekkel, ahol előadásokat is tartunk. Igyekszünk a hallgatókat megismertetni a márkánkkal, bevonni őket bizonyos projektekbe, hiszen jó eséllyel közülük kerülnek ki a közeljövőben a munkatársaink.
- Milyen terveitek vannak a közeljövőben?
- A CETIN minél kiterjedtebb és jobb szolgáltatásának a kiépítése, a hálózati modernizáció. Egyre több bázisállomást látunk el 5G-technológiával, javítjuk a sávszélességet, a felhasználói élményt, új elemeket veszünk fel a szolgáltatási portfóliónkba. Távközlési infrastruktúra-szolgáltatóként képesek vagyunk mobilszolgáltatótól független infrastruktúrát kiépíteni és üzemeltetni. Ilyen lehet egy nagyberuházás keretében megépülő gyár, ipari park, szálloda, irodaház vagy akár lakópark. Azt tapasztaljuk, hogy az érintett iparágakban a vállalkozások több mint fele már érdeklődik az ilyen egyedi megoldások iránt, ezért is fontos az edukáció, és mi ebben a folyamatban is aktív szerepet vállalunk.
Kuti Noémi
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon, ide kattintva. Az interjút azt megelőzően készült, hogy a Magyar Állam tulajdonrészt szerzett a CETIN-ben.