- Hirdetés -

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

|

- Hirdetés -

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing menedzsere beszélt arról is, hogy Magyarország miért az elhagyott kosarak országa, mikor tűnhetnek el az életünkből a műanyag bankkártyák és hogy a legtöbben honnan indítják az online vásárlást.

- Hány év még szerinted, mire a plasztik kártya teljesen eltűnik?

- Jó kérdés. Lehet kettő, öt, tíz vagy húsz - ez függ a teljes fizetési iparág digitalizációs ütemétől, no meg attól, hogy az emberek mennyire merik elengedni a fizikai dolgokat. Az én véleményem az, hogy a bankkártya, mint megbízható elektronikus pénzügyi eszköz a jövőben is létezni fog. Nem lesz többé plasztik, csak egy környezetbarát digitális, virtuális kártya a telefonunkban. Vagy az óránkban. Esetleg a gyűrűnkben. Ezzel párhuzamosan a mi szerepünk, mint kártyatársaság is átalakul: kevesen tudják, hogy mi valójában nem bocsátunk ki kártyákat és nem is fogadunk el kereskedőknél kártyás fizetést – mi az egész ökoszisztémán belül egy közvetítői szerepet játszunk, nevezetesen azt, hogy az adott fizetés országhatártól, időponttól vagy bármilyen külső tényezőtől függetlenül biztonsággal végbemenjen. Ez a jövőben nem fog változni, legfeljebb a csatornák bővülnek ki – de a cél ugyanaz: legyen a fizetési élmény jó és biztonságos.

- Hatalmasat fejlődött a digitalizáció és a digitális fizetés a COVID alatt. Nem félsz, hogy megtörik a lendület?

- A GKID legfrissebb eCommerce piaci körképe szerint jelenleg hazánkban a teljes retail forgalom picivel több mint 10 százaléka a történik elektronikus csatornákon. Ez első pillantásra - különösen a fejlődési ütemet tekintve - nagyon klassz, de még mindig elmaradunk az európai 19 százalékos átlagtól. Ha ebben a szegmensben tudjuk növelni a kártyás előre fizetés arányát, az jobb ügyfélélményt eredményez, hosszú távon pedig fehérebb gazdaságot, kiszámíthatóbb működést. Amit a COVID alatt láttunk, az a már múltban megkezdett digitalizációs trendek gyorsulása. A bezártság alatt rá voltunk kényszerítve arra, hogy bizonyos dolgokat digitálisan intézzünk – ezek egy része marad, más része viszont visszatér a digitálisból a fizikai térbe. Jó az étel házhozszállítás, meg is van a helye az életemben, de azért szeretnék havonta minimum egyszer elmenni étterembe, mert az ad igazi élményt. A digitalizáció még inkább a telefonunkhoz láncolt minket. Ma már gyakorlatilag bármit rendelhetünk rajta keresztül és bármit el is intézhetünk. Sokat beszélgettünk arról a banki partnerekkel, hogy a bankolást alapvetően írhatja át ez a hullám: a régebbi generációk számára természetes volt a bankfiókba járás, azonban a mai fiatalokat (és a kevésbé fiatalokat) egyre nehezebb beterelni oda: alap elvárás az, hogy a banki kapcsolat a bankfiók helyett az app store-ból elindítható legyen.

- Milyen hatással van ez a mobilhoz kötés a fizetésekre?

- Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz. Nagyon sokat tettünk ezért a banki partnereinkkel, éppen ennek köszönhető, hogy az MNB legfrissebb statisztikái szerint több mint másfél millió kártya van már beregisztrálva az Apple Pay vagy a Google Pay szolgáltatásokba. A webes fizetés is átalakul: az, hogy az online fizetés is olyan akadálymentes legyen, mint a fent említett mobilos fizetési módok, mára alapelvárás. Tavaly a Fizetési Élmény Riportban pont ezt feszegettük: Magyarország az elhagyott kosarak országa, a megkérdezettek 90 százaléka hagyott már abba fizetést az online kereskedőnél, mert nem volt jó vagy bizalomgerjesztő az oldal. Az a kereskedő, aki nem tesz ez ellen, jelentős üzletet veszíthet. Ugyanígy alapelvárás a gyors és transzparens működés; az, hogy mobilról akár két villamosmegálló között meg tudjam venni a mozijegyemet aznap estére, fizetéssel együtt.

- A tavalyi Fizetési Élmény Riport címe az volt, hogy „Ha szabad a kezünk, rendelünk”. Ezt hogy értettétek?
- Tényleg mindig ott van a kezünkben a mobilunk. Játszunk, tiktokozunk, chatelünk, olvasunk, otthont irányítunk, megörökítünk és bármit igen gyorsan el tudunk intézni. Ezt kihasználva a magyarok meglepőbbnél meglepőbb helyzetekben vásárolnak: az ágyban fekve vásárlás vezeti a rangsort, az online vásárlók majdnem 60 százaléka volt, hogy innen vásárolt. A következő legnépszerűbb helyzet a TV nézés, innen már az emberek 52 százaléka, míg munkahelyen munkaidőben 45 százaléka intézett már vásárlást. A válaszadók 17 százalékánál pedig előfordult már, hogy a mellékhelyiségből vásárolt online. Ráadásul az, hogy milyen helyzetben vásárolunk összefügg azzal, hogy mit vásárolunk. Például a fürdőszobából, vagy a mellékhelyiségben eltöltött idő alatt legtöbbet háztartási termékeket veszünk, a gyerekekkel való foglalkozás közben pedig a játékok vásárlása a leggyakoribb. Alkoholos befolyásoltság alatt pedig többször jut eszünkbe intim segédeszközt venni, mint könyvet. És ez miért fontos? A szolgáltatások UX-ének nagyon jónak kell lennie, egyszerűen nincs lehetőség a hibázásra. Minden élethelyzetben működnie kell, egyszerűen, szinte láthatatlanul. Különösen a fizetésnél.

- Idén változott valami?

- Igen, picit kevesebben rendeltek a wc-ről. A többi nagyjából maradt.

- Már nem csak alkalomszerűen vásárolunk online, hanem szinte ez az új norma. Még inkább ez várható?

- Szerintem már közép távon eltűnik ez az fizikai – digitális világ közötti különbség. Az emberek nagy része nem úgy kel fel, hogy ma online fogok vásárolni és kártyával fogok fizetni. Csak egy feladatot szeretne megoldani, a lehető legkevesebb energiabefektetéssel, a leghatékonyabban. Általában a legjobb ügyfélélmény és a legbiztonságosabb megoldás nyer. Simán lehet, hogy a közeljövőnk már a hibrid folyamatokra épül majd: valamit elkezdek a fizikai térben és befejezem a digitálisban vagy fordítva. Ilyen például az egyik partnerünk – a Kende Gastro – által a magyar piacon elindított felügyelet nélküli automatikus bolt. Belépéskor a telefonommal azonosítom magam (ahol már el van mentve a kártyám), ezt követően berakom a szatyromba a kívánt termékeket a polcról és elhagyom a boltot. Ezután levonásra kerül az összeg a kártyámról. Mobil élmény a fizikai térben, amely segít abban, hogy elvégezzek egy feladatot még hatékonyabban, még kevesebb energiával, de biztonságosan.

- Mindeközben a kiberbiztonság kérdése egyre fontosabbá válik. Csalás sem lesz kevesebb. Vannak veszélyek, amelyekkel szembe kell nézni és gyors megoldások kellenek?

- Nagyjából mióta pénz van a világon, vannak csalók. Ők manapság a legértékesebb vagyonunkra, az adatainkra hajtanak, egyre kifinomultabb eszközökkel. Mi amellett, hogy folyamatosan edukáljuk az ügyfeleket, rengeteg cyber biztonsági megoldással is rendelkezünk: ezek nagy része AI-alapú, van olyan is, ami valósidőben képes detektálni és nagy hatékonysággal megmondani, hogy az adott próbálkozás rosszindulatú-e? A Mastercard kártyabirtokosok széleskörű védelmet élveznek, ez az egyik rejtett előnye annak, ha hozzánk csatlakoznak.

- Mit vettél legutoljára a neten?

- Múlt héten vettem egy antibakteriális szűrőt az okos légszűrőmbe otthonra. Amit természetesen a telefonomról irányítok.

- Hol indítottad a vásárlást? A fürdőszobában?

- Tudtam, hogy ez jön... igen, konkrétan fogmosás közben rendeltem le. Eszembe jutott, hogy már többször figyelmeztetett az app, hogy itt az idő cserélni, úgyhogy gyorsan meg is rendeltem. Nagyjából másfél perc volt az egész.

- Milyen technológiákra kell mostanság odafigyelni? Mi most a trend?

- A mi piacunkon most az AI-alapú rendszerek tarolnak, főleg cyber security fronton, de ugyanígy jelen vannak a különböző viselkedés alapú előrejelző rendszerekben. Én azt gondolom, hogy eljött annak az ideje, hogy a connected eszközök tényleg összekötött dolgokként viselkedjenek és a kezünk alá dolgozzanak. A hang asszisztensek, a felhő alapú megoldások, az okos eszközök, a VR mind-mind a hétköznapjaink részei lettek, a nagy kérdés az lesz, hogy mekkora autonómiát adunk mindezen szolgáltatásoknak, hogy megfelelően szolgáljanak, de ne nőjenek túl rajtunk.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...

Idén is díjazták a kutatónőket

Miért nem hatnak minden esetben az antibiotikumok és mi köze ennek a tartósítószerekhez? Hogyan juthat be a gyógyszerek nagymolekulájú hatóanyaga a gondosan védett sejtbe? Mennyivel gyorsítja a mesterséges intelligencia a gyógyszerfejlesztések hosszadalmas tesztelési folyamatait?...

Itthon is terjednek a gyerekeket veszélyeztető online kihívások

„Újabb halálos kihívás terjed a gyerekek között” – gyakori cím a médiában, de sajnos sokan nem is sejtik, hogy miről szól egy-egy virtuális kihívás és mitől veszélyes. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)...

Így készíthetsz lélegzetelállító őszi fotókat

Vége a nyaralásnak, hűl az idő, és fokozatosan veszi fel a természet is őszi színeit. Az új évszak remek lehetőségeket biztosít arra, hogy kiránduljunk vagy utazzunk, ott pedig egyedi felvételeket készíthessünk. Akár bakancsot húzunk,...

Jobban teljesítenek a magas EQ-val rendelkező márkák

A magasabb érzelmi intelligenciát (EQ) közvetítő márkák gyorsabban nőnek versenytársaiknál, és részvényeik is jelentősen felülteljesítik a tőzsdeindexeket – derül ki a dentsu-hoz tartozó Carat médiaügynökség közelmúltban elvégzett globális kutatásából.A márka EQ-nak (MEQ) a márkák...

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átadták a legrangosabb hazai designdíjakat

Többek között az év magyar designtermékét, az év enteriőrjét és az év márkáját díjazták az ELLE Decoration International Design Awards (EDIDA) Hungary-n. A nívós szakmai elismerést nemzetközi szinten is a design Oscar díjának tartják,...

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....