Harry herceg és Meghan hercegné alapítványával fogott össze a P&G

A Procter&Gamble a napokban több évre szóló együttműködést jelentett be Harry herceg és Meghan hercegné alapítványával, az Archewell Foundationnel, hogy közös értékeiket összefogva előmozdítsák a nemek közti egyenlőség, valamint az együttérzőbb, befogadóbb közösségek és online terek létrejöttét.

A világszinten több tízezer munkavállalóval rendelkező nagyvállalatoknak rendkívül jelentős szerepük van a társadalmi egyenlőtlenségek növekedésének megállításában. A P&G és az Archewell Foundation hosszútávú együttműködésének célja, hogy empatikusabb közösségeket építsenek közös értékeik mentén. Az Archewell Foundation a hercegi pár nonprofit alapítványa, melynek célja a rendszerszintű kulturális változások előidézése. A több évre tervezett együttműködés célterületei: a nők és férfiak közötti esélyegyenlőség megteremtése, együttérzőbb, biztonságosabb és megbízhatóbb online közösségek létrehozása, és a sport közösségépítő hatásának támogatása.

A P&G elkötelezett az előítéletmentes világ megteremtésében, esélyegyenlőséget biztosítva minden egyén számára, így a vállalaton belül globálisan minden szinten 50-50%-os nemek közötti egyensúly elérésére törekszik. Vezetőik 48 százaléka, középvezetőik 52 százaléka nő.

A P&G Magyarországon: egyenlő esélyek a foglalkoztatás és a fizetések terén is

Miközben az EU-ban a nemek közötti egyenlőtlenség az oktatásban kiegyenlítődni látszik, a foglalkoztatásban, a fizetések mértékében, a szociális ellátásban, a nők vezető szerepében a munkahelyeken és a nyugdíjak esetén az egyenlőtlenségek továbbra is fennállak. Az Európai Bizottság célja, hogy a nők vállalati pozíciókban legalább 40 százalékot foglaljanak el.

A P&G kiemelt célja a nemek közti különbségek leküzdése mind a foglalkoztatási ráta, a fizetések, valamint a női vezetők arányának kiegyenlítésében. A vállalatnál dolgozó vezető beosztású nők aránya átlagon felüli, 41,5 százalék. A karrierépítésben ugyanolyan lehetőség nyílik mindkét nem számára a vállalat által működtetett pozíciókban, így a cég magyarországi egységeinél évről évre növekszik a női munkavállalók aránya mind a teljes létszámot, mind a vezetői szinteket tekintve. A budapesti irodában dolgozók 68 százaléka nő, akiknek több mint a fele (51,6%) vezető beosztásban dolgozik. A gyöngyösi gyárban a vezető beosztású hölgyek aránya 40%, míg Csömörön 33%, mely folyamatosan növekszik műszaki környezetben is. A műszaki pályát választó hölgyek aránya is nő, ez összefüggésben van azzal, hogy a karrierlehetőség, a fejlődés nem nemhez, hanem teljesítményhez kötött.

Az egyenlő értékű munkáért járó azonos díjazás jogát ugyan rögzítették Európában, az Eurostat legfrissebb adatai szerint a nemek közötti nem kiegyenlített bérszakadék az EU27-ben 2019-ben még mindig 14,1 százalék volt. Ez azt jelenti, hogy a nők EU-szerte átlagosan 86 euró centet keresnek ellenben minden egyes férfi által keresett egy euró értékéért. A P&G munkabérekre vonatkozóadatai alapján a női munkavállalók átlagban közel 21 százalékkal keresnek többet férfi kollégáiknál: a márkamenedzserek 7,5 százalékkal, a pénzügyi kollégák 3,2 százalékkal, a HR munkatársak pedig 1,7 százalékkal. A különböző szakterületeken dolgozók foglalkoztatási adatai szerint az informatika, logisztika és értékesítési területek népszerűbbek a férfiak körében, ezeken a területeken több férfi dolgozik, mint nő, viszont az adminisztratív területet inkább a nők preferálják.

A járvány hatásai a nőket aránytalanul terhelik gazdasági és társadalmi viszonylatokban is. A nők számára nehezebb megbirkózni az üzleti, a magán- és a családi felelősségek összeegyeztetésével, a nők által vezetett vállalkozások méretüknél fogva is kiszolgáltatottabbak. Az európai női vállalkozók támogatására a P&G programot indított #WomenEntrepreneurs4Good néven, amely jelenleg három ország pályázói számára áll nyitva, és segíti a nők európai gazdasági szerepvállalását, fokozza a beszállítók sokszínűségének és esélyegyenlőségének megteremtését. A program egyedülálló erőforrásokkal és képességekkel ruházza fel a női vállalkozókat az innovációra és a vállalkozások bővítésére, fenntarthatósági technológiai megoldásokra ösztönzik őket, majd testreszabott kapacitásépítő programban részesülnek. A Pantene márka Lengyelországban programot indított a helyi, női vállalkozók támogatására, amely kezdeményezést a vállalat a régió más országaira is szeretné kiterjeszteni.

A P&G generációk óta támogatja a fogyasztókat és közösségeket, és elkötelezett a közösségekre gyakorolt pozitív hatás, az egyenlőség, a befogadás, valamint a környezeti fenntarthatóság területén. A vállalat az Archewell Alapítvánnyal együtt közös értékeket képviselve, többet kíván tenni a közösségekért, az egyenlőségért és a globális kollektív jólétért. A nemek közötti esélyegyenlőség megteremtése mellett, a két szervezet már korábban is támogatta az online terek könnyebb átláthatóságát és elszámoltathatóságát. Most közös erőfeszítéseket tesznek egy jobb online környezet kialakítására. Továbbá mindkét szervezet hisz a sport átalakító erejében és azokban a sportolókban, akik példát mutatnak egy álom eléréséhez, valamint akik karitatív cselekedeteikkel érdemi hatást gyakorolnak a sportra és közösségekre.