Az IKEA stabil üzleti teljesítménnyel tudhatja maga mögött a példa nélküli 2020-as évet, és nagyszabású tervekkel lép 2021-be, hogy újradefiniálja a vásárlói élményt és újabb Átvételi pontokat létesítsen Közép-, Délnyugat- és Kelet-Magyarországon. Mindezek mellett egy új Fenntarthatósági Pont (Circular Hub) koncepciót is bevezet az áruházakban.
A 2020-as pénzügyi évet a globális koronavírus járványhelyzet okozta nehézségek ellenére a magyarországi IKEA 8,5 százalékos növekedéssel, és így 98 milliárd Ft teljes árbevétellel zárta.
„A koronavírus járvány és a társadalmi távolságtartás érezhető átalakulást hozott a vásárlói szokásokban az online vásárlások javára, amelynek következtében e-kereskedelmünk az előző évhez képest megduplázódott. Új kiszállítási és átvételi lehetőségeket vezettünk be, hogy vásárlóink egyszerűbben juthassanak hozzá a megvásárolt IKEA termékekhez“ – mondta el Mounia El Hilali, az IKEA regionális kereskedelmi vezetője (magyar-cseh-szlovák régió).
Az online vásárlások iránti növekvő igényt látva az elkövetkező három év során az IKEA közel 21 milliárd forintos beruházást tervez annak érdekében, hogy vevői számára megkönnyítse a vásárlást. Ennek keretében sor kerül az online megrendelések feldolgozását optimalizáló logisztikai és megrendelés-teljesítési műveletek fejlesztésére, illetve a vásárlók számára további három új Átvételi pont létesítésére Közép-, Délnyugat- és Kelet-Magyarországon.
A beruházás jelentős részben a soroksári IKEA áruház átalakítására és felújítására fókuszál, amely az IKEA nemzetközi kísérleti projektjeként a vásárlói élmény újradefiniálását célozza. „Vásárlóink igényei és elvárásai az elmúlt 5-10-20 évhez képest nagymértékben megváltoztak. Az egyszerű online vásárlás lehetőségét keresik, miközben továbbra is szívesen látogatnak el áruházainkba, ahol már digitális – és virtuális – támogatással kiegészítve szeretnék az IKEA termékeit és megoldásait megismerni és szakértelmét igénybe venni. A kényelmes, de ugyanakkor fenntartható vásárlást preferálják, és továbbra is előszeretettel fogyasztják friss és ízletes ételeinket“ – mondta el Lubomír Zákopčan, a soroksári IKEA áruház vezetője.
Az elkövetkezendő 12 hónapban az IKEA újraformálja a jövőbeli vásárlói élményt a soroksári áruházba történő belépés pillanatától kezdve a termékkínálat bemutatásán és az önkiszolgáló részlegen a lapos csomagolású termékek kiválasztásán keresztül a pénztártól való távozásig.
„A soroksári áruház átalakítását követően az újonnan megszerzett tudást és tapasztalatokat globálisan hasznosítjuk, és további áruházainkba adaptáljuk, így a soroksári áruház az IKEA kiskereskedelmének jövőjét formáló nemzetközi példává válik” – osztja meg lelkesedését Federica Barberis, az IKEA regionális értékesítési vezetője (magyar-cseh-szlovák régió).
Küldetésével összhangban, miszerint pozitív hatással legyen a világra, az IKEA új, fenntartható szolgáltatásokat vezet be vásárlói számára. „Vásárlóink egyre inkább érdeklődnek a fenntartható megoldások és termékek iránt. Ezzel párhuzamosan a jelenünket alakító koronavírus okozta helyzet módosította a pénzköltési szokásokat is. Úgy látjuk, hogy folyamatosan növekszik az igény a bútoraink életének meghosszabbítására” – mondta el Eva Mala Beluska regionális üzletfejlesztési és -szervezési vezető.
Az IKEA ezért egy új koncepciót vezet be, és Fenntarthatósági Pont (Circular Hub) néven olyan helyszínt alakít ki az áruházakban, ahol az újrahasznosítás és a másodkézből származó, kedvező áron kínált bútorok korábbinál is szélesebb választékával szeretne még több vásárlót elérni. Emellett eszközöket és pótalkatrészeket biztosít a vásárlók számára, valamint megosztja velük azokat az ismereteket és ötleteket, melyek segítségével bútoraik életciklusát még hosszabbá tehetik. A Circular Hub-ok 2021 folyamán nyílnak meg a magyarországi áruházakban.
Klímapozitív célkitűzései megvalósítására – miszerint 2030-ra a környezetre gyakorolt nettó hatása pozitívba fordul – az IKEA ezen felül közel 1 milliárd forint értékben invesztál még környezetbarátabb megoldásokba, többek közt napelemes rendszerekbe és modern HVAC hűtő-, szellőztető- és klímarendszerekbe annak érdekében, hogy csökkentse az áruház energia- és CO2 kibocsátását.