Helycsere a marketinges TOP50 rangsor élén

A tavalyi összeállításhoz képest helyet cserélt az első és a második a Marketing&Media magazin legsikeresebb hazai marketingvezetőket bemutató TOP50-es rangsorában, így 2024-ben Bánhegyi Zsófia végzett az élen, Szabó Béla Attila előtt. A lista többi részén is komoly változások voltak, az ott szereplők kicsivel több mint negyede cserélődött ki egy év alatt és 12 olyan szakember van, aki először került be a rangsorba.

A Marketing&Media magazin marketinges TOP50 rangsora élén a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója, Bánhegyi Zsófia található. Őt Szabó Béla Attila, a Magyar Telekom márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgatója követi, míg a harmadik Mérő Ádám, a Coca-Cola digital acceleration strategy for Europe, senior directora lett.

 

A rangsor első 10 helyezettje

 

Szektoros jelenségek

Azt gondolhatnánk, hogy egy a rangsorunkon szereplő szakember annak köszönheti az előkelő helyezését, hogy a cége mérhetetlenül sok pénzt költ el a reklámpiacon, és ez garantálja neki a listás szereplést. Hogy ez mennyire nem így van, az akkor derül ki, amikor a top 50-es rangsorunkat összevetjük a Kantar által minden hónapban publikált reklámköltési adatokkal. Tavaly még tíz olyan vállalatot találtunk, amely bekerült az adott esztendő listaáron 25 legnagyobb költője közé, és amelynek a képviselője szerepelt a rangsorunkban is. Mostanra azonban ezen cégek száma hatra olvadt, a tavalyi év listaáron top 25 hirdetője közül csupán az Unilever, a Media Markt Saturn Holding, a Magyar Telekom, a Vodafone, a SPAR és a Yettel részéről került be legalább egy szakember az összeállításunkba. Ráadásul közülük sem mindenkit találunk a rangsor elején, csupán a Magyar Telekom, a Yettel és a Vodafone egy-egy munkatársa képviselteti magát a top 10-ben.

Mindez köszönhető annak is, hogy sokszor nem az óriási marketingbüdzsé, vagy éppen az adott szakember cége számít a Top 50 marketinges rangsorunkba való bekerülésnél, jóval meghatározóbb az adott munkatárs személyisége, piaci ereje, elfogadottsága. Ezért is lehet az, hogy a legtöbb, szám szerint tíz szakember a pénzintézet, biztosító kategóriát képviseli, míg a kilencfős kereskedelmet az ital és a szolgáltatás szektor követi 7-7 marketingessel. A tavalyi listánkhoz képest ez némi változás, akkor ugyanis a legtöbb listás résztvevővel a kereskedelem szegmens büszkélkedhetett, ezt követte a pénzintézet, biztosító páros és a szolgáltatás.

Újoncok a listán

Az idén tizenkét olyan szakembert találunk a rangsorban, aki most először tagja a top 50-nek, és ketten vannak, akik tavaly nem, ám korábban már szerepeltek az összeállításunkban. Ha kiosztanánk a legelőkelőbb helyen végzett új szereplő díját, akkor azt Szauter Zsolt, a Foodora marketingigazgatója érdemelné ki, akinek az egyik első feladata a cég márkaváltása volt. Ez az átállás olyan sikeresnek bizonyult, hogy három hónap alatt az új branddel is elsők lettek a szektorban top of mind awarenessben a Kantar és a GKID mérései alapján, és ezt a pozíciót azóta is tartják.

Az újoncok közül utána következik a már említett Ludvig Orsolya Stefanie, aki egy évvel ezelőtt érkezett a Libri-Bookline-hoz, és rögtön komoly kihívás előtt találta magát, hiszen a cég tulajdonosváltását övező negatív hangulatot kellett megfékezni, és saját, pozitív tartalommal kitölteni a kommunikációs teret.

Bödör András is először szerepel listánkon. Ő a bekerülését a Marsra Magyar! elindításának, illetve annak az aktivitásuknak is köszönheti, hogy az idei Vivicittán minden célba érkezőről a mesterséges intelligencia segítségével készítettek egy egyedi cikket, ami a futásáról szólt, és amit meg is oszthattak úgy. Ezzel a résztvevők teljesítménye mellett azt is meg tudták mutatni, hogy a digitalizáció okos használatával hogyan lehet magasabb szintre emelni az élményt.

Salem Dániel, a The Heineken Company global desperados communication managere az egyedüli a Top 50 marketinges listán, aki szerepelt a Signature 40 legjobb brand és trade marketing managerek összeállításunkban, sőt azon 2022-ben a második helyet szerezte meg. 2010 óta van FMCG-cégeknél, és a pályafutása alatt olyan márkákon dolgozott, mint a Borsodi, a Dunhill, a Gösser, a Soproni és a Heineken. Június óta felel a Desperados márkáért, amely a méretét tekintve az egyik legnagyobb globális brand a cégcsoporton belül.

A Vodafone is azon kevés cég közé tartozik, amelyet több ember is képvisel a listán, és Juhász Péter Tibor márkaigazgató mellett Moldván Ákos lakossági kommunikációs vezető is bekerült a Top 50-be. A listára kerülését az indokolhatja, hogy a nehezen mozdítható márkamutatókban is kezdenek kedvező trendek mutatkozni, akárcsak az üzleti eredményességükben.

 

Baross Gábor

Az elemzés teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amelyben megtalálható a TOP50 marketinges és TOP50 PR-es szakember rangsor is.