Változó, hogy a kommunikációs iparág szereplői mennyire érzik égető problémának a munkaerőhiányt. Mindenesetre a cégek egyre többször azt az utat választják, hogy inkább házon belül képzik ki a szakembereket.
Miután Oláh Alexandra bejelentette, hogy átigazol a Central Médiacsoporthoz, álláshirdetésben keresett új marketingigazgatót a Jófogás és a Használtautó.hu márkáról ismert Schibsted Classified Media. Több mint 140-en jelentkeztek a pozícióra, közülük 30 jelölt jutott el odáig, hogy próbafeladatot kapjon, végül pedig tíz embert hívtak vissza egy újabb interjúra. „Sok marketinges nem követi ennek a szakmának a változásait, miközben jelentősen megváltoztak egy marketingigazgató feladatai még a nyolc-tíz évvel ezelőtti helyzethez képest is. Kevés olyan szakember van, aki követi a trendeket és érti az újdonságokat és gyakorolja a változó környezethez szükséges gondolkodást” – összegzi a hamarosan lezáruló kiválasztási folyamat során szerzett tapasztalatait Palocsay Géza, a Schibsted ügyvezetője.
Az ő területüket érintően egyébként nem érzi vészesnek a munkaerőhiányt Palocsay Géza. Akadnak olyan pozíciók, ahová nehezebben találnak embert, de betöltetlenül még nem maradt állásuk. Végső esetben felvesznek olyat, akinek a készségei megfelelők és betanítják házon belül az adott feladatra. Másfél-két évvel ezelőtt volt egy olyan időszak, amikor irreálisan elszaladtak a IT-s fejlesztők bérigényei, de Palocsay Géza tapasztalatai szerint mostanra ezen a téren is konszolidálódott a helyzet.
A Profession.hu-nál a szakmunkások mellett jelentősen, 30 százalékkal nőtt a mérnököket kereső és 20 százalékkal a különféle logisztikai, szállítmányozási munkakörökbe szakembert kereső hirdetések száma. Az állásportálnál a marketing kategórián belül még 2016-ban tapasztaltak egy jelentősebb, 24 százalékos növekedést, tavaly ez már csak kilenc százalékot tett ki. Ezen belül a kommunikációs és PR-munkatársak, márka- és termékmenedzserek, online marketingesek, marketing-projektmenedzserek iránt nőtt meg az igény. Az adataik szerint sokan jelentkeznek az adásszerkesztő, fotós, grafikus, képszerkesztő, szerkesztő, szövegírói állásokra, így vélhetően ezeket a helyeket könnyebb betölteni.
Ügynökségi iskola
A munkaerőhiány nálunk jelentősebb problémát jelent, mint egykét évvel ezelőtt – állítja Gulyás János, a Wavemaker Hungary ügyvezető igazgatója. Igaz, náluk ebben az is szerepet játszik, hogy számos új ügyfelet szereztek, ami rátesz minderre egy lapáttal. Ugyanakkor Gulyás János szerint az ügynökségi szakmán belül azoknak is gondot jelent a munkaerőhiány, ahol stagnál az ügyfélszám.
A legnagyobb hiány egyébként – szakterülettől függetlenül – az öt-hét éves tapasztalattal rendelkező munkatársakból van. Ennek oka az, hogy 2010 táján a válság miatt kevés új embert vettek fel az ügynökségek, és ez a réteg most nagyon hiányzik a szakmából. Viszont nem nézik tétlenül a helyzetet, ugyanis a Wavemakert is magában foglaló GroupM tavaly saját tanfolyamot indított. Egy képzési kör 3,5 hónapig tart, és a közelmúltban már a harmadik csoport kezdett náluk. Egyszerre 12 fiatalt vesznek fel a GroupM Akadémiába, ahol a képzésük alatt fizetést is adnak nekik. Az első két csoport még kifejezetten a digitális területre szakosodott, a legújabbnál viszont már általános médiaügynökségi ismereteket adnak át. „A képzés után eddig majdnem mindenkit felvett a cégcsoport valamelyik cége, akiket pedig nem, azok valamelyik ügyfelünkhöz kerültek” – említi Gulyás János, aki nagyon elégedett a GroupM Akadémiával.
Tévés helyzet
Megkerestünk egy nagyobb médiapiaci munkaadót, a TV2 Csoportot is, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy érzik a munkaerőhiány hatását, főképpen a speciálisabb tudást igénylő televíziós területeken jelent gondot megfelelő tapasztalattal rendelkező jelölteket találni. A televíziónál találkoztak a megugró bérigények jelentette problémával is, viszont szerintük a valós bérek azért nem minden területen emelkednek ezzel arányosan. „Azokban az esetekben, amikor megoldható, más stratégiát alkalmazunk, mint a korábbi években, és vállaljuk, hogy olyan új pozíciókat nyitunk, ahol kezdőket alkalmazunk és inkább magunk betanítjuk az újonnan érkezőket” – közölte a TV2 Csoport, ahol ezek szerint ugyanazt a gyakorlatot követik, mint a GroupM, csak nem „intézményesített” formában.
Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.
Heszler Róbert