Hódító automaták

Tavaly több ezer csomagautomatát helyeztek üzembe Magyarországon, és ha megvalósulnak az általunk megkérdezett szolgáltatók tervei, az idén is látványos fejlődés jöhet ezen a területen. A magyarok körében egyre népszerűbb megoldás ez a fajta átvételi lehetőség, amelynek ráadásul klímavédelmi előnyei is vannak.

Ha valakinek olyan érzése van, hogy gombamód szaporodnak a forgalmas helyeken a csomagautomaták, az egyáltalán nem véletlen, az elmúlt egy év ugyanis hatalmas fejlődést hozott ezen a területen. Az Ecommerce Hungary március végi adatai szerint az idén februárban 3810 ilyen berendezés volt országszerte, ez 2640-nel több, mint egy évvel korábban.

A csomagautomaták piacán nemcsak a berendezések, de a szolgáltatók számában is igencsak kibővült a paletta, a Foxpost korábbi egyeduralmát megtörték az újonnan belépők, illetve a megerősödők, mint a GLS, a Packeta, az Easybox vagy az MPL. Ez fokozta a versenyt a szereplők között, amelyek gyorsasággal, akciókkal és egyéb aktivitásokkal igyekeznek növelni a népszerűségüket.

Állandó fejlesztések

A piac meghatározó szereplőinek jelzései szerint ha a nagyon látványos tavalyi felfutás talán nem is ismétlődik meg, az idén is rengeteg új automatával találkozhatnak a fogyasztók. A Foxpost a 2021-es évet 351 automatával zárta, a múlt év végén már 801 berendezésük működött, és a tervek szerint az év végére 1200-ra nő a számuk – mondta el érdeklődésünkre Bengyel Ádám, a társaság társalapítója és vezérigazgatója. „Mindig is az volt a célunk, hogy olyan prémiumhelyszíneken legyenek az automatáink, ahol az emberek napi életritmusához a legjobban tudnak alkalmazkodni, hogy kényelmesen útba tudják ejteni a mindennapi tevékenységük során és ne kelljen kerülőt tenniük a küldemény miatt. Nyolc éve vagyunk jelen magyar, csomagautomatára specializálódott vállalkozásként a piacon, ennek köszönhetően a mi automatáink találhatók a legideálisabb helyszíneken, főként bevásárlóközpontok, kiskereskedelmi láncok területén” – tette hozzá.

Hatalmas fejlődést hozott a GLS hálózatában is a tavalyi év, mintegy 800 csomagautomatát helyeztek üzembe, így már 980 ilyen berendezése van a cégnek az országban. Balázs Attila, a társaság ügyvezető igazgatója elárulta azt is, hogy a hálózatbővítési stratégiájuk keretében május elejére az ezredik automatájukat is beüzemelik (lapzártánk után, május 3-án jelentette be a cég, hogy üzembe helyezték az ezredik csomagautomatát – a szerk.). Ehhez hozzáfűzte, hogy nem állnak meg ennyinél, és a lakosság igényeihez igazodva folytatják a kihelyezéseket. Mint fogalmazott, az automatáik végleges száma sok összetevőtől függ, de hisznek ebben az eszközben, és folytatják az intenzív hálózatfejlesztést 2023-ban is.

Ambiciózus célokat fogalmazott meg a cseh hátterű Packeta Hungary Kft., a társaság az idén februárban számolt be az eddigi eredményeiről, és akkor azt írták, hogy az ország legnagyobb csomagautomata hálózatát hoznák létre. Tavaly alaposan bele is húztak, hiszen 29-ről 800-ra növelték az ilyen berendezéseik számát. „Az év végére több mint 1000 Z-Boxot és hozzávetőleg 2000 Z-Pontot szeretnénk elérhetővé tenni az ügyfeleink számára, amellyel célunk az eddigi legnagyobb csomagponthálózat létrehozása Magyarországon. Ezzel szeretnénk elősegíteni a paradigmaváltást a házhoz szállítás felől a fixponti kézbesítés felé, hiszen így mindössze néhány perces sétatávolságon belül érhetnek el ügyfeleink egy-egy Packeta-pontot vagy -automatát. A hálózat bővítése mellett a csomagautomaták elhelyezkedésének optimalizálására is nagy hangsúlyt fektetünk” – jelezte lapunknak Szép Károly, a Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója.

Rendkívül intenzív fejlesztési időszakon van túl a Magyar Posta Logisztika (MPL), amely tavaly nyáron indított nagyszabású csomagautomata-telepítési programot. Ennek részeként az idén márciusra 400 berendezést helyeztek üzembe országszerte, így a hálózatukban már 450 automata található. A társaság tájékoztatása szerint további bővítést is terveznek annak érdekében, hogy még több helyen, még kényelmesebben érjék el az ügyfeleik a csomagautomata-szolgáltatásaikat, arról azonban nem számoltak be, hogy ez mennyi új eszköz telepítését jelenti.

Több száz berendezéssel bővült az eMAG Easybox-hálózata is 2022-ben, így az idén áprilisban már az ország 254 településén 700 ilyet működtetett a társaság. A cég közlése alapján a már működő automaták kihasználtságáról gyűjtenek adatokat, és ezekre alapozva döntenek a bővítésről.

„A tapasztalataink és a kutatások is azt mutatják, hogy növekszik a fixponti kiszállítás népszerűsége, különösen a magánemberek körében. Ők elsősorban azt értékelik, hogy nem kell a futár érkezési idejéhez alkalmazkodni, és egy jól felépített hálózat segítségével megoldható, hogy a megszokott útvonalaik mentén, a saját környezetükben vehessék át az online rendelt termékeket. A csomagátvétel rugalmassága és a kedvezőbb ár mellett a környezettudatosság is nagy szerepet játszik abban, hogy egyre többen választják ezt a szállítási módot. A csomagautomaták kevesebb erőforrást is igényelnek, mint a házhoz szállítás, mivel a futárok egy »címen« több küldeményt otthagyva kevesebb üzemanyagot használnak fel – a mi automatáink ráadásul napelemmel működnek. A trendek azt mutatják, hogy a jövőben a fixponti kiszállítás lesz az uralkodó, a házhoz szállítás pedig inkább a prémiumszegmenst képviseli majd a csomagszállításban” – mutatott rá Szép Károly.

 

Kalocsai Zoltán

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.