- Hirdetés -

Így alakulhat a hazai gazdaság a járvány után

|

A koronavírusválságot követő évtizedben a magyar gazdaságban jelentős növekedési potenciál van, amelynek eléréséhez egyes hazai vállalatoknak regionálisan, sőt európai szinten is számottevő pozíciókra kell szert tenniük – állítja legújabb elemzésében a McKinsey & Company. A tizenhárom, a hazai gazdaságot meghatározó mértékben befolyásoló ágazatra kiterjedő kutatás szerzői úgy vélik, Magyarország hosszú távú jövője szempontjából kiemelt fontosságú lesz a termelékenység és versenyképesség javítása a világméretű egészségügyi válságot követő időszakban.

Tizenhárom, a hazai gazdaság szempontjából kulcsfontosságú ágazatot vett górcső alá a McKinsey és nemzetközi kutatóintézete, a McKinsey Global Institute (MGI) annak megállapításához, hogyan készülhet fel Magyarország a következő évtizedben az erőteljes gazdasági növekedésre. Az elmúlt években a gazdasági növekedés a foglalkoztatás bővülésének és a termelékenység javulásának volt köszönhető. Az elemzők úgy vélik: a jövőben a digitalizáció, a hatékonyság és versenyképesség központba állításával 2030-ra akár a mai nyugat-európai fejlettség is elérhető közelségbe kerülhet.

Biztató előzmények

A most megjelent tanulmány megállapítja, hogy 2015 és 2019 között Magyarország gazdasága átlagosan évi 4,1 százalékkal bővült: gyorsabban, mint a cseh és a szlovák versenytársak, sőt, az euróövezet átlagos növekedését is felülmúló módon. Az évtized második felében olyan gazdasági növekedést sikerült elérni, amelynek üteme duplája volt a megelőző öt év dinamikájának.

Ezt a lendületet akasztotta meg a pandémia: 2020 második negyedévében 14 százalékos visszaesést láttunk itthon, valamivel nagyobbat, mint más visegrádi országokban. „Bár a koronavírusjárvány némileg keresztül húzta Magyarország azon törekvéseit, hogy utolérje a nyugat-európai gazdaságokat, szó sincs arról, hogy ezek a remények semmivé foszlottak volna a pandémia hatására” – hangsúlyozta Jánoskuti Levente, a McKinsey budapesti irodavezető partnere. A szakember szerint a globális egészségügyi válságból való kilábalást követő évtized döntő fontosságú lesz Magyarország jövője szempontjából.

Bizonytalanok a pandémia hatásai

A COVID-19 világszerte bénított meg szinte minden gazdasági tevékenységet, és akár évekig tarthat annak felmérése, milyen hosszú távú hatást gyakorol az egyes emberek életére, a gazdaság szereplőire, az állam működésére, vagy akár a nemzetközi normákra és szabályozásra. A világjárvány által okozott zavar azonban nem pusztán károkat okoz: a McKinsey elemzői szerint felkínálja a közeli jövőre vonatkozó ambíciók átgondolásának lehetőségét, hogy aztán a tanulságok alapján lehessen a megfelelő stratégiát és lépéseket kidolgozni.

„Megfelelően kidolgozott és jól végrehajtott erőfeszítésekkel repülőrajtot vehet a magyar gazdaság: a digitalizációt és a globális trendeket kihasználva az ország legjobb vállalatai regionális, sőt európai szinten is versenyképes szereplőkké válhatnak” – véli Havas András, a tanulmány társszerzője. A megfelelő intézkedésekkel Magyarország ismét képes lehet éves szinten 4 százalék körüli növekedést produkálni a következő évtizedben, ami tartósan az eurózóna átlaga feletti teljesítményt jelent. Amennyiben ez valósággá válik, úgy az ország gazdasága a McKinsey véleménye alapján egy évtizeden belül elérné az eurózóna jelenlegi szintjét.

Felkészülni a magasabb sebességi fokozatra

Az, hogy ez a lehetőség mennyiben valósul meg, az elemzők szerint közel 50 százalékban a magyar gazdaság három szektorától függ: a feldolgozóipartól, az építőipartól és ingatlanfejlesztéstől, valamint a kiskereskedelemtől. Ezekben, ahogy a gazdaság többi kiemelt ágazatában is a jelenleginél nagyobb hangsúlyt kell kapnia a versenyképesség javításának, a hatékonyságot célzó beruházásoknak, valamint az innovációnak.

A McKinsey négy tényezőt emel ki azok közül, amelyek a leginkább elősegítik a versenyképesség, ezen belül különösen a termelékenység javulását. Ezek a következők:

A közvetlen külföldi befektetésekre és egyre nagyobb mértékben a hazai megtakarításokra alapozó, átgondolt beruházásélénkítés.

A 21. századi alapkészségekre, valamint a szükséges szakképzettséggel rendelkezők terén mutatkozó lemaradás felszámolására egyformán fókuszáló munkaerőfejlesztés.

Kutatás-fejlesztési programokkal ösztönzött, a járvány következtében felgyorsult digitális transzformáció lendületét kihasználó innováció.

Megfelelő intézményi kereteket, szabályozást és számos tágabb értelemben vett gazdaságélénkítő tényezőt felölelő, támogató környezet.

Az MGI becslése szerint a világgazdaság a különböző forgatókönyvek szerint 2021 közepe és 2023 második fele között érheti el újra a pandémia előtti szintet. „Mire ez bekövetkezik, Magyarországnak készen kell állnia arra, hogy nagyobb sebességi fokozatba kapcsoljon” – mondta Jánoskuti Levente. Ehhez elengedhetetlen, hogy az állami- és a magánszektor vezetői egyaránt a versenyképesség növelését tűzzék ki célul, amely meghatározza majd a következő évek hangsúlyait. A szakember hozzátette: a növekedés alapjának megteremtéséhez ugyanakkor azokat az országon belüli regionális különbségeket is kezelni kell, amelyek a jövedelmek, a termelékenység, az oktatás és az egészségügyi ellátás terén jellemzik az országot.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...