- Hirdetés -

Így alakultak a bérek

|

- Hirdetés -

Tavaly a dolgozók 79 százaléknak növekedett a kereslete, ami a legtöbb esetben egy új állás egy új vállalatnál vagy egy általános éves béremelés eredménye – derül ki a Hays Hungary bérfelméréséből. Átlagosan 9 százalékkal nőttek a bérek tavaly óta, ami főként a kezdő pozícióknál volt megfigyelhető.

Life Sciences

Magyarország továbbra is egy vonzó célpont a klinikai kutatások számára, ami kedvezően hat a CRO és gyógyszeripari vállalatok hazai bővülésére. A gyógyszeripari gyártás meghatározó eseménye a 2017 első negyedévében bejelentett, multinacionális gyógyszeripari vállalat leépítése volt, ahol pár hónap alatt több száz alkalmazott veszítette el munkahelyét. Ezzel szemben, a jelöltekkel szembeni követelmények egyre szigorúbbak, hiszen az angol nyelvtudás mellett, már egy második nyelv legalább középszintű ismerete is elengedhetetlen.

IT

A technológiai dinamikus fejlődésnek köszönhetően, a meglévő területek mellett folyamatosan új területek jelennek meg, ezáltal pedig új munkakörök jelennek meg az IT munkaerőpiacon, ahol még magasabb fizetések várhatóak. A legkeresettebb területeken (Java, C#, JavaScript és az automatizált tesztelés) továbbra is növekvő tendenciát mutatnak a fizetések, de az eddig megszokott ugrásszerű növekedés csökkeni látszik. Továbbá, sokkal nagyobb igény mutatkozik a több iparági ismerettel rendelkező fejlesztőkre, mint egy olyan szeniorra, aki ugyanazon a projekten dolgozik több éve. Az IT terület iránti érdeklődés továbbra is növekszik, és többen választják ezt a pályát a diákok körében is, viszont a mély szakértelemmel rendelkezők megtalálása egyre nagyobb kihívást jelent a cégek számára.

Mérnöki és gyártási területek

2017-ben a gyártási és mérnökségi területeken a legnagyobb létszámnövekedés autóipari és elektronikai területeken volt tapasztalható. Az elmúlt évekhez hasonlóan, növekvő tendencia mutatkozott a mérnöki bérek tekintetében, amely a szakterületeken belül ugyanúgy jellemző mind a vezetői, mind a beosztott pozíciókra. Az elmúlt öt év alatt mérnöki területen a nem vezetői/beosztott pozíciók esetében 19%-os, a vezetői fizetések esetében 3%-os béremelkedés tapasztalható.

Építőipar és ingatlanpiac

Az iparágra általánosan jellemző a munkaerőhiány. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy az építész- és építőmérnök képzéseken kívül, nincs ingatlanpiaci képzés a felsőoktatásban. Másrészt, egyre több külföldi cég jelenik meg a versenyszférában, ezzel tovább csökkentve az elérhető hazai munkaerői. Mindez azt eredményezte, hogy a piacon elérhető bérek növekedő tendenciát mutattak az elmúlt 12 hónapban. Az év legmeghatározóbb területe egyértelműen a lakáspiac volt, hiszen tíz éve nem adtak el annyi lakást, mint 2017-ben.

Pénzügy és számvitel

Az előző évekhez képest, 2018-ban is tovább folytatódik az a trend, mely szerint a vállalatok központosítják pénzügyi folyamataikat, emiatt a teljes körű könyvelői és kontrolling pozíciók száma érezhetően csökkent az utóbbi három évben. A pénzügy és számvitel területe jelentősen eltér a többi szakterülettől, hiszen sokkal több az elérhető szakember, mint a betöltetlen pozíciók száma, aminek köszönhetően, egyre erősebb a verseny a jelöltek között. Ahhoz, hogy valaki kitűnjön az álláskeresők tömegéből, rendelkeznie kell a diplomán kívül valamilyen további pénzügyi képesítéssel vagy technikai ismerettel.

Bank és biztosítás szektor

Általánosságban elmondható, hogy a bank és biztosítás szektor erős évet zárt 2017-ben, és az idei évre is jó kilátásokkal bír. Kihívást jelenthet azonban az új jogi követelményeknek való megfelelés és a munkaerőpiacra belépő Y generációs jelöltek megnyerése. További kihívás lehet a tapasztalt szakemberek megtalálása, és a frissdiplomás jelöltek megszólítása, hiszen ez a terület egyre inkább népszerűségét veszti.

Értékesítés

Az utóbbi évben a műszaki és informatikai értékesítés volt az egyik leggyorsabban fejlődő terület, a gyártás, mérnöki és informatikai iparágak mellett. Annak ellenére, hogy a bérek növekedésének lassulása figyelhető meg, még mindig ezen a két területen a legversenyképesebbek a kompenzációs csomagok. Az iparág technikai jellemzői és a szakképzett munkaerőhiány miatt, igazi kihívás megfelelő embereket találni ezekre a pozíciókra. A Hays munkatársai szerint, az informatika és telekommunikáció területén az értékesítői támogató funkciók jelentősen megnövekedtek, és ezeken a területeken további növekedésre számítunk az elkövetkezendő években.

Marketing

Egyre nagyobb a kereslet azokra a marketing szakemberekre, akiknek kiépített kapcsolatrendszerük van a viszonteladókkal, és munkájuknak közvetlen hatása van a nyílt piaci versengésre. Tovább, az olyan szakemberek is egyre népszerűbbek, akik adatbázis kezelésben jártasak, vagy technikai és kereskedelmi vénával rendelkeznek. Az e-kereskedelem állandó növekedése folyamatos online jelenlétre készteti a vállalatokat, viszont a digitális marketingben otthonosan mozgó szakemberekből országos szintű hiány van. Ennek legfőbb oka, hogy a ezt a tudást nem biztosítják kellőképpen a felsőoktatási intézmények.

Kereskedelem

A kiskereskedelmi forgalomban az előző évekhez hasonlóan, idén is növekedés várható, ami leginkább a jelenlévő cégek további növekedésének köszönhető. Mindez a bérekre is hatással van, de a növekedés mértéke szektoronként és márkákként eltérő tud lenni. Ezt leginkább a belépő szintű pozícióknál lehet tapasztalni, míg vezetői szinteken minimális a bérnövekedés. Az online vásárlás töretlen népszerűsége miatt, a legtöbb vállalat nagy hangsúlyt fektet arra, hogy üzletük ezen részét fejlesszék. Ebből fakadóan, az e-kereskedelemben és a digitális médiában jártas szakemberek iránt várhatóan nagy lesz a kereslet.

HR

A külföldre vándorlás komoly hatással volt a hazai munkaerőpiacra. Az itthon maradt szakemberek kevésbé tartják kockázatos lépésnek a munkahely váltást, így a legnagyobb problémát nem a jelentkezők hiánya, hanem a tapasztalt munkavállalók megtalálása jelenti. Emellett, sokkal fontosabbak lettek az olyan nem anyagi tényezők, amelyek az adott vállalathoz csábítják a munkavállalókat. Ilyen például az otthonról való dolgozás lehetősége vagy akár a már itthon is fellelhető 4 napos munkahét. Az employer branding egyre inkább fókuszba kerül a jövőben, és minden cég számára kulcsfontosságú lehet a jelöltek megtartása érdekében.

Üzleti kiszolgáló központok

Az üzleti kiszolgáló központok (SSC) szektor továbbra is dinamikus fejlődést mutat, amely tovább erősítette a jelöltekért folyó versenyt, és egyes területeken a bérek nagymértékű növekedését eredményezte. Magyarország iránt továbbra is nagy az érdeklődés a külföldi befektetők körében, becslések szerint a tavalyi évben mintegy 50 ezer főt foglalkoztatott ezen iparág. A dinamikus fejlődés mellett, a szektor számos kihívással néz szembe. A betöltetlen pozíciók száma évek óta folyamatosan növekszik, amely egyre nagyobb arányban meghaladja a potenciális álláskeresők számát, és továbbra is nagy az igény az idegen nyelveket beszélők iránt.

„Az évente megjelenő bérfelmérésünk saját tapasztalataink és szakértőink piaci elemzései alapján készül el. A bérfelmérésről szóló kiadványunk átfogó képet ad a magyar munkaerőpiaci helyzetről. Tanácsadóink folyamatosan követik a munkaerőpiac trendjeit, így kiadványunk nem csak a kíváncsi munkavállalók, hanem a munkáltatók számára is érdekes lehet” – nyilatkozta Tammy Nagy-Stellini, a Hays Hungary ügyvezető igazgatója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Elindult az EssenceMediacom

Világszerte 120 irodával indult el az EssenceMediacom. A GroupM legújabb és legnagyobb ügynöksége hivatalosan január 31-ével kezdte meg a működését.Az EssenceMediacom a “breakthrough”-t, azaz az áttörést emeli gondolkodása középpontjába, és célja, hogy szakítva a...

Áremeléssel enyhítenék a válság hatásait a hazai cégvezetők

A magyarországi cégvezetők többsége a világ- és a magyar gazdaság növekedésének egyértelmű lassulására számít 2023-ban, azonban a hazai gazdaság helyzetét törékenyebbnek érzik a globálisnál. 85 százalékuk a GDP-növekedés lassulásával számol itthon – derül ki...

Még mindig sok aranyat vásárolnak a magyarok

Több mint hárommilliárd forint értékben vásároltak befektetési célú aranyat 2022-ben a BÁV Zálog fiókhálózatában. Ez az érték a 2021-es forgalom háromszorosának felel meg, ami nagyrészt annak tudható be, hogy a bizonytalan gazdasági helyzetben, a...

Amerikai sportjogokkal erősít a Network4

Látványos amerikai technikai- és csapatsportok, valamint egy Emmy-díjas sporttörténelmi sorozat érkezik a Network4 csoport sportcsatornáira (ARENA4, MATCH4) és streaming szolgáltató platformjára, a NET4+-ra. A médiacég sajtótájékoztatón jelentette be, hogy megszerezte az egyetemi kosárlabda-bajnokság March...

Hekkerek miatt aggódhatnak a bankvezetők

Az informatikai rendszerek sebezhetősége és az ügyfelek hitelképessége miatt aggódnak leginkább a pénzintézetek kockázatkezelői – derül ki az EY és az Institute of International Finance legfrissebb, 30 ország 88 bankjának részvételével készült nemzetközi felmérésből.A...

Az élelmiszeráremelkedés miatt élünk rosszul

A magyarok arra számítanak, hogy a következő egy évben tovább romlik az életszínvonaluk, az élelmiszer drágulása jelenti a legnagyobb problémát – többek között ez derül ki az Aegon friss, reprezentatív kutatásából, amiben a magyar...

Új kutatási központot nyitott a Danone

2023 február 6-án nyílt meg a Danone új kutatási és innovációs központja, a Daniel Carasso Center a Paris-Saclay területén.A technológia és a tudomány elképesztő ütemben fejlődik, ezzel pedig az FCMG szektornak is lépést kell...

A világ legjobb munkaadói között a Rossmann

Közzétette a világ legjobb munkaadóinak új listáját a Forbes amerikai üzleti magazin. A Rossmann a 2021-ben elért kiváló 44. helyezéséhez képest 18 helyet javítva 2022-ben a 26. helyen végzett.A listán összesen 800 cég képviselteti...

Újságíró Akadémia indul

A szellemitulajdon-védelem segíthet felzárkózni a hazai vállalati és egyetemi szférának a nemzetközi versenytársakhoz. Ennek erősítése a hazai gazdasági szektor számára az európai és a világpiac tekintetében is létfontosságú, azonban szemléletformálás és edukáció nélkül nem...

Folytatódik a Nat Geo díjnyertes sorozata

A világszerte elismert oknyomozó újságíró, Mariana van Zeller célkeresztjében ezúttal az MDMA, a szervkereskedők, az LSD, a szellemfegyverek, a terroristákat gazdagító lopott kőolaj, a béranyák, a kiberkalózok, az utcai bandák, a kriptocsalók és a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az RTL streaming platformján tér vissza az Éden Hotel

Már keresik az Éden Hotel legújabb évadának játékosait, akik hamarosan harcba szállhatnak a 20 millió forintos nyereményért mexikói helyszínen, a Csendes-óceán partján, egzotikus környezetben. A valóságshow új évadát a Paprika Studios gyártja és az...

Elindult az EssenceMediacom

Világszerte 120 irodával indult el az EssenceMediacom. A GroupM legújabb és legnagyobb ügynöksége hivatalosan január 31-ével kezdte meg a működését.Az EssenceMediacom a “breakthrough”-t, azaz az áttörést emeli gondolkodása középpontjába, és célja, hogy szakítva a...

Áremeléssel enyhítenék a válság hatásait a hazai cégvezetők

A magyarországi cégvezetők többsége a világ- és a magyar gazdaság növekedésének egyértelmű lassulására számít 2023-ban, azonban a hazai gazdaság helyzetét törékenyebbnek érzik a globálisnál. 85 százalékuk a GDP-növekedés lassulásával számol itthon – derül ki...

Még mindig sok aranyat vásárolnak a magyarok

Több mint hárommilliárd forint értékben vásároltak befektetési célú aranyat 2022-ben a BÁV Zálog fiókhálózatában. Ez az érték a 2021-es forgalom háromszorosának felel meg, ami nagyrészt annak tudható be, hogy a bizonytalan gazdasági helyzetben, a...

Amerikai sportjogokkal erősít a Network4

Látványos amerikai technikai- és csapatsportok, valamint egy Emmy-díjas sporttörténelmi sorozat érkezik a Network4 csoport sportcsatornáira (ARENA4, MATCH4) és streaming szolgáltató platformjára, a NET4+-ra. A médiacég sajtótájékoztatón jelentette be, hogy megszerezte az egyetemi kosárlabda-bajnokság March...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

Erős technológiai alap kell

A felhőre és a mesterséges intelligenciára alapuló digitális transzformáció tartós lesz – véli Rehus Péter. Az IBM Magyarországi Kft. országigazgatója beszélt arról is, hogy az informatikai vezetők milyen technológiákba fektetnének be és mire helyezik...

„Izgalmas 2023 elé nézünk” – interjú Németh Károllyal

Ahogy az interjúból is kitűnik majd, amilyen érdekesnek találta Németh Károly a feltett kérdéseket, olyan érdekes válaszokat is adott rájuk. A SPAR Magyarország Signature CEO díjban részesült marketingvezetőjét harmadmagával faggattuk ki a marketing jelenlegi...

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Fókuszban a fenntartható termékek

Átfogó fenntarthatósági stratégiájának köszönhetően az Auchan Magyarország egyre erőteljesebb és hatékonyabb lépéseket tesz a környezettudatos működésért. A vállalat komoly vállalásokat tűzött ki az elkövetkezendő időszakra, 2030-ra például az üzletek működéséből fakadó (Scope 1 és...

Még több elektromos járművet gyárt a BMW

A BMW Group fokozza az elektromos járműgyártást a globális termelési hálózatában: a mexikói San Luis Potosí üzemben is készülnek majd NEUE KLASSE modellek.A BMW Group egyre nagyobb hangsúlyt helyez az elektromos mobilitásra és a...

Zöld kezdeményezéshez csatlakozott az Unilever

Az Unilever Magyarország is csatlakozott az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT), a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), valamint a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) által életre hívott Green Pledge kezdeményezéshez.E környezetvédelmi és fenntarthatósági kezdeményezés lényege, hogy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....