- Hirdetés -

Így alakultak a bérek

|

- Hirdetés -

Tavaly a dolgozók 79 százaléknak növekedett a kereslete, ami a legtöbb esetben egy új állás egy új vállalatnál vagy egy általános éves béremelés eredménye – derül ki a Hays Hungary bérfelméréséből. Átlagosan 9 százalékkal nőttek a bérek tavaly óta, ami főként a kezdő pozícióknál volt megfigyelhető.

Life Sciences

Magyarország továbbra is egy vonzó célpont a klinikai kutatások számára, ami kedvezően hat a CRO és gyógyszeripari vállalatok hazai bővülésére. A gyógyszeripari gyártás meghatározó eseménye a 2017 első negyedévében bejelentett, multinacionális gyógyszeripari vállalat leépítése volt, ahol pár hónap alatt több száz alkalmazott veszítette el munkahelyét. Ezzel szemben, a jelöltekkel szembeni követelmények egyre szigorúbbak, hiszen az angol nyelvtudás mellett, már egy második nyelv legalább középszintű ismerete is elengedhetetlen.

IT

A technológiai dinamikus fejlődésnek köszönhetően, a meglévő területek mellett folyamatosan új területek jelennek meg, ezáltal pedig új munkakörök jelennek meg az IT munkaerőpiacon, ahol még magasabb fizetések várhatóak. A legkeresettebb területeken (Java, C#, JavaScript és az automatizált tesztelés) továbbra is növekvő tendenciát mutatnak a fizetések, de az eddig megszokott ugrásszerű növekedés csökkeni látszik. Továbbá, sokkal nagyobb igény mutatkozik a több iparági ismerettel rendelkező fejlesztőkre, mint egy olyan szeniorra, aki ugyanazon a projekten dolgozik több éve. Az IT terület iránti érdeklődés továbbra is növekszik, és többen választják ezt a pályát a diákok körében is, viszont a mély szakértelemmel rendelkezők megtalálása egyre nagyobb kihívást jelent a cégek számára.

Mérnöki és gyártási területek

2017-ben a gyártási és mérnökségi területeken a legnagyobb létszámnövekedés autóipari és elektronikai területeken volt tapasztalható. Az elmúlt évekhez hasonlóan, növekvő tendencia mutatkozott a mérnöki bérek tekintetében, amely a szakterületeken belül ugyanúgy jellemző mind a vezetői, mind a beosztott pozíciókra. Az elmúlt öt év alatt mérnöki területen a nem vezetői/beosztott pozíciók esetében 19%-os, a vezetői fizetések esetében 3%-os béremelkedés tapasztalható.

Építőipar és ingatlanpiac

Az iparágra általánosan jellemző a munkaerőhiány. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy az építész- és építőmérnök képzéseken kívül, nincs ingatlanpiaci képzés a felsőoktatásban. Másrészt, egyre több külföldi cég jelenik meg a versenyszférában, ezzel tovább csökkentve az elérhető hazai munkaerői. Mindez azt eredményezte, hogy a piacon elérhető bérek növekedő tendenciát mutattak az elmúlt 12 hónapban. Az év legmeghatározóbb területe egyértelműen a lakáspiac volt, hiszen tíz éve nem adtak el annyi lakást, mint 2017-ben.

Pénzügy és számvitel

Az előző évekhez képest, 2018-ban is tovább folytatódik az a trend, mely szerint a vállalatok központosítják pénzügyi folyamataikat, emiatt a teljes körű könyvelői és kontrolling pozíciók száma érezhetően csökkent az utóbbi három évben. A pénzügy és számvitel területe jelentősen eltér a többi szakterülettől, hiszen sokkal több az elérhető szakember, mint a betöltetlen pozíciók száma, aminek köszönhetően, egyre erősebb a verseny a jelöltek között. Ahhoz, hogy valaki kitűnjön az álláskeresők tömegéből, rendelkeznie kell a diplomán kívül valamilyen további pénzügyi képesítéssel vagy technikai ismerettel.

Bank és biztosítás szektor

Általánosságban elmondható, hogy a bank és biztosítás szektor erős évet zárt 2017-ben, és az idei évre is jó kilátásokkal bír. Kihívást jelenthet azonban az új jogi követelményeknek való megfelelés és a munkaerőpiacra belépő Y generációs jelöltek megnyerése. További kihívás lehet a tapasztalt szakemberek megtalálása, és a frissdiplomás jelöltek megszólítása, hiszen ez a terület egyre inkább népszerűségét veszti.

Értékesítés

Az utóbbi évben a műszaki és informatikai értékesítés volt az egyik leggyorsabban fejlődő terület, a gyártás, mérnöki és informatikai iparágak mellett. Annak ellenére, hogy a bérek növekedésének lassulása figyelhető meg, még mindig ezen a két területen a legversenyképesebbek a kompenzációs csomagok. Az iparág technikai jellemzői és a szakképzett munkaerőhiány miatt, igazi kihívás megfelelő embereket találni ezekre a pozíciókra. A Hays munkatársai szerint, az informatika és telekommunikáció területén az értékesítői támogató funkciók jelentősen megnövekedtek, és ezeken a területeken további növekedésre számítunk az elkövetkezendő években.

Marketing

Egyre nagyobb a kereslet azokra a marketing szakemberekre, akiknek kiépített kapcsolatrendszerük van a viszonteladókkal, és munkájuknak közvetlen hatása van a nyílt piaci versengésre. Tovább, az olyan szakemberek is egyre népszerűbbek, akik adatbázis kezelésben jártasak, vagy technikai és kereskedelmi vénával rendelkeznek. Az e-kereskedelem állandó növekedése folyamatos online jelenlétre készteti a vállalatokat, viszont a digitális marketingben otthonosan mozgó szakemberekből országos szintű hiány van. Ennek legfőbb oka, hogy a ezt a tudást nem biztosítják kellőképpen a felsőoktatási intézmények.

Kereskedelem

A kiskereskedelmi forgalomban az előző évekhez hasonlóan, idén is növekedés várható, ami leginkább a jelenlévő cégek további növekedésének köszönhető. Mindez a bérekre is hatással van, de a növekedés mértéke szektoronként és márkákként eltérő tud lenni. Ezt leginkább a belépő szintű pozícióknál lehet tapasztalni, míg vezetői szinteken minimális a bérnövekedés. Az online vásárlás töretlen népszerűsége miatt, a legtöbb vállalat nagy hangsúlyt fektet arra, hogy üzletük ezen részét fejlesszék. Ebből fakadóan, az e-kereskedelemben és a digitális médiában jártas szakemberek iránt várhatóan nagy lesz a kereslet.

HR

A külföldre vándorlás komoly hatással volt a hazai munkaerőpiacra. Az itthon maradt szakemberek kevésbé tartják kockázatos lépésnek a munkahely váltást, így a legnagyobb problémát nem a jelentkezők hiánya, hanem a tapasztalt munkavállalók megtalálása jelenti. Emellett, sokkal fontosabbak lettek az olyan nem anyagi tényezők, amelyek az adott vállalathoz csábítják a munkavállalókat. Ilyen például az otthonról való dolgozás lehetősége vagy akár a már itthon is fellelhető 4 napos munkahét. Az employer branding egyre inkább fókuszba kerül a jövőben, és minden cég számára kulcsfontosságú lehet a jelöltek megtartása érdekében.

Üzleti kiszolgáló központok

Az üzleti kiszolgáló központok (SSC) szektor továbbra is dinamikus fejlődést mutat, amely tovább erősítette a jelöltekért folyó versenyt, és egyes területeken a bérek nagymértékű növekedését eredményezte. Magyarország iránt továbbra is nagy az érdeklődés a külföldi befektetők körében, becslések szerint a tavalyi évben mintegy 50 ezer főt foglalkoztatott ezen iparág. A dinamikus fejlődés mellett, a szektor számos kihívással néz szembe. A betöltetlen pozíciók száma évek óta folyamatosan növekszik, amely egyre nagyobb arányban meghaladja a potenciális álláskeresők számát, és továbbra is nagy az igény az idegen nyelveket beszélők iránt.

„Az évente megjelenő bérfelmérésünk saját tapasztalataink és szakértőink piaci elemzései alapján készül el. A bérfelmérésről szóló kiadványunk átfogó képet ad a magyar munkaerőpiaci helyzetről. Tanácsadóink folyamatosan követik a munkaerőpiac trendjeit, így kiadványunk nem csak a kíváncsi munkavállalók, hanem a munkáltatók számára is érdekes lehet” – nyilatkozta Tammy Nagy-Stellini, a Hays Hungary ügyvezető igazgatója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA