- Hirdetés -

Így állnak a digitalizációval a hazai cégek

|

- Hirdetés -

Nem történt érdemi előrelépés a hazai kis- és középvállalkozások digitális versenyképességében az elmúlt három évben a Digiméter index szerint. Várható ugyanakkor, hogy a 2022. év végén kibontakozni látszó gazdasági recesszió, a megnövekedő energiaárak és infláció hatására a cégek hatékonyság-javításba kezdenek, aminek alapvető eszköze lehet a digitalizáció és az adatvezérelt működés erősítése. A digitalizációban legfejlettebb pénzügyi területhez kellene minden téren felzárkózni a hazai cégeknek.

A Digiméter 2020. és 2021. után idén is megmérte a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációját. A három év adatai alapján kijelenthető, hogy továbbra sincs érdemi elmozdulás a digitális versenyképességben, a pozitív és a negatív hatások kioltják egymást. A főindex értéke százas skálán mérve 41 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt. A hazai cégek a koronavírus okozta kényszerdigitalizáció eredményeit megtartották, de nem fejlődtek tovább.

A Digiméter, a digitális „méterrúd” a már megszokott módon közel 50 kérdéssel, 6 területen vizsgálta a cégek digitalizációját (digitális jelenlét, digitális mindennapok, vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek, informatikai biztonság). A telefonos adatfelvétel 2022. szeptember 19-én zárult, a 674 cégből álló, többszörösen rétegzett minta reprezentálja a hazai kis-és középvállalkozásokat, az 5-249 fős és a 10 millió - 18 milliárd forint közötti árbevételű cégekre vonatkozóan.

Nincs előrelépés

 

A hat alindex egyike sem változott szignifikánsan 2022-re, amit értékelhetünk negatívan és pozitívan is. Pintér Róbert, a Digiméter szakmai vezetője szerint “legalább egy-két alindexben jó volna az előrelépés, vagy azért, mert nagyon alacsony az értéke, emiatt könnyen növelhető lenne, vagy mert azt bizonyítaná, hogy a magyar vállalkozó „vérszemet kapott” az elmúlt két év tapasztalatai alapján.”

De pozitívan nézve az eredményeket továbbra is fennáll a lehetőség, hogyha egy vállalkozás intenzívebb digitalizációba kezd idehaza, akkor talál olyan területet, ahol hamar fel tud zárkózni az átlaghoz és akár annál jóval magasabb fejlettséget is el tud érni (például az értékesítés és marketing terén). Általában véve is elmondható, hogy elérhető, sőt meghaladható a kkv-k átlagos digitalizációs szintje azoknak, akik úgy döntenek, hogy a 2022. év végén kibontakozni látszó gazdasági recesszió, az elszabaduló energiaárak és a megnövekedett infláció hatására hatékonyság-javításba kezdenek, aminek fontos eszköze a digitalizáció és az adatvezérelt működés erősítése.

A legfejlettebb 20%-ba tartozó cégeknél sincs szignifikáns változás – vagyis egyelőre a legjobbak is beérik azzal, ahová eljutottak. A Digiméter várakozása, hogy ha a jövő évi kutatásig jellemző marad a recesszió és a magas infláció (a prognózisok sajnos ezt mutatják), akkor 2023-ra lehet szignifikáns előrelépés a hatékonyságnövelést támogató digitalizáció terén is.

“A pénzügyekhez kellene felnőnie a magyar kis- és középvállalkozásoknak a Digiméter által vizsgált területek mindegyikén, de azért még ezen a téren is van hova fejlődni. Mostanában mindenki és minden vállalkozás életében sok a bizonytalanság, a koronavíruson és a gazdaságunkban bekövetkező negatív fordulatokon felül gondoljunk csak a kata adózási forma jogszabályi környezetének hirtelen és drasztikus megváltozására. A vállalkozásokra egy hasonló módosítás rendkívüli terhet ró, amelyben hatalmas támogatást – akár túlélést – jelenthet az automatizmusokon alapuló működés. A Számlázz.hu ezért számos formában segíti a vállalkozások digitális fejlődését, és nemcsak a számlázással összefüggésben. Adózási támogatást nyújtunk az új helyzetbe került volt-katásoknak, a likviditásuk fenntartását is célzó pénzügyi szolgáltatásokat vezetünk be, és nem utolsó sorban edukációs platformot is biztosítunk, hogy minél rugalmasabban tudjanak reagálni a változásokra, ezáltal válságállók lehessenek” – emelte ki Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője.

A tavalyi évhez hasonlóan a fő- és alindexek szintjén látható mozdulatlanság a mélyben helyenként szignifikáns fejlődés és visszalépés elegyét mutatja (tehát a kettő kiegyenlíti egymást). A fontosabb eredmények:

Digitális jelenlét: magasabb azon vállalkozások aránya, amelyek rendelkeznek honlappal és/vagy webáruházzal (összességében a kkv-k 79%-ának van honlapja - 2021-ben ez 73% volt), illetve lényegesen kevesebben vannak, akik csak alkalmilag frissítik ezeket.

Digitális mindennapok: a kkv-kban dolgozó alkalmazottak 67%-a dolgozik informatikai eszközökkel (ez nem változott 2021-hez képest). A home office lehetősége a cégek kb. negyedénél (24%) elérhető legalább heti egy napot a munkavállalók számára – de átlagosan csak a munkavállalók 8%-a veszi igénybe, ez érdemben nem változott 2021-hez képest.

Vállalkozásvezetés: az adatvezéreltség terén nagy jóindulattal is csak egyhelyben járnak a cégek: a 2021-es 74%-ról 69%-ra esett azon cégek aránya, amelyek rendszeresen figyelik a működésük közben keletkező adatokat, hogy azokat később döntéshozáshoz használják fel. Az adatmonitorozás eszköze sem változott az elmúlt két évben: továbbra is a cégek kétharmada (68%) „excelezik” az adataival és a cégek harmada (31%) egyszerű papíralapon (is) gyűjti az adatait 2022-ben, ami kizár minden automatizálási vagy gyors döntési lehetőséget.

Értékesítés és marketing: továbbra is ez a hat dimenzió közül a legkevésbé fejlett 17-es pontszámmal. A kkv-k nagyjából fele egyáltalán nem folytat hirdetési tevékenységet, 43% online hirdet (ebből 33% egyetlen csatornán), 27% offline. Inkább az 50 fő feletti és kereskedelmi cégek hirdetnek online és szignifikánsan kevésbé jellemző ez az ipari cégekre.

Digitális pénzügyek: ez az egyik legfejlettebb index, de itt sincs érdemi előrelépés 2021-hez képest - akkor 60, most 61 lett az értéke. 85% vesz igénybe a számlavezető bankjánál online szolgáltatást, ami szignifikánsan kevesebb, mint 2021-ben (89%) vagy 2020-ban (90%). 2020 óta fokozatosan nő az elektronikus számlát kibocsátó és befogadó cégek aránya - rendre 44%-48%-51%

Informatikai biztonság: 54 pontjával ez egy közepesen fejlett indexnek tekinthető (ám a 2021-es 57 ponthoz képest visszaesést látni) - minél nagyobb egy cég (létszám és árbevétel alapján), annál komolyabban veszi ezt a területet. Egyre kevesebb cégnél nem készül automatikus biztonsági mentés (rendre 29%-23%-20%), de ahol készül, 65%-nál rendszerint csak egyféle. Továbbra is elmondható, hogy minden ötödik-hatodik cégnél nem használnak alapvető biztonsági megoldást (egyedi azonosítást vagy jelszót) a számítógépbe való belépésnél.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új applikáció segíti a diákmunkásokat

A WHC Csoport bemutatja legújabb fejlesztését, a „DEasy” névre hallgató applikációt, amely teljeskörű online ügyintézést kínál diákok és munkáltatók számára egyaránt. A HR szolgáltató új rendszere egyedülálló a piacon, mivel ilyen komplex megoldás a...

Nálunk a legdrágábbak a használtautók

Az autóvásárlás jelentős kiadás, ezért a sofőrök általában alaposan megfontolják, mennyi pénzt érdemes erre fordítaniuk. A carVertical autóipari adatokat elemző cég friss kutatása azt vizsgálta, hogy különböző európai országokban, köztük Magyarországon, hány hónapnyi munkára...

Új lehetőség a vállalkozónőknek

2024-ben a befektetések csupán 1 százaléka érkezik női startupokhoz, ami rámutat a női vállalkozók iránti bizalmatlanságra az üzleti világban. Idén ősszel ismét elindul Tomán Szabina mentorprogramja, amely immár harmadik alkalommal nyújt támogatást női vállalkozóknak....

Javul a hazai digitális közigazgatás, de még van hova fejlődni

Mindnyájunkban ott él a kép, ahogyan bolyongunk a közigazgatás bürokráciájának útvesztőiben: sorban állás, nyomtatás, szkennelés, iktatás, majd türelmes várakozás, míg elér ügyünk az illetékeshez. Természetes, hogy befizetett adónkért szeretnénk a legjobb ügyfélélményben részesülni. A...

Nem készültünk fel a mesterséges intelligenciára

A Publicis Groupe Hungary és a GKID Research & Consulting által készített eddigi legátfogóbb magyar mesterséges intelligencia (MI) kutatás szerint Magyarország technológiai felkészültsége elmarad a globális átlagtól. A több mint 2000 fő részvételével készült...

Új évaddal tér vissza a Green Team

A Spektrum Home saját gyártású kertészeti műsora idén ősszel is hasznos információkkal várja a kertészkedés iránt érdeklődőket. A negyedik, 10 részes évad során szó lesz konyhakertről, gyümölcsfákról és metszésükről, növényszaporításról, szobanövényekről, fűszerkertről és fűszerspirálról,...

Már lehet szavazni a leginspirálóbb nőkre

Szeptember 9-től voksolhatnak az olvasók az Inspiráló Nők 2024. évi jelöltjeire. A Femcafe.hu hagyománnyá vált kezdeményezését már nem kell bemutatni, a női portál hatodik alkalommal díjazza a kiemelkedő női teljesítményeket. 2024. őszén ismét díjazza...

A hiteles márkaépítés kihívást jelent a szakma számára – interjú Nagy Zoltán Péterrel

A marketing világát továbbra is az adatvezérelt döntéshozatal, és újabb elemként a mesterséges intelligencia által támogatott automatizáció határozza meg – állítja Nagy Zoltán Péter. Az OTP Bank marketing- és kommunikációs igazgatója az mmonline.hu-nak adott...

Bírság a TV2-nek, intézkedés téves korhatár-besorolás miatt

Újabb két médiatartalom ügyében fordult a joghatósággal rendelkező külföldi társhatóságokhoz az NMHH. A Médiatanács e heti ülésén műsorkvóta-kötelezettséggel kapcsolatban fennálló adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítését is vizsgálta, illetve bírságot rótt ki a TV2-re. Megsértette a médiatörvény kiskorúakra...

Sportos együttműködésben az MBH Bank

Együttműködési megállapodást kötött az MBH Bank és a Veszprém Handball Club a csapat célzott támogatására. A hitelintézet elkötelezett a hazai sportélet támogatása mellett, így a bankcsoport korábbi tagbankjával, az MKB Bankkal kötött évekre visszanyúló...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változások a kriptopiacon

Jelentősen, 13,1 százalékkal esett vissza a kriptopiac teljes kapitalizációja augusztusban, elsősorban az Egyesült Államokból érkező kedvezőtlen foglalkoztatottsági adatok miatt – áll a Binance Research legfrissebb kriptopiaci körképében. A trend azonban megfordulhat a Fed szeptemberi...

Új applikáció segíti a diákmunkásokat

A WHC Csoport bemutatja legújabb fejlesztését, a „DEasy” névre hallgató applikációt, amely teljeskörű online ügyintézést kínál diákok és munkáltatók számára egyaránt. A HR szolgáltató új rendszere egyedülálló a piacon, mivel ilyen komplex megoldás a...

Nálunk a legdrágábbak a használtautók

Az autóvásárlás jelentős kiadás, ezért a sofőrök általában alaposan megfontolják, mennyi pénzt érdemes erre fordítaniuk. A carVertical autóipari adatokat elemző cég friss kutatása azt vizsgálta, hogy különböző európai országokban, köztük Magyarországon, hány hónapnyi munkára...

Új lehetőség a vállalkozónőknek

2024-ben a befektetések csupán 1 százaléka érkezik női startupokhoz, ami rámutat a női vállalkozók iránti bizalmatlanságra az üzleti világban. Idén ősszel ismét elindul Tomán Szabina mentorprogramja, amely immár harmadik alkalommal nyújt támogatást női vállalkozóknak....

Javul a hazai digitális közigazgatás, de még van hova fejlődni

Mindnyájunkban ott él a kép, ahogyan bolyongunk a közigazgatás bürokráciájának útvesztőiben: sorban állás, nyomtatás, szkennelés, iktatás, majd türelmes várakozás, míg elér ügyünk az illetékeshez. Természetes, hogy befizetett adónkért szeretnénk a legjobb ügyfélélményben részesülni. A...

Don't Miss

Tapasztalt vezetővel erősít az IndependAds

Nyártól Dobos Krisztián tölti be az IndependAds Head of Programmatic & Data pozícióját, tovább erősítve az ügynökség szakértői bázisát. Több mint tízéves tapasztalatával a programmatic kampányok menedzselésében Krisztián kulcsszerepet játszott számos világmárka sikeres kampányainak...

Ezekre a területekre keresik a legtöbb frissdiplomást

Bár a felsőfokú végzettséggel rendelkező pályakezdők lehetőségei valamelyest szűkültek tavaly augusztushoz képest, mégis számos olyan terület emelkedik ki, ahova tárt karokkal várják a frissdiplomások tömegeit, ráadásul mérnök területen még mindig kiemelkedő bérekkel.A Profession.hu 2022...

Változás a feat. vezetésében

Béky Patrik társ-kreatívigazgatói szerepkörben folytatja pályafutását a feat.-nél 2024. őszétől. A szakember feladata Persely Tamás (kreatívigazgató, tulajdonos) mellett az ügynökség kreatív divíziójának irányítása, projektjeinek teljes körű szakmai vezetése, valamint a csapat munkájának innovációs fejlesztése...

Új vezetővel erősít a K&H

2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át a K&H Vállalati divíziójának irányítását, valamint tagja lett a K&H vezetői bizottságának is. A K&H Vállalati divíziójának vezetését 2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át és személyével bővült...

Mészáros Péter a Hello Agency-nél folytatja

A hazai reklámipar egyik meghatározó szakértője és stratégája új ügynökségnél folytatja pályafutását: 2024 augusztusától Kreatív stratégiai koordinátorként erősíti a Hello Agency-t. Péter korábban a Positive Adamsky Creative Head of Copywriting pozíciójából érkezett, ahol számos...