Tíz év alatt megtízszereződött a kis- és közepes cégek által használt marketing eszközök száma. Még mindig a Facebook dominál a kkv-k eszköztárában, de a felszín alatt már érezhetően romlik a megítélése: csökken a hatékonysága, nem tartják hitelesnek és nem bíznak benne – ismertette a tíz éve folyó felmérés legfrissebb eredményeit Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő a napokban rendezett 10. Marketing Expon.
2009-ben, amikor első alkalommal került elvégzésre a kutatás, 11 eszköz közül választhattak a kkv-k, ma több mint 100 közül! A tíz leggyakrabban használt marketingeszközből öt még mindig a kék óriáshoz köthető.
A listát idén is a Facebook céges oldal vezeti (64%), a második leggyakrabban használt eszköz a honlap (50%), amit a Facebook hirdetés (47%), majd negyedikként az ajánlás (45%) követ. Erősödött a blog használatának a népszerűsége (37%), négy helyet javítva az 5. leggyakrabban használt eszköz.
Először került 10 közé az Instagram (33%). Tavalyi a 15. helyről a 7. helyre ugrott, köszönhetően a platformot birtokló Facebook munkálkodásának. A GoogleAds évek óta bebetonozta magát a toplistába és stabilan őrzi a pozícióját. A keresőoptimalizálás (29%) évről-évre veszít a népszerűségéből, idén a 10. helyre csúszott.
A legnépszerűbb kkv marketingeszközök 2018.
1. Facebook céges oldal
2. Saját honlap
3. Facebook hirdetés
4. Ajánlás
5. Blog, saját honlapon ↑+4
6. Facebook post kiemelés ↓-1
7. Instagram oldal ↑+8
8. GoogleAds
9. Facebook csoport
10. Keresőoptimalizálás ↓-3
A Facebook elherdálja a bizalmat
„Ha nem a gyakoriság, hanem a hatékonyság szempontjából vizsgáljuk a kkv-k által használt marketing eszközöket, kiderül, hogy a Facebook körül végbement változások nem múltak el nyomtalanul. Ha Mark Zuckerberg tovább feszíti a húrt, elfordulnak a kisvállalati hirdetők” – állítja Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Ugyanis, ha a hatékonyság szempontjából vizsgáljuk a marketing eszközöket, a Facebook már nem szerepel olyan jól. Csak a Facebook hirdetés került a 10 leghatékonyabbnak értékelt eszköz közé ötödikként, míg egy évvel ezelőtt a 3. volt. A Facebook céges oldal ma a 16., de 2017-ben még az 5. leghatékonyabb eszköz volt. A Facebook üdvöskéje az Instagram oldal, hatékonyság szerint csak a 20. A leghatékonyabb marketing eszköz a válaszadók szerint továbbra is az ajánlás. Talán nem véletlen: ma a bizalom a legnagyobb érték.
Márpedig úgy tűnik a Facebook épp a bizalmat herdálja el
A válaszadók 59%-a bízik a Google-ben mint hirdetési eszközben, míg a Facebook-ban 48%. Még beszédesebb, hogy mint információ forrást a Google-t a válaszadók 57%-a tartja hitelesnek, míg a Facebookot 19%.
De ha ez így van, akkor miért a Facebook a népszerűbb? Mert a Facebook hirdetéseket a kkv-k maguk is be tudják állítani olyan egyszerű, míg a GoogleAds kezeléséhez – a többségnek – szakember kell. Összehasonlításképpen: a Facebook hirdetést a válaszadók 82%-a végzi házon belül, míg a GoogleAds kezelését 64%. Természetesen ennek a képnek a kialakulásában szerepe van az ingyenes elérés korlátozásának, valamint az adatkezelési botrányoknak is – magyarázza Wolf Gábor.
Ami divatos nem feltétlen hatékony
Már-már frusztrálóan nagy a választék marketing eszközökből, amit egy kisvállalkozás vezetője, vagy marketingese egyre nehezebben lát át. Ebben a helyzetben sokan választják a divatos és kényelmes, saját maguk által üzemeltethető marketing eszközöket a hatékony megoldások helyett.
Wolf Gábor szerint azonban óriási hiba sok időt és pénzt fecsélrelni a divatos eszközökre. Egy kkv számára 3-4 bevált, hatékony eszköz alkalmazása javasolt, ami mellett lehet 1-2 divatos, kockázatosabb eszközzel kísérletezni.