Így állunk az ivással

A Diageo, a világ vezető alkoholos italgyártó és forgalmazó vállalata nemrégiben Magyarországon is elindította DRINKiQ kampányát, melynek keretében a tudatos és felelősségteljes alkoholfogyasztás fontosságára hívja fel a figyelmet. A 10 kérdésből álló DRINKiQ kvíz segítségével ellenőrizhetjük, hogy mennyire vagyunk tisztában az alkohollal kapcsolatos alapvető információkkal. A tesztet eddig mintegy 10 ezren töltötték ki, a kitöltők átlagosan 6 kérdésre tudták a helyes választ. Íme 6 megdöbbentő tény a magyarok DRINKiQ-járól.

1. Az emberek mintegy kétharmada szerint gyorsabban bele lehet rúgni attól, hogy keverjük a sort, a bort és a szeszes italokat.

Ez egy közkeletű tévhit. Az alkohol az alkohol, mindegy, hogy sör, bor vagy szeszes ital formájában fogyasztod. A hatás attól függ, hogy mennyit iszol, és nem attól, hogy mit iszol.

2. A kvízt kitöltők 15%-a szerint a gyereknek szabad egy kevés alkoholt inniuk, hogy megtanulják felnőttkorukban, hogyan fogyasszanak felelősen alkoholt.

A gyerekeknek és a kiskorúaknak soha nem szabad alkoholt inniuk. A korai életkorban történő alkoholfogyasztás rengeteg kárt okozhat, például káros hatással lehet az agy fejlődésére, továbbá növeli a mentális betegségek, az alkoholmérgezés, a sérülések és a balesetek kockázatát.

3. Minden harmadik ember (35,7%) úgy gondolja, hogy ha kevesebb kalóriát kíván bevinni a szervezetébe ital formájában, akkor csak bort szabad innia, mert a sör és a szeszes italok hizlalnak.

Ezzel szemben a valóság az, hogy egy átlagos 2 dl pohár bor nagyjából 200 kalóriát tartalmaz. Összehasonlításképpen 25 ml szeszes ital mintegy 50 kalóriát, egy 330 ml-es dobozos sör pedig nagyjából 150 kalóriát tartalmaz. Az italban lévő kalóriamennyiség az alkohol erősségétől, a felszolgált adag mennyiségétől, valamint a kedvenc italodba kevert egyéb összetevőktől és mix-alapanyagoktól függ.

4. Az emberek többsége (73%) nincs tisztában azzal, hogy egységnyi adag alkoholt, vagyis 2 cl szeszes italt, egy pohár sört vagy 1dl bort mennyi idő alatt bont le a májunk. A máj átlagosan egy óra alatt képes lebontani ekkora mennyiséget.

Egy egységnyi adag szeszes ital, sör vagy bor, ugyanannyi alkoholt tartalmaz. Egy egységnyi ital alkoholtartalma általában 10 gramm körül van. A szervezetre gyakorolt hatást az határozza meg, hogy mennyit iszol, és nem az, hogy mit iszol.

5. Minden ötödik ember úgy gondolja, ha egy azonos súlyú férfi és nő ugyanolyan mennyiségű alkoholt iszik, egyformán érzik annak hatását.

A máj az alkoholt egy alkohol-dehidrogenáz (ADH) nevű enzim segítségével bontja le. A nők szervezete kevesebb ADH enzimet tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy ha a férfiakkal azonos mennyiségű alkoholt isznak, erősebben érzik a hatásait.

6. A válaszolók közel negyede (23%) úgy gondolja, hogy a sörivás egészségesebb egy pohár bor vagy kevert ital, például koktél elfogyasztásánál, minden harmadik ember szerint 2cl szeszes ital több alkoholt tartalmaz, mint egy 1dl bor vagy egy pohár sör.

Egy egységnyi adag szeszes ital (2cl), sör (egy pohár) vagy bor (1dl), ugyanannyi alkoholt tartalmaz. Egy egységnyi italban általában 10–15 ml az alkoholtartalom. A szervezetre gyakorolt hatást az határozza meg, hogy mennyit iszunk, és nem az, hogy mit.

A DRINKiQ kampány egy rendhagyó eseménnyel indult melynek keretében a Margaret Island ingyenes élő streamkoncert és dalpremiert adott a DRINKiQ kvíz kitöltőinek április 11-én. „Sajnos a mértéktelen alkoholfogyasztás és az alkohollal kapcsolatos tévhitek még mindig súlyos problémát jelentenek az egész világon, így Magyarországon is. Ezért a Diageo különösen fontosnak érzi, hogy aktívan részt vegyen a tájékoztatásban, segítsen rávilágítani a problémára, felhívja a figyelmet a tudatos és felelős alkoholfogyasztás jelentőségére. Külön öröm, hogy erre a fontos üzenetre a Margaret Islanddal közösen tudtuk felhívni a figyelmet, és egy különleges dalpremierrel egybekötött streamkoncerttel több ezer embernek és sok család kikapcsolódásához, öröméhez hozzájárulhattunk. Fontos visszajelzés, hogy a DRINKiQ kvízt kitöltők több mint 90%-a úgy érezte a teszt végén, hogy több tudással rendelkezik az alkoholfogyasztással kapcsolatban” – nyilatkozta Ábrahám Gergely, a Diageo európai partnerországok vállalati kapcsolataiért felelős vezetője.