Így hat a reklámpiacra a járvány

A hagyományos médiumoknál tíz százalék fölötti zuhanás jöhet idén a reklámbevételekben az Egyesült Államokban a MAGNA legújabb elemzése szerint. A digitális hirdetési piac ugyan nem a megszokott mértékben, de még ebben a helyzetben is bővülhet.

Ha beválik az Interpublic Grouphoz tartozó cég előrejelzése, akkor 6,2 milliárd dollár tűnik el egyik évről a másikra az amerikai médiacégek bevételeiből. A prognózis szerint a hagyományos médiumok az első félévben 20, míg a másodikban 2,5 százalékos reklámbevétel csökkenésre számíthatnak éves összevetésben az Egyesült Államokban, ami azt jelenti, hogy számukra 2020 12 százalékos visszaesést hoz majd.

A MAGNA március végi előrejelzése szerint ugyanakkor a digitális térben még a koronavírus-járvány elképesztő gazdasági hatásai ellenére is 4 százalékos bővülés várható. Igaz az első félév ebben a szegmensben is 2 százalékos visszaesést hoz, ugyanakkor az év második felében már 10 százalékos növekedéssel számolnak.

A jövő évre ugyanakkor a korábban jelzett 1,4 százalékosnál nagyobb, 2,5 százalékos fejlődést várnak az amerikai médiatulajdonosok reklámbevételeiben, vagyis a MAGNA mostani várakozásai szerint a meredek zuhanást gyors visszarendeződés követi majd.

Ha valóban a cég által vázolt forgatókönyv valósul meg, akkor a mostani krízis hatása kisebb lehet, mint a 2008-2009-esé, amikor 20 százalékkal zuhantak a médiumok hirdetései bevételei a 2007-es szinthez képest. A MAGNA elemzése szerint ez arra vezethető vissza, hogy most már sokkal nagyobb a digitális reklámpiac részesedése, és arra számíthatunk, hogy az a szegmens ellenállóbb lesz a járvány hatásainak.

Ugyanakkor a MAGNA is megjegyzi elemzésében, hogy nagyon sok a bizonytalanság, és természetesen az határozza majd meg a helyzetet, hogy mennyire húzódik el a válság az Egyesült Államokban.