- Hirdetés -

Így hatott a mobilozásra a COVID

|

- Hirdetés -

Jelentős hatással voltak a COVID-járvány miatti intézkedések és változások a hírközlési fogyasztási szokásokra, így a mobiltelefon- és mobilinternet-szolgáltatás piacára is – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb, 2017 harmadik negyedévétől 2021 második negyedévéig terjedő mobilpiaci jelentéséből. A mobilinternet forgalom nagyot nőtt, a roaming pedig az utazási korlátozások miatt érthető módon alaposan visszaesett.

2020 közepéhez képest 2021 közepére közel negyedével – 23,8 százalékkal – nőtt az internetforgalom (155 millióról 192 millió Gbyte-ra). Ugyanebben az időszakban 4,3 százalékkal nőtt az indított hívásforgalom, 6,9 milliárdról 7,2 milliárd percre – írja közleményében az NMHH.

A roamingszolgáltatás igénybevételére egyfajta szezonalitás jellemző, ugyanis nyaranta megugrik a szolgáltatás használata. Az indított roaming forgalmak alakulására a szezonalitáson kívül korábban jellemző folyamatosan növekvő tendencia 2020-ban, különösen annak második negyedévétől kezdődően látványosan megtört. 2021 első negyedévében mindössze 430 ezer SIM-kártyáról indítottak külföldön hívást, ami csak alig több mint harmada az egy évvel korábban mért 1,2 milliónak. 2021 első félévében újból növekedés volt megfigyelhető, ugyanis 2021 második negyedévében már 687 ezer darab kártyáról telefonáltak a tavalyi azonos időszakban mért 525 ezer helyett. Bár a SIM-kártyák száma csökkent, a készülékekről azonban jóval többet telefonáltak: míg 2020 első negyedévében átlagban közel 51 percet beszéltek hazai előfizetők külföldön hívást indító SIM-kártyákról, 2021 első negyedévben ez már 127 perc volt.

A külföldi mobilinternetezés trendje is megtört, a 2019 végéig jellemző növekvő tendencia megszakadt. 2020 negyedik és 2021 első negyedévében is alig fél millió SIM-kártyáról neteztek az országon kívül, ami nincs 40 százaléka az egy évvel korábbi 1,4 milliónak. A telefonáláshoz hasonlóan ebben az esetben is megfigyelhető, hogy aki külföldről netezett, az sokkal többet tette ezt, mint korábban.

 

A mobilinternet-szolgáltatás piacának két szegmense – a nagyképernyős és az okostelefonos – mind méret, mind használati jellemzők tekintetében jelentős eltéréseket mutat. A nagyképernyős szegmenshez hozzávetőleg félmillió SIM-kártya tartozik (ezeket jellemzően laptopon, tableten vagy asztali gépen internetezők használják), és ezek száma érdemben nem változott a vizsgált időszakban – olvasható az NMHH közleményében.

Az okostelefonos szegmens kártyáinak száma ezzel szemben a teljes vizsgált 4 éves időszakban növekedést mutatott: az időszak során több mint 1,6 millió kártyával bővült és elérte a 7 millió kártyát. Mára az összes mobilinternet-kártya közel 94 százaléka az okostelefonos szegmenshez tartozik. Az okostelefonos SIM-kártyák aránya a teljes piac szempontjából is jelentős: 2021 közepén az összes forgalmat bonyolított SIM-kártya 67,6 százaléka ide tartozott. A két szegmens felhasználói által bonyolított átlagos havi internetforgalom jelentősen eltér: az időszak végén a nagyképernyős szegmens esetében az egy SIM-kártyára jutó havi forgalom 28,6 GByte volt, míg az okostelefonos szegmens felhasználói átlagosan 7,2 GByte forgalmat bonyolítottak havonta. A forgalmazásban meglévő különbség miatt még 2021 közepén is a nagyképernyős szegmens részesedése tette ki a teljes forgalom 20,7 százalékát.

A 4G-hálózat igénybevétele mind az internet-, mind a hangforgalomban folyamatosan nő: előbbi 96,1 százaléka, utóbbi 61,6 százaléka zajlott ezen a hálózaton. 2022-ben feltehetőleg jelentősen átrendeződik ez a szegmens, ugyanis a hatóság idén elkezdi a 3G-s technológia kivezetését, amihez mobilkészülékcsere-támogatási programot is indít februártól.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A brit nagykövettel jön a Brain Bar

Magyarul szavalt Petőfit, skót szoknyában tanult csárdásozni és a mai napig magyarul posztol az Instagramon. Iain Lindsay brit nagykövetként belopta magát a magyarok szívébe, most pedig visszatér Budapestre, hogy újra lenyűgözzön minket – ezúttal...

A magas fizetés önmagában nem fogja meg a munkavállalókat

Amikor valaki felmond, általában arra gondolunk, vagy azt a leegyszerűsített választ kapjuk az éppen távozó kollégánktól, hogy nem volt elégedett — vagy a fizetésével, vagy a főnökével. E két gyakran emlegetett tényezőnél azonban érdemes...

Gyorsabb és strapabíróbb a legújabb Samsung mobil

Nagyobb hatékonyságot szolgáló, továbbfejlesztett funkciókat, gyorsabb processzort és 5G, valamint 6E Wi-fi csatlakozási lehetőséget is kínál a Galaxy XCover6 Pro.A Samsung Electronics bemutatta az új Galaxy XCover6 Pro okostelefont, amelyet kifejezetten a nagy igénybevételre...

Több száz csapost képzett a Dreher

Idén a fővárosra összpontosított a Csapolt Minőség Program: a Dreher csapolómesterei 108 település 377 vendéglátóipari egységében összesen 883 pultosnak tartottak oktatást. Az elkészítés folyamatának legapróbb részleteit, a látványt és esztétikát is kiemelten kezelő képzések...

Keresik a legjobb balatoni fotókat

„Sokszínű Balaton-felvidék – Theodora különdíj” címmel közös fotópályázatot hirdet az ország egyik legrangosabb természetfotó-pályázata, a Varázslatos Magyarország és a kékkúti forrásból eredő Theodora ásványvizet forgalmazó Szentkirályi Magyarország Kft., a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság szakmai...

Őrzi első helyét a blikk.hu

A blikk.hu volt a leglátogatottabb weboldal a napi átlagot tekintve a múlt hónapban a DKT friss elemzése szerint. A szokásos havi toplisták mellett ezúttal a nyaraláshoz kapcsolódó legnagyobb látogatottságú oldalakat is megvizsgálták, közülük kiemelkedik...

Ismét szurkolhatunk a magyar kézilabdázóknak

Szlovéniában kiváló teljesítménnyel ezüstérmet szereztek Magyarország legjobb junior női kézilabdázói a világbajnokságon. A héten a férfiak U20-as kontinenstornája kezdődik Portugáliában, ezt az eseményt is a Sport TV közvetíti.A magyar női juniorválogatott ezüstérmet szerzett a...

A legbefolyásosabb médiások a BrandManiában

Elképesztően izgalmas a hazai médiapiac alakulása technológiai, gazdasági és politikai értelemben is, mindezt jól mutatja a legbefolyásosabb hazai médiásokat bemutató TOP50 lista is. A BrandMania legújabb adásában a stáb a rangsor éllovasait mutatja be. A...

A legjobbak között a Growww Digital

Elnyerte a Google CSS Premium Partner minősítését a hazai fejlesztésű ROIshopper, a Growww Digital árösszehasonlító szolgáltatása.Ezt a minősítést az Európai Unió felső 25 százalékában lévő Comparison Shopping Partnerek kaphatják meg, objektív mérőszámok alapján. Ezzel...

Erősödtek tavaly a legnagyobb médiacégek

A Covid második évében a médiavállalatok többsége kifejezetten jól teljesített üzletileg. Tavaly nyolc cég, illetve médiacsoport is megugrotta a tízmilliárd forintos árbevételi szintet, veszteségesen csak egyetlen vállalat működött a top 30-ból. A top 30...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erősen indult a nyár a hazai szálláshelyeken

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai alapján kiemelkedő eredménnyel zárt a nyár első hónapja. Júniusban a belföldi vendégéjszakák száma 15 százalékkal meghaladta a 2019-es rekord évet.Európában egyedülálló módon az NTAK-ban minden hazai szálláshely...

A brit nagykövettel jön a Brain Bar

Magyarul szavalt Petőfit, skót szoknyában tanult csárdásozni és a mai napig magyarul posztol az Instagramon. Iain Lindsay brit nagykövetként belopta magát a magyarok szívébe, most pedig visszatér Budapestre, hogy újra lenyűgözzön minket – ezúttal...

A magas fizetés önmagában nem fogja meg a munkavállalókat

Amikor valaki felmond, általában arra gondolunk, vagy azt a leegyszerűsített választ kapjuk az éppen távozó kollégánktól, hogy nem volt elégedett — vagy a fizetésével, vagy a főnökével. E két gyakran emlegetett tényezőnél azonban érdemes...

Gyorsabb és strapabíróbb a legújabb Samsung mobil

Nagyobb hatékonyságot szolgáló, továbbfejlesztett funkciókat, gyorsabb processzort és 5G, valamint 6E Wi-fi csatlakozási lehetőséget is kínál a Galaxy XCover6 Pro.A Samsung Electronics bemutatta az új Galaxy XCover6 Pro okostelefont, amelyet kifejezetten a nagy igénybevételre...

Több száz csapost képzett a Dreher

Idén a fővárosra összpontosított a Csapolt Minőség Program: a Dreher csapolómesterei 108 település 377 vendéglátóipari egységében összesen 883 pultosnak tartottak oktatást. Az elkészítés folyamatának legapróbb részleteit, a látványt és esztétikát is kiemelten kezelő képzések...
- Hirdetés -

Don't Miss

Nagyon az elején vagyunk a fejlődésnek

Bár látszik fejlődés a hazai vállalkozások körében az ügyfélélmény javítása kapcsán, nagyon lassú a folyamat és régiós összevetésben kezdünk lemaradni – mondta el az mmonline.hu-nak adott interjúban Klenovszki János. Az NRC Marketingkutató és Tanácsadó...

Van keresnivalónk a nemzetközi porondon is

A nemzetközi terjeszkedés támogatására fordítja a DayOne Capital kockázati tőkealaptól, valamint több, szakmai magánbefektetőtől kapott 3 millió eurós befektetést a Webshippy – mondta el az mmonline.hu-nak Perényi András. A kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cég...

Kisfiam, hozzál valami másik lapot!

25 éves voltam. Félve sétáltam be a Világgazdaság szerkesztőségébe. A főszerkesztő, Bánki András fogadott. Újságíró-gyakornoknak jelentkeztem. András keresett valakit, aki a 2000-es sydney-i olimpia kapcsán sportbizniszcikkeket ír majd a VG-nek. Meglátott bennem valamit. Azt nem, hogy...

Nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet

„A Paprika Studios története nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy részese és alakítója lehetek ennek. A vállalat nevében köszönettel tartozom az alapítónak, Marschall Péternek, akinek a hite és a víziója...

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A nagyobb vállalkozások jobban figyelnek a fenntarthatóságra

A környezettudatos működés a gazdasági élet szereplői számára is egyre fontosabb szempont. A nagy multinacionális cégek körében egyre népszerűbb az ESG szempontok szerint való működés, mikor a cégek a profitmaximalizáláson túlnyúló szempontokat is figyelembe...

Szoronganak a klímaváltozás miatt a fiatalok

Az UNICEF Magyarország friss, reprezentatív felmérése szerint a 13-25 éves korosztály túlnyomó többségét napi szinten foglalkoztatják a klímaváltozás kérdései, 90 százalékuk állítja, hogy kifejezetten szorongást él meg a témával kapcsolatban. Lényeges visszajelzés, hogy a...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....