- Hirdetés -

Így hatott a sportpiacra a járvány

|

- Hirdetés -

Az iparági vezetők szerint a sportpiac 2022–23-ra lábalhat ki a járvány okozta válsághelyzetből. A sportszervezeteknek új stratégiákat kell kidolgozniuk a hosszú távú sikeresség érdekében, és egyre több figyelmet kell szentelniük az e-sportnak.

Az elmúlt esztendőben a sportágazatot is megrázta a járványhelyzet, az előrejelzések szerint a sportpiac az elmúlt 3-5 évben elért 8 százalékról várhatóan 3,3 százalékos éves növekedési ütemre lassul a következő 3-5 esztendőben. Vannak területek, a Közel-Kelet, illetve Ázsia, ahol ez a csökkenés várhatóan nem lesz annyira drasztikus, köszönhetően az ezekre a területekre jellemző állami támogatásoknak, a tokiói olimpiának, valamint a 2022-es katari futballvébének. Ezzel szemben Európában, az amerikai kontinensen és Ausztrálázsiában kevésbé bizakodók a várakozások, bár az éves 3 százalék fölötti hosszú távú növekedési kilátások arra engednek következtetni, hogy az iparágnak azért erőteljes alapjai vannak.

A pandémia hatásai

Tavaly több jelentős sportrendezvényt töröltek vagy elhalasztottak, az újraindított versenyeken pedig jelentősen csökkentek az eseményekből származó napi bevételek, ami súlyosan és közvetlenül érintette a sportszervezeteket. Az úgynevezett részvételi sportok további kihívásokkal néznek szembe, mivel az emberek inkább elkerülik a tömegrendezvényeket. A válság miatt a sportnaptár is átalakult, ami egyfelől lehetőséget kínál az új formátumokkal való kísérletezésre, ugyanakkor azt a kockázatot is hordozza, hogy felborulnak az egyébként is ingatag ütemtervek, valamint sok esetben az okoz gondot, hogy így is elég feszes a versenynaptár.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy mivel a sportágazat más iparágakhoz képest kevésbé volt felkészült, ezért a teljes talpra állás 2022–2023 előtt nem várható. A nehéz helyzetből kiutat jelenthet a digitális átalakulás, a bevételek diverzifikálása és az iparágon kívülről érkező befektetések felgyorsulása. A sportipar teljesen új helyzet elé került, hiszen nem szokott hozzá a kívülről jövő válságokhoz, mivel az eddigi, jelentős krízisek rendszerint a szektoron belülről jöttek, gondolhatunk itt a különböző korrupciós, valamint doppingügyekre. Emellett az is problémát jelentett, hogy jó néhány esetben nem álltak rendelkezésre kockázatkezelési tervek és vészhelyzeti forgatókönyvek, ehelyett megmutatkoztak a rövidlátó finanszírozási, cashflow és költségkezelési gyakorlatok hiányosságai.

Mivel a járvány rendszerszintű hiányosságokat hozott felszínre, ezért csekély a valószínűsége, hogy az ágazatban azonnal helyreáll a korábbi rend, ehelyett az iparágnak egy hosszabb felépülési és kiútkeresési időszak elé kell néznie. Becslések szerint a pandémia következtében 30-40 százalékkal csökkentek a sportszervezetek bevételei. Ez az óriási pénzügyi nyomás, amelynek a hatása valószínűleg jó ideig érezhető lesz, égető kérdésként veti fel a sportszervezetek működési modelljének reformját. Ennek az első eleme egy észszerű költségcsökkentési megközelítés kialakítása lesz.

Hat lépés a sikerért

A válság az iparág valamennyi meghatározó trendjét felgyorsította, és még kialakulófélben lévő termékek, megoldások széles skáláját hívta életre. A sportszervezetek intenzív kísérletezésbe fogtak, amelynek eredményeként létrejöttek az első virtuális lelátók, hibrid versenyek, virtuális játékoskiválasztások, digitális sajtótájékoztatók.

A média után a kísérletek következő szakasza a stadionokra és a sportlétesítményekre összpontosít, ahol az egészségvédelmi és biztonsági technológiák gyökeresen átalakítják majd a nézői élményt. Mivel, ahogy korábban említettük, a sportvezetők közel 44 százaléka csak 2023-ra vagy még későbbre várja a talpra állást, ezen várakozások mellett fontos, hogy a sportszervezetek világos menetrendet dolgozzanak ki a válságból való kilábalásra. A PwC hálózatához tartozó Strategy& tanácsadó cég egy hat lépésből álló módszert dolgozott ki a sportszervezetek hosszú távú sikerességének elérésére. Az első elem a stratégia gyors áttekintése és felvázolása, amelynek során meg kell határozni a legéletképesebb lehetőségeket, a növekedési területeket, felgyorsítani a digitális programokat. Ezt követi a költségszerkezet gyökeres átalakítása, amelyben sor kerül a költségterületek meghatározására, osztályozására, rangsorolására, a megosztott szolgáltatások erősítésére mind bevételi, mind költségoldalon, illetve a cashflow kezelés optimalizálására.

Majd újra kell gondolni a működési modellt, felmérni a partnerekkel való együttműködés és a kiszervezés előnyeit, módosítani az irányítási módszereket. Az egyedi képességek kialakítása során fokozni szükséges a legnagyobb hatású területekre irányuló beruházásokat, erősíteni az alapvető termékek vonzerejét, valamint a meglévő, illetve új bevételi források növelését. Ezeket követnie kell a szervezeti kultúra megújításának, ami magában foglalja új munkamódszerek meghatározását is. A hatodik elem pedig a bizalmon alapuló értékteremtés kihasználása a csapatok, a szurkolók, az ügyfelek szélesebb köre irányában az ökoszisztéma egészének megerősítése érdekében.

Az e-sport a győztes

Az elmúlt két-három évben a sportszervezetek e-sportban való részvétele jelentősen felgyorsult: jó néhány sportpiaci szereplő virtuális versenyeket használt a közönség szórakoztatására, a járvány pedig felerősítette ezt a trendet. Ennek érdekében a sportszervezeteknek hosszú távú tervet kell kidolgozniuk az e-sportban rejlő lehetőségek kiaknázására a fenntartható növekedés érdekében.

A megkérdezettek közül nagyon sokan úgy vélték, hogy közép- és hosszú távon a sportszimulációs e-sport lesz az, amelyik magas nézettségű termékké válik. Erre a játékpiac növekedésével, az egyre fejlettebb termékek megjelenésével, a médialefedettség gyarapodásával és a technológia fejlődésével párhuzamosan kerül majd sor. A fiatalabb sportolók, akik a játékokon nőttek fel, és azokat kulturális normaként fogadják el, hidat képeznek a virtuális és a hagyományos sportok között. Vagyis a sportszimulációs e-sport egy nagyon jó lehetőség a játékosok bevonzására, emellett lehetőséget kínál új közönség, új kereskedelmi partnerek és új bevételi források megtalálására. Mivel a járvány okozta válság a fizikai események megtartását továbbra is megnehezíti, az e-sport kiváló eszköz a tartalomra éhes rajongók igényeinek kielégítésére.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kommunikációs királynők

Úgy tűnik, a marketinges és kommunikációs szakma igazán fekszik a nőknek, mivel huszonhárom hölgy képviselteti magát aMarketing&Media magazin idei TOP50-es listáján. A dobogón két hölgyet is találhatunk, a tavaly szintén második Bánhegyi Zsófia, a...

Reklámpiac: szebb képet festenek az adatok

Az idei reklámköltési adatok sokkal szebb képet festenek, mint az egy évvel ezelőttiek. A 2020. tavaszi pánikot követően a hirdetők láthatóan megtanultak együtt élni a járványhelyzettel. Sok hirdetői szektornál még a 2019-es év hasonló...

Nem csökken a magyarok utazási kedve

A főszezon lezárultával sem csökken a magyarok utazási kedve – derül ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből. Idén a hazai célpontok kerültek előtérbe, elsősorban pihenésre vágytak a nyaralni indulók és kocsival vágtak neki...

Egymásra talált a LifeMax és az Armadillo

Számos idős ember életét mentheti meg a LifeMax kis készüléke, amivel segítséget hívhatnak baj esetén. A szolgáltatás kapcsán az arculat kialakítása mellett a brand felépítése, a kampány tervezése és kivitelezése is a Római-parton található...

A Bátor Tábornak gyűjt a Fókusz Plusz

Adománygyűjtő különkiadással jelentkezik szeptember 18-án az RTL Klub Fókusz Plusz című műsora a Bátor Tábor 20 éves születésnapja alkalmából. Az élő adás két házigazdája Barabás Évi és Tokár Tamás lesz. A műsorban – melynek során...

Eredménytelen lett a gyöngyösi pályázat

A Budapest 105,9 MHz-es frekvencia pályázata hiánypótlással folytatódik, a gyöngyösi kisközösségi rádiós tender viszont eredménytelenül zárult. A Médiatanács a Budapest 105,9 MHz körzeti médiaszolgáltatási lehetőség közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásában a beérkezett egyedüli...

Ilyen lesz a megújult Budapesti Őszi Fesztivál

Több mint százötven programmal, harminc helyszínen várja a közönséget a Budapesti Őszi Fesztivál. A fővárosi rendezvény megújult formában valósul meg szeptember 26. és október 10. között. A fesztiválon a "Kik vagyunk mi, budapestiek?" kérdésre sűrű...

Jubilál a Magna Global Hungary

Idén 20 éves a Magna Global Hungary, az Interpublic Group of Companies (IPG) magyarországi ügynökségei 2001-ben alapították meg a céget, ami az IPG hazai médiavásárló szervezete. Az Interpublic a világ egyik legnagyobb ügynökségi csoportosulása. 1902-ben...

Taxis projektben a Positive Adamsky

A Főtaxi és a Budapest Taxi közösségi médiás csatornáinak kezelésére kapott megbízást a Positive Adamsky digital&social tagügynöksége. Budapest legrégebbi taxitársasága a márkaarculat fiatalítását tűzte ki célul.A Stelius Befektető Zrt. mindkét taxis tagvállalata, a Főtaxi...

Itt a legújabb TOP50, Szabó Béla vezeti a marketingesek rangsorát

A Marketing&Media magazin idei, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató listáján szereplők több mint a harmada cserélődött 2020-hoz képest, nagyon sok esetben személyi változások mozgatták a Top 50 összetételét. Évről évre igazolódik, hogy messze nem...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Marketinges állócsillagok

Az idei Top 50-ben szereplők 24 százaléka az eddigi összes rangsorban szerepelt. Ráadásul ennek a „kemény magnak” a többsége már a 2016-os első toplistánk összeállításakor is ugyanannál a cégnél és ugyanabban a pozícióban dolgozott,...

Kommunikációs királynők

Úgy tűnik, a marketinges és kommunikációs szakma igazán fekszik a nőknek, mivel huszonhárom hölgy képviselteti magát aMarketing&Media magazin idei TOP50-es listáján. A dobogón két hölgyet is találhatunk, a tavaly szintén második Bánhegyi Zsófia, a...

Reklámpiac: szebb képet festenek az adatok

Az idei reklámköltési adatok sokkal szebb képet festenek, mint az egy évvel ezelőttiek. A 2020. tavaszi pánikot követően a hirdetők láthatóan megtanultak együtt élni a járványhelyzettel. Sok hirdetői szektornál még a 2019-es év hasonló...

Nem csökken a magyarok utazási kedve

A főszezon lezárultával sem csökken a magyarok utazási kedve – derül ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből. Idén a hazai célpontok kerültek előtérbe, elsősorban pihenésre vágytak a nyaralni indulók és kocsival vágtak neki...

Egymásra talált a LifeMax és az Armadillo

Számos idős ember életét mentheti meg a LifeMax kis készüléke, amivel segítséget hívhatnak baj esetén. A szolgáltatás kapcsán az arculat kialakítása mellett a brand felépítése, a kampány tervezése és kivitelezése is a Római-parton található...
- Hirdetés -

CMO

Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...