- Hirdetés -

Így hatott a sportpiacra a járvány

|

- Hirdetés -

Az iparági vezetők szerint a sportpiac 2022–23-ra lábalhat ki a járvány okozta válsághelyzetből. A sportszervezeteknek új stratégiákat kell kidolgozniuk a hosszú távú sikeresség érdekében, és egyre több figyelmet kell szentelniük az e-sportnak.

Az elmúlt esztendőben a sportágazatot is megrázta a járványhelyzet, az előrejelzések szerint a sportpiac az elmúlt 3-5 évben elért 8 százalékról várhatóan 3,3 százalékos éves növekedési ütemre lassul a következő 3-5 esztendőben. Vannak területek, a Közel-Kelet, illetve Ázsia, ahol ez a csökkenés várhatóan nem lesz annyira drasztikus, köszönhetően az ezekre a területekre jellemző állami támogatásoknak, a tokiói olimpiának, valamint a 2022-es katari futballvébének. Ezzel szemben Európában, az amerikai kontinensen és Ausztrálázsiában kevésbé bizakodók a várakozások, bár az éves 3 százalék fölötti hosszú távú növekedési kilátások arra engednek következtetni, hogy az iparágnak azért erőteljes alapjai vannak.

A pandémia hatásai

Tavaly több jelentős sportrendezvényt töröltek vagy elhalasztottak, az újraindított versenyeken pedig jelentősen csökkentek az eseményekből származó napi bevételek, ami súlyosan és közvetlenül érintette a sportszervezeteket. Az úgynevezett részvételi sportok további kihívásokkal néznek szembe, mivel az emberek inkább elkerülik a tömegrendezvényeket. A válság miatt a sportnaptár is átalakult, ami egyfelől lehetőséget kínál az új formátumokkal való kísérletezésre, ugyanakkor azt a kockázatot is hordozza, hogy felborulnak az egyébként is ingatag ütemtervek, valamint sok esetben az okoz gondot, hogy így is elég feszes a versenynaptár.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy mivel a sportágazat más iparágakhoz képest kevésbé volt felkészült, ezért a teljes talpra állás 2022–2023 előtt nem várható. A nehéz helyzetből kiutat jelenthet a digitális átalakulás, a bevételek diverzifikálása és az iparágon kívülről érkező befektetések felgyorsulása. A sportipar teljesen új helyzet elé került, hiszen nem szokott hozzá a kívülről jövő válságokhoz, mivel az eddigi, jelentős krízisek rendszerint a szektoron belülről jöttek, gondolhatunk itt a különböző korrupciós, valamint doppingügyekre. Emellett az is problémát jelentett, hogy jó néhány esetben nem álltak rendelkezésre kockázatkezelési tervek és vészhelyzeti forgatókönyvek, ehelyett megmutatkoztak a rövidlátó finanszírozási, cashflow és költségkezelési gyakorlatok hiányosságai.

Mivel a járvány rendszerszintű hiányosságokat hozott felszínre, ezért csekély a valószínűsége, hogy az ágazatban azonnal helyreáll a korábbi rend, ehelyett az iparágnak egy hosszabb felépülési és kiútkeresési időszak elé kell néznie. Becslések szerint a pandémia következtében 30-40 százalékkal csökkentek a sportszervezetek bevételei. Ez az óriási pénzügyi nyomás, amelynek a hatása valószínűleg jó ideig érezhető lesz, égető kérdésként veti fel a sportszervezetek működési modelljének reformját. Ennek az első eleme egy észszerű költségcsökkentési megközelítés kialakítása lesz.

Hat lépés a sikerért

A válság az iparág valamennyi meghatározó trendjét felgyorsította, és még kialakulófélben lévő termékek, megoldások széles skáláját hívta életre. A sportszervezetek intenzív kísérletezésbe fogtak, amelynek eredményeként létrejöttek az első virtuális lelátók, hibrid versenyek, virtuális játékoskiválasztások, digitális sajtótájékoztatók.

A média után a kísérletek következő szakasza a stadionokra és a sportlétesítményekre összpontosít, ahol az egészségvédelmi és biztonsági technológiák gyökeresen átalakítják majd a nézői élményt. Mivel, ahogy korábban említettük, a sportvezetők közel 44 százaléka csak 2023-ra vagy még későbbre várja a talpra állást, ezen várakozások mellett fontos, hogy a sportszervezetek világos menetrendet dolgozzanak ki a válságból való kilábalásra. A PwC hálózatához tartozó Strategy& tanácsadó cég egy hat lépésből álló módszert dolgozott ki a sportszervezetek hosszú távú sikerességének elérésére. Az első elem a stratégia gyors áttekintése és felvázolása, amelynek során meg kell határozni a legéletképesebb lehetőségeket, a növekedési területeket, felgyorsítani a digitális programokat. Ezt követi a költségszerkezet gyökeres átalakítása, amelyben sor kerül a költségterületek meghatározására, osztályozására, rangsorolására, a megosztott szolgáltatások erősítésére mind bevételi, mind költségoldalon, illetve a cashflow kezelés optimalizálására.

Majd újra kell gondolni a működési modellt, felmérni a partnerekkel való együttműködés és a kiszervezés előnyeit, módosítani az irányítási módszereket. Az egyedi képességek kialakítása során fokozni szükséges a legnagyobb hatású területekre irányuló beruházásokat, erősíteni az alapvető termékek vonzerejét, valamint a meglévő, illetve új bevételi források növelését. Ezeket követnie kell a szervezeti kultúra megújításának, ami magában foglalja új munkamódszerek meghatározását is. A hatodik elem pedig a bizalmon alapuló értékteremtés kihasználása a csapatok, a szurkolók, az ügyfelek szélesebb köre irányában az ökoszisztéma egészének megerősítése érdekében.

Az e-sport a győztes

Az elmúlt két-három évben a sportszervezetek e-sportban való részvétele jelentősen felgyorsult: jó néhány sportpiaci szereplő virtuális versenyeket használt a közönség szórakoztatására, a járvány pedig felerősítette ezt a trendet. Ennek érdekében a sportszervezeteknek hosszú távú tervet kell kidolgozniuk az e-sportban rejlő lehetőségek kiaknázására a fenntartható növekedés érdekében.

A megkérdezettek közül nagyon sokan úgy vélték, hogy közép- és hosszú távon a sportszimulációs e-sport lesz az, amelyik magas nézettségű termékké válik. Erre a játékpiac növekedésével, az egyre fejlettebb termékek megjelenésével, a médialefedettség gyarapodásával és a technológia fejlődésével párhuzamosan kerül majd sor. A fiatalabb sportolók, akik a játékokon nőttek fel, és azokat kulturális normaként fogadják el, hidat képeznek a virtuális és a hagyományos sportok között. Vagyis a sportszimulációs e-sport egy nagyon jó lehetőség a játékosok bevonzására, emellett lehetőséget kínál új közönség, új kereskedelmi partnerek és új bevételi források megtalálására. Mivel a járvány okozta válság a fizikai események megtartását továbbra is megnehezíti, az e-sport kiváló eszköz a tartalomra éhes rajongók igényeinek kielégítésére.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mire használják a legtöbben a mobiljukat

2018-ban még több mint egymilliárd darab SMS-t írtunk meg és küldtünk el a mobilunkkal, de 2021-re 30 százalékos visszaesés történt: tavaly már csak 714 millió SMS-t küldtek ki a lakossági előfizetők. Ugyanakkor a rövid...

Bevásárolt a Siemens

A német vállalat felvásárolta megelőző karbantartási megoldásokat fejlesztő Senseye-t.Tovább erősíti digitális portfólióját a Siemens. A Senseye felvásárlásával a német technológiai vállalat tovább bővíti az innovatív megelőző karbantartáshoz és intelligens eszközkezeléshez kötődő megoldáskínálatát.A brit Senseye...

Kínából kapott elismerést Magyarország

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a járványidőszak alatt sem hagyott fel a turisztikai piacépítéssel. Ennek sikerét igazolja, hogy hazánk idén négy díjat is kapott a kínai turisztikai szakma meghatározó éves eseményén, a National Tourism...

Világhírű festményeken jelenik meg a balatoni szörpmárka

A Folly Arborétum szörpcsaládjának legújabb tagját, a Spring fantázianevet viselő tavaszias, fűszeres ízvilágú szörpöt az egyik legizgalmasabb művészeti forradalom alkotásaival vezették be.A Folly legújabb szörpje, a Spring – palackba zárt tavasz az évszak ízvilágát...

Ötszáznál is több csomagautomatába rendelhetünk egységes áron az eMAG-tól

A dunaharasztin épülő automatizált raktárbázis bejelentése mellett egy másik fontos mérföldkövet ért el az eMAG-Extreme Digital: a vállalat easybox csomag automatáinak száma elérte az 529-et, és néhány napja már jutányos, egységesen 690 forintos áron...

Csoportos leépítés a Life TV-nél, Vaszily tanácsadója lesz Hajdú Péter

Csoportos leépítést hajtanak végre a Life TV-t és az Ozone TV-t működtető Media Vivantis Zrt.-nél a Blikk információi szerint, a lap beszámolójára reagálva a társaság közleményt adott ki, amelyben megerősítették a létszámcsökkentés tényét. A...

Új, fiataloknak szóló márkát hoz a magyar piacra a Central

Megszerezte a Szlovákiában és Csehországban már évek óta sikeresen működő Refresher brand licencét a Central Médacsoport, amely jelentős tulajdonrészt is vásárolt a márkát üzemeltető Refresher S. A.-ben. A fiatalokat megcélzó online márka bevezetését egy,...

Még az idén meglehet az egymilliárd 5G előfizetés

2022 végére eléri az egymilliárdot az 5G előfizetések száma, elsősorban Észak-Amerika és Északkelet-Ázsia gyors növekedésének köszönhetően, miközben az öreg kontinensen lassabban terjed a kommunikációt és gazdaságot átformáló technológia - derül ki az Ericsson tanulmányából....

Hogyan alakítható ki a munka és a magánélet egészséges egyensúlya? (x)

Valljuk be: a rohanó XXI. században nem egyszerű feladat megtalálni egy egészséges munka-magánélet egyensúlyt. Reggeltől estig rohanunk, intézzük az intézendőket, hazavisszük a munkát, a reggeliről általában megfeledkezünk, valahol bedobunk egy gyors ebédet, miközben igyekszünk...

Új videósorozatot indít a WMN

A WMN vadonatúj videósorozatot indít, amellyel egy új korosztály felé nyitnak: a huszonéveseket célozza meg a Korszak című videós podcastszériával. A sorozat koncepcióját a két műsorvezető, a fiatal kora ellenére már veterán WMN-szerzőnek számító...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Így készül a fesztiválokra a Dreher

Két éves kihagyás után nyitnak újra Magyarország legnagyobb fesztiváljai. A tizedik jubileumát ünneplő Balaton Sound és a több mint félmillió látogatót váró Sziget hivatalos söre idén is a Dreher lesz. A márka a legkedveltebb...

Kiderült, mire használják a legtöbben a mobiljukat

2018-ban még több mint egymilliárd darab SMS-t írtunk meg és küldtünk el a mobilunkkal, de 2021-re 30 százalékos visszaesés történt: tavaly már csak 714 millió SMS-t küldtek ki a lakossági előfizetők. Ugyanakkor a rövid...

Bevásárolt a Siemens

A német vállalat felvásárolta megelőző karbantartási megoldásokat fejlesztő Senseye-t.Tovább erősíti digitális portfólióját a Siemens. A Senseye felvásárlásával a német technológiai vállalat tovább bővíti az innovatív megelőző karbantartáshoz és intelligens eszközkezeléshez kötődő megoldáskínálatát.A brit Senseye...

Kínából kapott elismerést Magyarország

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a járványidőszak alatt sem hagyott fel a turisztikai piacépítéssel. Ennek sikerét igazolja, hogy hazánk idén négy díjat is kapott a kínai turisztikai szakma meghatározó éves eseményén, a National Tourism...

Világhírű festményeken jelenik meg a balatoni szörpmárka

A Folly Arborétum szörpcsaládjának legújabb tagját, a Spring fantázianevet viselő tavaszias, fűszeres ízvilágú szörpöt az egyik legizgalmasabb művészeti forradalom alkotásaival vezették be.A Folly legújabb szörpje, a Spring – palackba zárt tavasz az évszak ízvilágát...
- Hirdetés -

Don't Miss

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...

Építkezni szeretek – interjú Palocsay Gézával

Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a...

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....