- Hirdetés -

Így hatott a sportpiacra a járvány

|

- Hirdetés -

Az iparági vezetők szerint a sportpiac 2022–23-ra lábalhat ki a járvány okozta válsághelyzetből. A sportszervezeteknek új stratégiákat kell kidolgozniuk a hosszú távú sikeresség érdekében, és egyre több figyelmet kell szentelniük az e-sportnak.

Az elmúlt esztendőben a sportágazatot is megrázta a járványhelyzet, az előrejelzések szerint a sportpiac az elmúlt 3-5 évben elért 8 százalékról várhatóan 3,3 százalékos éves növekedési ütemre lassul a következő 3-5 esztendőben. Vannak területek, a Közel-Kelet, illetve Ázsia, ahol ez a csökkenés várhatóan nem lesz annyira drasztikus, köszönhetően az ezekre a területekre jellemző állami támogatásoknak, a tokiói olimpiának, valamint a 2022-es katari futballvébének. Ezzel szemben Európában, az amerikai kontinensen és Ausztrálázsiában kevésbé bizakodók a várakozások, bár az éves 3 százalék fölötti hosszú távú növekedési kilátások arra engednek következtetni, hogy az iparágnak azért erőteljes alapjai vannak.

A pandémia hatásai

Tavaly több jelentős sportrendezvényt töröltek vagy elhalasztottak, az újraindított versenyeken pedig jelentősen csökkentek az eseményekből származó napi bevételek, ami súlyosan és közvetlenül érintette a sportszervezeteket. Az úgynevezett részvételi sportok további kihívásokkal néznek szembe, mivel az emberek inkább elkerülik a tömegrendezvényeket. A válság miatt a sportnaptár is átalakult, ami egyfelől lehetőséget kínál az új formátumokkal való kísérletezésre, ugyanakkor azt a kockázatot is hordozza, hogy felborulnak az egyébként is ingatag ütemtervek, valamint sok esetben az okoz gondot, hogy így is elég feszes a versenynaptár.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy mivel a sportágazat más iparágakhoz képest kevésbé volt felkészült, ezért a teljes talpra állás 2022–2023 előtt nem várható. A nehéz helyzetből kiutat jelenthet a digitális átalakulás, a bevételek diverzifikálása és az iparágon kívülről érkező befektetések felgyorsulása. A sportipar teljesen új helyzet elé került, hiszen nem szokott hozzá a kívülről jövő válságokhoz, mivel az eddigi, jelentős krízisek rendszerint a szektoron belülről jöttek, gondolhatunk itt a különböző korrupciós, valamint doppingügyekre. Emellett az is problémát jelentett, hogy jó néhány esetben nem álltak rendelkezésre kockázatkezelési tervek és vészhelyzeti forgatókönyvek, ehelyett megmutatkoztak a rövidlátó finanszírozási, cashflow és költségkezelési gyakorlatok hiányosságai.

Mivel a járvány rendszerszintű hiányosságokat hozott felszínre, ezért csekély a valószínűsége, hogy az ágazatban azonnal helyreáll a korábbi rend, ehelyett az iparágnak egy hosszabb felépülési és kiútkeresési időszak elé kell néznie. Becslések szerint a pandémia következtében 30-40 százalékkal csökkentek a sportszervezetek bevételei. Ez az óriási pénzügyi nyomás, amelynek a hatása valószínűleg jó ideig érezhető lesz, égető kérdésként veti fel a sportszervezetek működési modelljének reformját. Ennek az első eleme egy észszerű költségcsökkentési megközelítés kialakítása lesz.

Hat lépés a sikerért

A válság az iparág valamennyi meghatározó trendjét felgyorsította, és még kialakulófélben lévő termékek, megoldások széles skáláját hívta életre. A sportszervezetek intenzív kísérletezésbe fogtak, amelynek eredményeként létrejöttek az első virtuális lelátók, hibrid versenyek, virtuális játékoskiválasztások, digitális sajtótájékoztatók.

A média után a kísérletek következő szakasza a stadionokra és a sportlétesítményekre összpontosít, ahol az egészségvédelmi és biztonsági technológiák gyökeresen átalakítják majd a nézői élményt. Mivel, ahogy korábban említettük, a sportvezetők közel 44 százaléka csak 2023-ra vagy még későbbre várja a talpra állást, ezen várakozások mellett fontos, hogy a sportszervezetek világos menetrendet dolgozzanak ki a válságból való kilábalásra. A PwC hálózatához tartozó Strategy& tanácsadó cég egy hat lépésből álló módszert dolgozott ki a sportszervezetek hosszú távú sikerességének elérésére. Az első elem a stratégia gyors áttekintése és felvázolása, amelynek során meg kell határozni a legéletképesebb lehetőségeket, a növekedési területeket, felgyorsítani a digitális programokat. Ezt követi a költségszerkezet gyökeres átalakítása, amelyben sor kerül a költségterületek meghatározására, osztályozására, rangsorolására, a megosztott szolgáltatások erősítésére mind bevételi, mind költségoldalon, illetve a cashflow kezelés optimalizálására.

Majd újra kell gondolni a működési modellt, felmérni a partnerekkel való együttműködés és a kiszervezés előnyeit, módosítani az irányítási módszereket. Az egyedi képességek kialakítása során fokozni szükséges a legnagyobb hatású területekre irányuló beruházásokat, erősíteni az alapvető termékek vonzerejét, valamint a meglévő, illetve új bevételi források növelését. Ezeket követnie kell a szervezeti kultúra megújításának, ami magában foglalja új munkamódszerek meghatározását is. A hatodik elem pedig a bizalmon alapuló értékteremtés kihasználása a csapatok, a szurkolók, az ügyfelek szélesebb köre irányában az ökoszisztéma egészének megerősítése érdekében.

Az e-sport a győztes

Az elmúlt két-három évben a sportszervezetek e-sportban való részvétele jelentősen felgyorsult: jó néhány sportpiaci szereplő virtuális versenyeket használt a közönség szórakoztatására, a járvány pedig felerősítette ezt a trendet. Ennek érdekében a sportszervezeteknek hosszú távú tervet kell kidolgozniuk az e-sportban rejlő lehetőségek kiaknázására a fenntartható növekedés érdekében.

A megkérdezettek közül nagyon sokan úgy vélték, hogy közép- és hosszú távon a sportszimulációs e-sport lesz az, amelyik magas nézettségű termékké válik. Erre a játékpiac növekedésével, az egyre fejlettebb termékek megjelenésével, a médialefedettség gyarapodásával és a technológia fejlődésével párhuzamosan kerül majd sor. A fiatalabb sportolók, akik a játékokon nőttek fel, és azokat kulturális normaként fogadják el, hidat képeznek a virtuális és a hagyományos sportok között. Vagyis a sportszimulációs e-sport egy nagyon jó lehetőség a játékosok bevonzására, emellett lehetőséget kínál új közönség, új kereskedelmi partnerek és új bevételi források megtalálására. Mivel a járvány okozta válság a fizikai események megtartását továbbra is megnehezíti, az e-sport kiváló eszköz a tartalomra éhes rajongók igényeinek kielégítésére.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...

Elindult a V4 Startup Force őszi szemesztere

A Design Terminal startup ösztöndíjprogramjának aktuális szemeszterében négy csapatnak van lehetősége nagyvállalatokkal üzleti kapcsolatot építeni, ezáltal pedig a visegrádi országok felé terjeszkedni vállalkozásukkal. A virtuális valóság segíthet a stroke-on átesett emberek rehabilitációjában. Otthon és...

Usain Bolttal kampányol az Epson

Az Epson bejelentette, hogy partnerséget kötött Usain Bolttal, a világ leggyorsabb emberével. A nyolcszoros olimpiai aranyérmes, és minden idők legnagyobb sprinterének tartott Usain lesz az arca az Epson patronmentes EcoTank nyomtatóit népszerűsítő, nagyszabású kampányának,...

A sport podcastok hozzák a legtöbb hirdetést

Egyre népszerűbbek világszerte és itthon is a podcastok és ennek megfelelően a hirdetők is kezdik felfedezni maguknak ezt a csatornát. Az Omny Studio most közzétett elemzése szerint a programozott hirdetésekből a sport témájú podcastok...

Genfben lesz az HBO új magyar sorozatának premierje

A november 5-14. között megrendezendő A-kategóriás Genfi Nemzetközi Filmfesztiválon lesz november 7-én az HBO A besúgó című új sorozatának a világpremierje. A nyolc részes sorozat története 1985-ben játszódik és a politikai változások küszöbén álló...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...
- Hirdetés -

CMO

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...

DATA