- Hirdetés -

Így hatott az infláció a munkaerőpiacra

|

- Hirdetés -

A magas infláció – ahogy a gazdaság minden területére – a munkaerőpiacra is jelentős hatást gyakorol. A következmény ágazatonként és piaconként eltérő lehet, de általános jelenség, hogy ellentétes hatásokat mérlegelve kell a szakembereknek döntéseket hozniuk: a növekvő kiadásaik mellett igyekeznek megtartani a munkavállalóikat, akiknek a megélhetési költségeik drágultak, így magasabb a fizetési igényük is. Munkavállalói oldalról fokozott aktivitás várható a munkaerőpiacon, az álláshirdetések száma azonban csökkenni kezdett – derült ki a Profession.hu újonnan indult Backstage elnevezésű podcast műsorából.

A növekvő megélhetési költségek aktivitásra sarkallják a munkavállalókat a munkaerőpiacon: a jobb fizetés érdekében többeket motiválhat a kialakult helyzet arra, hogy magasabb fizetésért új állást keressenek. A váltásra leginkább ösztönző tényező eddig is a fizetés volt, aminek most tovább fokozódott a jelentősége. A cégeknek tehát továbbra is fontos sikertényező lehet az új munkaerő hatékony megtalálása és felvétele, ehhez képest pedig – a csökkenő toborzási intenzitás miatt – felértékelődik a jelenlegi munkavállalóik megtartása. Mindeközben bizonytalan gazdasági környezetben kell rövid és gyakran akár hosszú távú döntéseket meghozniuk.

Emelni, de mennyit?

Az infláció miatti megélhetési költségek miatt a cégek a legtöbb esetben emeltek munkavállalóik fizetésén, juttatásain. Az egyik legfontosabb stratégiai kérdés ebben az esetben, hogy mi lehet ennek az optimális mértéke és formája: egyszeri vagy állandó összeget adjanak a munkáltatók a munkavállalóiknak. A béremeléseknek mindenképpen be kell épülniük a vállalat költségvetésébe, amit gyakran az árak emelésével kompenzálnak. Ebben az esetben pedig az válik a legfontosabb kérdéssé, hogy milyen mértékű áremelkedést bír el a piac és az ebből adódó drágulást a termékek és a szolgáltatások megfizetésekor a fogyasztó tolerálja-e majd.

Iparágak és mértékek

Az áremelkedés mértékében jelentős különbségek lehetnek az ágazatok között. Beleszólhat az árazásba a forint árfolyamának való kitettség: például, hogy a működéshez szükséges input külföldről érkezik-e, illetve az exportképesség. „A teljesen vagy jelentős részben külföldi piacra termelő vállalatoknak kevésbé hátrányos a forintárfolyam változékonysága. A belföldre termelő cégek árképzését viszont sokkal markánsabban érinti mind a forint árfolyamának gyengülése, mind a magyarországi infláció: duplán sújtja őket ez a helyzet, ha olyan fogyasztók számára termelnek, akiknek a zsebében kevesebb marad az adott termékre vagy szolgáltatásra. A munkaadók költségei is jelentősen emelkednek, ezért a nehezebb helyzetbe került vállalatok kevésbé tudnak a munkavállalóik megtartására pénzt fordítani, így fokozott munkaerő-elvándorlással kell számolniuk” – fogalmazott Bod Péter Ákos, közgazdász, korábbi MNB elnök, az MTA doktora.

Azok a cégek, amelyek kevésbé vannak kiszolgáltatva a forint értékének, az ügyfélkör szűkülésének, a magas energiaárak okozta extra kiadásoknak, jobb pozícióból indulnak a munkavállalóik megtartását illetően. A bérfejlesztés lehet az egyik legideálisabb eszköz a megtartásra, de a bizonytalan jövő évi kilátások miatt a cégek jelentős része nem engedheti meg magának. Ilyen helyzetben érdemes elgondolkozni az egyszeri béren kívüli juttatáson, bónuszon, ezzel is kompenzálva valamelyest a munkavállalók magasabb megélhetési költségeit. Reszkető Péter, a Cargo-Partner regionális HR vezetője a kölcsönös megértés fontosságára hívta fel a figyelmet: „Felelős vezetőként fel kellett készítenünk a kollégákat a várható helyzetre, miközben folyamatosan kommunikálnunk kell feléjük, hogy érezzék: ugyan nem lesz egyszerű ez az időszak, de kölcsönös empátiával áthidalhatóak ezek a problémák. Nem az őszt vagy a tavaszt akarjuk csak átvészelni, hanem látjuk, hogy ezzel a csapattal akarjuk négy év múlva is a céget működtetni és együtt kell megérkeznünk velük, a lehető legkisebb veszteséggel” – fogalmazott a szakember.

Az anyagiak mellett a cégen belüli bizalmi légkör és a kölcsönös odafigyelés is jelentős segítség lehet a bizonytalan helyzetekben. „A közösség ereje és a stabilitás fog felértékelődni a »pénzügyi egészség« mellett – ezek mind kapaszkodót nyújthatnak egy nehezebb helyzetben és akár platformot adhatnak a közös gondolkodásra, a közös megoldások keresésére. Nem csak a kollégák mellett állunk, hanem az ügyfeleinknek is igyekszünk segíteni, például a pénzügyi tudatosságuk növelésével, a hitelek átstrukturálásával” – mondta el Menyhért Ildikó, az Erste Bank HR vezetője.

A szakértői szerep felértékelődésére hívta fel a figyelmet Migléczi Krisztina, a Duna House HR Business Partnere. „Ahogy a járványhelyzet alatt, úgy most is érzékeljük, hogy az ingatlanközvetítői szektort kevésbé érintik a válságok: a különböző magánéleti helyzetek folyamatosan mozgásban tartják az ingatlanpiacot. A jelenlegihez hasonlóan nehéz időszakokban felértékelődik a szakértői szerep és nyitottabbá válnak az ügyfelek arra, hogy hozzáértő segítséget vegyenek igénybe – a mi esetünkben ingatlanértékesítés során” – mondta a szakértő.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jön az automatikus titkosítás a Facebookon

Automatikusan titkosítani fogja a személyes üzeneteket a jövőben a Facebook és az Instagram a The Wall Street Journal (WSJ) beszámolója szerint. A két közösségi platformot működtető Meta azzal indokolja a változtatást, hogy így a...

PR szakértők: fókuszban az ESG és a mesterséges intelligencia

Az ESG területére várják a legtöbb befektetést 2024-ben, emellett a mesterséges intelligenciával kapcsolatos képességek elsajátítását tartják a legfontosabbnak a globális PR-iparág vezető szakértői – derült ki az ICCO „World PR Report 2023-2024” című új...

Jelentős béremeléssel számolnak a hazai munkaadók

Az idén a januári tervekhez képest végül jóval több vállalat emelt a munkavállalók bérén, ráadásul a növelés mértéke is meghaladta az eredeti elképzeléseket. Ennek elsődleges oka a munkaerő megtartása volt és az inflációt hivatott...

Új megoldással segíti ügyfeleit a Yettel

Számos előnye miatt máig növekvő népszerűségnek örvend a mobilszámlára történő "vedd meg most, fizesd később" típusú kisértékű vásárlás, mint a mobilparkolás, az autópályamatrica, a lottó vagy a közösségi közlekedési jegy vásárlása. A Yettel alkalmazásban...

Átalakítja influencer marketing tevékenységét a L’Oréal

Az influencer marketing feladatokat a jövőben az összes L’Oréal márka számára a WS Hungary, a WS Czech és az AMI Communications Slovakia ügynökségi konzorciuma látja el Magyarországon, Csehországban, illetve Szlovákiában.2024 januárjától a L’Oréal új...

Nehéz átállni az elektromos járművekre

A fosszilis tüzelőanyaggal működő belső égésű motorokkal felszerelt új autók 2035-től való betiltása ma igencsak ambiciózus tervnek tűnik. Az új elektromos autók regisztrációja felívelőben van, bár a keleti piacok jócskán el vannak maradva a...

Kiderült, hol a legdrágábbak az ingatlanok

A 2023-as év tranzakciószámban visszafogott, szélsőségekben azonban bővelkedő évet jelentett a hazai ingatlanpiacon. Volt, aki 3 millió forintnál is többet fizetett egy újépítésű lakásért négyzetméterenként, de gazdára találtak 12 négyzetméteres minilakások is, és volt,...

A Toyota vezeti a hazai újautópiacot

A teljes magyarországi személyautó és kishaszongépjármű újautópiacon a Toyota 16.150 új autó értékesítésével, 13,6%-os piaci részesedéssel áll az első helyen az év első tizenegy hónapjának eladásait vizsgálva, ami több, mint a másfélszerese a második...

Így állunk a nyugdíjmegtakarítással

Magyarországon a 40-49 évesek rendelkeznek a legnagyobb arányban nyugdíjmegtakarítással, de az előrelátó és felelős pénzügyi gondolkodás abban is megnyilvánul körükben, hogy hosszú távú befektetési célokat tűznek ki, megtervezik pénzügyeiket és ezt a szemléletet egyre...

Hatalmas küzdelemmel zárult az e-sport verseny

Kiemelkedő sikerrel zárult december 2-án Budapesten az esport CUP powered by Telekom, a tehetséges hazai e-sportolók és a színvonalas technológiai megoldások eseménye. Az harmadik alkalommal megrendezett rendezvény egész napra tartogatott izgalmas programokat a versenyzőknek...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nem hisznek a fenntarthatósági jelentéseknek a befektetők

Noha a fenntarthatóság fontos szempont a befektetési döntések meghozatalakor, a befektetők 94 százaléka szerint a fenntarthatósági teljesítményről szóló vállalati jelentések megalapozatlan állításokat tartalmaznak – áll a PwC 2023-as globális befektetői felmérésében. Ezért nem is...

Jön az automatikus titkosítás a Facebookon

Automatikusan titkosítani fogja a személyes üzeneteket a jövőben a Facebook és az Instagram a The Wall Street Journal (WSJ) beszámolója szerint. A két közösségi platformot működtető Meta azzal indokolja a változtatást, hogy így a...

PR szakértők: fókuszban az ESG és a mesterséges intelligencia

Az ESG területére várják a legtöbb befektetést 2024-ben, emellett a mesterséges intelligenciával kapcsolatos képességek elsajátítását tartják a legfontosabbnak a globális PR-iparág vezető szakértői – derült ki az ICCO „World PR Report 2023-2024” című új...

Jelentős béremeléssel számolnak a hazai munkaadók

Az idén a januári tervekhez képest végül jóval több vállalat emelt a munkavállalók bérén, ráadásul a növelés mértéke is meghaladta az eredeti elképzeléseket. Ennek elsődleges oka a munkaerő megtartása volt és az inflációt hivatott...

Új megoldással segíti ügyfeleit a Yettel

Számos előnye miatt máig növekvő népszerűségnek örvend a mobilszámlára történő "vedd meg most, fizesd később" típusú kisértékű vásárlás, mint a mobilparkolás, az autópályamatrica, a lottó vagy a közösségi közlekedési jegy vásárlása. A Yettel alkalmazásban...
- Hirdetés -

Podcast

Újabb csatornákon megyünk az olvasók után

Az Indamedia könyvkiadásban erősített, a Wizzair pedig növelte repülőflottáját – erről és még tucatnyi másik dologról beszélgettek a Business Lounge november 21-ei adásában Starcz Ákossal, az Indamedia csoport igazgatósági tagjával és Radó Andrással, a...

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

Don't Miss

A Jófogás márka is külön cégként fog működni

A Jófogást egy apróhirdetési oldalból olyan e-kereskedelmi platformmá, piactérré akarják átalakítani, amely igazodik a fiatalabb felhasználók igényeihez is – mondta el Várkonyi Balázs. A Vatera.hu, valamint a Jófogás.hu befektetője és vezérigazgatója a Marketing&Media magazinnak...

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Nem hisznek a fenntarthatósági jelentéseknek a befektetők

Noha a fenntarthatóság fontos szempont a befektetési döntések meghozatalakor, a befektetők 94 százaléka szerint a fenntarthatósági teljesítményről szóló vállalati jelentések megalapozatlan állításokat tartalmaznak – áll a PwC 2023-as globális befektetői felmérésében. Ezért nem is...

Napelemekre költenek a hazai nagyvállalatok

Népszerűek az energiahatékonyságot növelő beruházások a nagyvállalatok körében, minden negyediknél várható ilyen jellegű fejlesztés a következő egy év során. A beruházásokat nem csupán az energiaárak emelkedése hajtja, hanem több szempont együttesen, így például a...

Minierdőt telepítettek Budapesten

November 29-én a XII. kerületben immár a harmadik Miyawaki erdőt adták át a GreenGo két éve indított Gurulj a fákért! Támogatói Programjának keretében. Budapest első és kizárólag elektromos flottát üzemeltető közösségi autómegosztója ezzel már...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....