- Hirdetés -

Így készülünk a Black Friday-re

|

A járvány valószínűleg idén maga alá temeti az akciók ünnepét, a Black Friday-t. Legalábbis a vásárlók többsége a korábbinál még tudatosabban készül az év végi leárazásokra: tisztában vannak azzal, hogy a kereskedők még több leértékelésre kényszerülnek, így sokán kivárnak a vásárlással és elhúzzák a teljes karácsonyi szezonra.

Idén a vásárlók több, mint fele, 52% a Black Friday napján és karácsony előtt is vásárolna derül ki a Jagodics Rita, kereskedelmi marketingszakember és a Yellow Bird Hungary ügynökség több, mint 1000 fős vásárlói, valamint több mint 500 fős vállalati kutatásából. “Sokkal tudatosabbak az emberek, tudják, hogy mi a helyzet, éppen ezért egészen karácsonyig várják a különböző akciókat és leértékeléseket a kereskedőktől” – magyarázza a szakember. Egyébként a válaszadók mindössze 12%-a tervezi azt, hogy inkább a Black Friday napján veszi meg a karácsonyi ajándékokat.

“Fontos azt is hozzátenni, hogy a járvány miatt teljesen felborult a kereskedelem is. A beragadt árukészletek miatt nagyon sok az akció. Olyannyira, hogy a Black Friday egyszerűen nem emelkedik ki” – mondja Jagodics Rita, hozzátéve, hogy ráadásul sokan csalódtak az elmúlt években a Black Friday-ben. Egyszerűen nem kaptak akkora kedvezményeket, mint amekkorát vártak.

Érdekesség, hogy a cégeknek erős kétségei vannak a Black Friday-jel szemben. A megkérdezett vállalkozások mindössze 20%-a mondta azt, hogy biztosan részt vesz az akciókban, míg több mint 60% egyáltalán nem csatlakozik a Black Friday-hez. A legaktívabbak a kereskedők lesznek, ám közülük is csupán mintegy 35% tart majd akciót a Fekete Pénteken. “Ez alapján a teljes karácsonyi szezonra elhúzódó leértékelésekre lehet majd számítani, hiszen a nehéz gazdasági helyzet, az általánosságban megfigyelhető spórolás miatt valószínűleg jelentős készletek ragadhattak bent, halmozódhattak fel egyes kereskedőknél” – teszi hozzá Jagodics Rita.

Félnek az emberek az offline vásárlástól – bajban lehetnek az üzletek

Az a kereskedő, aki eddig nem erősített az online jelenlétén, nagyon komoly bajba kerülhet az év hátralévő részében. A vásárlók harmadát ugyanis visszatartja a járvány attól, hogy az üzletekben vásároljon. Míg 44 %-ot közepesen tart vissza. Csupán a vevők alig több, mint ötöde mondta azt, hogy a pandémia ellenére is hajlandó bemenni a boltokba a karácsonyi ajándékért. A szakember szerint továbbra sem lehet eléggé hangsúlyozni a kereskedők számára azt, hogy erősítsék az internetes jelenlétüket, fejlesszék a webáruházukat és erőteljesen kommunikálják a járvány miatt meglépett óvintézkedéseiket.

Olyannyira erősödik idén az online vásárlás az ünnepi időszakban, hogy az emberek 20%-a kizárólag online szerzi majd be az ajándékokat, míg 57% többet fog vásárolni online. “A korábbi kutatásunkból az is kiderült, hogy a tavaszi első hullám idején kialakult online vásárlási kedv csökkent a nyár folyamán, amikor enyhítettek a korlátozásokon. Ám most, a korlátozások újbóli erősödésével az online vásárlások erősödésére is számítunk” – mondja a marketinges hozzátéve, hogy a kizárólag offline értékesítésre számító kereskedők valószínűleg komoly bajba kerülhetnek.

Idén kevesebbet költünk majd ajándékokra

Egyértelműen a járvány számlájára írható az is, hogy idén a vásárlók 47%-a kevesebbet költ majd idén ajándékokra, mint korábban. A válaszadók 45%-a pedig ugyanannyit költene, mint tavaly. “Az elmúlt években egyre növekvő tendenciában költöttek többet az év végi ajándékokra, ám idén úgy tűnik, hogy megtörik a trend: kevesebbet, vagy ugyanannyit szándékoznak vásárolni” – magyarázza Jagodics Rita. A cégek ilyen szempontból valamivel optimistábbak: 40 százalékuk arra számít, hogy idén többet vásárolnak majd az emberek, mint tavaly és csak 31% vásárol kevesebbet a 2020-as év végi akciókban.

Ugyanakkor a megkérdezett cégek 63%-a úgy nyilatkozott, hogy valószínűleg idén összességében csökken az ajándékokra szánt összeg. Csupán közel 12% gondolta úgy, hogy többet költenek majd az emberek, mint tavaly. Vagyis a cégek jóval pesszimistábbak ilyen szempontból, hiszen a vásárlóknak csupán 47%-a gondolta úgy, hogy kevesebbet költ majd.

Azok közül, akik akik változtatnak az elkölteni kívánt összegen (akár nagyobb, akár kisebb összegben gondolkodnak), 23% még nem tudja, hogy mekkora mértékben változik az ajándékkosár a tavalyi évhez képet. Majdnem minden 5. vásárló szerint azonban 20-50% lehet az eltérés a tavaly elköltött összeghez képest.

Cipőt inkább boltban vennénk, amúgy pedig őrület lesz a neten

A felmérés alapján úgy tűnik, hogy a cipőboltok és ruházati üzletek azok, amelyek továbbra is számíthatnak a vásárlóikra. A válaszadók több mint 56%-a a cipőt, míg 49% pedig a ruhát jelölte meg, mint olyan terméket, amit nem vásárolna online. A válaszadók 24%-a egyébként a bútort is inkább offline megvásárolható terméknek jelölte meg.

Az év végi leértékelések mértékével kapcsolatban 38% nem számít változásra a tavalyi évhez képest, mig szintén 38% durvább akciókra számít. A válaszadók közel negyede ugyanakkor a tavalyinál kisebb mértékű leárazásokra készül. Ehhez képest a Black Friday-en résztvevő cégeknek csupán a tizede tervezi azt, hogy növelni fogja a leértékelés mértékét. Több, mint 83%-uk nem változtat a tavalyihoz képest.

Az is kiderül a felmérésből, hogy a hagyományos egynapos Black Friday javarészt már a múlté. A vállalkozások majdnem 70%-a többnapos kampányt tervez. Ráadásul a többségük, 50,7% csak webáruházban és online tervezi a Black Fridayt, míg 39% minden platformon akciózik. Ennek érdekében előkészületek is zajlottak: a cégek fele fejlesztett az online marketingen (webáruházzal több mint 19%, online megjelenéssel több mint 30%). Érdekesség, hogy továbbra is vannak olyanok, akik kizárólag személyes értékesítésben gondolkodnak: minden tizedik cég csak offline ad kedvezményt. “Ők viszont valószínűleg komoly bajban lesznek majd” – teszi hozzá Jagodics Rita.

A cégek jelentős részénél úgy gondolják, hogy az embereket visszatartja majd a járvány attól, hogy az év végi ajándékokat az üzletekben szerezzék be. 44% úgy gondolja, hogy sokan félnek a járványtól, közel 30% pedig arra készül, hogy a félelem miatt biztosan online vásárolnak majd az emberek. A szolgáltatók egyébként a legszkeptikusabbak: a harmaduk úgy gondolja, hogy a járvány miatt nem mennek majd vásárlók az üzletekbe.

A marketingszakember szerint érdemes azzal számolni, hogy a karácsonyi akciókra gyakorlatilag telítődni fog az online értékesítési csatorna. Mindenhonnan akciók zúdulnak majd az emberekre. “Szerintem őrület lesz majd a neten” – mondja Jagodics.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...