- Hirdetés -

Így készülünk a Black Friday-re

|

- Hirdetés -

A járvány valószínűleg idén maga alá temeti az akciók ünnepét, a Black Friday-t. Legalábbis a vásárlók többsége a korábbinál még tudatosabban készül az év végi leárazásokra: tisztában vannak azzal, hogy a kereskedők még több leértékelésre kényszerülnek, így sokán kivárnak a vásárlással és elhúzzák a teljes karácsonyi szezonra.

Idén a vásárlók több, mint fele, 52% a Black Friday napján és karácsony előtt is vásárolna derül ki a Jagodics Rita, kereskedelmi marketingszakember és a Yellow Bird Hungary ügynökség több, mint 1000 fős vásárlói, valamint több mint 500 fős vállalati kutatásából. “Sokkal tudatosabbak az emberek, tudják, hogy mi a helyzet, éppen ezért egészen karácsonyig várják a különböző akciókat és leértékeléseket a kereskedőktől” – magyarázza a szakember. Egyébként a válaszadók mindössze 12%-a tervezi azt, hogy inkább a Black Friday napján veszi meg a karácsonyi ajándékokat.

“Fontos azt is hozzátenni, hogy a járvány miatt teljesen felborult a kereskedelem is. A beragadt árukészletek miatt nagyon sok az akció. Olyannyira, hogy a Black Friday egyszerűen nem emelkedik ki” – mondja Jagodics Rita, hozzátéve, hogy ráadásul sokan csalódtak az elmúlt években a Black Friday-ben. Egyszerűen nem kaptak akkora kedvezményeket, mint amekkorát vártak.

Érdekesség, hogy a cégeknek erős kétségei vannak a Black Friday-jel szemben. A megkérdezett vállalkozások mindössze 20%-a mondta azt, hogy biztosan részt vesz az akciókban, míg több mint 60% egyáltalán nem csatlakozik a Black Friday-hez. A legaktívabbak a kereskedők lesznek, ám közülük is csupán mintegy 35% tart majd akciót a Fekete Pénteken. “Ez alapján a teljes karácsonyi szezonra elhúzódó leértékelésekre lehet majd számítani, hiszen a nehéz gazdasági helyzet, az általánosságban megfigyelhető spórolás miatt valószínűleg jelentős készletek ragadhattak bent, halmozódhattak fel egyes kereskedőknél” – teszi hozzá Jagodics Rita.

Félnek az emberek az offline vásárlástól – bajban lehetnek az üzletek

Az a kereskedő, aki eddig nem erősített az online jelenlétén, nagyon komoly bajba kerülhet az év hátralévő részében. A vásárlók harmadát ugyanis visszatartja a járvány attól, hogy az üzletekben vásároljon. Míg 44 %-ot közepesen tart vissza. Csupán a vevők alig több, mint ötöde mondta azt, hogy a pandémia ellenére is hajlandó bemenni a boltokba a karácsonyi ajándékért. A szakember szerint továbbra sem lehet eléggé hangsúlyozni a kereskedők számára azt, hogy erősítsék az internetes jelenlétüket, fejlesszék a webáruházukat és erőteljesen kommunikálják a járvány miatt meglépett óvintézkedéseiket.

Olyannyira erősödik idén az online vásárlás az ünnepi időszakban, hogy az emberek 20%-a kizárólag online szerzi majd be az ajándékokat, míg 57% többet fog vásárolni online. “A korábbi kutatásunkból az is kiderült, hogy a tavaszi első hullám idején kialakult online vásárlási kedv csökkent a nyár folyamán, amikor enyhítettek a korlátozásokon. Ám most, a korlátozások újbóli erősödésével az online vásárlások erősödésére is számítunk” – mondja a marketinges hozzátéve, hogy a kizárólag offline értékesítésre számító kereskedők valószínűleg komoly bajba kerülhetnek.

Idén kevesebbet költünk majd ajándékokra

Egyértelműen a járvány számlájára írható az is, hogy idén a vásárlók 47%-a kevesebbet költ majd idén ajándékokra, mint korábban. A válaszadók 45%-a pedig ugyanannyit költene, mint tavaly. “Az elmúlt években egyre növekvő tendenciában költöttek többet az év végi ajándékokra, ám idén úgy tűnik, hogy megtörik a trend: kevesebbet, vagy ugyanannyit szándékoznak vásárolni” – magyarázza Jagodics Rita. A cégek ilyen szempontból valamivel optimistábbak: 40 százalékuk arra számít, hogy idén többet vásárolnak majd az emberek, mint tavaly és csak 31% vásárol kevesebbet a 2020-as év végi akciókban.

Ugyanakkor a megkérdezett cégek 63%-a úgy nyilatkozott, hogy valószínűleg idén összességében csökken az ajándékokra szánt összeg. Csupán közel 12% gondolta úgy, hogy többet költenek majd az emberek, mint tavaly. Vagyis a cégek jóval pesszimistábbak ilyen szempontból, hiszen a vásárlóknak csupán 47%-a gondolta úgy, hogy kevesebbet költ majd.

Azok közül, akik akik változtatnak az elkölteni kívánt összegen (akár nagyobb, akár kisebb összegben gondolkodnak), 23% még nem tudja, hogy mekkora mértékben változik az ajándékkosár a tavalyi évhez képet. Majdnem minden 5. vásárló szerint azonban 20-50% lehet az eltérés a tavaly elköltött összeghez képest.

Cipőt inkább boltban vennénk, amúgy pedig őrület lesz a neten

A felmérés alapján úgy tűnik, hogy a cipőboltok és ruházati üzletek azok, amelyek továbbra is számíthatnak a vásárlóikra. A válaszadók több mint 56%-a a cipőt, míg 49% pedig a ruhát jelölte meg, mint olyan terméket, amit nem vásárolna online. A válaszadók 24%-a egyébként a bútort is inkább offline megvásárolható terméknek jelölte meg.

Az év végi leértékelések mértékével kapcsolatban 38% nem számít változásra a tavalyi évhez képest, mig szintén 38% durvább akciókra számít. A válaszadók közel negyede ugyanakkor a tavalyinál kisebb mértékű leárazásokra készül. Ehhez képest a Black Friday-en résztvevő cégeknek csupán a tizede tervezi azt, hogy növelni fogja a leértékelés mértékét. Több, mint 83%-uk nem változtat a tavalyihoz képest.

Az is kiderül a felmérésből, hogy a hagyományos egynapos Black Friday javarészt már a múlté. A vállalkozások majdnem 70%-a többnapos kampányt tervez. Ráadásul a többségük, 50,7% csak webáruházban és online tervezi a Black Fridayt, míg 39% minden platformon akciózik. Ennek érdekében előkészületek is zajlottak: a cégek fele fejlesztett az online marketingen (webáruházzal több mint 19%, online megjelenéssel több mint 30%). Érdekesség, hogy továbbra is vannak olyanok, akik kizárólag személyes értékesítésben gondolkodnak: minden tizedik cég csak offline ad kedvezményt. “Ők viszont valószínűleg komoly bajban lesznek majd” – teszi hozzá Jagodics Rita.

A cégek jelentős részénél úgy gondolják, hogy az embereket visszatartja majd a járvány attól, hogy az év végi ajándékokat az üzletekben szerezzék be. 44% úgy gondolja, hogy sokan félnek a járványtól, közel 30% pedig arra készül, hogy a félelem miatt biztosan online vásárolnak majd az emberek. A szolgáltatók egyébként a legszkeptikusabbak: a harmaduk úgy gondolja, hogy a járvány miatt nem mennek majd vásárlók az üzletekbe.

A marketingszakember szerint érdemes azzal számolni, hogy a karácsonyi akciókra gyakorlatilag telítődni fog az online értékesítési csatorna. Mindenhonnan akciók zúdulnak majd az emberekre. “Szerintem őrület lesz majd a neten” – mondja Jagodics.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...

Nem kapkodnak a fogyasztók az 5G-ért

A felhasználóknak egyelőre nem sürgős átállni az 5G-s technológiára – derül ki a Deloitte felméréséből. Egyfelől elégedettek aktuális szolgáltatójukkal, másfelől egyelőre várat magára az 5G legizgalmasabb aspektusai és az ezek által tökéletesedő alkalmazási lehetőségek...

Kiderült, melyek a legnépszerűbb reklámok

Míg globális szinten a valós élethelyzeteket bemutató és egészség témájú reklámok, addig a magyar fogyasztók körében a humoros reklámok a legnépszerűbbek, mely egyébként megfelel a kelet- és közép-európai régióban mért átlagnak – derül ki...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...
Fischer Gábor TV2

Több saját gyártású tartalom kábelen

Jelenleg is látható hétköznap esténként a Mintaapák, dolgozunk a Doktor Balaton folytatásán, a Pepe című új sorozatunk forgatását pedig néhány hete fejeztük be – mutatja be Fischer Gábor, a TV2 Csoport programigazgatója, hogy jó...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA