Így készülünk a Black Friday-re

A járvány valószínűleg idén maga alá temeti az akciók ünnepét, a Black Friday-t. Legalábbis a vásárlók többsége a korábbinál még tudatosabban készül az év végi leárazásokra: tisztában vannak azzal, hogy a kereskedők még több leértékelésre kényszerülnek, így sokán kivárnak a vásárlással és elhúzzák a teljes karácsonyi szezonra.

Idén a vásárlók több, mint fele, 52% a Black Friday napján és karácsony előtt is vásárolna derül ki a Jagodics Rita, kereskedelmi marketingszakember és a Yellow Bird Hungary ügynökség több, mint 1000 fős vásárlói, valamint több mint 500 fős vállalati kutatásából. “Sokkal tudatosabbak az emberek, tudják, hogy mi a helyzet, éppen ezért egészen karácsonyig várják a különböző akciókat és leértékeléseket a kereskedőktől” – magyarázza a szakember. Egyébként a válaszadók mindössze 12%-a tervezi azt, hogy inkább a Black Friday napján veszi meg a karácsonyi ajándékokat.

“Fontos azt is hozzátenni, hogy a járvány miatt teljesen felborult a kereskedelem is. A beragadt árukészletek miatt nagyon sok az akció. Olyannyira, hogy a Black Friday egyszerűen nem emelkedik ki” – mondja Jagodics Rita, hozzátéve, hogy ráadásul sokan csalódtak az elmúlt években a Black Friday-ben. Egyszerűen nem kaptak akkora kedvezményeket, mint amekkorát vártak.

Érdekesség, hogy a cégeknek erős kétségei vannak a Black Friday-jel szemben. A megkérdezett vállalkozások mindössze 20%-a mondta azt, hogy biztosan részt vesz az akciókban, míg több mint 60% egyáltalán nem csatlakozik a Black Friday-hez. A legaktívabbak a kereskedők lesznek, ám közülük is csupán mintegy 35% tart majd akciót a Fekete Pénteken. “Ez alapján a teljes karácsonyi szezonra elhúzódó leértékelésekre lehet majd számítani, hiszen a nehéz gazdasági helyzet, az általánosságban megfigyelhető spórolás miatt valószínűleg jelentős készletek ragadhattak bent, halmozódhattak fel egyes kereskedőknél” – teszi hozzá Jagodics Rita.

Félnek az emberek az offline vásárlástól – bajban lehetnek az üzletek

Az a kereskedő, aki eddig nem erősített az online jelenlétén, nagyon komoly bajba kerülhet az év hátralévő részében. A vásárlók harmadát ugyanis visszatartja a járvány attól, hogy az üzletekben vásároljon. Míg 44 %-ot közepesen tart vissza. Csupán a vevők alig több, mint ötöde mondta azt, hogy a pandémia ellenére is hajlandó bemenni a boltokba a karácsonyi ajándékért. A szakember szerint továbbra sem lehet eléggé hangsúlyozni a kereskedők számára azt, hogy erősítsék az internetes jelenlétüket, fejlesszék a webáruházukat és erőteljesen kommunikálják a járvány miatt meglépett óvintézkedéseiket.

Olyannyira erősödik idén az online vásárlás az ünnepi időszakban, hogy az emberek 20%-a kizárólag online szerzi majd be az ajándékokat, míg 57% többet fog vásárolni online. “A korábbi kutatásunkból az is kiderült, hogy a tavaszi első hullám idején kialakult online vásárlási kedv csökkent a nyár folyamán, amikor enyhítettek a korlátozásokon. Ám most, a korlátozások újbóli erősödésével az online vásárlások erősödésére is számítunk” – mondja a marketinges hozzátéve, hogy a kizárólag offline értékesítésre számító kereskedők valószínűleg komoly bajba kerülhetnek.

Idén kevesebbet költünk majd ajándékokra

Egyértelműen a járvány számlájára írható az is, hogy idén a vásárlók 47%-a kevesebbet költ majd idén ajándékokra, mint korábban. A válaszadók 45%-a pedig ugyanannyit költene, mint tavaly. “Az elmúlt években egyre növekvő tendenciában költöttek többet az év végi ajándékokra, ám idén úgy tűnik, hogy megtörik a trend: kevesebbet, vagy ugyanannyit szándékoznak vásárolni” – magyarázza Jagodics Rita. A cégek ilyen szempontból valamivel optimistábbak: 40 százalékuk arra számít, hogy idén többet vásárolnak majd az emberek, mint tavaly és csak 31% vásárol kevesebbet a 2020-as év végi akciókban.

Ugyanakkor a megkérdezett cégek 63%-a úgy nyilatkozott, hogy valószínűleg idén összességében csökken az ajándékokra szánt összeg. Csupán közel 12% gondolta úgy, hogy többet költenek majd az emberek, mint tavaly. Vagyis a cégek jóval pesszimistábbak ilyen szempontból, hiszen a vásárlóknak csupán 47%-a gondolta úgy, hogy kevesebbet költ majd.

Azok közül, akik akik változtatnak az elkölteni kívánt összegen (akár nagyobb, akár kisebb összegben gondolkodnak), 23% még nem tudja, hogy mekkora mértékben változik az ajándékkosár a tavalyi évhez képet. Majdnem minden 5. vásárló szerint azonban 20-50% lehet az eltérés a tavaly elköltött összeghez képest.

Cipőt inkább boltban vennénk, amúgy pedig őrület lesz a neten

A felmérés alapján úgy tűnik, hogy a cipőboltok és ruházati üzletek azok, amelyek továbbra is számíthatnak a vásárlóikra. A válaszadók több mint 56%-a a cipőt, míg 49% pedig a ruhát jelölte meg, mint olyan terméket, amit nem vásárolna online. A válaszadók 24%-a egyébként a bútort is inkább offline megvásárolható terméknek jelölte meg.

Az év végi leértékelések mértékével kapcsolatban 38% nem számít változásra a tavalyi évhez képest, mig szintén 38% durvább akciókra számít. A válaszadók közel negyede ugyanakkor a tavalyinál kisebb mértékű leárazásokra készül. Ehhez képest a Black Friday-en résztvevő cégeknek csupán a tizede tervezi azt, hogy növelni fogja a leértékelés mértékét. Több, mint 83%-uk nem változtat a tavalyihoz képest.

Az is kiderül a felmérésből, hogy a hagyományos egynapos Black Friday javarészt már a múlté. A vállalkozások majdnem 70%-a többnapos kampányt tervez. Ráadásul a többségük, 50,7% csak webáruházban és online tervezi a Black Fridayt, míg 39% minden platformon akciózik. Ennek érdekében előkészületek is zajlottak: a cégek fele fejlesztett az online marketingen (webáruházzal több mint 19%, online megjelenéssel több mint 30%). Érdekesség, hogy továbbra is vannak olyanok, akik kizárólag személyes értékesítésben gondolkodnak: minden tizedik cég csak offline ad kedvezményt. “Ők viszont valószínűleg komoly bajban lesznek majd” – teszi hozzá Jagodics Rita.

A cégek jelentős részénél úgy gondolják, hogy az embereket visszatartja majd a járvány attól, hogy az év végi ajándékokat az üzletekben szerezzék be. 44% úgy gondolja, hogy sokan félnek a járványtól, közel 30% pedig arra készül, hogy a félelem miatt biztosan online vásárolnak majd az emberek. A szolgáltatók egyébként a legszkeptikusabbak: a harmaduk úgy gondolja, hogy a járvány miatt nem mennek majd vásárlók az üzletekbe.

A marketingszakember szerint érdemes azzal számolni, hogy a karácsonyi akciókra gyakorlatilag telítődni fog az online értékesítési csatorna. Mindenhonnan akciók zúdulnak majd az emberekre. “Szerintem őrület lesz majd a neten” – mondja Jagodics.