- Hirdetés -

Így költenek itthon a hirdetők

|

- Hirdetés -

Az év első kilenc hónapjában is egy gyógyszeripari cég vezeti a reklámköltési toplistát. A teljes gyógyászati hirdetői szektor esetében viszont a korábbi évek vágtató növekedése lassulni látszik – derül ki a Kanta Media adatai alapján a Marketing&Media magazin által készített összeállításból. Az idén látványosan visszafogta költéseit a Telekom.

Büdzsévágásokat és surranópályán a reklámköltésüket szépen növelő hirdetőket is láthatunk az év eddigi részében. Szerencsére az utóbbiak vannak többen, a reklámozók zöménél pedig a költéseken belül csak apróbb elmozdulásokat mutat a Kantar Media idei első kilenchavi adatsora, amit összevetettük az elmúlt két esztendő hasonló időszakával.

A hirdetői szektorok szintjén az egyik meghatározó trendnek számít a gyógyszeripari cégek dominánssá válása. Korábban igazából csak a téli időszakban számítottak erős reklámköltőnek a szektorhoz tartozó cégek, azonban már jó néhány éve nincs olyan hónap, amikor ne vezetnék a költési toplistát. S ez a helyzet az idei esztendő január és szeptember vége közötti időszakában is.

Ugyanakkor, ha fordulat nem is történt, elég határozott jelei láthatók annak, hogy enyhülőben van a gyógyszeripari hirdetők már-már nyomasztónak számító fölénye. Az elmúlt két év első kilenc hónapjában ugyanúgy a kereskedelmi szektor volt a második a gyógyászat mögött, ahogy az idén. Viszont amíg 2016-ban és 2017-ben a gyógyszeripari hirdetők költése 85, illetve 83 százalékkal volt magasabb a kereskedelmi szektornál, addig az idén az előnyük csak 43 százalékot tett ki. Ez sem kevés, de azért jelentősen kisebb, mint korábban. A differencia csökkenése mögött az áll, hogy a gyógyszeripar 2018 első kilenc hónapjában kevésbé növelte a költését, mint az utána következő hirdetői szektor.

A jelentősebb hirdetői szegmensek között az év eddigi részében egynél látszik látványos visszaesés, ez pedig a távközlés. Amíg a szektor tagjai 2016 és 2017 között még 27 százalékkal duzzasztották a büdzséjüket, addig az idén 12 százalékos csökkenést mért náluk a Kantar Media.

Az idén és a korábbi két évben ugyanúgy a Sanofi és a Procter & Gamble volt a két vezető hirdető. Közülük 2018-ban a Sanofi nagyjából szinten tartotta a költését, a Procternél viszont jelentős növekedést látni tavalyhoz képest. A lista további részén viszont elég sok változás történt egyik évről a másikra. Elég csak arra gondolni, hogy a Magyar Telekom 2016 hasonló időszakában még a hetedik, tavaly a nyolcadik legnagyobb hirdető volt, 2018 eddigi hónapjai alapján viszont a 25. helyen állnak. A Telekom tavaly még növelte a költését, az idén viszont érezhetően büdzsét vágtak, ezzel a hirdetői toplistán eléjük került a költéseit kisebb mértékben szintén viszszafogó Vodafone is. Nagyjából egyébként annyival csökkent a távközlési szektor reklámköltése,

amennyivel a Telekomé, azaz döntően a legnagyobb piaci szereplő húzta le a szektorszintű költéseket. Nyilván a médiapiac szempontjából nemcsak a Telekom miatt érdekes egy ilyen lépés, hanem azért is, mert a távközlési piac többi szereplője is ehhez igazíthatja a kiadásait.

A legnagyobb hirdetők között az elmúlt év hasonló időszakához viszonyítva az idén csökkenést látni a Benckiser, a Heineken és a Teva esetén is. Szerencsére a látványosan bővülő költésekből több példát találunk, a már említett Procter mellett idesorolható az Aldi, a Bayer, a Beiersdorf, a Coca-Cola, a Ferrero és az Unilever. Közülük is kiemelkedik a Ferrero a listaáras költésük idei 29 százalékos növekedésével. Sőt, a 2016-os év első kilenc hónapjához viszonyítva már 151 százalékos a bővülésük.

Heszler Róbert

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...

Csatlakozott a Mastercard programjához az OTP

A magyar bankok közül elsőként az OTP Bank csatlakozott a Mastercard Priceless Planet Koalícióhoz, egy olyan globális kezdeményezéshez, melynek célja, hogy öt év alatt 100 millió fa ültetésével járuljon hozzá a klímaváltozás elleni küzdelemhez....

Példátlan helyzetet hozott az átigazolási szezon

A futballtörténelem során még sosem történt olyan, mint az idei nyári átigazolási szezonban, hogy a világ két legjobb és legértékesebb játékosa, Messi és Cristiano Ronaldo egyszerre váltson klubot. Ráadásul az argentin világsztár ingyen költözött...

Többezer program lesz a Kutatók éjszakáján

Országszerte csaknem 50 városban 112 intézmény több mint 2100 programot - mások mellett szórakoztató előadásokat, kísérleteket, bemutatókat, laborbejárásokat - kínál pénteken és szombaton a Kutatók éjszakáján. A Kutatók éjszakája idén először nem nyert EU-s támogatást,...

A Republic Grouppal kampányol a Blikk

A Blikk új őszi kampányában, amit a Republic Group készített, milliókat nyerhetünk, ha a megfelelő pénzfürtöt kaparjuk le. Az ügynökség feladata a kreatív koncepció megtervezése és egy különleges kollázsfilm elkészítése volt, melyben valós fotókból...

Tovább nőtt az Oracle bevétele

A teljes negyedéves bevétel az előző évhez képest 4 százalékkal, 9,7 milliárd dollárra nőtt. A felhőszolgáltatásokból és licenctámogatásból származó bevételek 6 százalékkal 7,4 milliárd dollárra emelkedtek. A felhős és telepített új licenc értékesítés 8...

Leginkább itthon kalandoznának a magyarok

A NatGeo kutatásából kiderült, hogy a magyarok elsősorban a belföldi utazást kedvelik, és nem gondolják, hogy az „igazi felfedezés” élményéhez külföldre kellene utazni. Az utazás elsődleges célja a természetben való kirándulás, pihenés; a vágyott...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Szakmai videósorozatot indított az Uniomedia

A kedden és csütörtökönként jelentkező adásokban az ügynökség munkatársai a saját területüket érintő tanácsaikat, tapasztalataikat és tippjeiket osztják meg az érdeklődőkkel. Az Uniomedia első, saját gyártású szakmai videósorozatának első epizódja szeptember 21-én debütált a világ...

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...
- Hirdetés -

CMO

Emberi értékek és egymásra figyelés

Bánhegyi Zsófia Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató   - Mi az a 3 dolog, amit ajánlana most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva? - Mindenképpen próbálja ki magát és...
Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...