- Hirdetés -

Így lehet élmény a tanulás

|

- Hirdetés -

Sokat tehetnek a szülők az iskolakezdésre készülve is azért, hogy megkönnyítsék gyerekeiknek a tanulást. Ebben kulcsszerep az okoseszközöknek juthat, amelyek a hagyományos tankönyvekkel szemben nem csak az információt bocsátják rendelkezésre, hanem az agy bal és jobboldali féltekét egyszerre működtetve hatékonyan segítik az információ megértés és rögzítését, élményt kínálva a gyerekeknek. A MediaMarkt egy tanulásmódszertani tréner segítségével járta körbe, hogy melyek a legfontosabb eszközök az élménytanuláshoz.

Hogy lehet az, hogy mindenkinél más tanulási módszer válik be? Az új tudás megszerzésének vágya ösztönös dolog, melyben a két agyféltekénknek is fontos szerepe van. Míg a bal agyfélteke feldolgozza az információt, addig a jobb az élményeket biztosítja ehhez – például érzelmeket kapcsol az adott információhoz. A folyamat akkor működik hatékonyan, ha a kettőt összekapcsoljuk és élménnyel tudjuk párosítani a tényeket.

„Ezt legegyszerűbben a 21. században úgy érhetjük el a gyerekeknél, ha okoseszközöket adunk a kezükbe, amelyeknek a segítségével élményekre alapozva tanulhatnak” – mondta Lantos Mihály, tanulásmódszertani tréner, majd hozzátette: „a könyvből történő tanulás mellett egyre népszerűbbé válik az alkalmazásokon keresztüli, élmény alapú tanulás. Az élménytechnológiának ugyanis az a lényege, hogy a száraz tények magolása helyett létrehozunk valami újat, amiről hamarabb eszünkbe jut az adott információ és tovább fogunk rá emlékezni. A következő generációkat tehát arra kell megtanítanunk, mennyi lehetőség van az okoseszközökben, illetve hogyan tudják a rengeteg információból kiszűrni a számukra hasznosat, valamint elkerülni a káros tartalmakat.” -mondta el a szakértő.

A szakember tapasztalatai szerint a gyerekek manapság okostelefont, esetleg tabletet vagy iPadet használnak, a PC pedig inkább a gamerek körében népszerű.

Hasonló kép körvonalazódik a MediaMarkt eladási adataiból is, azzal a kiegészítéssel, hogy ebben az időszakban a PC-k értékesítése megugrik; a laptopok és a tabletek az iskolakezdés slágertermékei. A laptopok és monitorok között ráadásul egyre népszerűbbek a MediaMarkt saját márkás (PEAQ) termékei, a vásárlók a megbízható minőség és a kedvező ár-érték arány miatt keresik ezeket.

A számítógépek közül a gamer modellek eladási számai is emelkednek az évnek ebben az időszakában. Az áruházi tanácsadók tapasztalatai szerint sokan úgy gondolják, ha már egyszer befektetnek egy új gépbe, akkor olyat vesznek, amin a tanulás mellett játszani is tudnak.

Ahhoz azonban, hogy ezekkel az eszközökkel valóban élmény legyen a gyerekek számára a tanulás, minden szülőnek érdemes megfogadnia néhány tanácsot. Lantos Mihály szerint az első és legfontosabb, hogy ne tiltsuk el a gyerekeket az okoseszközöktől, hanem tanítsuk meg őket, hogyan használhatják ezeket a tanulásban is. „Az emberiség ismert történetében még nem volt ekkora lehetőség a tanulásra, tapasztalatszerzésre, mint a XXI. században. 20 évvel ezelőtt, ha kutatni kezdtél egy témában, arra bizony időt, energiát kellett szánni. Ma pedig, pillanatok alatt rengeteg információval találod szembe magad, amit szűrnöd kell, de ehhez csak elő kell venned az okostelefonod, a tableted vagy a laptopod, és elindítani a keresést” – mondta a tanulásmódszertani tréner, majd kiemelte, a legfontosabb tehát, hogy „Tanulj meg keresni! Tanítsd meg keresni! És ne félj ehhez másoktól segítséget kérni.”

A különböző eszközök az információk kreatív rendszerezésében is segíthetnek. Az agyunk kapcsolatokat hoz létre az információk között, amellyel könnyebb lesz a megértés és az előhívás. „A diákok nap mint nap nagy mennyiségű tananyaggal dolgoznak, ezeket egyszerű memorizálással szinte képtelenség maradandó módon elsajátítani. Az agyi kapcsolatok létrehozásában rengeteget segít, ha a tananyagot a technika segítségével könyvtárakba, kártyákba szervezzük, vagy bármilyen vizuális élménnyel társítjuk” – mondta Lantos Mihály. A tanulásmódszertani tréner szerint a diákok nagyon kreatívak. „Egy slow motion kamerával vagy akár egy sima kamerás okoseszközzel és egy marék legóval az Egri csillagoktól a molekulák szerkezetéig bármit felvehetnek, megjeleníthetnek, az alkotás öröme közben pedig észrevétlenül tanulnak. Számtalan ötlet és lehetőség van, de a legfontosabb, hogy érezzék jól magukat közben, mert ez a motivációt is segíti” – tette hozzá.

A tanulás során és az iskolákban a jegyzetelés is elengedhetetlen, ezt pedig már az okoseszközén is megteheti gyermekünk. „Mindezzel a jó tanulás öt kritériumának is megfelelhet: rendszerezés, megértés, rögzítés, előhívás és alkalmazás, élmény” – foglalta össze Lantos Mihály, aki szerint a digitális jegyzet azért is hasznos, mert szerkeszthető, sokszorosítható, nem vész el, és egy jegyzetbe, vagy egy projektfeladatba egyszerre többen is dolgozhatnak. „A közös tanulás sok esetben hasznosabb, mint a magányos. Csapatban, ahol mindenkinek érdeke a teljesítés, mindenki beleteszi a saját meglátását, így az egyén is sokkal eredményesebb lesz. S ehhez még csak egy helyen sem kell lenniük. Csak eszköz kell hozzá, és úgy alakíthatják a tanulási környezetet ahogy szeretnék.”

Ma számtalan digitális tananyag, videók, podcastok, hangoskönyvek állnak rendelkezésére a diákoknak, amiket laptoppal, vagy akár okostelefonnal bármikor elérnek. „A jövő nem a mázsás iskolatáska, hanem például egy táblagép, ahol elérhetők a digitális tananyagok, segédeszközök vagy jegyzetek” – emelte ki Lantos Mihály, majd hozzátette: „nem kell aggódni: ez nem jelenti a kézírás végét. A tabletre, vagy e-ink-es eszközre továbbra is kézzel jegyzetelünk”.

Végül a szakember azt is kiemelte, fontos, hogy az okoseszközökkel ne csak a gyerekek kapjanak lehetőséget, hanem a szülők is, hiszen ők is profitálhatunk a technológia nyújtotta lehetőségekből – legyen szó a munkavégzésről, vagy akár a mindennapi életről. Arról nem is beszélve, hogy „a közös digitális játékos tanulás közös élményeket teremt, közelebb hoz minket a világ legfontosabb embereihez. Ragadják meg együtt ezt a lehetőséget! – zárta gondolatait a szakértő.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...

Idén is díjazták a kutatónőket

Miért nem hatnak minden esetben az antibiotikumok és mi köze ennek a tartósítószerekhez? Hogyan juthat be a gyógyszerek nagymolekulájú hatóanyaga a gondosan védett sejtbe? Mennyivel gyorsítja a mesterséges intelligencia a gyógyszerfejlesztések hosszadalmas tesztelési folyamatait?...

Itthon is terjednek a gyerekeket veszélyeztető online kihívások

„Újabb halálos kihívás terjed a gyerekek között” – gyakori cím a médiában, de sajnos sokan nem is sejtik, hogy miről szól egy-egy virtuális kihívás és mitől veszélyes. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)...

Így készíthetsz lélegzetelállító őszi fotókat

Vége a nyaralásnak, hűl az idő, és fokozatosan veszi fel a természet is őszi színeit. Az új évszak remek lehetőségeket biztosít arra, hogy kiránduljunk vagy utazzunk, ott pedig egyedi felvételeket készíthessünk. Akár bakancsot húzunk,...

Jobban teljesítenek a magas EQ-val rendelkező márkák

A magasabb érzelmi intelligenciát (EQ) közvetítő márkák gyorsabban nőnek versenytársaiknál, és részvényeik is jelentősen felülteljesítik a tőzsdeindexeket – derül ki a dentsu-hoz tartozó Carat médiaügynökség közelmúltban elvégzett globális kutatásából.A márka EQ-nak (MEQ) a márkák...

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átadták a legrangosabb hazai designdíjakat

Többek között az év magyar designtermékét, az év enteriőrjét és az év márkáját díjazták az ELLE Decoration International Design Awards (EDIDA) Hungary-n. A nívós szakmai elismerést nemzetközi szinten is a design Oscar díjának tartják,...

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....