- Hirdetés -

Így lehet kiberbiztos a nyaralás

|

- Hirdetés -

Felmérések szerint a Földön élő minden emberre legalább 3 hamis személyazonosság jut a kiberbűnözői piacon, mégis mintha továbbra is félvállról vennénk a fenyegetést a hétköznapokban, különösen a lazább nyári időszakban. Hamarosan elözönlik az üzenőfalakat a szebbnél szebb helyen nyaraló, tökéletes és boldog családok fotói, hadd irigykedjenek az ismerősök, ez a vágy azonban gyakran vezet oda, hogy meggondolatlanul osztjuk meg személyes adatok tömkelegét, melyet nem csupán a barátaink és a családunk, de a digitális világ rosszfiúi is láthatnak. A tudatosabb online jelenléttel kapcsolatos edukáció mellett Hortobágyi Ágoston digitális stratéga szerint mihamarabb egységes, magas szinten szabályozott digitális személyazonosság bevezetésére van szükség, mellyel hitelesen és biztonságosan képviselhetnénk magunkat a kibertérben.

Ugrásszerűen megszaporodnak a nyári időszakban a digitális jelenlétünkhöz köthető bűncselekmények: egy britek körében végzett felmérésből kiderült, hogy minden 12. embert kiraboltak, miután a közösségi médiában hencegett a nyaralós fotóival és a tartózkodási helyét otthonától távolinak jelölte meg. Sokan járnak pórul a sztorikban közzétett repjegyekkel, az ezeket megörökítő képekről máris jónéhány személyes adatunkra fény derülhet, de a bűnözők akár a légitársaságnál regisztrált profilunkba is beléphetnek, hogy még több információt nyerhessenek rólunk. „Ha mindez nem lenne elég, a tengerparton megörökített pillanatok a rossz kezekbe kerülve még súlyosabb következményekkel is járhatnak. Fontos felhívni a figyelmet, hogy a felmérések szerint a fél- és 6 éves kor közötti gyerekekről készült fotók 15%-a kevesebb, mint fél óra alatt a sötét web pedofilok által látogatott oldalaira kerül” – hívja fel a figyelmet Hortobágyi Ágoston digitális stratéga, a DEKK Suli alapítója.

Itt a nyár: ne csak a bőröndöt pakoljuk be, készítsük fel a közösségi profilunkat is!

Az tehát látszik, hogy a veszély sokkal komolyabb, mint gondolnánk, továbbra sem vagyunk azonban elég tudatosak ezen téren, ezzel pedig rossz mintát adhatunk át gyermekeinknek. Ha a szülő is mindenféle elővigyázatosság nélkül használja a közösségi médiát és nem viselkedik körültekintően a digitális térben, akkor a kicsik is hajlamosabbak felelőtlenül használni ezeket a platformokat. Nézzük, hogyan érdemes készülni „online” a vakációra, néhány egyszerű szabály betartásával ráadásul igazán megélhetjük az önfeledt pillanatokat, posztolni pedig ráérünk majd az otthonunk biztonságából is!

1. Már az indulásnál lebukunk – Sokan abban a pillanatban tájékoztatják követőiket a nagy utazásról, amint kilépnek az otthonuk ajtaján: becsekkolnak a reptéren, közzéteszik pontos úticéljukat, lefotózzák a repjegyüket, sőt, megnevezik a szállodát, ahol tartózkodnak, esetleg az utazás időtartamát is. Ezt mindenképpen érdemes elkerülni, a nyaralás részleteit pedig inkább megtartani magunknak.

2. Ismerősök igen, ország-világ nem – Érdemes figyelni arra, hogy bármit is osztunk meg a pihenésünk során, az csak ismerőseink számára legyen látható – erre szinte minden platformon lehetőségünk van mindössze egy kattintással. Indulás előtt egyébként is javasolt „nagytakarítást” tartani a profilunk, kikövetni, akivel már nem tartjuk a kapcsolatot és eltüntetni minden olyan információt vagy fotót, melyből fény derülhet lakcímünkre, egyéb személyes adatunkra.

3. Privátban a legjobb – Ha mindenképpen szeretnénk, küldjük el privát beszélgetésben vagy csetfelületen a fotókat és élménybeszámolókat! Erre a célra akár külön csoportokat is létrehozhatunk azoknak, akikkel tényleg szeretnénk megosztani a szép pillanatokat és akiknél teljes mértékben biztonságban tudhatjuk ezeket a személyes információkat.

4. Fő az időzítés – Nagy a kísértés, hogy amint elkészülnek a képek a gyönyörű naplementéről, káprázatos tájról vagy az önfeledten játszó gyerekekről, máris a barátok és ismerősök elé tárjuk örömünket. Egy dologban biztosak lehetünk: a hazaérkezésünk után közzétett fotóalbum éppen olyan népszerű lesz, mintha valós időben osztottuk volna meg!

Ha nem lépünk most, hamarosan ránk omlik a digitális világ

Habár a nyári időszak különösen termékeny terepet kínál a digitális rosszfiúk számára, a probléma ennél sokkal messzebbre vezet. Egy 2022-es jelentés szerint 24 milliárd felhasználónév és jelszó kombináció kering a kiberbűnözői piacon, ami 65 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. Így tehát nagyjából minden emberre 3 hamis személyazonosság jut, melyekkel például kamuprofilokat hoznak létre további haszonszerzés céljából – legyen szó pénzügyi csalásról vagy a közvélemény befolyásolásáról. Ez olyan jelenség, amely mindannyiunk életére egyre komolyabb hatással van, akár tudatosul bennünk, akár nem. A széleskörű társadalmi edukáció és a szülői példamutatás ugyan hatásos fegyver és bizonyos pontig védelmet nyújthat a fenyegetésekkel szemben, ugyanakkor a szakértő mihamarabbi lépéseket sürget az egységes digitális személyazonosság bevezetése felé.

„Miközben a fizikai térben tisztában vagyunk az alapvető viselkedési szabályokkal, az online világban még csak botladozunk, és kevéssé tartjuk fenyegetőnek a kiberbűnözést, mint a testi épségünket közvetlenül veszélyeztető cselekményeket. Az egységesen használt, mindenki által ismert és elfogadott szabályokkal járó digitális személyazonosság bevezetése nem csupán védelmet nyújtana számunkra, de a biztonság mellett megkönnyítené az életünket, hiszen számos helyzetben hitelesen képviselhetnénk magunkat online olyan területeken, ahol eddig nem tudtuk. Gondoljunk bele, mennyire ellentmondásos, hogy miközben a bankban és az internetszolgáltatónál ugyanazzal az okmánnyal tudjuk igazolni magunkat, digitális ügyintézésnél külön profilt kell létrehoznunk mindenhol és szinte elveszünk a jelszavak tengerében. Ideje feltenni a kérdést: ha a való életben egy hiteles személyazonosságunk van, a kibertérben mi értelme van ennyit fenntartani?” – mondja Hortobágyi Ágoston, aki szerint azonban mindez csak akkor valósulhat meg, ha a társadalom birtokába kerül az ehhez szükséges digitális készségeknek.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligencia a hazai magánegészségügyben

Technológiai innovációt vezet be a Doktor24 a betegellátás területén. A magyar-osztrák egészségdigitalizációs startuppal, a XUND-dal közösen fejlesztett egészségügyi asszisztens egy platformon képes tüneteket elemezni és konkrét megbetegedések gyanúját ellenőrizni. Ezzel a megoldással a páciensek...

A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna

Az informatika az életünk alapvető eszköze, amely a mindennapjainkban és az üzleti világban is meghatározó szerepet játszik. Ennek tudatában azt gondolhatnánk, hogy az IT menedzsment jelenleg minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb prioritás. Ennek...

Fontos ügyért futhatunk a hétvégén

Idén harmadik alkalommal rendezi meg az iRUNmore Futóegyesület és az AVON a Fuss MELLettünk! elnevezésű közösségi futását, amely célja, hogy minél több nő figyelmét felhívja a mellrákszűrések és az önvizsgálat fontosságára. Az ingyenes programon...

Magához tért a használtautó-piac

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 72 500 személygépkocsi cserélt gazdát augusztusban, ami 2,9 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet. Míg 2023 első félévében az adásvételek száma gyakorlatilag végig elmaradt az...

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Kevesebbet költünk, de azért még reménykedünk

Az elmúlt évben tapasztalható kedvezőtlen gazdasági fejlemények egyre több háztartás mindennapjaira és terveire vannak hatással: 10-ből 9 magyar jelentősen visszavett a költekezéseiből és ugyanennyien gondolják úgy, hogy a gazdaság egyhamar nem áll helyre. A...

Hatalmas felmondási hullám jöhet

A válaszadók 62 százaléka tervezi elhagyni munkahelyét a közeljövőben, legtöbben magasabb fizetésért váltanának – derül ki a Work Force HR szolgáltató legfrissebb felméréséből. A cég nem csupán munkavállalói oldalról, de üzleti partnerei között is...

Összefogtak az amerikai streaming szolgáltatók

Streaming Innovation Alliance néven új szervezetet hoztak létre a vezető amerikai streaming szolgáltatók, köztük a Netflix, a Disney, a Comcast, a Warner Bros. Discovery és a Paramount. Az összefogás célja, hogy eredményesebben lobbizzanak a...

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Újabb műsorvezetők csatlakoztak a társkereső show-hoz

Hétfőn 20 órakor indul a taktikai társkereső reality, amit egy élő kibeszélőshow, később pedig egy filter nélküli különkiadás követ.Október 2-án, hétfőn 20 órától indul a VIASAT3 taktikai párkereső műsora, a Szingli vagy svindli. A...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Közösségi közlekedésre buzdít a Westend

Új eszközökkel bővítette mobilitási parkját a város szívében található Westend. A bevásárlóközpont ezzel szeretne még több alternatív lehetőséget biztosítani közönségének. Továbbra is arra bátorítják látogatóikat, érkezzenek a közösségi közlekedés valamelyik kényelmes és fenntartható eszközével,...

Mesterséges intelligencia a hazai magánegészségügyben

Technológiai innovációt vezet be a Doktor24 a betegellátás területén. A magyar-osztrák egészségdigitalizációs startuppal, a XUND-dal közösen fejlesztett egészségügyi asszisztens egy platformon képes tüneteket elemezni és konkrét megbetegedések gyanúját ellenőrizni. Ezzel a megoldással a páciensek...

A magyar vállalkozások háromnegyede megbukna

Az informatika az életünk alapvető eszköze, amely a mindennapjainkban és az üzleti világban is meghatározó szerepet játszik. Ennek tudatában azt gondolhatnánk, hogy az IT menedzsment jelenleg minden vállalkozás életében az egyik legfontosabb prioritás. Ennek...

Fontos ügyért futhatunk a hétvégén

Idén harmadik alkalommal rendezi meg az iRUNmore Futóegyesület és az AVON a Fuss MELLettünk! elnevezésű közösségi futását, amely célja, hogy minél több nő figyelmét felhívja a mellrákszűrések és az önvizsgálat fontosságára. Az ingyenes programon...

Magához tért a használtautó-piac

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon 72 500 személygépkocsi cserélt gazdát augusztusban, ami 2,9 százalékkal haladja meg a tavaly augusztusi szintet. Míg 2023 első félévében az adásvételek száma gyakorlatilag végig elmaradt az...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...

A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma

Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....