- Hirdetés -

Így lehet megtartani a munkavállalókat

|

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül - derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.

Az 50 ország 56 000 megkérdezettjével készült kutatás alapján a fokozódó terhelés, a felgyorsult szervezeti változások és a feladatkörök átalakulása jelentik a legnagyobb kihívást a munkavállalóknak. A válaszadók majdnem kétharmada (62%) tapasztalt több munkahelyi változást az elmúlt évben, mint az azt megelőző 12 hónapban. 40% azt állítja, hogy a napi feladatai jelentős mértékben módosultak, azonban a változások célját mindössze 44%-uk érti.

A többféle nyomás máshol kínálkozó lehetőségek keresésére és a készségeik fejlesztésére sarkallja a munkavállalókat. A megkérdezettek több mint negyede (28%) tervezi, hogy a következő 12 hónapban munkahelyet vált, ez a 2022-es felmondási hullámnál (19%) jóval magasabb arány. A váltást fontolgatók kétharmada (67%) szerint a készségek fejlesztése fontos szerepet játszik abban a döntésben, hogy maradjon-e a jelenlegi munkáltatójánál vagy váltson.

„A felmérés megállapításai azt mutatják, hogy a munkával való elégedettség már nem elég. Az állandó változások közepette a készségek fejlesztése elsődleges szempont lett a munkavállalók számára. A munkaadók részéről a munkatársakba és a technológiai platformokba történő befektetés szükséges ahhoz, hogy enyhítsék az alkalmazottakra nehezedő nyomást, így tartva meg a legtehetségesebb kollégákat” - érvel Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője.

Megváltást hoz a mesterséges intelligencia?

A munkavállalók a fokozódó munkahelyi nyomás enyhítését az új technológiáktól, többek között a generatív mesterséges intelligenciától (MI) remélik. Azok közül, akik ezt napi szinten használják, 82% számít arra, hogy általa hatékonyabbá válik a munkája a következő 12 hónapban.

A tekintetben is optimisták, hogy a generatív MI a fejlődésüket támogató lehetőségeket fog teremteni. A felhasználók fele (49%) arra számít, hogy a technológia alkalmazásával magasabb béreket érhet el. Ez a várakozás még magasabb arányban (76%) jellemző azon munkavállalók körében, akik napi szinten alkalmazzák az MI-t. A felhasználók több mint 70%-a egyetért azzal, hogy a generatív MI-eszközök segítségével kreatívabbak lehetnek a munkájukban (73%), és jobb minőségben tudják a feladataikat elvégezni (72%).

Fejlődök vagy felmondok

Egyre nagyobb értékként - aggályaik enyhítőjeként és karrierfejlődésük gyorsítójaként - tekintenek a készségek fejlesztésére a munkavállalók. Azok körében, akik a következő 12 hónapban munkahelyváltást terveznek, majdnem kétszer nagyobb annak a valószínűsége (67%), hogy a továbbképzési lehetőség erős szerepet játszik felmondási döntésükben, mint azoknál, akik a jelenlegi munkaadójuknál terveznek maradni (36%). Mindemellett a megkérdezetteknek kevesebb mint fele (46%) érzi úgy, hogy munkáltatója megfelelő lehetőségeket biztosít a karrierje szempontjából előnyös új készségek elsajátítására. Ráadásul a munkahelyváltást fontolgatók fele (51%) hiszi azt, hogy a munkájához szükséges készségek a következő öt évben változni fognak.

Különösen az MI készségfejlesztésre gyakorolt hatása iránt mutatkozik érdeklődés: a technológiát használók 76%-a számít arra, hogy ezáltal lehetősége nyílik új készségeket elsajátítani a munkája során. Az igények kielégítéséhez azonban komoly befektetésekre lesz szükség a munkáltatók részéről, hogy az új és feltörekvő eszközökkel kapcsolatos képzést, illetve az azokhoz való hozzáférést biztosítani tudják. Azoknak, akik az elmúlt 12 hónapban nem használták a generatív MI-t a munkájukhoz, egyharmada (33%) úgy gondolja, hogy nem fogja tudni alkalmazni a technológiát a feladatai elvégzéséhez, 24% a munkája révén nem rendelkezik hozzáféréssel az eszközökhöz, 23% pedig nem tudja, hogyan kell azokat használni.

A gyorsan változó környezet ellenére mégis mutatkoznak jelek a munkával kapcsolatos optimizmusra és elkötelezettségre. A kutatásban résztvevők 60%-a legalább valamennyire elégedett a munkájával (ami növekedés a 2023-ban mért 56%-hoz képest), és azok közül, akik fontosnak tartják a méltányos fizetést, 57% nyilatkozott úgy, hogy a munkájáért megfelelő bért kap. A megélhetési költségekkel kapcsolatos nyomás 2023 óta kissé enyhült, 38%-ról 45%-ra emelkedett azok aránya, akiknek minden hónap végén marad pénzük. Ugyanakkor nekik több mint a fele (52%) mondta azt, hogy pénzügyileg még mindig bizonyos mértékű nyomás alatt állnak.

„A technológia alapvetően alakítja át a munkavégzés módját és a munkáltatók által keresett készségek jellegét. A munkavállalók szemében nagyobb értéket képviselnek azok a szervezetek, amelyek befektetnek a készségfejlesztésbe, ezáltal jövőtálló karrierlehetőségeket ajánlanak. Az Y és Z generáció nagyon tudatos a saját CV-jének az építésében, nem csak a hosszú távú karrierjük, hanem amiatt is, mert tudják, hogy egyes, elsősorban digitális készségek megléte bérben mérhető. Egy elérhető jövőkép, és annak az ígérete, hogy a munkáltató (képzésekben és technológiai szempontból) támogatást nyújt ennek eléréséhez, nagyban segíti a munkavállalók motivációját, teljesítményét. Elkötelezett kollégákkal pedig sokkal könnyebb keresztülvinni a változásokat” - emelte ki a szakember.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyarországon is kapható az év egyik legjobb találmányának titulált okosmobil

A Honor még november elején árulta el, hogy a Honor Magic V3 felkerült a TIME magazin 2024-es, az év legjobb találmányait tartalmazó listájára. A készülék már kapható Magyarországon, ahogy elődje, a szintén kiváló Honor...

Ezeket a filmeket és sorozatokat néztük idén a Maxon

Év vége közeledtével itt az ideje, hogy megnézzük, mely tartalmak érdekelték a hazai nézőket mind a lineáris csatornákon (Discovery, TLC, Investigation Discovery, Eurosport, HGTV), mind pedig streamingen (Max). Az adatok 2024. január 1. és...

Indul az új Star Wars-sorozat

Decemberben ismét elrepülhetünk a messzi-messzi galaxisba, ugyanis újabb sorozattal bővül a Star Wars univerzum. A „Star Wars: Kóbor alakulat” egy csapat gyerek kalandját meséli el, akik biztonságosnak tűnő bolygójukon titokzatos felfedezést tesznek, majd eltévednek...

Az RTL Saleshouse értékesíti januártól a SWEET.TV hirdetési felületeit

Jövő év januárjától a SWEET.TV hirdetési felületeinek kizárólagos értékesítését a magyar piacon az RTL Saleshouse végzi. Az RTL Magyarország már korábban bejelentette az RTL+ új, reklámokkal támogatott előfizetéses verzióját, így tovább bővül a médiakereskedőház...

Tovább nőtt a topvezetők aránya a digitális TOP50-ben

Az idén is helycsere történt a digitális szakembereket összegyűjtő rangsorunk élén. Bán Zoltán Net Média Zrt.-vezérigazgató – a tavalyi listavezető – a második helyen végzett, a partizános Gulyás Márton pedig a harmadikról az elsőre...

Összefogott a SkyShowtime és a Magyar Telekom

Európa legújabb streaming-szolgáltatója, a SkyShowtime tovább bővíti szolgáltatás-kínálatát és szórakoztató tartalmai elérhetőségét: az első magyarországi együttműködése keretében egyesíti erőit a Magyar Telekommal, az ország vezető távközlési szolgáltatójával.Először lesz elérhető a SkyShowtime hazánkban TV előfizetéssel...

Szimfónia született Európa mobilhálózati adataiból

A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét a mesterséges intelligencia bevonásával. Az úttörő megoldás nyomán - amelynek előképét tavaly Budapesten alkották meg - Európa fővárosainak sokszínű, mégis összecsengő...

Látványos 3D-kampánnyal erősít a Red Bull

Még megtekinthető a XIX. kerületben az a térhatású digitális plakát, amely a Red Bull Winter Edition idei Jeges áfonya & Vanília termékét hirdeti. Az energiaitalgyártó Magyarországon először jelentkezik nagyszabású, addicionális és innovatív digitális citylight...

Komoly elismerést kapott a K&H jövő gyógyítói díj

A kommunikációs szakma is elismerte a K&H jövő gyógyítói díjat, amely most bronz díjat nyert a Prizma Kreatív PR verseny CSR megoldások kategóriájában. A tavaly indult kezdeményezés célja, hogy elismerje a szívvel-lélekkel gyógyító és...

Hivatalos Binance-csatorna indult a WhatsAppon

A kereskedelmi volumen és felhasználók száma alapján a világ legnagyobb kriptotőzsdéje, a Binance az iparágon belül az elsők között csatlakozik a WhatsApphoz. A több mint 2 milliárd ember által használt üzenetküldő alkalmazásban mostantól egy...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változás az autópálya-matrica vásárlásoknál

Még mindig a heti autópálya-matrica a legkelendőbb, igaz, az áprilisban bevezetett egynapos e-matricát is egyre több autós választja elsősorban a heti és a havi helyett – derül ki a Simple mobilapplikáció idei statisztikájából. Vasárnaptól...

Magyarországon is kapható az év egyik legjobb találmányának titulált okosmobil

A Honor még november elején árulta el, hogy a Honor Magic V3 felkerült a TIME magazin 2024-es, az év legjobb találmányait tartalmazó listájára. A készülék már kapható Magyarországon, ahogy elődje, a szintén kiváló Honor...

Ezeket a filmeket és sorozatokat néztük idén a Maxon

Év vége közeledtével itt az ideje, hogy megnézzük, mely tartalmak érdekelték a hazai nézőket mind a lineáris csatornákon (Discovery, TLC, Investigation Discovery, Eurosport, HGTV), mind pedig streamingen (Max). Az adatok 2024. január 1. és...

Indul az új Star Wars-sorozat

Decemberben ismét elrepülhetünk a messzi-messzi galaxisba, ugyanis újabb sorozattal bővül a Star Wars univerzum. A „Star Wars: Kóbor alakulat” egy csapat gyerek kalandját meséli el, akik biztonságosnak tűnő bolygójukon titokzatos felfedezést tesznek, majd eltévednek...

Az RTL Saleshouse értékesíti januártól a SWEET.TV hirdetési felületeit

Jövő év januárjától a SWEET.TV hirdetési felületeinek kizárólagos értékesítését a magyar piacon az RTL Saleshouse végzi. Az RTL Magyarország már korábban bejelentette az RTL+ új, reklámokkal támogatott előfizetéses verzióját, így tovább bővül a médiakereskedőház...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...