- Hirdetés -

Így reagálnak a vállalatok a koronavírus-helyzetre

|

- Hirdetés -

2020-ban a vállalatok olyan kihívással néznek szembe, amire korábban még nem volt példa. Mit gondolnak a munkavállalók, milyen irányú változások várhatók? Hogyan élik meg a jelen helyzetet, és miként ítélik meg munkaadóik intézkedéseit? Vajon milyen jövőbeli lépéseket szükséges megtenniük a vállalatoknak a túléléshez? A KYAT Group, az SSC Heroes és az IDBC csapata együtt kereste a válaszokat.

A „#stayathome!” kérdőívet nem kevesebb, mint 492 válaszadó töltötte ki, munkavállalók és munkaadók vegyesen. A kérdőív segítségével röviden körüljártuk azt, hogy a munkaadók és munkavállalók mindennapjait hogyan, milyen irányba befolyásolja a jelenlegi helyzet, és mit prognosztizálnak, miként hat ez majd a munkaerőpiacra.

Demográfiai adatok

A kérdőívet 32 munkaadó és 460 munkavállaló töltötte ki. A legtöbben pénzügyi és IT területen dolgoznak, de sok válasz a pr, marketing, adminisztráció, oktatás, értékesítés és HR területekről érkezett. A kitöltők 50%-a senior, 24%-ban teamleader vagy divízióvezető, 20%-ban junior pozícióban dolgozik, míg 6%-uk munkaadóként határozta meg magát.

Milyen intézkedések jellemzik a vállalatokat?

Természetesen a legfőbb intézkedés az, hogy azok a vállalatok, melyek megtehetik, a munkavállalóikat home office-ban dolgoztatják tovább a megkérdezettek 91%-a szerint.

Ezzel természetesen együtt jár az online platformokon történő meetingek, státuszok, tárgyalások elterjedése.

Bizonyos vállalatoknál, ahol még bejárnak dolgozni, előfordul a hőmérséklet-ellenőrzés és a maszkok, kesztyűk biztosítása is. A vállalatok 11%-ban kötelezően elrendelt szabadságra vagy fizetetlen szabadságra küldte a munkavállalókat. Vannak vállalatok, melyek oly módon reagáltak a helyzetre, hogy megtartották a munkatársaikat, de 30-40%-kal csökkentették a fizetésüket. Azonban a válaszadók között olyanok is voltak, ahol a próbaidősöket, illetve a munkatársak jelentős hányadát elbocsátották.

Mennyire tartják szükségesnek a munkavállalók a meghozott intézkedéseket?

A válaszadók 94%-a megfelelőnek tartja az intézkedéseket, vagy még radikálisabb megoldásokat hozna, és csak 1,5 százalékuk gondolja úgy, hogy ezek az intézkedések egyáltalán nem szükségesek.

Milyen hatásai lesznek a veszélyhelyzettel kapcsolatos kormányzati rendeleteknek a munkahelyek alakulására?

A megkérdezettek 40%-a szerint jelentős, 10-30% közötti elbocsátás, míg 10 százalékuk úgy gondolja, hogy ennél jóval magasabb arány várható a munkahelyeken. Braun Mona, az SSC Heroes employer branding szakértője szerint ebben az aggodalommal teli helyzetben nagyon fontos a vállalatok belső – a munkatársaik felé történő – kommunikációja. A home office időszakban az interakciók lecsökkenésével szokatlan módszerekkel, eszközökkel kell fenntartani a csapatdinamikát és az egyéni motivációkat. Ebben a helyzetben különösen igazzá válik, hogy a munkavállaló valójában nem a céghez, hanem a vezetőjéhez lojális. Most ezt a lojalitást kell fenntartanunk.

Az optimista 18% szerint semmilyen változás nem várható, és a helyzet lecsengése után visszaáll minden a régi kerékvágásba, de 9 százalékuk egyenesen úgy gondolja, hogy növekszik majd a munkaerő iránti kereslet. Az egyértelműen megjósolhatatlan, hogy az adott időszak vajon meddig tart.

Milyen hosszabb távú megoldásokat, döntéseket érdemes hozniuk a cégeknek?

A válaszadók 30%-a szerint nemhogy növekedés nem várható, de már az is szerencse, ha megmarad az emberek állása. 42% úgy gondolja, hogy ha a vállalat időben reagál, és kellő figyelmet fordít a digitalizációs lehetőségekre, informatikai fejlesztésekre, csak akkor lehetséges növekedési potenciál, mert ez versenyelőnyt jelent majd a válságot követően. További 20% abban látna potenciált, hogy a vállalatnak az üzleti modell átalakítására kell hangsúlyt helyeznie, illetve innovációs, valamint üzletfejlesztési stratégiával kell válaszolnia a megváltozott helyzetre, ez esetben komoly lehetőséget teremt magának. Az SSC-kben dolgozók tapasztalatai szerint a vállalatok különösebb hatékonyságvesztés nélkül álltak át a home officera, ez is bizonyítja, hogy az SSC-k nagyon jól működnek.

Várható-e egyéb változás a munkaerőpiacon?

A munkavállalók 61%-a szerint jelentősen megváltozik majd a foglalkoztatás szerkezete, és felerősödnek az „alternatív” foglalkoztatási módok, így teret kap a contracting és munkaerőkölcsönzés. Mindemellett sokan úgy gondolják, hogy a home office sokkal kidolgozottabbá és elfogadottabbá válik. Illés József, az IDBC ügyvezetője és szakértője szerint az SSC-k esetében egyenesen paradigma váltásról kell beszélnünk, a home office korábban elképzelhetetlen módon hódít teret, ami megmaradhat a válságot követően. Mindez hatással lesz az irodakapacitások újragondolására és a vidéki munkaerő intenzívebb becsatornázására. Sokan külföldről hazaköltöznek, a nehéz helyzetben lévő cégektől, startupoktól megjelenik a piacon az informatikai szegmensben egy többlet munkaerő, melynek becsatornázása komoly kihívás a munkaerő közvetítő cégeknek és a vállalatoknak egyaránt.

Sokak szerint azonban nem csupán a foglalkoztatás mikéntje, de maga a munkaerőpiaci helyzet is megváltozik, és ismét a kínálat lesz nagyobb és a kereslet csökken, ez jelentős mértékben befolyásolja majd a HR politikát az egyes vállalatoknál.

Farkas Attila, a KYAT Group ügyvezetője véleménye szerint a válság hatására egészen biztosan megváltozik a munkáltatók és a munkavállalók közötti viszony, amely az utóbbi évek során inkább a munkavállalók érdekeinek kedvezett. A gazdaság helyreállását követően a munkáltatók változtatni fognak az employer branding eszköztárukon, a munkabéreken, a béren felüli juttatásokon, hiszen – a mostani prognózis alapján – a munkavállalói piac ismét az egyenlő felek játszóterévé válik majd.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA