- Hirdetés -

Így segít a mesterséges intelligencia

|

Jelentős változásokra és jobb életminőségre számíthatunk a következő 10 évben hazánkban a mesterséges intelligenciának és az automatizációnak köszönhetően. Gulyás László, a Neumann János Számítógéptudományi Társaság (NJSZT) MI Szakosztályának elnöke és az ELTE MI Tanszékének docense szerint mindennapos látványnak számítanak majd az önvezető autók, a csomagszállító drónok, illetve a mesterséges intelligencia elsősorban nem humanoid robotok formájában lesz jelen az életünkben. Az egészségügy sem marad ki a fejlődési hullámból, bár a szakember szerint a páciensek számára nem lesz látványos a változás, annak előnyeit mégis élvezni fogják.

Máhr Tamás, az ABBYY magyarországi vezetője és az NJSZT MI Szakosztályának alelnöke szerint az elkövetkező évtizedben a társadalom a már meglévő technológiák elterjedését fogja nagyobbrészt megtapasztalni. A mindennapi életünkre a legnagyobb hatással a munka területén lesz az új technológia. Munkahelyeinken egyre gyakrabban szembesülünk majd a mesterséges intelligencia által hajtott automatizáció eredményeivel.

Ezt a jelenséget felerősítheti Magyarország 2020-ban elkészült Mesterséges Intelligencia Stratégiája, amely három szintből áll. A kormányzat és a Mesterséges Intelligencia Koalíció először egy széleskörű, az MI alkalmazásához szükséges feltételrendszert akar megteremteni. Ezután szektor- és technológia-specifikus fejlesztésekre lehet számítani, majd a polgárok mindennapi életminőségét javító fejlesztések és intézkedések várhatók.

Gulyás László és Máhr Tamás szerint a stratégia ambíciózus céljai nagyon fontosak Magyarország számára, melynek megvalósításában az oktatás különböző szintjeinek is fontos szerepe lesz.

Milyen lesz egy napunk 2035-ben?

Sokan fel sem ismerik, hogy a mesterséges intelligencia már ma is része az életüknek, ha mondjuk okostelefont használnak, interneteznek, vagy navigáció segítségével közlekednek. Ez a jövőben még jobban fel fog erősödni és ki fog egészülni további automatizációs megoldásokkal. Gulyás László szerint sokan használják majd a járművek különböző önvezető funkcióit, és az sem lesz meglepő, ha drón szállítja ki a megrendelt ételt vagy terméket.

A bevásárlás is megváltozhat. A boltokban elhelyezett kamerák és szenzorok segítségével automatikusan fizethetünk majd, ha kilépünk a kapun (erre már léteznek példák), illetve a komolyabb vásárlásokat nem PIN-kóddal, hanem az arcunkkal, vagy más biometrikus adatunkkal erősíthetjük majd meg.

Az egészségügyben elképzelhető, hogy diagnosztikai szoftverek a számítógépes látás segítségével automatikusan ismernek majd fel betegségeket, elváltozásokat és adnak ajánlást az orvosoknak diagnózisra, kezelésre – az viszont biztos, hogy a végleges döntést még nagyon sokáig a szakemberek fogják meghozni. Az automatizáció minden bizonnyal fel fogja gyorsítani a folyamatokat.

A bizalmon múlik az elterjedés sebessége

Az, hogy milyen mértékben terjed el az automatizáció, azon fog múlni, hogy a kutatók és a társadalom mekkora bizalmat szavaznak neki. Gulyás László szerint először az alacsony kockázatú és hatású folyamatok automatizálása várható, mint amilyenek például a már elterjedt navigációs, vagy útvonal-ajánló rendszerek is.

„Az emberek szeretik a kényelmet és a hatékonyságot, így várhatóan elfogadják majd az automatizált megoldásokat, legyen szó közlekedésről, kiszállításról, de akár az egészségükről vagy a befektetéseikről is. A technológiák fejlődésének története azt mutatja, hogy néhány költséges baleset valószínűleg elkerülhetetlen, de mindenki ezek minimalizálására törekszik, addig is, amíg a megfelelő szabályozás és sztenderdek ki nem alakulnak.” – tette hozzá Gulyás László.

Máhr Tamás elmondta, hogy „egy kis ellenállás várható, lesznek olyan emberek, akik kétkednek az intelligens automatizációban. Azok viszont még többen lesznek, akiknek komolyan megkönnyíti majd az életét, munkáját a technológia. Főleg a munka területén lesz ez érzékelhető a közeljövőben, mert ebben a környezetben inkább döntünk racionális, érzelmektől mentes érvek alapján. A cégek körében az elfogadottság már most is magas, ez az érték pedig tovább fog növekedni a jövőben.”

Nemzetközi helyzet

A két szakember egyetértett abban, hogy jelenleg komoly versenyt vív Kína és az Egyesült Államok, céljuk a mesterséges intelligencia és automatizáció gyors és széleskörű meghonosítása és további fejlesztése. Ennek a versenynek nagy a tétje: az rendelkezik majd jobb gyártási technológiával és nagyobb gazdasági és politikai befolyással, aki gyorsabban teszi elérhetővé és használhatóvá a legújabb informatikai és automatizációs megoldásokat. Nagyon fontos Európa pozíciója is ebben a versenyben: jelenleg a szabályozás kereteinek kialakításában jár élen az EU.

Kit kellene követnie Magyarországnak?

A szakértők szerint Litvánia és Észtország jó példát nyújthatnak a politikai döntéshozók és cégek számára. Litvánia például világelső a digitális és technológiai képességekben és negyedik a kommunikációs technológiák terén. Észtországnak pedig világszerte ismert digitális lakossági ügyintéző portálja van és a Digitális Egészség Index első, a Globális Kiberbiztonsági Index harmadik helyét foglalja el és az első állam, amely valaha blokklánc-technológiát használt fel a hálózatok, rendszerek és adatok kompromisszummentességének biztosítása érdekében.

Az oktatás tekintetében nagyon fontos a mesterségesintelligencia-mérnökök képzése, ami már több magyar egyetemen megindult, például az ELTÉ-n, a BMÉ-n és a Szegedi Egyetemen is. Viszont legalább ennyire fontos a leendő felhasználók felkészítése is. Ez egyrészt az általános és középiskolákban kell megtörténjen a megfelelő tantárgyi keretek között. Az idősebb korosztályt azonban így már nem lehet elérni. Ezért is üdvözlendők az MI Kihíváshoz hasonló, szélesebb társadalmi kört megcélzó kezdeményezések.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A hazai e-kereskedők alig több mint tizede él a retail media lehetőségével

A hazánkban működő e-kereskedők mindössze 13,5 százaléka kínál digitális retail media megoldásokat – derül ki a PwC Magyarország által, az IAB Hungary szakmai közreműködésével készített kutatásból. A retail media mint az e-kereskedelem világában robbanásszerűen...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Erre költünk legtöbbet az ünnepi szezonban

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint a 2024-es ünnepi szezonban az európai vásárlási szokásokat a divat, az elektronikai eszközök és az utazás iránti kereslet határozza meg. A fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan...

Így alakulhat az ünnepi édességpiac

A kiskereskedők nehéz helyzetben futnak neki az ünnepi szezonnak, ami az év legkiemeltebb időszaka számukra. Eddig az látszott, hogy a lakosság meglehetősen visszafogta a fogyasztást, úgyhogy a megszokottnál is több múlik most azon, változik-e...

A Z generációval erősíthet Európa

Fokozódik a globális verseny. A sikeres európai gazdaság egyik meghatározó eleme az erős innovációs ökoszisztéma és a tehetséges fiatalok képzésének támogatása. Az innovatív életforma, a hibázás kultúrája és az együttműködések fontossága is szóba került...

Erre hajtott a NAV 2024-ben

A transzferárazás szabályozási és gyakorlati kihívásai kerültek elemzésre a Deloitte legutóbbi webináriumán, ahol az adótanácsadó szakértői és a NAV képviselője osztották meg tapasztalataikat a témában. Az online esemény vendége volt, Maqsoudi Ali, a NAV...

Új trendek jönnek a munka világában

Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát nem az, hogy a robotok elveszik az állásunkat, hanem hogy nincs elég...

Cyberpunk valóság testközelből: itt az L20 podcast új epizódja

Az Internet Hungary-n készített L20 podcast legújabb epizódjában a bőr alá ültethető chipek kerültek reflektorfénybe – egy olyan technológia, amely egyre inkább a mindennapok részévé válik. A beszélgetés vendégei Schumacher Vanda műsorvezető, színésznő, aki...

Új konferenciát szervez a Magyar Marketing Szövetség

A Magyar Marketing Szövetség 2025. március 5-én az Etele Cinema-ban hagyományteremtő szándékkal indítja útjára a Digital Marketing Forumot. Az esemény küldetése a Magyarországon működő cégek, szervezetek digitális érettségének és üzleti növekedésének marketingeszközökkel történő támogatása....

A TopFICE rangsorában a Lounge Group az év független ügynöksége

Megjelent a TopFICE 2024-es rangsora, amelyen a Lounge Group Magyarország legjobb független ügynökségeként szerepel. A lista nemzetközi, regionális és helyi kreatív versenyeken elért eredmények összesítése alapján készült. A TopFICE globális rangsor, amely 67 nemzetközi, regionális...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Várakozások felett az év – interjú Erdélyi Eszterrel

Nálunk az áremelés sokkal nehezebb, mert kínálati piac van. A nemzetközi szereplőknek hatalmas az inventoryjuk, ami ugyan kevésbé minőségi, és nagy a reklámzaj, de megtehetik, hogy a hazai tartalom gyártókat „kiéheztetik” – véli Erdélyi...

A hazai e-kereskedők alig több mint tizede él a retail media lehetőségével

A hazánkban működő e-kereskedők mindössze 13,5 százaléka kínál digitális retail media megoldásokat – derül ki a PwC Magyarország által, az IAB Hungary szakmai közreműködésével készített kutatásból. A retail media mint az e-kereskedelem világában robbanásszerűen...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Erre költünk legtöbbet az ünnepi szezonban

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint a 2024-es ünnepi szezonban az európai vásárlási szokásokat a divat, az elektronikai eszközök és az utazás iránti kereslet határozza meg. A fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan...

Így alakulhat az ünnepi édességpiac

A kiskereskedők nehéz helyzetben futnak neki az ünnepi szezonnak, ami az év legkiemeltebb időszaka számukra. Eddig az látszott, hogy a lakosság meglehetősen visszafogta a fogyasztást, úgyhogy a megszokottnál is több múlik most azon, változik-e...

Don't Miss

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...