A főszerkesztő váratlan leváltása miatt megint az érdeklődés középpontjába került az Index hírportál. Megnéztük, hogyan áll az Index az online híroldalak látogatottsági versenyében, valamint azt is, hogy mit jelent üzletileg az Indamedia Csoport számára.
A „piacvezető-e az Index?” kérdésre nehéz kapásból választ adni. Igazából vissza kell kérdezni, hogy milyen időszakra vonatkozóan, napi átlagban, asztali gépen, vagy mobilon? A hírportálok versenye ugyanis olyannyira éles, hogy időnként meglehetősen kicsi a differencia az egyes szereplők elérési adatai között.
Visszakerestük a nyár eddigi hét teljes hetének online látogatottsági adatait. Ez alapján a hét hétből háromban az Index, négy héten pedig a 24.hu volt a legmagasabb látogatószámot elérő hírportál (minden eszközt és a belföldi és külföldi látogatókat együtt vizsgálva).
Egyébként egy hét kivételével az Origo volt a harmadik ebben az összevetésben, a kivételt a 27. hét jelentette, amikor a Blikk.hu magasabb látogatószámot produkált náluk.
Az Index esetében a heti elérés 2,4 és 3 millió közötti látogatót jelent és összességében elmondható, hogy minimális a különbség a 24.hu és az Index között, lényegében fej fej mellett haladnak.
Amennyiben napi átlagok alapján vizsgáljuk a nyár első heteinek eredményét, akkor már kissé más képet kapunk. Ebben az összevetésben piacvezető az Index, minden héten magasabb látogatószámot hoztak össze, mint a konkurenseik. Ez amúgy jellemzően egymillió feletti napi látogatószámot jelentett. Mindez arra utal, hogy naponta visszatérő „törzslátogatók” körében erősebb az Index a többieknél.
Mobil és asztali gép: jelentős különbség
Amennyiben a látogatottsági adatok pusztán az asztali gépen netezőkre szűkítjük le, az megint csak kedvez az Indexnek, simán vezetnek és ezen a téren az Origo a második. Kizárólag a mobilos netezőket vizsgálva, ismét más a sorrend: minden hetet megnyert a 24.hu.
Nyilván ebben szerepet játszik, hogy a mobilos netezés valamivel jellemzőbb a fiatalabbakra, az „újabb netezőkre”. Az asztali gépes hírfogyasztás terén pedig jobban érvényesülnek az évtizedek alatt megszokott rutinok. Ráadásul a mobilos területen meghatározóbb szerep jut a Facebook forgalomterelő szerepének, mint a laptopos netezés esetében.
Érdemes megvizsgálni a legutóbbi két teljes hónapot, a májust és a júniust is. Ezen a téren, a havi látogatószámok tekintetében mindkét hónapban a 24.hu bizonyult piacvezetőnek, májusban 4.1, júniusban 4,2 milliós látogatószámmal.
Ugyanakkor az Index lemaradása nem volt nagy, hiszen májusban 3,99 millió, júniusban 3,88 millió felhasználót értek el. Harmadik helyen állt az Origo és inkább már a Blikkel versenyeznek. Ez konkrétan azt jelenti, hogy az Origo elérése májusban 3,3 millió, júniusban 3,44 millió volt, a Blikké pedig 3,1 millió, illetve 3,2 millió.
Index és az Indamedia: CEMP utódok
Megnéztük, hogy üzleti szempontból mit tud az Indexet működtető Index.hu Zrt. Ugyanakkor ezen a téren érdemes őket az reklámfelületeiket értékesítő Indamedia Csoporttal együtt vizsgálni. De mi is az az Indamedia Csoport?
A néhai CEMP csoportból még Spéder Zoltán kiárusította a Portfóliót, a Travelót és az InfoRádiót, valamint Simicska Lajos lehívta az Indexre vonatkozó opcióját, majd a hírportált működtető társaság a Magyar Fejlődésért Alapítványnál landolt. A megmaradt online cégek pedig átkerültek a cemp-x Zrt.-be, s ezt nevezték át néhány évvel ezelőtt Indamedia Network Zrt.-vé.
A portfólió kulcsszereplője az Indamedia Sales Kft., ez végzi a saját társaságok, valamint az Index.hu Zrt. – amihez az Index és a Velvet tartozik – reklámértékesítését. Az Indemedia saját portfóliója öt cégből áll, ezek a Femina Média Kft., az Inda-Labs Zrt. (a Blog.hu és az IndaVideó tartozik ide), továbbá a Napi.hu-t, a Port.hu-t és a Totalcar.hu-t működtető társaságok.
Tavaly az Indamedia Sales Kft. 3,3 milliárd forint nettó árbevételt produkált. Ez nagyjából 15 százalékos csökkenést jelent 2018-hoz viszonyítva. A nyereségük pedig kevesebb mint a felére, 267 millió forintra esett vissza. Az Indamedia saját portfóliójában tavaly az Inda-Labs Zrt. érte el a legmagasabb árbevételt, 616 millió forintot. A csoport legkisebb tagja a TotalCar.hu Kft., ami évek óta 200 millió forint körüli árbevételt produkál, azaz ennyi hirdetési bevételük származik az Indamedia Salestől.
Az Index.hu Zrt. árbevétele tavaly közel 60 millió forinttal volt alacsonyabb, mint 2018-ban és 1,24 milliárd forintot ért el. Az adózott eredményük pedig 61 millió forintot tett ki. Az Indexnél az említett bevétel a reklámbevételt takarja, ehhez jönnek még hozzá az egyéb források, például az olvasói támogatás.
Az Indamedia Sales bevételinek döntő részét az Index hozza, és megnéztük, hogy ennek az arányában történt-e változás az elmúlt években. Ehhez az Index reklámbevételét, valamint az Indamedia Sales „egyéb bevételek” nélküli nettó árbevételét vetettük össze.
Ez alapján a sales house reklámbevételeinek tavaly 37 százalékát adhatta az Index, 2018-ban ez az arány 33 százalék volt, 2017-ben viszont a mostanihoz hasonlóan 38 százalékot tett ki. Magyarán az Indamedia Sales és az Index árbevétele nagyjából együtt mozgott az évek során.