- Hirdetés -

Így teljesítettek tavaly a reklámügynökségek

|

- Hirdetés -

A 25 legnagyobb hazai full service és kreatív ügynökség az elmúlt évben együtt 41,3 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez meglepő módon növekedést jelent a korábbi esztendőhöz képest. Viszont ha nem nézzük az állami megbízásokat is kapó szereplőket, akkor már kevésbé mutatnak szépen a 2020-as számok.

Különösen érdekessé teszi a Marketing&Media magazin mostani összeállítását a járvány hatása. A piaci visszajelzések szerint ugyanis a reklámügynökségek nem vészelték át könnyen ezt az időszakot. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) felmérésében a kreatív és médiaügynökségi szolgáltatásokat nyújtó cégek árbevételéről összevont adatot közöltek. Ez alapján a piaci szereplők tavaly egy 84,7 milliárd forintos szeleten osztozkodtak a teljes kommunikációs tortán belül. Ez az összeg háromszázalékos csökkenést jelent 2019-hez képest is. Azonban ahogy a médiavállalatoknál, úgy az ügynökségeknél is jelentős választóvonalat jelentenek az állami megrendelések. Az MRSZ becslése szerint azok az ügynökségek, amelyek nem dolgoztak állami megbízóknak, két számjegyű százalékot tett ki a tavalyi csökkenés.

A full service reklámügynökségek helyzetét nehezítette, hogy nagyon sokan rendezvények szervezésével is foglalkoznak, márpedig ezen a téren – szintén az MRSZ becslése szerint – 80 százalékot tett ki tavaly a visszaesés. Gyakorlatilag sok ügynökség esetén az egyik fontos bevételi láb eltűnt.

Duplázó Mediator

A fentiek fényében viszont meglepő adatokat kapunk, amennyiben összesítjük a táblázatban szereplő 25 ügynökség árbevételét. Ez alapján ugyanis ezek a cégek a 2019-es 40,1 milliárd forintnyi nettó árbevételt követően tavaly 41,3 milliárdos együttes árbevételt lapátoltak össze. Márpedig ez nagyjából háromszázalékos bővülést jelent. A 25 cég összesített adózott eredménye pedig hárommilliárd forintról 4,2 milliárdra nőtt.

Ennek magyarázataként két dolgot lehet megemlíteni. Egyrészt a top 25 azért nem a teljes piac, a kisebb szereplők pedig jellemzően jobban megszenvedték a válságot. Ez egyébként a 25-ös listán belül is látszik, ahogy lefelé haladunk a listán, egyre nagyobb zuhanásokat láthatunk az árbevételekben.

Másrészt a második helyen álló Mediator Group Kft. elképesztően nagy növekedést produkált az elmúlt esztendőben. A nettó árbevételük 4,5-ről 9,5 milliárd forintra ugrott, azaz több mint a duplájára nőtt. Az adózott eredményük pedig majdnem pontosan a háromszorosára, 335 millióról egymilliárd forint fölé nőtt. A listán végignézve finoman szólva nem ez számított tavaly a tipikusnak.

Amennyiben a Mediatort kivesszük a listáról, mindjárt másképpen festenek a dolgok. Így a 24 cég összesített tavalyi árbevétele 35,5 milliárd forintról 31,8 milliárdra csökkent, ez már tízszázalékos csökkenés. Sőt, ha a Mediator mellett a piacvezető Lounge Design bevételét is kivonjuk, akkor 26,3 milliárdról 21,7 milliárdra esett 2020-ban az ügynökségek együttes bevétele, ami már jó 17 százalékos mínusz. Érdekes módon még az utóbbi esetben is növekedett a társaságok együttes nettó eredménye: 1,6-ról 1,7 milliárd forintra.

A tavalyi piaci realitásokat az is jól szemlélteti, ha megnézzük, hogy a 25-ből mennyien tudták növelni az árbevételüket. Erre mindössze heten voltak képesek, 18 társaság árbevétele csökkent. Az adózott eredmény terén azonban jobb az összkép, hiszen 16 cégnek nőtt, kilencnek csökkent az eredménye. Szintén kedvező képet mutat, hogy 2019-ben négy, tavaly viszont csak két ügynökség produkált veszteséget. Úgy tűnik, hogy a nehézségek ellenére a nagyobb reklámügynökségek többsége üzletileg stabil lábakon áll.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Nőtt a tévézésre szánt idő a magyarok körében

Az idei harmadik negyedévben öt perccel nőtt a napi tévénézési idő a teljes népesség körében a Nielsen Közönségmérés adatai szerint és elérte a 4 óra 32 percet. A filmek és sorozatok miatt ülünk le...

Techcégek uralják a márkák rangsorát

A 10 legértékesebb márka közül 5 tartozik technológiai cégekhez, de ha az első 20-at nézzük, akkor még nagyobb a szektor fölénye, ebben a körben 11 technológiai brand található az Interbrand legújabb százas toplistáján. Az...

Új évaddal folytatódik a Comedy Club

Újra a nagypályás nevettetőké a terep a Comedy Centralon, október 22-től ugyanis folytatódik a humorcsatorna standupos műsorfolyama, a Comedy Club. Idén ősszel ismét trükkös cselekkel, kíméletlen támadásokkal és védhetetlen poénlabdákkal nyomul a gárda. Elsőként...

Van hova fejlődnünk az energiatakarékosság terén

A hazai fogyasztók körében a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata számít a leginkább elterjedt otthoni környezetkímélő szokásnak. Miközben a magyar háztartásokban megtalálható hűtők, mosógépek, tévék mintegy fele már energiatakarékosnak számít, e gépek...

Éjjel is látó kamerákkal érkezik a legújabb okosmobil

Különleges éjszakai fotós és videós funkciókkal, 120 Hz-es képfrissítéssel, szupergyors töltéssel érkezik a HUAWEI legújabb okostelefonja. A nova 9 elő- és hátlapi kameráival egyaránt 4K-s felbontású videók készíthetők, a 4300 mAh-s beépített akkumulátor feltöltéséhez...

A vártnál jobban teljesít a lízingpiac

Bár a járvány az idén is bizonytalanná teszi a gazdasági helyzetet, a magyar lízingpiac ennek ellenére a várakozásoknál jobban szerepel – mondta Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke a szervezet csütörtöki konferenciáján. Szerinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...
- Hirdetés -

CMO

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Fenntarthatóságban is jól teljesített a Telekom

A telekommunikációs szektor fenntarthatósági szempontból legjobban teljesítő vállalatai között jelölte meg a Magyar Telekomot az ISS Corporate Solutions a vállalat 2020. évi fenntarthatósági eredményei alapján. Az ISS ESG Corporate Rating éves szinten több, mint 100...

Zöld éttermet nyitott Debrecenben a KFC

Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével...

DATA