Így toboroznak a világ legnagyobb cégei

A világ legnagyobb cégeinek vezetői gyűltek össze Lisszabonban, hogy megosszák egymással a legújabb módszereket a legkiválóbb munkaerő toborzására, megtartására és a jövő munkahelyére vonatkozóan. Íme, a legfrissebb trendek a munkáltatói márka legnagyobb nemzetközi szakmai rendezvényéről, a World Employer Branding Day-ről.

Egyre kiélezettebb a verseny a legtehetségesebb szakemberekért, ami a világ legnagyobb vállalatait folyamatos innovációra sarkallja: a munkáltatói márkaépítés ma már rég nem babzsákok és csocsóasztal kihelyezését jelenti az irodába. Az igazán innovatív vállalatok mindent megtesznek azért, hogy a lehető leghatékonyabban találják meg a tehetségeket, és hogy hosszú távon is meg tudják őket tartani: digitális megoldások, az ügyvezető integrálása az onboarding folyamatokba, 360 fokos videó, integrált employer branding stratégia, munkavállalói élmény design és szokatlan toborzási módszerek is szerepelnek az eszközeik között, amelyeket a Lisszabonban május 15-17. között tartott World Employer Branding Day konferencián osztottak meg a résztvevőkkel.

Egyre határozottabban rajzolódik ki az a trend, mely szerint a cégek igyekeznek személyesebbé tenni a köztük és a leendő vagy a már meglévő munkavállalók közti interakciókat, ezáltal pedig növelni a beléjük vetett bizalmat. A Facebooknál például új vizuális megoldásként bevezették a 360 fokos videót a toborzási folyamatba – mondta el Keren Yakir Harel, a Facebook Európáért, Közel-Keletért és Afrikáért felelős toborzási vezetője. A Facebook ugyanis sok esetben nemzetközi szakembereket toboroz, akik számára kérdéses, hogy milyen lehet az élet az adott városban, és hogy néz ki az iroda belülről. A 360 fokos videókban a Facebook hitelesen és – szó szerint – teljes körűen meg tudja mutatni az adott lokációt a leendő kollégáknak. A Facebook célja a minél változatosabb interakciók generálása a toborzás-kiválasztási folyamat során, ennek érdekében az Y generáció által naponta használt platformot, a Facebook story-t is bevetette. Napi 500 millió felhasználó tesz közzé Facebook storyt, amelyben interakcióra is lehetőség van, ezért gondolta úgy a cégóriás, hogy hatékony megoldás lehet, ha ezen keresztül toboroznak jelölteket. A feltételezésük beigazolódott: egyetlen pozícióra 792 jelentkezőt szereztek mindössze két hét alatt ezzel a módszerrel kiegészítve a meglévő toborzási arzenált – osztotta meg a rendezvény résztvevőivel Keren Yakir Harel.

A digitalizáció csak az egyik megoldás a jelöltek megszólítására, személyesség nélkül az egész nem sokat ér, ezért manapság az első számú vezető is aktív szerepet vállal az employer branding folyamatokban. „Azt látjuk, hogy a vezetők szerepvállalása kulcskérdéssé vált a munkáltatói márkaépítésben. A CEO-k, felsővezetők, board tagok többé nem bújhatnak el, ki kell állniuk és láthatóvá válniuk, ez nem egy HR-nek lepasszolható feladat. Nem az a kérdés, hogy egy vezető akciójelleggel bekapcsolódik-e egy vállalat munkáltatói márkaépítésébe, hanem az, hogy ezt tudja-e fenntartható módon, stratégiai szinten tenni. Ezt ma már alapvetőnek tekintik a legnagyobb cégek, és amelyik képes rá és jól is csinálja, jelentős versenyelőnyhöz juthat.” – mondja Zvezdovics Anita, a Brandfizz Employer Branding Kft. társalapítója.

A DHL-nél például már az első munkanap előtti munkavállalói élményekben is aktív szerepet vállal az ügyvezető igazgató. A csomagszállító óriáscég kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a leendő kollégák már az első munkanapjuk előtt úgy érezzék, várják őket: a felvételt nyert jelöltek két héttel munkába állásuk előtt üdvözlő csomagot kapnak, amit természetesen a DHL szállít ki az új kolléga lakcímére. A csomagban egyedi üzenet található a leendő csapattagoktól, melyet személyesen írnak alá, továbbá a munkahelyi kultúrát és a vállalat legfontosabb értékeit is igyekeznek átadni infografikákkal és egy ügyvezető igazgató által készített személyes videóüzenetben. Utóbbit ráadásul egy ajándék tableten lehet megnézni – osztotta meg a cég gyakorlatát a rendezvény résztvevőivel Katia Labropoulou, a DHL Express HR igazgatója.

Hazánkban egyelőre kevésbé jellemző az ilyenfajta innováció és nyitottság a cégek részéről, de azért találhatunk pozitív példákat is. „A magyarországi cégeknek is meg kell érteniük, hogy munkahelyként nagyobb teret kell adniuk a dolgozóiknak véleményük megosztásában. A mai világban hamvában halt ötlet bármit eltitkolni, hiszen a közösségi médiában mindenről posztolnak a kollégák, akár pozitív, akár negatív véleményük van az adott cégről. Azok a vállalatok, akik tiltás és bonyolult szabályozási rendszerek helyett lehetőséget adnak dolgozóiknak, hogy megmutassák a mindennapjaikat, saját karriertörténetüket, sokkal hitelesebben építhetik a munkáltatói márkájukat és vonzóbbak lesznek a munkaerőpiacon, amivel a belső elégedettséget is növelik. A felsővezetők gondolkodásában radikális változásra van szükség, ha cégeikkel meg akarják élni a holnapot. A látszatmegoldások ideje végleg lejárt.” – véli Horváth Ádám, a Brandfizz Employer Branding Kft. társalapítója.