- Hirdetés -

Így változott az online vásárlás

|

A koronavírus hatásai az online kereskedelemben is gyorsan megjelentek a piac keresleti és kínálati oldalán egyaránt. Az Árukereső.hu többek között az ezekkel kapcsolatos összefüggéseket vizsgálta.

A március 11-e után életbe lépő korlátozások hatására a fogyasztói igények és a vásárlási hajlandóság is megváltozott, amelynek eredménye az Árukereső.hu weboldalán látogatási adatok formájában azonnal kirajzolódott. Összehasonlítva a 2020.03.11-31. időszakot egy általános februári időszak látogatottságával, az elemzésből elmondható, hogy az oldalra érkező teljes látogatószámban csekély, mindössze 2% körüli csökkenés mutatkozott.

Ellenben ugrásszerű érdeklődés volt tapasztalható március 11-e után azon higiéniai termékkategóriákban, amelyek a védekezés szempontjából most kiemelt szerepet kapnak. A kézfertőtlenítők esetében 110-szeres keresletnövekedés látható, a munkavédelmi maszkok 17-szeres emelkedést mutatnak, de a tisztító- és fertőtlenítőszerek esetében is kilencszeres a növekedés.

Az egészségmegóvás szempontjából fontos kategóriákban is magasabb volt a látogatások száma: a lázmérők iránti kereslet 5-szörösére, a párásítók és légtisztítók nézettsége majdnem másfélszeresére emelkedett.

A home office, azaz az otthoni munkavégzés iránti igények az ide tartozó termékcsoportokat is magukkal húzták: a laptopok meghaladták a 70%-os nézettség-növekedést, de a számítástechnikai kiegészítők iránti kereslet is pozitívan hatott a webkamerák (15-szörös), nyomtatók (1,7-szeres) és tabletek (1,2-szeres) piacára.

Az online kereskedelem szempontjából az élelmiszer-felvásárlási láz a háztartási gép szegmensben hullámot indított el. A romlandó élelmiszerek tárolására alkalmas fagyasztószekrények négyszeres kiugrást hoztak, míg az otthoni kenyérsütőket közel hétszer annyian keresték. A tartós élelmiszerek (konzervek, befőttek, tészták, lekvárok, instant levesek) kategóriacsoportján 50%-al több látogatás mutatkozott, a lisztekre négyszer több látogatói forgalom érkezett.

Emellett az emberek nem csak magukról, de háziállataikról is felelősen gondolkodnak, amely következtetés abból vonható le, hogy a kutyatáp kategóriában duplájára gyarapodott a látogatások száma, illetve a macskaeledelek, nyakörvek, pórázok, kutyahámok, kutyajátékok is 40% körüli bővülést hoztak.

Az otthoni időtöltéshez köthető termékek egyes csoportjaiban szintén növekvő tendencia mérhető. A játékkonzolok (+90%), játékprogramok (+25%), társasjátékok (+20%) és puzzle (+70%) termékek esetében a is növekedtek a látogatottsági adatok.

Az új helyzetnek azonban a kereslet szempontjából a webáruházakra nézve negatív hatása is van.

Néhány, az otthoni szórakozást támogató, nagy értékű műszaki cikkek esetén a látogatások a vizsgált időszakban csökkentek. A televízióké 10%-al, a mobiltelefonoké 20%-al, az okosóráké és digitális fényképezőgépeké 40%-al visszaesett.

„A járvány- és veszélyhelyzet egyértelmű jelei az e-kereskedelem területén is azonnal érzékelhetőek. A koronavírus és a 11-én elrendelt veszélyhelyzet a fogyasztói szokások átrendeződését is eredményezte. Az emberek próbálják csökkenteni az egymás közötti kontaktusszámot, s ehhez egy tökéletes lehetőség, hogy vásárlásaikat otthonról, online intézzék. A webes vásárlás a nap 24 órájában elérhető, de ennél fontosabb, hogy számos olyan előnye van, amelyeknek értéke a jelen helyzetben még nagyobb szerepet kap. Kiemelkedik ezek közöl a házhozszállítás, a csomagpontra való rendelés, illetve a készpénzhasználat nélküli online bankkártyás fizetés” – fogalmazta meg Rácz Csaba, az Árukereső.hu ügyvezetője.

Az Árukereső.hu továbbá vizsgálta, hogy az árak és a boltszámok tekintetében megfigyelhető-e általános elmozdulás a 2020.03.01-31. közötti időintervallumban. Az elemzés közel 100.000 olyan termék adataiból készült, melyek teljes márciusban kaphatóak voltak, egyidejűleg legalább 10 bolt forgalmazásában. Míg március hónap elején ezek közül egy terméket átlagosan 17 bolt árusított, úgy ez a szám a hónap végére 16-ra csökkent, mely kevesebb mint 5%-os kínálatcsökkenést jelent.

Az átlagtól eltérően azonban vannak lényegesen megnövekedett kereslettel rendelkező termékek is, amelyek hatására az adott terméket forgalmazó boltok számában nagyobb csökkenés tapasztalható: több mint 7%-os visszaesés mutatkozik boltszám szintjén a notebookoknál, 20%-os a nyomtatóknál, 25%-os a lázmérőknél, 30%-os a kutyatápoknál, a tisztító és fertőtlenítőszereknél.

Kiugróan egyedi változások, ahogyan ez az offline boltok polcain is megfigyelhető volt, átmeneti készlethiány az online webshopok kínálatában is mutatkozott: a kézfertőtlenítők, munkavédelmi maszkok, kenyérsütők elérhetősége átmenetileg megszűnt.

A termékek fogyasztói árai márciusban mindössze 2%-os emelkedést mutattak. A változás részben abból fakad, hogy az alacsonyabb áron forgalmazó kereskedői készletek rövid időn belül lecsökkentek, de a forint-euró árfolyam változása sem segítette a korábbi árak fenntarthatóságát.

A kinyert adatokból egyértelműen látszik, hogy az átlagárak számos tartós fogyasztási cikknél, mint például a televíziók, mobiltelefonok, hűtőszekrények, fagyasztók, párásítók, légtisztítók, a teljes periódus alatt szinte ugyanazon az értéken mozogtak. Ettől eltérően, a március elején és végén elérhető ajánlatok vizsgálatából kiderül, hogy az otthoni munkaeszközök esetében a nyomtatók átlagárai közel 5%-al, míg a webkameráké és laptopoké 12%-al emelkedtek, amely nem feltétlenül az áremeléseknek köszönhető, mivel számos esetben a legolcsóbb termékek hiánya növelte az online boltok aktuális ajánlatainak átlagárait.

„Az ár-összehasonlító oldal funkciója a jelenlegi szituációban is pontosan ugyanaz, mint eddig, vagyis egy olyan biztonságos környezetet kínál az online vásárlóknak, ahol gyorsan és könnyedén megtalálhatják a számukra legkedvezőbb ajánlatokat, beleértve a termék árát vagy a hiteles vásárlói véleményeket. Akik eddig csak barátkoztak az internetes vásárlással, azoknak gyors edukálásra, tiszta és egyértelmű információkra van szükségük, amely az Árukereső.hu oldalán könnyen elérhető. Azon generációt, akik jártasabbak a digitális világban arra kérjük, hogy segítsenek idősebb családtagjaiknak, így megkönnyítve helyzetüket, hogy otthon tudjanak maradni” – emelte ki Baka László az Árukereső.hu marketing vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...