- Hirdetés -

Így változott az online vásárlás

|

- Hirdetés -

A koronavírus hatásai az online kereskedelemben is gyorsan megjelentek a piac keresleti és kínálati oldalán egyaránt. Az Árukereső.hu többek között az ezekkel kapcsolatos összefüggéseket vizsgálta.

A március 11-e után életbe lépő korlátozások hatására a fogyasztói igények és a vásárlási hajlandóság is megváltozott, amelynek eredménye az Árukereső.hu weboldalán látogatási adatok formájában azonnal kirajzolódott. Összehasonlítva a 2020.03.11-31. időszakot egy általános februári időszak látogatottságával, az elemzésből elmondható, hogy az oldalra érkező teljes látogatószámban csekély, mindössze 2% körüli csökkenés mutatkozott.

Ellenben ugrásszerű érdeklődés volt tapasztalható március 11-e után azon higiéniai termékkategóriákban, amelyek a védekezés szempontjából most kiemelt szerepet kapnak. A kézfertőtlenítők esetében 110-szeres keresletnövekedés látható, a munkavédelmi maszkok 17-szeres emelkedést mutatnak, de a tisztító- és fertőtlenítőszerek esetében is kilencszeres a növekedés.

Az egészségmegóvás szempontjából fontos kategóriákban is magasabb volt a látogatások száma: a lázmérők iránti kereslet 5-szörösére, a párásítók és légtisztítók nézettsége majdnem másfélszeresére emelkedett.

A home office, azaz az otthoni munkavégzés iránti igények az ide tartozó termékcsoportokat is magukkal húzták: a laptopok meghaladták a 70%-os nézettség-növekedést, de a számítástechnikai kiegészítők iránti kereslet is pozitívan hatott a webkamerák (15-szörös), nyomtatók (1,7-szeres) és tabletek (1,2-szeres) piacára.

Az online kereskedelem szempontjából az élelmiszer-felvásárlási láz a háztartási gép szegmensben hullámot indított el. A romlandó élelmiszerek tárolására alkalmas fagyasztószekrények négyszeres kiugrást hoztak, míg az otthoni kenyérsütőket közel hétszer annyian keresték. A tartós élelmiszerek (konzervek, befőttek, tészták, lekvárok, instant levesek) kategóriacsoportján 50%-al több látogatás mutatkozott, a lisztekre négyszer több látogatói forgalom érkezett.

Emellett az emberek nem csak magukról, de háziállataikról is felelősen gondolkodnak, amely következtetés abból vonható le, hogy a kutyatáp kategóriában duplájára gyarapodott a látogatások száma, illetve a macskaeledelek, nyakörvek, pórázok, kutyahámok, kutyajátékok is 40% körüli bővülést hoztak.

Az otthoni időtöltéshez köthető termékek egyes csoportjaiban szintén növekvő tendencia mérhető. A játékkonzolok (+90%), játékprogramok (+25%), társasjátékok (+20%) és puzzle (+70%) termékek esetében a is növekedtek a látogatottsági adatok.

Az új helyzetnek azonban a kereslet szempontjából a webáruházakra nézve negatív hatása is van.

Néhány, az otthoni szórakozást támogató, nagy értékű műszaki cikkek esetén a látogatások a vizsgált időszakban csökkentek. A televízióké 10%-al, a mobiltelefonoké 20%-al, az okosóráké és digitális fényképezőgépeké 40%-al visszaesett.

„A járvány- és veszélyhelyzet egyértelmű jelei az e-kereskedelem területén is azonnal érzékelhetőek. A koronavírus és a 11-én elrendelt veszélyhelyzet a fogyasztói szokások átrendeződését is eredményezte. Az emberek próbálják csökkenteni az egymás közötti kontaktusszámot, s ehhez egy tökéletes lehetőség, hogy vásárlásaikat otthonról, online intézzék. A webes vásárlás a nap 24 órájában elérhető, de ennél fontosabb, hogy számos olyan előnye van, amelyeknek értéke a jelen helyzetben még nagyobb szerepet kap. Kiemelkedik ezek közöl a házhozszállítás, a csomagpontra való rendelés, illetve a készpénzhasználat nélküli online bankkártyás fizetés” – fogalmazta meg Rácz Csaba, az Árukereső.hu ügyvezetője.

Az Árukereső.hu továbbá vizsgálta, hogy az árak és a boltszámok tekintetében megfigyelhető-e általános elmozdulás a 2020.03.01-31. közötti időintervallumban. Az elemzés közel 100.000 olyan termék adataiból készült, melyek teljes márciusban kaphatóak voltak, egyidejűleg legalább 10 bolt forgalmazásában. Míg március hónap elején ezek közül egy terméket átlagosan 17 bolt árusított, úgy ez a szám a hónap végére 16-ra csökkent, mely kevesebb mint 5%-os kínálatcsökkenést jelent.

Az átlagtól eltérően azonban vannak lényegesen megnövekedett kereslettel rendelkező termékek is, amelyek hatására az adott terméket forgalmazó boltok számában nagyobb csökkenés tapasztalható: több mint 7%-os visszaesés mutatkozik boltszám szintjén a notebookoknál, 20%-os a nyomtatóknál, 25%-os a lázmérőknél, 30%-os a kutyatápoknál, a tisztító és fertőtlenítőszereknél.

Kiugróan egyedi változások, ahogyan ez az offline boltok polcain is megfigyelhető volt, átmeneti készlethiány az online webshopok kínálatában is mutatkozott: a kézfertőtlenítők, munkavédelmi maszkok, kenyérsütők elérhetősége átmenetileg megszűnt.

A termékek fogyasztói árai márciusban mindössze 2%-os emelkedést mutattak. A változás részben abból fakad, hogy az alacsonyabb áron forgalmazó kereskedői készletek rövid időn belül lecsökkentek, de a forint-euró árfolyam változása sem segítette a korábbi árak fenntarthatóságát.

A kinyert adatokból egyértelműen látszik, hogy az átlagárak számos tartós fogyasztási cikknél, mint például a televíziók, mobiltelefonok, hűtőszekrények, fagyasztók, párásítók, légtisztítók, a teljes periódus alatt szinte ugyanazon az értéken mozogtak. Ettől eltérően, a március elején és végén elérhető ajánlatok vizsgálatából kiderül, hogy az otthoni munkaeszközök esetében a nyomtatók átlagárai közel 5%-al, míg a webkameráké és laptopoké 12%-al emelkedtek, amely nem feltétlenül az áremeléseknek köszönhető, mivel számos esetben a legolcsóbb termékek hiánya növelte az online boltok aktuális ajánlatainak átlagárait.

„Az ár-összehasonlító oldal funkciója a jelenlegi szituációban is pontosan ugyanaz, mint eddig, vagyis egy olyan biztonságos környezetet kínál az online vásárlóknak, ahol gyorsan és könnyedén megtalálhatják a számukra legkedvezőbb ajánlatokat, beleértve a termék árát vagy a hiteles vásárlói véleményeket. Akik eddig csak barátkoztak az internetes vásárlással, azoknak gyors edukálásra, tiszta és egyértelmű információkra van szükségük, amely az Árukereső.hu oldalán könnyen elérhető. Azon generációt, akik jártasabbak a digitális világban arra kérjük, hogy segítsenek idősebb családtagjaiknak, így megkönnyítve helyzetüket, hogy otthon tudjanak maradni” – emelte ki Baka László az Árukereső.hu marketing vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...

Elindult a V4 Startup Force őszi szemesztere

A Design Terminal startup ösztöndíjprogramjának aktuális szemeszterében négy csapatnak van lehetősége nagyvállalatokkal üzleti kapcsolatot építeni, ezáltal pedig a visegrádi országok felé terjeszkedni vállalkozásukkal. A virtuális valóság segíthet a stroke-on átesett emberek rehabilitációjában. Otthon és...

Usain Bolttal kampányol az Epson

Az Epson bejelentette, hogy partnerséget kötött Usain Bolttal, a világ leggyorsabb emberével. A nyolcszoros olimpiai aranyérmes, és minden idők legnagyobb sprinterének tartott Usain lesz az arca az Epson patronmentes EcoTank nyomtatóit népszerűsítő, nagyszabású kampányának,...

A sport podcastok hozzák a legtöbb hirdetést

Egyre népszerűbbek világszerte és itthon is a podcastok és ennek megfelelően a hirdetők is kezdik felfedezni maguknak ezt a csatornát. Az Omny Studio most közzétett elemzése szerint a programozott hirdetésekből a sport témájú podcastok...

Genfben lesz az HBO új magyar sorozatának premierje

A november 5-14. között megrendezendő A-kategóriás Genfi Nemzetközi Filmfesztiválon lesz november 7-én az HBO A besúgó című új sorozatának a világpremierje. A nyolc részes sorozat története 1985-ben játszódik és a politikai változások küszöbén álló...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább erősíti télisport-kínálatát a Discovery Sports

A Discovery Sports ötven országra kötött hosszú távú megállapodást a Nemzetközi Síszövetség eseményeinek közvetítésére. A sportág rajongói élő és on-demand közvetítéseken keresztül láthatják a sí világkupákat, az alpesi és északi sívilágbajnokságokat, illetve snowboard, freestyle...

Idén többet költöttünk okosmobilokra

Augusztus-szeptember időszakban az okostelefonokra költött összeg megduplázódott a tavalyi év azonos időszakához képest – számol be a MediaMarkt műszaki áruházlánc – a vásárlási láz október elejére sem csillapodott. Úgy látszik, egy-egy kiszemelt telefon már...

Egyre egészségesebbek a Lidl saját márkás termékei

A Lidl Magyarország felelős vállalatként a magyar vásárlók egészséges táplálkozásának támogatása céljából három évvel ezelőtt indította el só- és cukoroptimalizálási programját, mely során célul tűzte ki, hogy saját márkás termékeiben 2025-ig átlagosan 20 százalékkal...

Már okosmobillal tervezik a divatmárkák árucikkeit

A technológia fejlődése az élet minden területére, így a kreatív iparágakra és a divatra is hatással van. A tű és a szövőszék feltalálásától hosszú út vezetett a 3D nyomtatással alkotott kreációkig, a jelentős fejlesztések...
- Hirdetés -

CMO

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...

A büdzsé nem fontosabb a munkahelyeknél

Horváth Magyary NóraK&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató - Van olyan dolog, amit ebben az időszakban biztosan megtanult minden marketing-döntéshozó?- Nincs az a marketingbüdzsé, amiből ne lehetne valamit csinálni, nincs az a marketingbüdzsé, amifontosabb a kollégák...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A BMW-vel zöldül a Coldplay világkörüli turnéja

A BMW és a Coldplay együttműködése új szintre lép: miután a BMW iX és a BMW i4 az együttes vadonatúj, Higher Power című slágerének ütemére ünnepelte világpremierjét, majd a Müncheni Nemzetközi Autószalonon a Coldplay...

Tovább fejlesztik a Coca-Cola innovatív papírpalackját

A The Coca-Cola Company a dán Paper Bottle Company (Paboco) startuppal összefogva alkotta meg az üdítőitalok egészen újszerű csomagolását; a papírpalack prototípusát. Az első nagyobb mennyiségben legyártott kísérleti csomagolást a hazai fogyasztók próbálhatták ki...

A nők állnak a fenntarthatósági forradalom élén

Tudjuk, hogy szükséges, látjuk, hogy megéri, mégis hosszú út áll még előttünk, amíg a fenntartható fejlődési gyakorlatok a mindennapjaink részévé válnak – derül ki a fenntarthatóságot környezeti, társadalmi és gazdasági összefüggéseiben vizsgáló „Bayer Barometer”...

DATA