- Hirdetés -

Így változtak az ingatlanárak

|

- Hirdetés -

Nemcsak Budapesten drágultak jelentősen az ingatlanok 2003 óta, de az összes vidéki megyeszékhely árai is felfelé kúsztak az elmúlt 16 évben – bár ahogy a fővárosi kerületek esetében, a vidéki nagyvárosoknál is jelentős eltérések vannak az emelkedés mértékében. A hosszú évekig első helyezett Győrt sikerült Debrecennek leelőznie, túllépve a 400 ezer forintos átlagos négyzetméterárat. Az OTP Ingatlanpont elemzői a legutóbbi, budapesti kerületek árrangsorát elemző cikkük után most összevetették a megyeszékhelyek ingatlanárait is.

2003 és 2019 között a megyeszékhelyek ingatlanpiacán – a budapestihez hasonlóan – jelentős drágulás volt tapasztalható. Az árolló a fővárosi és a vidéki lakások között továbbra is szélesen nyitva: Debrecennek csupán a budapesti legolcsóbb, XXIII. kerület átlagárát sikerült megelőznie, és a Tatabányán látható 175 százalékos árváltozás mértéke is jóval enyhébb, mint az V. kerület elképesztő mértékű, 248 százalékos drágulása.

Az élboly: Debrecen maga mögé utasította Győrt is

A megyeszékhelyek árversenyében 2019 fordulópontot jelentett: Debrecen lett a legdrágább a listán, letaszítva a trónról az előtte évekig első helyezett Győrt, amely egy év alatt négy helyezést esett.

„Győr sok éven át, egészen 2018-ig a legdrágább megyeszékhely volt. A városban ugyanakkor lezárult egy nagy fejlődési ciklus az autóipari nagyberuházásokkal és a panelprogrammal. Emellett befejeződött a városba irányuló belföldi népességvándorlás időszaka is, hiszen a főváros után itt növekedett a legnagyobb mértékben a lakosok száma az elmúlt másfél évtizedben. Jelenleg olyan megyeszékhelyek kúsznak fel az árrangsorban, amelyekre ígéretes ipari fejlesztések várnak, így nem meglepő, hogy Debrecen az első helyezett, valamint Kecskemét és Tatabánya is több helyezést javított 2003-hoz képest” – mondta el Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Győrhöz hasonlóan Székesfehérvár sem tudta megtartani 2003-as második helyezését. Fejér megye központjában a panelprogram korai indulásával, valamint a nagy ipari telepítésekkel járó lendület 2019-re némileg alábbhagyott, és a beruházók más, ígéretesebbnek tűnő nagyvárosok felé fordultak.

Nagyvárosaink közül Tatabányán emelkedtek leggyorsabb ütemben, 16 év alatt összesen 175 százalékkal az ingatlanárak, így sikerült 2003 óta 5 helyezést javítania akkori utolsó előtti pozícióján. A meredek drágulás itt viszonylag későn, csak néhány éve indult el, ám feltehetően még nem állt meg, mivel a befektetők jelenleg is nagy nemzetközi projekteken dolgoznak a Komárom-Esztergom megyei székhelyen és a város vonzáskörzetében.

Szeged hét helyet javított

Debrecen előretörésében szerepet játszott a jó minőségű felsőoktatás is: az albérlő egyetemisták és a külföldi lakásvásárlók is hevítették a helyi ingatlanpiacot a nagyberuházások mellett. Az egyetemvárosok közül még Szegeden kiemelkedő a drágulás: az elmúlt 16 évben a legtöbb (7) helyezést az árrangsorban ez a megyeszékhely javította, és elérte a 334 ezer forintos átlag négyzetméterárat.

„A megyeszékhelyek ársorrendjében Szeged jelenlegi pozíciójának alakulását több tényező befolyásolta: a pozitív urbanizációs folyamatok, a szerb határ közelsége, valamint az egyetemi hallgatók számának növekedése együttesen okozta a jelentős drágulást. Emellett 2005 és 2016 között Győrhöz hasonlóan itt is jelentősen bővült a lakosság. Valamint ahogy Tatabánya, ez a megyeszékhely is alacsony árszintről indult 2003-ban, így volt tere a drágulásnak” – mutatott rá Nyári Imre, a szegedi OTP Ingatlanpont iroda vezető értékesítési tanácsadója.

Érdekesség, hogy Pécs 2003 óta rontott pozícióján két helyezést, pedig számos újépítésű lakóingatlan elérhető a városban, és a nagy lakótelepek árszintje is látványosan emelkedett. Az egyetemvárosokkal való összevetésben itt is jelentős a városban a külföldi hallgatók száma: a Pécsi Egyetem statisztikái alapján 2018 októberében több mint 4 ezer külföldi vett részt a Pécsi Tudományegyetem képzésein.

Veszprém továbbra is az elsők közt

Veszprém 2003-ban vezette az árrangsort, és a 2019-ben első helyezett Debrecen kivételével nem volt elég sem az egyetemvárosok, sem az ígéretes ipari megyeszékhelyek drágulása, hogy bármelyik város megelőzze. Veszprémben jelentős a társasházi beruházói jelenlét, illetve a Balaton közelsége is sokak számára vonzó. A magyar tengertől délre fekvő somogyi megyeszékhely, Kaposvár azonban már kiesik a Balaton vonzáskörzetéből, valamint itt elmaradtak a nagyobb beruházások is, így a város három helyezést rontott. Hasonló folyamat látható Zalaegerszegen is, amely összesen hat helyezést csúszott vissza.

Az ország „üresjáratai”

Azoknak a megyeszékhelyeknek, ahol nincs jelentős ipari környezet, nívós – és a külföldi diákokat is nagy számban vonzó – egyetem vagy fejlett turizmus, nem sikerült javítaniuk a helyezésükön. Ausztria közelsége láthatóan sem Szombathely, sem Zalaegerszeg számára nem okozott áttörést. Szombathely például kiesik a népszerű, osztrák határon átívelő M1-es autópálya vonalából, így a gyorsforgalmi út előnyeiből inkább Győr profitál. Salgótarján utolsó helyezése az elmúlt 16 évben változatlan, jelenlegi 115 ezer forintos átlagos négyzetméterára csak önmaga, illetve Tatabánya korábbi, 2003-as átlagáránál magasabb. A nagy lemaradást részben az magyarázza, hogy itt nem indult el nagyszabású panelprogram.

„A befektetők figyelme ugyan még mindig főleg Budapestre összpontosul, ám a fővárossal kapcsolatos érdeklődés a járvány következtében nagy eséllyel némileg elcsendesedhet egy-két évig. Így elképzelhető, hogy egyes népszerűbb megyeszékhelyek, mint Győr, Veszprém, Debrecen vagy Kecskemét ingatlanárai versenybe szállnak majd Budapest egyes kerületeivel, némiképp szűkítve az árollót vidék és a főváros között. Ezt a tendenciát mutatja például Szeged, ahol ismét beindulni látszik az Airbnb-piac” – összegezte Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA