- Hirdetés -

Így vásárolhatunk biztonságosan a neten

|

Az online vásárlás kényelmes, könnyen átlátható és nem mellesleg rengeteg időt, cipekedést és sorban állást spórol meg nekünk. Sokszor hallani azonban olyan esetekről, amikor valakinek ellopják a személyes vagy kártyaadatait, ami miatt könnyen bizalmatlanná válhatunk az webshopokkal, vagy a magánszemélytől történő vásárlásokkal szemben. De mire érdemes figyelnünk, ha szeretnénk biztonságban tudni az adatainkat? Az Euronics szakértői összegyűjtötték a legfontosabb tippeket.

Ismerős lehet a helyzet, amikor egy bevásárlóközpontban vagy egy kávézóban az ügyintézéshez – vagy akár az unaloműzéshez – wifire van szükségünk, ezért rácsatlakozunk az egyetlen jelszó nélkül elérhető hálózatra. Az Euronics szakértői – Kiss Balázs, az Euronics informatikai igazgatója és Fehér Zsolt, a műszaki áruházlánc IT infrastruktúra osztályvezetője – azonban felhívják a figyelmet arra, hogy ennek komoly veszélyei lehetnek, hiszen a nyilvános hálózaton az illetéktelenek is könnyebben hozzáférnek a laptopon vagy mobiltelefonon tárolt adatainkhoz. Ha mégis rászorulunk arra, hogy nyilvános hálózatot használjunk, ilyenkor csak általános böngészési feladatokat végezzünk. Ne látogassunk meg olyan oldalt, ahol be kell jelentkezni, személyes adatot megadni, és végképp ne vásároljunk bankkártyánkkal a weben.

Kulcsfontosságú a jelszó

Ha biztonságban szeretnénk tudni az adatainkat, első lépésként érdemes kitalálnunk egy kellően bonyolult jelszószisztémát. Egy nagy- és kisbetűket, számokat, illetve speciális írásjeleket is tartalmazó, legalább 8 karakteres jelszó jelenti az alapszintű biztonságunkat. Ezt a jelszót pedig általánosságban havonta, de legalább 90 naponta ajánlott cserélnünk még a rendszeresen nem használt felületeken is. Ha lehet, ügyeljünk arra, hogy oldalanként más-más jelszót használjunk, hiszen ez is védhet minket a támadásoktól. A jelszavakat érdemes megjegyezni, mivel az online és az offline jelszótárolás is rejt magában kockázatot. Összességében tehát olyan jelszórendszert ajánlott kialakítani, ami könnyen megjegyezhető, mégis minden oldalon különböző és megfelelő komplexitású.

Nem árt a plusz védelem

Ha gyakran vásárolunk online, célszerű a digitális eszközeinket is felvérteznünk plusz védelmi funkciókkal. Azokat a wifis eszközeinket, amelyekről vásárlásokat is lebonyolítunk, érdemes ellátnunk egy jól beállított tűzfallal. Mobiltelefonunkra/tabletünkre és személyi számítógépünkre fordítsunk külön figyelmet, a tűzfalakat és biztonsági funkciókat pedig tartsuk naprakészen. Ha biztosra akarunk menni vagy nem értünk a témához, ezek beállítására vegyük igénybe egy szakember segítségét.

Óvatosan a felugró ablakokkal

Amikor egy weboldalra látogatunk és megjelenik egy felugró ablak, hajlamosak vagyunk automatikusan a megjelenő zöld gombra kattintani. Az ilyenkor szembejövő cookie-k, magyarul „sütik” jobb esetben az oldal működéséhez szükséges adatok tárolására szolgálnak, de ma már inkább személyes információk tárolására használják a weboldal üzemeltetői, amiből később marketing célú adatokhoz juthatnak hozzá. Ezek lehetnek kényelmi szolgáltatások – például a böngészési előzmények alapján személyre szabott ajánlások egy webshopban –, de akár ránk nézve káros adatszolgáltatási kérések is. Mindenképp olvassuk el ezeket az értesítéseket, és ne engedélyezzük az alapbeállításokat, sem a sütik használatát. Az is megtörténhet ugyanis, hogy a cookie-kon keresztül támadások vagy rosszindulatú szoftverek áldozatává válunk. Hasonló a helyzet akkor, ha a böngészőnk nem biztonságosnak jelöl egy weboldalt: ez a jelzés azt jelenti, hogy a felhasználó és a távoli kiszolgáló közötti titkosítás folyamatában hiba lépett fel. Ha tehetjük, az ilyen oldalak látogatását inkább kerüljük el.

Veszélyben vannak a bankkártyaadataink?

Sajnos netes vásárláskor minden esetben kockázatnak tesszük ki a bankkártyaadatainkat, és bár a kártyakibocsátó bankok ügyelnek a biztonságra, a csalók néha ügyesebbek lehetnek. Ha magánszemélytől vásárolunk, soha ne adjuk ki a bankkártyaadatainkat – ha a számlaszámunkon kívül valamilyen adatot bekér tőlünk a vevő vagy az eladó, mondjunk rögtön nemet. Webes vásárlásor sose adjuk meg a kártyánk PIN kódját. Az új szabályozás értelmében az online fizetéshez plusz megerősítést kell adnunk bankunk rendszerében, azaz mobilon is jóvá kell hagynunk a tranzakciót. Kártyánk adatait ne tároljuk a böngészőnkben még a kényelem érdekében sem – semmilyen webáruházzal és böngészővel ne jegyeztessük meg azokat.

Nem mindegy, kitől vásárolunk

Online vásárláskor ügyeljünk arra, hogy megbízható, ismert weboldaltól rendeljük meg a termékeket. Ha tehetjük, válasszunk hazai ügyfélszolgálattal vagy képviselettel rendelkező céget, hogy probléma esetén legyen kihez fordulnunk. Mindig figyeljünk a gyanús jelekre: a hibás szövegezésre, elírt weboldalcímekre, furcsa hirdetésekre. Ha nem vagyunk biztosak a webshop hitelességében, nézzünk utána a neten az ÁSZF-ben szereplő cégnek, vagy hívjuk fel az ügyfélszolgálatot, mielőtt a vásárlást megtesszük.

Ha bekövetkezik a baj…

Amikor értesítést kapunk egy oldaltól arról, hogy az adataink idegenek birtokába kerültek, azonnal módosítsuk az oldalhoz tartozó jelszavunkat, és ha máshol is használtuk, minden érintett oldalon tegyük ezt meg. Megtörténhet, hogy a banki alkalmazásunk értesít ismeretlen tranzakcióról, ilyenkor azonnal tiltassuk le bankunknál a kártyánkat és kérjünk újat. Ha a számítógépünkön veszünk észre furcsa működést, ok nélküli lassulást, vagy böngészés közben felugró reklámokat, rögtön válasszuk le az eszközt a hálózatról és forduljunk szakemberhez. Gondoskodjunk előzetesen a megfelelő védelemről, hogy elkerüljük ezeket a szcenáriókat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...