- Hirdetés -

Így védjük az adatainkat

|

Tíz magyar közösségi média felhasználóból nyolcan a személyazonosítót és a bejelentkezési jelszavakat bizalmas információnak tartják. A Sophos felmérése szerint viszont csak minden negyedik válaszadó tartja az e-mail címét annak. Kiderült, hogy a közösségi oldalakat használók közül az 55 év feletti felhasználók és a felsőfokú végzettségűek aggódnak leginkább adatvédelmük miatt. Ugyanakkor a válaszadók közel fele elismeri, hogy megosztotta személyes adatait, amikor fiókot hozott létre egy üzletben, vagy feliratkozott egy hírlevélre, hogy kedvezményt kapjon a vásárláskor.

A Sophos megkérdezte a magyar, lengyel és cseh közösségi médiafelhasználókat, hogy milyen adatokat tartanak bizalmasnak. A leggyakrabban megjelöltek a következők voltak a magyarok esetében: személyazonosító (84%), bejelentkezési jelszavak (78%), bankszámlaszám (69%) és lakcím (63%). Hasonlóan válaszoltak a Cseh Köztársaság és Lengyelország válaszadói.

A megkérdezett magyarok közel fele a telefonszámát (49%) és a magánéletével kapcsolatos információkat (48%) is megemlítette - pl. a napi tevékenységek és a látogatott helyek. A csehek körében ez az arány 63%, a lengyelek körében pedig 66% volt. A magyar közösségi média felhasználók 37%-a tartja a nevét és születési dátumát érzékenynek.

Csak minden harmadik magyar válaszadó (átlagosan 32%) tartja érzékeny adatnak az általa készített fényképeket és videofelvételeket (Lengyelországban 66%, Csehországban 69%), és minden negyedik az e-mail címét. A vásárlási előzmények 19%-a számára bizalmasak, és valamivel kevesebb válaszadó (17%) jelölte meg a közösségi média fiókokhoz kapcsolódó játékok és szolgáltatások használatára vonatkozó adatokat is.

A közösségi média felhasználói közül a legidősebb (55-65 éves) és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők törődnek leginkább adataik védelmével. A legfiatalabb korcsoportban (18-24 év) például csak 16% tartotta bizalmasnak a nevét és vezetéknevét, az 55 év feletti válaszadók körében ez a válaszadók felét (50%) jelentette. A főiskolát végzettek közül 10-ből 8-an (82%) a bejelentkezési jelszavakat is bizalmas adatnak tekintik. Az általános iskolai végzettségű válaszadók aránya, akik ugyanezt gondolják, lényegesen alacsonyabb, és 67%-ot tesz ki.

„A felmérés rámutat, hogy milyen nagyok a különbségek a bizalmas adatok megítélésében. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy maga az e-mail cím, amelyet sok helyen megosztunk, az online biztonság egyik kulcseleme. Az olyan személyes adatok, mint a személyazonosító , a jelszavak vagy a bankszámlaszám rendkívül értékesek a kiberbűnözők számára. A hackerek ezeket személyazonosság-lopásra és akár pénzügyi csalásra is felhasználhatják, aminek komoly jogi következményei lehetnek az áldozatra nézve” - mondja Chester Wisniewski , a Sophos technológiai igazgatója.

Adatok kedvezményért cserébe

A lengyel, cseh és magyar közösségi médiafelhasználókat arról is megkérdezték, hogy hoztak-e már létre fiókot üzletben, iratkoztak-e fel hírlevélre vagy adtak-e meg születési dátumukat vásárlási kedvezményért cserébe. A válaszadók jelentős része igenlő választ adott.

A magyar válaszadók közel fele (46%) létrehozott már profilt üzletben kedvezményért cserébe. A magyar nők (51%) gyakrabban vallották ezt be, mint a férfiak (42%) és a felsőfokú végzettségűek (53%, 23 százalékponttal többen, mint a csak általános vagy középiskolát végzett válaszadók). Az összes megkérdezett csehek között 66%, Lengyelországban pedig 32% volt azoknak az aránya, akik fiókot hoztak létre az üzletekben.

A magyar felmérésben résztvevők ugyanilyen gyakran (45%) válaszolták, hogy megosztották e-mail címüket, hogy csökkentsék a megvásárolt termék vagy szolgáltatás árát. Az előny itt is a nők (50%, férfiak 40%) és a felsőfokú végzettségűek (56%, az alapfokú végzettségű válaszadóknak csak 26%-a) körében volt. A hírlevélre való feliratkozást a kedvezmény érdekében a cseh válaszadók több mint fele (54%) és a lengyel válaszadók 45%-a is megerősítette.

Minden ötödik (21%) magyar közösségi média felhasználó felfedte születési dátumát, hogy kedvezményt kapjon. Hasonló arányt (23%) mértek Lengyelországban is. A csehek körében ez a válaszadók 40%-át érte el.

„Az üzletek gyűjtik és feldolgozzák a vásárlók adatait, beleértve az e-mail címüket, személyes adataikat, vásárlási preferenciáikat és tranzakciós előzményeiket. Néha ezeket az információkat más vállalatokkal, például marketingpartnerekkel vagy elemző cégekkel is megoszthatják. Ezt gyakran az adatvédelmi irányelvekben írják le, ezért mindig érdemes elolvasni, hogy ki férhet hozzá az átadott adatokhoz” - magyarázza Chester Wisniewski. - „Tisztában kell lennie azzal, hogy nem mindig lesz ráhatásunk arra, hogy az áruházak által gyűjtött adatokat mire használják fel. Ezért mielőtt megadnánk az e-mail címét vagy más érzékeny adatot, alaposan fontoljuk meg, hogy a kapott előnyök, például a vásárlásokból származó kedvezmények valóban megérik, hogy veszélynek tegyük ki magunkat” - teszi hozzá.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...