- Hirdetés -

Így vernek át a neten

|

Eddy Willems, a G DATA internetbiztonsági evangelistája szerint a kiberbűnözők a befolyásolás pszichológiai elveit kihasználva teremtik meg a kapcsolatot lehetséges áldozataikkal. Ha nem szeretnénk bedőlni, érdemes lehet ezeket megismernünk.

2019-ben megjelent Cyberdander című könyvében Eddy Willems már kijelentette, hogy a legtöbb kiberbiztonsági kérdés és probléma technológiai és humán faktorok kombinációjának következménye. A kibertámadások többségének esélye sem lenne a sikerre kíváncsiság, naivitás vagy más emberi gyengeség nélkül.

A G DATA blogján most megjelent cikkében a szakértő hangsúlyozza, hogy a sikeres bűnözők tudják, hogyan működnek az emberek, és az átverések azért működnek, mert pszichológiai ismeretekre támaszkodva teremtik meg a kapcsolatot a lehetséges áldozatokkal.

De vajon miért kattintunk ismeretlen linkekre, vagy miért adjuk meg jelszavainkat idegeneknek? Robert Cialdini viselkedéskutató szerint hat általános elv befolyásol bennünket, ezek a kölcsönösség, konszenzus, következetesség, szimpátia, autoritás és szűkösség.

A kölcsönösség elve szerint az emberek úgy érzik, hogy az adósaik annak, aki tett értük valamit vagy felajánlott nekik valamit anélkül, hogy kimondottan elvárna valamit cserébe. Ez a tipikus jó szamaritánus megközelítés. Eddy Willems példája szerint ebben a forgatókönyvben egy üzenet érkezik a munkavállaló gépére. Az üzenet tartalma, hogy egy korábbi tettünk nagy problémát okozott valahol, a küldő azonban ezt nem szeretné nagy dobra verni, annak reményében, hogy a felső vezetés beavatása nélkül is meg lehet oldani a problémát. Itt jön képbe a megcélzott személy. A bűnöző megkérheti, hogy cselekedjen, például lépjen be egy webes felületre felhasználói adataival. Hiszen a jó szamaritánus nem engedi, hogy a korábbi probléma gondot okozzon, hanem időt és energiát nem kímélve segít annak megoldásában. Ez viszont morális adósságot generál, amit azzal fizetünk vissza, hogy a bűnöző által kért dolgot megtesszük – megadjuk az adatainkat egy általa megjelölt, hamis helyen, vagy telepítünk egy idegen fájlt.

A konszenzus elve szerint, amikor az emberek bizonytalanok, akkor mások segítségével alakítják ki véleményüket. Még ha biztosak is saját elveikben, meggyőződéseikben, a konszenzusos vélemény nagyon meggyőző tud lenni. Így például, amikor katasztrófa vagy háború van, a kiberbűnözők segélyszervezeteknek álcázva gyűjtenek segélyeket.

A következetesség elve azért működik, mert az emberek szeretnek a korábban ismertetett nézeteik szerint cselekedni. Az elköteleződés miatt nyomást éreznek, hogy bizonyos módon viselkedjenek. Értékelik másokban az őszinteséget, a megbízhatóságot, és ezt mindennapi életükben is vallják. A kiberbűnözők ezt is kihasználják, és például IT-munkatársnak kiadva magukat veszik rá a munkavállalókat, hogy kaput nyissanak számukra egy jelszó megadásával.

A szimpátia vagy kedvelés miatt egy szimpatikus telefonos hangnak könnyebben megadjuk adatainkat. Hiszen ezek az emberek szerethető karakterek, akikkel jólesik egy nagyot beszélgetni, megértő fülekre találni.

Sok esetben az autoritáskártyát is felhasználják a bűnözők. Ilyenkor például hamis e-mailt küldenek az ügyvezető nevében, melyben megkérnek, hogy utaljunk el bizonyos összeget egy adott számlára. Az emberek legtöbbször kérdezés nélkül megteszik, hiszen az utasítás egy magasabb rangú embertől érkezik. Egy másik klasszikus példa: a kiberbűnöző a bank nevében felszólít, hogy ellenőrizzük az adatokat, ha nem szeretnénk, hogy számlánkat zárolják.

Végül az utolsó elv a szűkösség. Így például ha az emberek azt gondolják, hogy egy bizonyos termék egy adott webáruházban korlátozottan elérhető, sokkal nagyobb valószínűséggel cselekednek figyelmetlenül. De példa lehet egy hamis levél is az adóhatóságtól, melyben arra kérik az embereket, hogy gyorsan válaszoljanak és kattintsanak a linkre, különben hamarosan nagyobb büntetést kapnak.

Trauma az áldozatoknak, veszteség a cégeknek

Csak mostanában kezdték el kutatni, hogy milyen traumát jelent, ha valaki internetes átverés áldozatává válik, és az első eredmények szerint a hatás a hagyományos bűnözéséhez hasonló. Mások nehezen értik meg, hogyan engedhette meg valaki, hogy átverjék. Sokan az áldozatokat okolják, még akkor is, ha a célzott támadásoknak még a hozzáértő felhasználók is bedőlhetnek.

Eddy Willems szerint ezért az oktatásban fontos és megkerülhetetlen szerep jut a munkáltatóknak, akik átfogó képzési programok segítségével kerülhetik el cégeik és munkavállalóik áldozattá válását. A G DATA nemrég tette hozzáférhetővé partnerei részére oktatási platformját, melynek anyagaiból a legtöbb támadási mechanizmus életszerű történeteken keresztül ismerhető meg.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...