- Hirdetés -

Így változott a Top50

|

- Hirdetés -

A Marketing&Media magazin által összeállított, a hazai médiapiac legbefolyásosabb személyiségeit bemutató Top50 közel harmada kicserélődött idén a múlt évhez képest. Néhány esetben politikai játszmák állnak a változások mögött, sokszor pedig személycsere miatt estek ki szakemberek a listáról. Több visszatérő szereplő is bekerült a Top 50-be, van olyan, aki hét év szünet után tűnt fel újra a legbefolyásosabbak között.

 

Az idén is alaposan átalakult a Top 50 összetétele. A tavalyihoz képest tizenhatan estek ki, illetve érkeztek, azaz 32 százalékban újult meg a lista. Ez elmarad a 2016-os rekordtól, amikor 38 százalékban változott meg a Top 50 szereplőinek köre, viszont az elmúlt évek átlagánál magasabb. Az idei és a tavalyi mellett ugyanis csak egyetlen év volt – 2013 – amikor 30-nál magasabb százalékban változott a befolyásos emberek listája. A két „legbékésebb” esztendőben, 2009-ben és 2015-ben pedig csak 20 százalékot tett ki a változás, a sokéves cserélődési átlag pedig 27,5 százalék.

 

A sok kieső és érkező pedig azt is jelenti, hogy már csak hét olyan szereplője van a Top 50-nek, akik 2008 óta az eddigi összes kiadványunkban szerepeltek. Tavaly még kilenc tagja volt ennek a klubnak, de az idén már nem került be az összeállításunkba Pallagi Ferenc és Spéder Zoltán. Pallagi a Bors főszerkesztői és a Lapcom Zrt. vezérigazgatói székéből vonult nyugdíjba, és Mádra költözött. Amennyiben nem 2008-ban, hanem tíz évvel korábban jelenik meg az első Top 50, ő lett volna az, aki jó eséllyel már akkor is bekerül mint a felfutóban lévő Blikk akkori főszerkesztője.

 

Pallagi kézzel-lábbal tiltakozott a távozásával kapcsolatos összeesküvés-elméletek ellen, több interjúban is elmondta, tényleg csak nyugdíjas szeretne lenni. Mindenesetre némi keserűséggel beszélt a médiapiacon tapasztalható trendekről, amelyek a Top 50 összetételére is hatással vannak. Például arról, hogy manapság a közéleti témákkal is foglalkozó médiatermékeknek két ára van, egy piaci és egy politikai. Ezzel arra utalt Pallagi, hogy történtek olyan tulajdonosváltások a közelmúltban, ahol a vételárnak a piaci realitásokhoz nem sok köze volt.

 

Kiestek a pikszisből

 

A Top 50-től kikerült Spéder Zoltán tíz évvel ezelőtt tűnt fel az Indexet is működtető cégben, valamint az InfoRádióban, akkor még Nobilis Kristóf üzlettársaként. Furcsa szereplője volt Spéder a médiának, az érkezésekor eléggé tartottak tőle a CEMP csoportnál. Akadtak is olyan vezetők, akik nem jöttek ki jól vele, és egy idő után távoztak a cégtől, viszont sokáig az Index szerkesztőségének munkájába nem szólt bele. Később állítólag mégis megtette, ami egy távozási hullámot indított el, tulajdonképpen ebből nőtte ki magát a 444.hu. Az elmúlt négy évben viszont nem lehetett arról hallani, hogy különösebb összetűzései lettek volna a szerkesztőséggel.

 

Érdemes megemlékezni a Top 50-nek szintén búcsút intő Simicska Lajosról is. A kegyvesztett státuszuk azonos, azonban fontos különbség, hogy Simicskának esze ágában sincs kiszállni a médiából, piaci érdekeltségeinek csökkenő számát döntően külső körülmények okozták. Talán ha néhány héttel később szavaz a zsűri a Top 50-ről, akkor Simicska Lajos bent is maradhatott volna ebben az összeállításban. Április 20-án ugyanis kiderült, hogy valós volt az a pletyka, hogy Simicskának, egészen pontosan a tulajdonában lévő Pro-Ráta Holding Zrt.-nek opciós joga van az Index.hu Zrt.-re. Ezért a hírportált működtető társaságot Spéder nem tudta volna Simicska jóváhagyása nélkül másnak értékesíteni.

 

Ennél is meglepőbb volt, hogy Simicska az ölébe pottyant Index.hu Zrt. tulajdonjogát egyből átruházta egy alapítványra, így tulajdonképpen a híroldal jogilag független maradt tőle. Viszont ahogy már párszor láthattuk, a nagyvállalkozó elkötelezett híve az opciós szerződéseknek, ezért jó eséllyel levédte azt, hogy a szándéka ellenére legyen bármilyen újabb tulajdonosváltás az Index.hu Zrt.-nél.

 

Rónai Balázs tavaly került be az összeállításunkba, egyből a 16. helyen kezdett mint a Mediaworks Hungary Zrt. 2015 nyarán kinevezett vezérigazgatója. Közel másfél év után, a Népszabadság bezárása előtt egy nappal mondott fel. Nyilván nem volt kedve asszisztálni a napilap kinyírására kitalált színjátékhoz. Jelenleg igazgatósági tag az Etarget Zrt.-ben és annak szlovák anyacégében – a korábbi CEMP-vezető, Balogh Gabriella társaságában. Az Etarget elvileg CEMP-érdekeltség, bár ez a szlovák céginfóból nem derül ki egyértelműen. Rónai etargetes pozíciói egyébként 2014 óta léteznek, és ezeket akkor sem adta fel, amikor a Mediaworks első embere volt.

 

Egyből harmadik

 

Az idei Top 50 legjobban kezdő újonca Mészáros Lőrinc, aki a Mediaworks Hungary anyacégében bukkant fel tulajdonosként, illetve Széles Gábortól megvásárolta az Echo Tv-t, ezek révén pedig egyből a harmadik helyezett lett. Tavaly a toplista ugyanezen a helyén Habony Árpád állt, és – valószínűleg pont Mészáros érkezése miatt – az idén kicsúszott az első tízből.

 

Elég szomorú a magyarországi médiapiacra nézve, hogy ennyire politika közeli figurák, zéró médiapiaci tapasztalattal, mint kés a vajon, úgy menetelnek a toplistán előre, megelőzve akár 15-20 éves szakmai tapasztalatot szerzett szakembereket. Velük ellentétben ott van a 12. helyen debütált Tombor András – újdonsült Atmedia-tulajdonosként –, vagy a 16.-ként visszatért Liszkay Gábor.

 

Nyilván náluk is adott egy politikai máz, de belőlük kinéznénk, hogy hátszél nélkül is sikereket érnének el. Hiszen anno Tombornak komoly szerepe volt a Multireklám felfuttatásában, és abban, hogy a plakátcég akkori fő tulajdonosa, Csányi Sándor úgy emlékezzen a Multireklám 2007-es eladására, mint az élete egyik legjobb üzletére. Liszkay pedig – sokáig Simicska Lajos jobbkezeként – felépített, és még az ellenzéki időkben is nyereségesen üzemeltetett egy napilapból, hírcsatornából, rádióból álló portfóliót.

 

Az idei toplistára a 49. helyen éppen becsusszant Kádár Tamás, a Sziget Kft. cégvezetője, aki nagy visszatérő. Anno még az első három Top 50-ben szerepelt, 2010-ben pedig nem sok választotta el az első tízbe kerüléstől – a 13. helyen végzett. Akkoriban az Est Media Group (EMG) révén egy egész szép médiaportfólió tartozott az irányítása alá, ami 2009-ben egy országos rádióval, a Neo FM-mel egészült ki, viszont Kádár 2011-ben otthagyta az EMG-t. A Sziget Kft. mellett az is szerepet játszhatott a visszatérésében, hogy egy reklámügynökségben és egy műsorgyártó cégben is tulajdonrésze van.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA