- Hirdetés -

Így változott a Top50

|

- Hirdetés -

A Marketing&Media magazin által összeállított, a hazai médiapiac legbefolyásosabb személyiségeit bemutató Top50 közel harmada kicserélődött idén a múlt évhez képest. Néhány esetben politikai játszmák állnak a változások mögött, sokszor pedig személycsere miatt estek ki szakemberek a listáról. Több visszatérő szereplő is bekerült a Top 50-be, van olyan, aki hét év szünet után tűnt fel újra a legbefolyásosabbak között.

 

Az idén is alaposan átalakult a Top 50 összetétele. A tavalyihoz képest tizenhatan estek ki, illetve érkeztek, azaz 32 százalékban újult meg a lista. Ez elmarad a 2016-os rekordtól, amikor 38 százalékban változott meg a Top 50 szereplőinek köre, viszont az elmúlt évek átlagánál magasabb. Az idei és a tavalyi mellett ugyanis csak egyetlen év volt – 2013 – amikor 30-nál magasabb százalékban változott a befolyásos emberek listája. A két „legbékésebb” esztendőben, 2009-ben és 2015-ben pedig csak 20 százalékot tett ki a változás, a sokéves cserélődési átlag pedig 27,5 százalék.

 

A sok kieső és érkező pedig azt is jelenti, hogy már csak hét olyan szereplője van a Top 50-nek, akik 2008 óta az eddigi összes kiadványunkban szerepeltek. Tavaly még kilenc tagja volt ennek a klubnak, de az idén már nem került be az összeállításunkba Pallagi Ferenc és Spéder Zoltán. Pallagi a Bors főszerkesztői és a Lapcom Zrt. vezérigazgatói székéből vonult nyugdíjba, és Mádra költözött. Amennyiben nem 2008-ban, hanem tíz évvel korábban jelenik meg az első Top 50, ő lett volna az, aki jó eséllyel már akkor is bekerül mint a felfutóban lévő Blikk akkori főszerkesztője.

 

Pallagi kézzel-lábbal tiltakozott a távozásával kapcsolatos összeesküvés-elméletek ellen, több interjúban is elmondta, tényleg csak nyugdíjas szeretne lenni. Mindenesetre némi keserűséggel beszélt a médiapiacon tapasztalható trendekről, amelyek a Top 50 összetételére is hatással vannak. Például arról, hogy manapság a közéleti témákkal is foglalkozó médiatermékeknek két ára van, egy piaci és egy politikai. Ezzel arra utalt Pallagi, hogy történtek olyan tulajdonosváltások a közelmúltban, ahol a vételárnak a piaci realitásokhoz nem sok köze volt.

 

Kiestek a pikszisből

 

A Top 50-től kikerült Spéder Zoltán tíz évvel ezelőtt tűnt fel az Indexet is működtető cégben, valamint az InfoRádióban, akkor még Nobilis Kristóf üzlettársaként. Furcsa szereplője volt Spéder a médiának, az érkezésekor eléggé tartottak tőle a CEMP csoportnál. Akadtak is olyan vezetők, akik nem jöttek ki jól vele, és egy idő után távoztak a cégtől, viszont sokáig az Index szerkesztőségének munkájába nem szólt bele. Később állítólag mégis megtette, ami egy távozási hullámot indított el, tulajdonképpen ebből nőtte ki magát a 444.hu. Az elmúlt négy évben viszont nem lehetett arról hallani, hogy különösebb összetűzései lettek volna a szerkesztőséggel.

 

Érdemes megemlékezni a Top 50-nek szintén búcsút intő Simicska Lajosról is. A kegyvesztett státuszuk azonos, azonban fontos különbség, hogy Simicskának esze ágában sincs kiszállni a médiából, piaci érdekeltségeinek csökkenő számát döntően külső körülmények okozták. Talán ha néhány héttel később szavaz a zsűri a Top 50-ről, akkor Simicska Lajos bent is maradhatott volna ebben az összeállításban. Április 20-án ugyanis kiderült, hogy valós volt az a pletyka, hogy Simicskának, egészen pontosan a tulajdonában lévő Pro-Ráta Holding Zrt.-nek opciós joga van az Index.hu Zrt.-re. Ezért a hírportált működtető társaságot Spéder nem tudta volna Simicska jóváhagyása nélkül másnak értékesíteni.

 

Ennél is meglepőbb volt, hogy Simicska az ölébe pottyant Index.hu Zrt. tulajdonjogát egyből átruházta egy alapítványra, így tulajdonképpen a híroldal jogilag független maradt tőle. Viszont ahogy már párszor láthattuk, a nagyvállalkozó elkötelezett híve az opciós szerződéseknek, ezért jó eséllyel levédte azt, hogy a szándéka ellenére legyen bármilyen újabb tulajdonosváltás az Index.hu Zrt.-nél.

 

Rónai Balázs tavaly került be az összeállításunkba, egyből a 16. helyen kezdett mint a Mediaworks Hungary Zrt. 2015 nyarán kinevezett vezérigazgatója. Közel másfél év után, a Népszabadság bezárása előtt egy nappal mondott fel. Nyilván nem volt kedve asszisztálni a napilap kinyírására kitalált színjátékhoz. Jelenleg igazgatósági tag az Etarget Zrt.-ben és annak szlovák anyacégében – a korábbi CEMP-vezető, Balogh Gabriella társaságában. Az Etarget elvileg CEMP-érdekeltség, bár ez a szlovák céginfóból nem derül ki egyértelműen. Rónai etargetes pozíciói egyébként 2014 óta léteznek, és ezeket akkor sem adta fel, amikor a Mediaworks első embere volt.

 

Egyből harmadik

 

Az idei Top 50 legjobban kezdő újonca Mészáros Lőrinc, aki a Mediaworks Hungary anyacégében bukkant fel tulajdonosként, illetve Széles Gábortól megvásárolta az Echo Tv-t, ezek révén pedig egyből a harmadik helyezett lett. Tavaly a toplista ugyanezen a helyén Habony Árpád állt, és – valószínűleg pont Mészáros érkezése miatt – az idén kicsúszott az első tízből.

 

Elég szomorú a magyarországi médiapiacra nézve, hogy ennyire politika közeli figurák, zéró médiapiaci tapasztalattal, mint kés a vajon, úgy menetelnek a toplistán előre, megelőzve akár 15-20 éves szakmai tapasztalatot szerzett szakembereket. Velük ellentétben ott van a 12. helyen debütált Tombor András – újdonsült Atmedia-tulajdonosként –, vagy a 16.-ként visszatért Liszkay Gábor.

 

Nyilván náluk is adott egy politikai máz, de belőlük kinéznénk, hogy hátszél nélkül is sikereket érnének el. Hiszen anno Tombornak komoly szerepe volt a Multireklám felfuttatásában, és abban, hogy a plakátcég akkori fő tulajdonosa, Csányi Sándor úgy emlékezzen a Multireklám 2007-es eladására, mint az élete egyik legjobb üzletére. Liszkay pedig – sokáig Simicska Lajos jobbkezeként – felépített, és még az ellenzéki időkben is nyereségesen üzemeltetett egy napilapból, hírcsatornából, rádióból álló portfóliót.

 

Az idei toplistára a 49. helyen éppen becsusszant Kádár Tamás, a Sziget Kft. cégvezetője, aki nagy visszatérő. Anno még az első három Top 50-ben szerepelt, 2010-ben pedig nem sok választotta el az első tízbe kerüléstől – a 13. helyen végzett. Akkoriban az Est Media Group (EMG) révén egy egész szép médiaportfólió tartozott az irányítása alá, ami 2009-ben egy országos rádióval, a Neo FM-mel egészült ki, viszont Kádár 2011-ben otthagyta az EMG-t. A Sziget Kft. mellett az is szerepet játszhatott a visszatérésében, hogy egy reklámügynökségben és egy műsorgyártó cégben is tulajdonrésze van.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hamarosan jöhetnek a kassza nélküli boltok

A fizetések elektronikus irányba billenése már korábban is tapasztalható volt, hiszen a korszellemnek megfelelően gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőséget biztosít. A koronavírus-járvány ezt az átállást exponenciálisan felgyorsította. Egy több ezer éves evolúciónak lehet...

Egészséges újításokkal érkeznek a legújabb okosórák

A Samsung bejelentette a Galaxy Watch5 és Galaxy Watch5 Pro termékek érkezését, amelyek továbbfejlesztett funkciókkal rendelkeznek az egészségünk megőrzését szolgáló mindennapi szokások kialakításáért. A Galaxy Watch5 esetében a vállalat tovább fejlesztette mindazokat a funkciókat,...

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Podcasttel és izgalmas közvetítésekkel erősít a Sport TV

Garantált szórakozást kínál augusztustól is a Sport TV a nézőknek, hiszen négy Bajnokok Ligája-sorozat (férfi és női kézilabda, labdarúgás és jégkorong) mellett többek között a Serie A sztárcsapatai, a darts bajnokai, az NBA, a...

Kiderült, mennyi energiát takarítanak meg a cégek

A GKI Gazdaságkutató Zrt. megvizsgálta, hogy a vállalkozások hajtottak-e végre energiamegtakarító beruházásokat az utóbbi 3 évben, s ezzel mekkora energia megtakarítást értek el. A felmérés 2022 májusában készült, 964 vállalkozás válaszai alapján, amelyek 5...

Beindult a menekülés az ingatlanpiacon

Éles váltás körvonalazódik a hazai ingatlanpiacon azt követően, hogy a kormány módosított a rezsicsökkentés szabályain, ugyanis nem tudják az emberek, hogyan alakul a rezsiköltség a jövőben, erről beszélt Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa....

Streaming tartalmakkal dobnák fel a Walmart+-t

A világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi üzletlánca, a Walmart több médiacéggel is egyeztetéseket folytat a Walmart+ szolgáltatás streaming tartalmakkal történő kibővítéséről. A The New York Times információi szerint a Paramount, a Disney és az NBCUniversalt birtokló...

Óvatosabban akciózhatnak idén a webshopok

Az erős piaci verseny a legtöbb esetben késlelteti az online kereskedelemben értékesített termékek áremelkedését az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál elemzése szerint. A szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy idén jóval óvatosabbak lehetnek az akcióknál...

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

Okoseszközök védhetik meg a házunkat

A legtöbb magyar család augusztusban vág neki az akár többhetes nyári vakációnak, gyakran felügyelet nélkül hagyva a házat. Nem csoda hát, hogy ebben az időszakban aktívak a besurranó tolvajok is. Szerencsére az okoseszközöknek hála...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Előnyben a fenntartható szálláshelyek

A személyre szabhatóság és a fenntarthatóság is megjelenik a legfontosabb döntési szempontok között a magyaroknál a szállás kiválasztása során – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. A legtöbben energiatakarékos izzók, illetve napelemek telepítésével...

Hamarosan jöhetnek a kassza nélküli boltok

A fizetések elektronikus irányba billenése már korábban is tapasztalható volt, hiszen a korszellemnek megfelelően gyors, kényelmes és biztonságos fizetési lehetőséget biztosít. A koronavírus-járvány ezt az átállást exponenciálisan felgyorsította. Egy több ezer éves evolúciónak lehet...

Egészséges újításokkal érkeznek a legújabb okosórák

A Samsung bejelentette a Galaxy Watch5 és Galaxy Watch5 Pro termékek érkezését, amelyek továbbfejlesztett funkciókkal rendelkeznek az egészségünk megőrzését szolgáló mindennapi szokások kialakításáért. A Galaxy Watch5 esetében a vállalat tovább fejlesztette mindazokat a funkciókat,...

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Podcasttel és izgalmas közvetítésekkel erősít a Sport TV

Garantált szórakozást kínál augusztustól is a Sport TV a nézőknek, hiszen négy Bajnokok Ligája-sorozat (férfi és női kézilabda, labdarúgás és jégkorong) mellett többek között a Serie A sztárcsapatai, a darts bajnokai, az NBA, a...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....