- Hirdetés -

Ilyen trükkökkel működhet a fizetőfal

|

A kiadók több kutatást is folytatnak a vásárlók hosszú távú megtartásának módjáról. Egyelőre nincs egyértelmű út a siker felé, de egyre több a bevált gyakorlat, a kiadók számára pedig világszerte mind több megoldás kínálkozik az olvasói bevétel alapú vállalkozás megteremtésére.

Bármilyen fizetett tartalomról legyen is szó, a kiadók tapasztalatai alapján az indulást követő napok a legjobbak. Az elején rögtön sikerül megszerezni a legszenvedélyesebb támogatókat és a rendszeres olvasók jókora részét. Amikor a Corriere della Sera 2016 januárjában bevezette a fizetős tartalmat, már az első napon a nulláról kétezerre nőtt az előfizetőik száma, jóval azelőtt, hogy bárkinek ideje lett volna elérnie a 20 cikkre vonatkozó határt. Az olasz lap által működtetett rendszer értelmében ugyanis a felhasználók 20 cikket ingyen olvashattak az oldalon, a továbbiakért pedig már fizetniük kellett.

Mivel ez a megoldás nem vált be, a kiadók a következőben finomítottak a szisztémán: az ajánlatokat személyre szabták, tesztelték az árképzés lehetőségeit, felhasználták a közösségi médiában sikeres tartalmakat, targetálták a felhasználói szegmenseket, kapcsolatokat építettek a regisztrált olvasókkal, a szerkesztőségi munkához pedig teljesítménymutatókat igazítottak, azaz ügyesebben menedzselték a digitális marketinges megoldásokat.

Csökkenő hűség

A kiadók számára további gondot jelent, hogy a digitális előfizetők egyelőre nem olyan hűségesek, mint a printelőfizetők. Vannak olyan, egyébként kiemelkedően sikeres médiamárkák, amelyeknél a lemondási ráta 12 százalék, ami azt jelenti, hogy a felhasználóbázisuk egy év alatt lecserélődik. A kiadók egy része rájött arra, hogy az elköteleződés javításával elérhető a lemondások csökkentése.

Az elköteleződési mérőszámok printben nehezen beazonosíthatók, különböző felhasználói panelekből, kutatásokból kell megszerezni őket. Ezzel szemben a bejelentkezett digitális felhasználók egyértelmű „adatlábnyomot” hagynak maguk után. A kérdés, hogy a kiadók mit tudnak kezdeni ezekkel az adatokkal.

Az előfizetők megtartása

Az értékesítési folyamat során a lemondások okozzák a legnagyobb gondot a kiadóknak, vagyis a hosszú távú növekedés érdekében ennek a problémának a megoldása a legfontosabb. A már meglévő vásárlók megtartása ugyanis jóval kevésbé költséges, mint folyamatosan újakat szerezni, ezért ez elsődlegesen fontos az érett digitális előfizetői üzletágat működtető kiadók számára. A tanulságok és a stratégiák változnak, mégis létezik egy univerzális igazság: az elkötelezett olvasók nem mondják le az előfizetéseiket. Ahogy Pål Nedregotten, a norvég Amedia ügyvezető alelnöke mondta: „Az egész arról szól, hogy az emberek több tartalmat fogyasszanak, több értéket találjanak az újságírásban. Ez a lényeg – a többi csupán taktikai intézkedés”.

A vásárlók megtartása alapvetően a termék minőségén, illet ve a felhasználói élményen múlik. Akármilyen jól működik a marke ting és célzott a kommunikáció, fenntartható növekedés csak akkor lehetséges, ha a márka értékígéret tiszta és vonzó a potenciális vásárlóink számára. A felhasználók szemszögéből tehát az alábbi kérdést kell meg válaszolnunk: „Mi a jó nekem abban, ha előfizetek az adott oldalra?” Az erre adandó válasz általában könnyebb a meghatározható piaccal rendelkező hírkiadóknak, mondjuk a pénzügyi vagy helyi hírlapoknak, ahol nincs akkora konkurencia egy bizonyos tartalom vagy szolgáltatás körül.

„Ha releváns értéket kínálunk egy általunk megcélzott szegmensnek, akkor valószínűleg sikerrel járunk” – tette hozzá Nedregotten. Ugyanez azonban nem ennyire egyszerű a szélesebb körben fogyasztott üzeneteket közvetítő hírkiadók számára. A Politiken című dán napilap egy ideje azon dolgozik, hogy az ún. Reader Promises (Olvasói ígéretek) segítségével definiálja az értékajánlatát. Először azonban meg kellett birkóznia egy problémával, ugyanis a metered paywall modell nem működött náluk. „Nehezen találtuk meg a módját az értékeink kommunikálására. Amikor egy olvasó elérte a meghatározott mérőszámot, és fizetnie kellett volna, amellett kellett érvelnünk, hogy a következő cikk értékesebb lesz, mint bármi, amit azelőtt olvasott, ez pedig eléggé esetlegesnek tűnt” – mondta Troels Behrendt Jørgensen, a lap digitális igazgatója. A kiadónál felismerték azt, hogy egy nonstop működő weboldal prémium cikkekkel plusz egy alkalmazás a digitális kiadáshoz nem minősül elég értékesnek a leendő vásárlók számára, így az Olvasói ígéret lett a következő lépés. „Sokkal több hírlevélre, használhatóbb weboldalra, több és jobb alkalmazásra van szükségünk, valamint extra tartalomra az előfizetőink számára.”

A német Süddeutsche Zeitungnál azt a stratégiát alkalmazzák, hogy vannak olyan digitális termékek, amelyek csak az előfizetők számára elérhetők, illetve az előfizetők több funkcióhoz férhetnek hozzá. „Létfontosságú, hogy amennyire csak lehet, csúcsminőségű színvonalon tartsuk a termékeinket mind a technika, mind a dizájn, mind pedig a felhasználói élmény szempontjából” – mondta Johannes Hauner, a kiadó digitális termékmarketingosztályának vezetője.

Elköteleződő olvasók

A digitális előfizetők megszerzésének és megtartásának kulcsa az elköteleződés kialakítása. Az általánosságban igaz, hogy az érett digitális előfizetői üzleti tevékenységet kiépített kiadók a konverzióról a megtartásra helyezik át a fókuszt, cégenként változó, hogy vállalaton belül hogyan menedzselik le ezt a váltást, beleértve a teljesítménymutatók meghatározását. A cél mindenesetre közös: elősegíteni az elköteleződést. Sok sikeres kiadó alulról felfelé haladva építi fel az elköteleződést, KPI-ként (Key Performance Indicator, teljesítménymutató) használva a bejelentkezett felhasználókat az olyan marketingtölcsér kiépítéséhez, amely előfizetőket eredményez. (A digitális marketingtölcsér azt a folyamatot jelenti, amely során a cégek megszerzik maguknak és megtartják az ügyfeleiket a keresőmarketing segítségével – a szerk.)

A lojalitás növeléséhez annyi stratégia létezik, amennyi kiadó van. Tesztelni kell, hogy ki tudjuk deríteni, hogy mi működik a mi közönségszegmensünknél. A Boston Globe-nál például arra jutottak, hogy javul a megtartási arány, ha a felhasználók egy meghatározott folyamaton keresztül jutnak el a felületre. „Mindez azzal kezdődik, hogy a felhasználók regisztrálnak az oldalunkon” – mondta Peter Doucette fogyasztói bevételekért felelős vezető. – „Követjük a viselkedésüket és a preferenciáikat, majd az információk alapján az érdeklődési körüknek megfelelő hírleveleket küldünk nekik, hogy a számukra releváns tartalommal magunknál tudjuk tartani őket, és persze megszerezzük a lojalitásukat. Tudjuk, hogy számunkra a legértékesebb folyamatot a névtelen felhasználótól a hírlevélolvasón át az előfizetőig vezető út jelenti. Bár a konverziók körülbelül 40 százaléka történik ezen az úton – 60 százalék pedig az oldalunkon keresztül –, de a hűséges olvasók megszerzése és megtartása számunkra inkább ezen a módon lehetséges.”

Teljesítménymutatók

Skandináviában számos kiadó használja az Engaged Time (az oldalon aktívan eltöltött idő) mutatót szerkesztőségi teljesítménymutatóként, például mérik a bejelentkezett olvasói csoport elégedettségi szintjét – mondta el Anna Careborg, a svéd Svenska Dagbladet prémium szerkesztőségi vezetője. – „Akár az alkalmi olvasók hűségét szeretnénk növelni, akár fizetővé változtatni a hűséges felhasználókat vagy megtartani az előfizetőinket, kulcsfontosságú, hogy rávegyük őket arra, hogy több időt töltsenek a tartalommal és a szolgáltatásokkal” – tette hozzá. A MittMedia svéd médiacsoport a mennyiségi teljesítménymutatókról átváltott három minőségi mutatóra: azoknak az olvasóknak a száma, akik elolvasták (végigtekerték) a cikket, és nem csak ráklikkeltek, interakciók száma cikkenként, illetve eltöltött idő bejelentkezett felhasználónként. „Mind az olvasás, mind az interakciók növelik az eltöltött időt, és egyértelmű összefüggést találtunk a legjobban teljesítő lapok (legtöbb konverzió, legkevesebb lemondás stb.) és a bejelentkezett felhasználónként eltöltött idő között” – mondta Robin Govik, a MittMedia Chief Digital Officere. Hogy segítsen a szerkesztőségeknek a felhasználók elköteleződésére fókuszálni, a MittMedia létrehozott egy valós idejű felhasználói aktivitás térképet, amely megmutatja, hogy az olvasók hogyan használják az oldalaikat. Ahhoz, hogy a fizető felhasználók ne mondják le az előfizetésüket, mindennap aktívnak kell lenniük. A szerkesztőségek a térképek segítségével tudják aktivitásra bírni a fizető felhasználókat. Minden egyes pont a térképen kb. 10 felhasználónak felel meg, a zöldek voltak aktívak aznap, a pirosak még nem. A szerkesztők arra használják a térképet, hogy reagáljanak az alacsony aktivitási szintre. Ehhez megnézik, milyen tartalom van az oldalon, új tartalmakat készítenek és tesznek fel, figyelemfelkeltő értesítéseket küldenek ki stb.

Az aktivitási térkép haszna azonnal meglátszott: mielőtt a szerkesztők kezébe adták, a fizető felhasználók átlagos aktivitása 55 százalék volt, az indítás utáni nap óta pedig 60 és 70 százalék között mozog. A MittMedia valós idejű felhasználói aktivitást figyelő térképe megmutatja, hány felhasználó volt aktív egy adott napon. „Azt szeretnénk, hogy az olvasóink naponta kétszer használják a termékeinket és legalább három cikket elolvassanak egy nap, így nem akarják

majd lemondani előfizetésüket” – magyarázta Robin Govik. Ahhoz, hogy egy digitális vállalkozás sikeres legyen, elengedhetetlen, hogy azért az egész szervezet együtt dolgozzon. Néhány kiadó kidolgozott egy bonyolult, több tíz vagy akár több száz bejövő információn alapuló összesített számot, hogy a tulajdonosok felé egyértelműen kimutathassák az elköteleződés terén elért eredményeket. A norvég Amedia a Financial Times Recency, Frequency, Volume (újdonság, gyakoriság, menynyiség) modellje alapján alakította ki a cégcsoport egészére érvényes Elköteleződési indexet (Engagement Index). Az előzetes eredmények azt mutatják, hogy az index 75-90 százalékos pontossággal tudja felbecsülni a megtartást és 65-75 százalékkal a lemondást.

A fogyasztás a legfontosabb változó, de ebbe belejátszanak olyan tényezők, mint az egy előfizetésre jutó felhasználók száma (amely szintén serkenti a megtartást), valamint az előfizetés időtartama és a fogyasztási mintákban bekövetkező változások. A Welt című német napilap a Loyalty Score (Hűségmutató szám) kifejlesztésén dolgozik. Egyik fő céljuk, hogy az egész vállalat a vásárló igényeire összpontosítson – mindezt egy könynyen érthető számon keresztül tudják mérni, amely megmutatja a vásárlók hűségének mértékét és ezzel együtt azt, hogy jó irányba halad-e a kiadó.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...