- Hirdetés -

Ilyenek a fiatalok

|

- Hirdetés -

Optimista Európa lakossága – derül ki a Cetelem Körkép felméréséből. Különösen a 18-35 éves korosztály, amely – rácáfolva a papírformára – spórolásban is jobb a 35 felettieknél, miközben vásárlásaiban változatlanul fontosnak tartja az üzleteket az online csatornák mellett.

Biztató eredményeket hozott a 17 európai országra kiterjedő Cetelem Körkép 2018. A kutatás alapján visszatért az optimizmus, az emberek országuk és saját helyzetüket is derűsebbnek látják az egy évvel korábbinál. Saját országuk helyzetét átlagosan 5,2 pontra értékelték a megadott, 1-10-ig terjedő skálán a megkérdezettek, szemben az egy évvel korábbi 4,9, illetve a 2016-os 4,8 ponttal.

Fogyasztás és megtakarítás: egyre több. Maradhat?

Ami a személyes helyzet alakulását illeti, az elmúlt öt évet vizsgálva trendszerű javulás látszik, hiszen ebben az időszakban 4,8-ről 5,8 pontra emelkedett a 17 ország összességére kiszámolt érték. Magyarország ugyanakkor itt is elmarad az átlagtól, bár a javuló trend nálunk is kitapintható: a 2014-es 4,2 ponttal szemben idén már 4,6-et mutatott ki a felmérés. Saját helyzetüket illetően a skandinávok a legderűlátóbbak: a svédek és a dánok 6,6, a norvégok pedig 6,5 pontra értékelték saját helyzetüket. Az optimizmus tükröződik a vásárlóerő megítélésében is: a válaszadók 24 százaléka szerint nőtt a vásárlóereje az elmúlt egy évben.

A Cetelem Körkép szerint a fogyasztási és megtakarítási hajlandóság egyaránt nő az európai fogyasztók körében: az összes megkérdezett 47 százaléka úgy látja, hogy több pénzt fog költeni az előttünk álló egy évben. A kelet-közép-európai régió kiemelkedik ezen a téren: a szlovákoknál 73, a bolgároknál és cseheknél pedig 69, a románoknál 64 százalék azok aránya, akik úgy vélik, hogy az eddiginél többet fogyasztanak majd a következő 12 hónapban. Kisebb mértékben ugyan, de optimisták a jövő lehetőségeit illetően a magyarok is: kiadásai növelését ugyan csak 28%-uk tervezi, ám 43 százalékuk úgy látja, hogy többet tud majd megtakarítani.

Y generáció: hitek és énhitek

A Cetelem idei kutatása részletesen foglalkozott a 18-35 éves korosztály, az Y generáció helyzetével és megítélésével. A felmérés alapján egyértelmű, hogy nagyon markánsak a különbségek a fiatal felnőttek külső megítélése és a magukról alkotott kép között. A 35 év felettiek ugyanis több negatív tulajdonságot társítanak az Y generációhoz: konkrétan a jellemzésükre használt jelzők 88 százaléka kedvezőtlen.

A legnagyobb kontraszt az érettség megítélésében mutatkozik: az Y-generáció európai tagjainak 41 százaléka tartja magát megfontoltnak, míg a 35 év felettieknek csupán 6 százaléka véli ezt róluk. Utóbbiak 32 százaléka egyenesen éretlennek ítéli a fiatalabbakat. A Y-generáció tagjainak 34 százaléka állítja magáról, hogy szorgalmas, miközben a 35 éven felülieknek csak 7 százaléka gondolja ezt róluk. Sőt, utóbbiak 28 százaléka szerint a fiatalok kifejezetten lusták. Az elégedettségben is szakadéknyi a különbség: az európai Y-ok 29 százaléka vallja magát boldognak, míg a 35 év felettieknek csupán 4 százaléka hiszi el ezt róluk, és sokkal inkább fásultnak, lemondónak látják a fiatalokat.

A kutatás fiatalokkal kapcsolatos előítéleteket is megcáfol, ugyanis ez a korosztály olyan hagyományos, alapvető értékeket tart meghatározónak az életében, amilyen a családdal, szeretteivel töltött idő. Ezt nevezték meg a legfontosabb dolognak az életükben, de a dobogóra a stabil munkahely és az egészséges életmód is felfért.

Az Y-generáció tagjai országuk helyzetét is jobbnak ítélik az átlagosnál: náluk 5,6 pontos átlag született a felmérés során, szemben a 17 országra kimutatott, 5,2-es értékkel.

Fiatalok a pult mögött

Sokan gondolhatják a 18-35 évesekről, hogy a vásárlásnak csak az online formáját preferálják, ám ez a Cetelem Körkép eredményei szerint egyáltalán nincs így: inkább az internetes és fizikai boltok egymás mellett élését tartják üdvözítőnek. Figyelemre méltó például, hogy az Y-ok 57 százalékának kifejezett örömet okoz, ha üzletben vásárolhat, miközben a 35 felettieknél csak 42 százalék az arány. A magyar eredmények is nagyon elütnek az átlagtól, a mi fiataljaink 57 százaléka ugyanis inkább tehernek érzi a vásárlást.

Talán meglepő, de az öncélú fogyasztás sem jellemző az Y-generációra: 73 százalékuk saját bevallása szerint inkább spórol, mint fogyaszt, miközben 76 százalékuk csak valóban hasznos dolgokra igyekszik költeni. Ami az egyes üzleteket illeti, a 18-35 éves korosztály 78 százaléka szívesen vesz ezt-azt élelmiszerüzletben, miközben a plázákat 74 százalékuk kedveli (utóbbiak elfogadottsága az összes megkérdezett körében 65 százalék). A fiatal generáció emellett a márkafüggetlen üzleteket is szereti: a válaszadók 56 százaléka törekszik arra, hogy ilyen boltban vásároljon.

„Nem véletlenül áll az idei kutatás fókuszában az Y-generáció: ez az a korosztály, amely radikálisan írja felül a tipikus fogyasztói attitűdöket, ráadásul egyre nagyobb arányt képvisel a teljes fogyasztói társadalomban” – véli a Magyar Cetelem Bank elnök-vezérigazgatója. Szabó Péter hozzátette: „mivel olyan alapfogalmak nyernek egészen új értelmet esetükben, mint például a türelem, a pénzügyi szolgáltatók kénytelenek megoldásaikat az Y-ok türelemfelfogásához illeszteni.”

A bolt marad. Vagy más lesz…

A fiatalok persze nem mindenben és nem feltétlenül ütnek el durván az átlagtól. Az online vásárlás súlya például egyáltalán nem növekszik akkora mértékben a 18-35 éveseknél, mint arra számítani lehetett: csupán 14 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy kulturális termékeket kizárólag neten vásárol, míg a technológiai termékeknél 9, a háztartási gépeknél pedig 8 százalékos az arány. Az üzletekkel való digitális kapcsolat erősödik: az Y-generáció tagjainak több mint fele – 55 százaléka – követ valamilyen üzletet a közösségi médiában, és harmaduk közösségi médián keresztül kommunikál is az üzlettel.

Önmagában az, hogy a fiatalok többsége hosszú távon is számít a fizikai üzletek jelenlétére, nem jelenti azt, hogy mindennel elégedettek lennének. Negyven százalékuk kifogásolta például a hosszas várakozást és sorban állást, a nem teljes választékot (34 százalék), a nehéz megközelíthetőséget (28 százalék). Mindezek fényében nem meglepő, hogy az Y-generáció tagjainak többsége gyökeres átalakulásokra számít a boltoknál: 72 százalékuk nyilatkozott így. Hosszabb nyitva tartást, különleges, esztétikus üzleteket, eredeti, máshol nem kapható termékeket, könnyű, gyors, megállás nélküli fizetést, valamint olyan szolgáltatásokat remélnek, amelyekkel szórakoztatóvá válik a vásárlás. Személyre szabott ajánlatokat várnak tömegreklámok helyett: olyanokat, amelyek az üzletbe belépve, a mobiltelefonjukra érkeznek meg.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így spórolnak a magyarok

Min tudunk még spórolni? Szinte mindenkit érint hazánkban a kérdés, hiszen az inflációnak „köszönhetően” ma már a legalapvetőbb termékek ára is jóval magasabb, sokak számára szinte megfizethetetlen. Ez a helyzet tudatosabbá teszi az embereket,...

Izgalmas darts-verseny indul a Sport TV-n

A következő 17 hétre megvan a kötelező csütörtöki program a darts szerelmesei számára, hiszen Belfastban elindul a Darts Premier League, amelyben nyolc versenyző küzd egymással február 2-től a május 25-i londoni döntőig.A Darts Premier...

Csomagolóanyagokkal zöldít a PICK

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a PICK Szeged Zrt., 2023 január végétől ugyanis a szeletelt PICK szalámik után már a HERZ sonkák is kisebb tálcaméretben és megújult csomagolásban kerülnek a...

Fűtési támogatást ad az E.ON

Az E.ON Hungária Csoport a folyamatos szakmai együttműködés mellett pénzügyi segítséget nyújt a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak az ország 27 településén élő családok téli fűtési szükségleteinek fedezésére. A megélhetési költségek jelentős növekedésével sok családnak jelent...

Mélypontról indítja az évet az ingatlan- és hitelpiac

A Duna House Cégcsoport közreadja havi Tranzakciószám Becslését (DH-TB) és jelzáloghitel előrejelzését, amely szerint 2023 januárjában, országosan 5 853 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 37 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott.A Duna House becslése...

Új csúcsmobilokat mutatott be a Samsung

A Samsung bemutatja a Galaxy S23, Galaxy S23+ és Galaxy S23 Ultra készülékeit. Az új Galaxy eszközök kamerái a korábbinál is nagyobb szabadságot biztosítanak a felhasználóknak. A Nightography, éjszakai felvételek funkció által készített videók...

Ismét a Morpho-t választotta a Magyar Suzuki

Meghívásos tenderen választotta ki kommunikációs ügynökségét a Magyar Suzuki, amelynek eredményeként a következő két évben is a Morpho támogatja az esztergomi gyártócég vállalati kommunikációját. Az autógyártó és a Morpho Kommunikációs Ügynökség együttműködése 2017 tavaszán kezdődött,...

Idén 140 millióval nőhet a streaming-tábor

Bár a 2020-as rekordtól jócskán elmarad az idei növekedés, 2023-ban is bővül majd a streamingszolgáltatásokra előfizetők száma az Omdia előrejelzése szerint. A fejlődés még a már telített piacnak számító országokban sem marad el, az...

Az utazási piacra is hatással lehet a home office

A magyarok 38 százaléka dolgozik kizárólag vagy részben otthonról, és ez az arány némiképp tovább emelkedik a közeljövőben a Kiwi.com friss reprezentatív kutatása alapján. A Z generáció tagjai dolgoznak a legrugalmasabban, és ők azok...

Zöld mintaprojektet indít a Toyota

Thaiföld legnagyobb vállalata, és egyben a világ egyik vezető mezőgazdasági feldolgozója és élelmiszergyártója, a mindemellett 12 ezer 7-Eleven áruházat is üzemeltető Charoen Pokphand Group (CP) és a Toyota mintaprojektet indít az országban a karbonsemleges...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Távozik Szabó Zoltán az RTL-től

Több, mint 2 év után, 2023. február 2-val, közös megegyezéssel távozik az RTL marketing és kommunikációs igazgatója, Szabó Zoltán. Szabó Zoltán 2020. december 1. óta töltötte be a pozíciót, a szakember ezen időszak alatt...

Így spórolnak a magyarok

Min tudunk még spórolni? Szinte mindenkit érint hazánkban a kérdés, hiszen az inflációnak „köszönhetően” ma már a legalapvetőbb termékek ára is jóval magasabb, sokak számára szinte megfizethetetlen. Ez a helyzet tudatosabbá teszi az embereket,...

Izgalmas darts-verseny indul a Sport TV-n

A következő 17 hétre megvan a kötelező csütörtöki program a darts szerelmesei számára, hiszen Belfastban elindul a Darts Premier League, amelyben nyolc versenyző küzd egymással február 2-től a május 25-i londoni döntőig.A Darts Premier...

Csomagolóanyagokkal zöldít a PICK

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a PICK Szeged Zrt., 2023 január végétől ugyanis a szeletelt PICK szalámik után már a HERZ sonkák is kisebb tálcaméretben és megújult csomagolásban kerülnek a...

Fűtési támogatást ad az E.ON

Az E.ON Hungária Csoport a folyamatos szakmai együttműködés mellett pénzügyi segítséget nyújt a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak az ország 27 településén élő családok téli fűtési szükségleteinek fedezésére. A megélhetési költségek jelentős növekedésével sok családnak jelent...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

„Izgalmas 2023 elé nézünk” – interjú Németh Károllyal

Ahogy az interjúból is kitűnik majd, amilyen érdekesnek találta Németh Károly a feltett kérdéseket, olyan érdekes válaszokat is adott rájuk. A SPAR Magyarország Signature CEO díjban részesült marketingvezetőjét harmadmagával faggattuk ki a marketing jelenlegi...

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolóanyagokkal zöldít a PICK

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a PICK Szeged Zrt., 2023 január végétől ugyanis a szeletelt PICK szalámik után már a HERZ sonkák is kisebb tálcaméretben és megújult csomagolásban kerülnek a...

Zöld mintaprojektet indít a Toyota

Thaiföld legnagyobb vállalata, és egyben a világ egyik vezető mezőgazdasági feldolgozója és élelmiszergyártója, a mindemellett 12 ezer 7-Eleven áruházat is üzemeltető Charoen Pokphand Group (CP) és a Toyota mintaprojektet indít az országban a karbonsemleges...

Zöld törekvések: nehéz helyzetben vannak a vállalatok

A piaci szereplők számára egyre fontosabbá válik, hogy elérjék a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény szerint 2050-re kitűzött nettó nulla kibocsátást. Ennek megfelelően a vállalatok mind gyakrabban kommunikálnak a szénsemlegesség eléréséhez kapcsolódó terveikről, vállalásaikat viszont gyakran...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....