- Hirdetés -

Ilyenek a jövő munkahelyei

|

- Hirdetés -

A munka és a mód, ahogyan dolgozunk, mindannyiunk életében komoly változásokon esett át az elmúlt hónapok során. A koronavírus-járvány megmutatta a munka kapcsán már régóta kopogtató változások szükségességét: a gyors alkalmazkodás képessége, a gyakoribb otthonról történő és rugalmasabb munkavégzés, vagy épp a digitális technológiák fokozott bevonása csupán néhány olyan kézzel fogható változás, melyet a saját bőrünkön tapasztalhattunk meg a közelmúltban. Ezek ugyanakkor azokat a globális munkaerőpiaci változásokat is jelzik, ami felé a munka világa sebesen halad.

Az Allianz Hungária most sorra veszi, mire világított rá e témában globális szinten a koronavírus és mi várható a jövőben. Nézzük, hogyan változtak a jövő munkahelyeivel, munkavégzésével kapcsolatos elképzeléseink és mi az, amiről nem szabad elfeledkeznünk akkor sem, ha beköszönt az élményszerű munka világa!

Fejlődésre ösztönző, emberi, okos és határtalan

„Alapvető változásra van szükség a szervezeti és munkafelépítési logikában” – mondja Veres Rita, az Edisonplatform stratégiai igazgatója, az Allianz Hungária által felkért szakértő (a vele készült, a munka jövőjét bemutató videó itt, az interjú pedig itt tekinthető meg). „A jelen munkahelyei közel százéves modell alapján működnek és mindent a skálázható hatékonyságnak, a felaprózott, standardizált munkafolyamatoknak rendelnek alá. Három gondolatot emelnék ki, melyek biztosan meghatározzák a következő évtizedeket a munka kapcsán: folyamatosan tanulnunk és fejlődnünk kell, hiszen az előrejelzések szerint a mai tizenöt éveseknek 17 munkahelyen kell majd helyt állniuk, 5 különböző iparágban. Azaz nem szabad már csak az utasításokra, rövid távra fókuszálni, hanem azon kell gondolkoznunk, hogy miképpen alkalmazkodhatunk váratlan helyzetekhez. Ezzel párhuzamosan felértékelődnek az emberi képességek, azok, amelyeket nem lehet automatizálni. A harmadik lényeges változás, hogy el kell felejtenünk, hogy egy adott helyre megyünk be dolgozni egy meghatározott időben. Sokkal rugalmasabbak lesznek a keretek és nekünk is sokkal rugalmasabbnak kell lennünk, elérkezik az okos és határtalan munkahelyek kora” – véli Veres Rita.

Értelmes és élményszerű munkát tesz lehetővé

Változik a munkával kapcsolatos társadalmi szerződés is a jövőben, amely szerint munkánkért cserébe „csak” pénzt kapunk, ugyanis egyre fontosabb lesz, hogy értelmet találjunk a munkában. A Harvard Business Review tanulmánya szerint 10-ből 9 ember hajlandó lenne kevesebbet keresni, ha „értelmes” munkát végezhetne. A több mint 2000 résztvevő bevonásával készült felmérés alapján az élményszerű, értelmes munkáért cserébe a válaszadók lemondanának életük során megszerzett jövedelmük akár 23 százalékáról is. Márpedig a robot munkatársak korában, ahol a folyamatok nagy része egyre inkább automatizálható, e gondolat felértékelődik. „Tanulmányok sora foglalkozik a jövő munkaerőpiacának átalakulásával, és azzal, hogy a ma létező munkahelyek közel fele szűnhet meg a technológia előretörése és az automatizáció hatására. Ám ezt nem feltétlenül kell nyertes-vesztes helyzetként kezelnünk! Az így felszabaduló kapacitásokat, lehetőségeket az értelmes munka világába forgathatjuk vissza, így az értékteremtésre fókuszálhatunk” – jósolja Veres Rita.

Felértékelődik általa a láthatatlan munka

A koronavírus időszaka arra is rámutatott, hogy a karanténban a fizetésért végzett munka mellett számos egyéb feladat, „alternatív munka” is a napi feladatok közé került, a munkapiaci pozíciójuk átalakult: a főzés, a tanítói szerep a gyerekek mellett vagy a háztartás körüli munkák sokkal intenzívebbé, láthatóbbá váltak. A multifunkcionalitás került előtérbe, így azok az igen fontos munkák is komoly figyelmet kaptak, amelyeket fizetéssel nem honorálnak: a család ellátása, az otthon rendben tartása, a gyermeknevelés vagy épp az idősekről és betegekről való gondoskodás. Az Allianz 21. századi megatrendeket bemutató tanulmánya is felhívja a figyelmet arra, hogy az automatizáció következtében átalakuló munka világában az önként végzett és nem fizetett munkák szerepét át kell értékelni majd a következő évtizedekben.

Öngondoskodás? A jövőben is alap

Alakuljon bárhogyan is a munka jövője, nyugdíjas éveinkre a jövőben is gondolnunk kell. Ebben lesznek mindig segítségünkre a biztosítók. „A munka világának átalakulása nemcsak a munkához való viszonyunkat, annak mikéntjét határozza meg, hanem olyan kérdéseket is például, hogy a jövőben miként alakul az aktív munkás éveinket követő nyugdíjban töltött időszakunk minősége, tartama, ezek egymáshoz való viszonya, illetve a megváltozott munka világában hogyan segíthetnek a biztosítók a befektetések terén” – mondja Csépai Orsolya, az Allianz Hungária Zrt. Életbiztosítási igazgatója. „Az Allianz ugyanis folyamatosan vizsgálja, hogy a generációs trendek, a munka világának változása és például a mostani járványhoz hasonló események miként befolyásolhatják a megtakarításaink és a nyugdíjban eltöltendő időszakunk alakulását, valamint javaslatokat tesz arra, hogy milyen intézkedések megtételére van szükség ahhoz, hogy ebben a sok bizonytalansággal bíró környezetben biztos anyagi hátterű inaktív időszaknak nézzünk elébe” – teszi hozzá a szakember.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...

Csatlakozott a Mastercard programjához az OTP

A magyar bankok közül elsőként az OTP Bank csatlakozott a Mastercard Priceless Planet Koalícióhoz, egy olyan globális kezdeményezéshez, melynek célja, hogy öt év alatt 100 millió fa ültetésével járuljon hozzá a klímaváltozás elleni küzdelemhez....

Példátlan helyzetet hozott az átigazolási szezon

A futballtörténelem során még sosem történt olyan, mint az idei nyári átigazolási szezonban, hogy a világ két legjobb és legértékesebb játékosa, Messi és Cristiano Ronaldo egyszerre váltson klubot. Ráadásul az argentin világsztár ingyen költözött...

Többezer program lesz a Kutatók éjszakáján

Országszerte csaknem 50 városban 112 intézmény több mint 2100 programot - mások mellett szórakoztató előadásokat, kísérleteket, bemutatókat, laborbejárásokat - kínál pénteken és szombaton a Kutatók éjszakáján. A Kutatók éjszakája idén először nem nyert EU-s támogatást,...

A Republic Grouppal kampányol a Blikk

A Blikk új őszi kampányában, amit a Republic Group készített, milliókat nyerhetünk, ha a megfelelő pénzfürtöt kaparjuk le. Az ügynökség feladata a kreatív koncepció megtervezése és egy különleges kollázsfilm elkészítése volt, melyben valós fotókból...

Tovább nőtt az Oracle bevétele

A teljes negyedéves bevétel az előző évhez képest 4 százalékkal, 9,7 milliárd dollárra nőtt. A felhőszolgáltatásokból és licenctámogatásból származó bevételek 6 százalékkal 7,4 milliárd dollárra emelkedtek. A felhős és telepített új licenc értékesítés 8...

Leginkább itthon kalandoznának a magyarok

A NatGeo kutatásából kiderült, hogy a magyarok elsősorban a belföldi utazást kedvelik, és nem gondolják, hogy az „igazi felfedezés” élményéhez külföldre kellene utazni. Az utazás elsődleges célja a természetben való kirándulás, pihenés; a vágyott...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Szakmai videósorozatot indított az Uniomedia

A kedden és csütörtökönként jelentkező adásokban az ügynökség munkatársai a saját területüket érintő tanácsaikat, tapasztalataikat és tippjeiket osztják meg az érdeklődőkkel. Az Uniomedia első, saját gyártású szakmai videósorozatának első epizódja szeptember 21-én debütált a világ...

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...
- Hirdetés -

CMO

Emberi értékek és egymásra figyelés

Bánhegyi Zsófia Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató   - Mi az a 3 dolog, amit ajánlana most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva? - Mindenképpen próbálja ki magát és...
Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...