- Hirdetés -

Imádjuk a retrót

|

- Hirdetés -

Tombol a retróláz és az emberek akár hajlandóak többet is fizetni egy múltidéző termékért vagy szolgáltatásért – derült ki a Tó-retró blog kutatásából. A legnépszerűbb irányzat a szocialista retró, ráadásul azok szemében is, akik meg sem születtek még az előző rendszerben.

Több, mint 2400-an töltötték ki a Tó-retró blog Nagy Retró Kutatását. A válaszadók között hölgyek és férfiak egyaránt szerepeltek, 85 százalékuk városban (vagy Budapesten él) és két harmaduk szerzett felsőfokú képesítést. A kitöltők között komoly egyetértés alakult ki abban a kérdésben, hogy vajon népszerűek-e napjainkban a retró irányzatok, hiszen csak minden 8. megkérdezett gondolta úgy, hogy volt valaha is markánsabb időszaka a múltba tekintésnek. Ebben a tekintetben a hölgyek és urak véleménye szinte tökéletesen megegyezett, ahogyan az életkor és a lakhely sem befolyásolta érdemben a végeredményt. Ráadásul a válaszadók valószínűleg saját tapasztalataik alapján vélekedtek így, hiszen ezek az irányzatok őket is vásárlásra ösztönözték.

Érdekes, hogy a 24 év alatti válaszadók egy hajszálnyival gyakrabban vásárolnak retró stílusú termékeket vagy szolgáltatásokat, mint az ennél idősebbek. Összességében azonban elmondható, hogy a kitöltők közel 90 százaléka vásárolt egy éven belül valamilyen 25 évnél régebbi tárgyat vagy olyan terméket, mely a boltokban most is kapható, de megjelenésében a retró irányzatot képviseli (ráadásul két harmaduk több ízben is). Bár csak minimális eltéréssel (alig 1 százalék), de a férfiakat jobban megérintette a „retrómánia” hiszen ők nagyobb számban költöttek ilyen tárgyakra és termékekre pénzt az elmúlt 12 hónapban.

A következő kérdésben arra kerestek választ, hogy az egyes terméktípusok esetében mennyiben befolyásolja a vásárlás előtti döntést egy jól sikerült múltidéző megjelenés. A válaszok alapján lecsengeni látszik a retró kinézetű kisautók divathulláma, ugyanis a válaszadók két harmadát (nemtől függetlenül) egyáltalán nem befolyásolja a múltidéző megjelenés autóvásárláskor. Itt azonban meg kell említeni, hogy a 24 év alattiak 20 százaléka esetében viszont ez a döntő szempont és alig több, mint egyharmadukat hagyja hidegen a patina. Ugyanígy nem tűnik érdemesnek a ruházati- és műszaki cikkek esetében sem visszakanyarodni a múlthoz, bár itt az elutasítás közel sem olyan mértékű, mint az autók esetében. A döntéseket komolyan befolyásoló tényezőként a szállások, a vendéglátóhelyek és programok esetében érdemes a retróval számolni, de az élelmiszerek esetében is sokat nyomhat a latban egy ilyen megjelenés. Ami azonban egyértelműen a retróról szól napjainkban, az a zene, hiszen a válaszadók kétharmada kizárólag ezt keresi vagy komoly előnynek tartja az ilyen stílusokat. Ráadásul ezt az arányt sem életkori, nemi vagy lakóhely szerinti sajátosságok nem befolyásolják.

Ha tovább boncolgatjuk, hogy milyen is legyen egy retró termék vagy szolgáltatás, akkor azt kell mondanunk, hogy az előző rendszer stílusát idézze meg. A válaszadók túlnyomó része (és a hölgyek különösen) az olyan tárgyakat vendéglátó- és szálláshelyeket kedvelik, melyek a lehető legjobban megidézik egy kor hangulatát, és csak egy ötödük nyilatkozott úgy, hogy csak az eredeti ereklyék tekinthetőek retrónak. Ha pedig irányzatot kell megjelölni, akkor egyértelmű a szocialista időszak stílusának a fölénye. Valószínűleg a gyermek-, fiatalkori emlékeknek köszönhető, hogy a 2400 kitöltő két harmada az előző rendszer stílusát kedveli a legjobban, míg az amerikai- vagy éppen olasz retró jóval kevésbé népszerű. Ami azonban nagyon meglepő, hogy az arányok szinte ugyanezek voltak a 24 év alatti válaszadók esetében is, noha ők már jóval a rendszerváltás után születtek!

Szintén érdekes megvizsgálni, hogy a múltat megidéző szolgáltatások vagy termékek esetében mennyivel vagyunk hajlandóak többet fizetni. A válaszadók egy negyede úgy vélekedett, hogy ruházati cikk vagy élelmiszer esetében teljesen elfogadható a 10-20 százalékos felár egy hasonló termékhez képest, míg a szolgáltatásoknál minden harmadik kitöltő így látta. Ennél is többen, közel 40 százaléknyian adnák meg ezt a felárat egy retró stílusú használati tárgyért, sőt 6 százalék szerint ez bármilyen ráfordítást megér. Ebben a kérdésben a fiatalság némileg másképpen vélekedik, hiszen közülük minden harmadik adna meg akármennyit egy retró tárgyért, viszont az élelmiszerek esetében két harmaduk egyáltalán nem fogékony a régi idők szellemére.

Végezetül azt is érdemes megtekinteni, hogy miket hiányolunk a leginkább az előző rendszer idejéből. Ha a Balaton világát szemléljük, akkor egyértelmű, hogy a kertmozik és az olcsó étkezési lehetőségek (automaták, önkiszolgáló éttermek, gasztrofól) után vágyódunk (64-68 százalék több is jelölhető volt), de minden harmadik válaszadó felélesztené az olcsó SZOT üdülések rendszerét is. Abban viszont nagy volt az egyetértés, hogy a kölcsönzők és a korabeli strandcikkek felett végérvényesen eljárt az idő. Ezt az állítást támasztja alá az is, hogy a hiányolt márkák rangsorában a korábbi gumimatrac nagyágyú, a Palma az első tízbe sem fért be. Nagyon hiányoljuk viszont a Bambit, hiszen az említett rangsort toronymagasan a régi szörp nyerte. Utána szinte holtversenyben említették a válaszadók a Trappert, a Traubit és a Trabantot, míg mögöttük a Márka, valamint két szórakoztató elektronikai gyár a Videoton és az Orion futott be.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar szakemberekkel erősít a Diageo

Új vezetőt és brand managereket nevezett ki a Diageo kelet-európai marketing csapata. A szakemberek a vállalat budapesti központjából látják el a Diageo által forgalmazott alkoholos ital márkák marketingkommunikációjával és termékinnovációval kapcsolatos feladatokat a kelet-európai...

Huszonötödik évadával jön a díjnyertes sorozat

Hosszabb böjt és pár különkiadás után végre teljes évaddal térnek vissza a nyomdafestéket nem tűrő kisiskolások. Februártól a Comedy Central nézői is bekapcsolódhatnak a többszörös Emmy-díjas sorozat, a South Park 25. évadjába, mindjárt az...

Duplázott a Volkswagen az e-járművek kiszállításában

A tavalyi évben a vállalat minden eddiginél több, összesen 369 000 (2020-hoz viszonyítva + 73 %) elektromos járművet adott át ügyfeleinek, ezek közül 106 000 (2020-hoz viszonyítva + 33 %) hálózatról tölthető (plug-in) hibrid...

Új hírközlési szabályokról tájékoztat az NMHH

A hazai hírközlési szabályok legfontosabb módosításait összegezi a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fogyasztói tájékoztató aloldala, az nmhh.hu/hirkozlesiszabalyok. Néhány fontosabb változásról a hatóság már korábban beszámolt, ebben a közleményben pedig további újdonságokat mutat...

Átalakulás vár a legtöbb iparágra

A megosztott főkönyvi megoldások jelenlegi helyzetét leginkább az internet '90-es években betöltött szerepéhez lehetne hasonlítani: a Deloitte szakértői szerint a blokklánc technológia alapvetően változtatja meg a telekommunikáció, média és szórakoztatás, termelés, egészségügy és kereskedelem...

Rekorddal zárta az évet az AutoWallis

Stratégiai terveivel összhangban minden téren rekordot döntött az AutoWallis értékesítése 2021-ben. A régió 14 országában jelenlévő csoport megháromszorozva előző évi számait, több mint 25 ezer gépjárművet adott el tavaly. Ebből több mint duplájára, 8,5...

A Cápák között és a Tények áll az élen

Egyik a 18-49 éveseknél, másik a teljes lakosságnál bizonyult a hét legnézettebbjének. A főműsoridőben egész szoros volt a verseny az RTL Klub és a TV2 között. Az év első hetéhez képest mindkét vezető kereskedelmi csatorna...

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Online marketing: erre kell figyelni idén

Három meghatározó trend alakíthatja az idei évben az online marketinget: a videók előtérbe kerülése mellett az arc felvállalása és a 360 fokos marketingeszközök kerülhetnek középpontba 2022-ben. Napjainkban a hirdetéseknél már nemcsak a klasszikus értelemben...

Magyar szakemberekkel erősít a Diageo

Új vezetőt és brand managereket nevezett ki a Diageo kelet-európai marketing csapata. A szakemberek a vállalat budapesti központjából látják el a Diageo által forgalmazott alkoholos ital márkák marketingkommunikációjával és termékinnovációval kapcsolatos feladatokat a kelet-európai...

Huszonötödik évadával jön a díjnyertes sorozat

Hosszabb böjt és pár különkiadás után végre teljes évaddal térnek vissza a nyomdafestéket nem tűrő kisiskolások. Februártól a Comedy Central nézői is bekapcsolódhatnak a többszörös Emmy-díjas sorozat, a South Park 25. évadjába, mindjárt az...

Duplázott a Volkswagen az e-járművek kiszállításában

A tavalyi évben a vállalat minden eddiginél több, összesen 369 000 (2020-hoz viszonyítva + 73 %) elektromos járművet adott át ügyfeleinek, ezek közül 106 000 (2020-hoz viszonyítva + 33 %) hálózatról tölthető (plug-in) hibrid...

Új hírközlési szabályokról tájékoztat az NMHH

A hazai hírközlési szabályok legfontosabb módosításait összegezi a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fogyasztói tájékoztató aloldala, az nmhh.hu/hirkozlesiszabalyok. Néhány fontosabb változásról a hatóság már korábban beszámolt, ebben a közleményben pedig további újdonságokat mutat...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA