- Hirdetés -

Imádjuk a retrót

|

- Hirdetés -

Tombol a retróláz és az emberek akár hajlandóak többet is fizetni egy múltidéző termékért vagy szolgáltatásért – derült ki a Tó-retró blog kutatásából. A legnépszerűbb irányzat a szocialista retró, ráadásul azok szemében is, akik meg sem születtek még az előző rendszerben.

Több, mint 2400-an töltötték ki a Tó-retró blog Nagy Retró Kutatását. A válaszadók között hölgyek és férfiak egyaránt szerepeltek, 85 százalékuk városban (vagy Budapesten él) és két harmaduk szerzett felsőfokú képesítést. A kitöltők között komoly egyetértés alakult ki abban a kérdésben, hogy vajon népszerűek-e napjainkban a retró irányzatok, hiszen csak minden 8. megkérdezett gondolta úgy, hogy volt valaha is markánsabb időszaka a múltba tekintésnek. Ebben a tekintetben a hölgyek és urak véleménye szinte tökéletesen megegyezett, ahogyan az életkor és a lakhely sem befolyásolta érdemben a végeredményt. Ráadásul a válaszadók valószínűleg saját tapasztalataik alapján vélekedtek így, hiszen ezek az irányzatok őket is vásárlásra ösztönözték.

Érdekes, hogy a 24 év alatti válaszadók egy hajszálnyival gyakrabban vásárolnak retró stílusú termékeket vagy szolgáltatásokat, mint az ennél idősebbek. Összességében azonban elmondható, hogy a kitöltők közel 90 százaléka vásárolt egy éven belül valamilyen 25 évnél régebbi tárgyat vagy olyan terméket, mely a boltokban most is kapható, de megjelenésében a retró irányzatot képviseli (ráadásul két harmaduk több ízben is). Bár csak minimális eltéréssel (alig 1 százalék), de a férfiakat jobban megérintette a „retrómánia” hiszen ők nagyobb számban költöttek ilyen tárgyakra és termékekre pénzt az elmúlt 12 hónapban.

A következő kérdésben arra kerestek választ, hogy az egyes terméktípusok esetében mennyiben befolyásolja a vásárlás előtti döntést egy jól sikerült múltidéző megjelenés. A válaszok alapján lecsengeni látszik a retró kinézetű kisautók divathulláma, ugyanis a válaszadók két harmadát (nemtől függetlenül) egyáltalán nem befolyásolja a múltidéző megjelenés autóvásárláskor. Itt azonban meg kell említeni, hogy a 24 év alattiak 20 százaléka esetében viszont ez a döntő szempont és alig több, mint egyharmadukat hagyja hidegen a patina. Ugyanígy nem tűnik érdemesnek a ruházati- és műszaki cikkek esetében sem visszakanyarodni a múlthoz, bár itt az elutasítás közel sem olyan mértékű, mint az autók esetében. A döntéseket komolyan befolyásoló tényezőként a szállások, a vendéglátóhelyek és programok esetében érdemes a retróval számolni, de az élelmiszerek esetében is sokat nyomhat a latban egy ilyen megjelenés. Ami azonban egyértelműen a retróról szól napjainkban, az a zene, hiszen a válaszadók kétharmada kizárólag ezt keresi vagy komoly előnynek tartja az ilyen stílusokat. Ráadásul ezt az arányt sem életkori, nemi vagy lakóhely szerinti sajátosságok nem befolyásolják.

Ha tovább boncolgatjuk, hogy milyen is legyen egy retró termék vagy szolgáltatás, akkor azt kell mondanunk, hogy az előző rendszer stílusát idézze meg. A válaszadók túlnyomó része (és a hölgyek különösen) az olyan tárgyakat vendéglátó- és szálláshelyeket kedvelik, melyek a lehető legjobban megidézik egy kor hangulatát, és csak egy ötödük nyilatkozott úgy, hogy csak az eredeti ereklyék tekinthetőek retrónak. Ha pedig irányzatot kell megjelölni, akkor egyértelmű a szocialista időszak stílusának a fölénye. Valószínűleg a gyermek-, fiatalkori emlékeknek köszönhető, hogy a 2400 kitöltő két harmada az előző rendszer stílusát kedveli a legjobban, míg az amerikai- vagy éppen olasz retró jóval kevésbé népszerű. Ami azonban nagyon meglepő, hogy az arányok szinte ugyanezek voltak a 24 év alatti válaszadók esetében is, noha ők már jóval a rendszerváltás után születtek!

Szintén érdekes megvizsgálni, hogy a múltat megidéző szolgáltatások vagy termékek esetében mennyivel vagyunk hajlandóak többet fizetni. A válaszadók egy negyede úgy vélekedett, hogy ruházati cikk vagy élelmiszer esetében teljesen elfogadható a 10-20 százalékos felár egy hasonló termékhez képest, míg a szolgáltatásoknál minden harmadik kitöltő így látta. Ennél is többen, közel 40 százaléknyian adnák meg ezt a felárat egy retró stílusú használati tárgyért, sőt 6 százalék szerint ez bármilyen ráfordítást megér. Ebben a kérdésben a fiatalság némileg másképpen vélekedik, hiszen közülük minden harmadik adna meg akármennyit egy retró tárgyért, viszont az élelmiszerek esetében két harmaduk egyáltalán nem fogékony a régi idők szellemére.

Végezetül azt is érdemes megtekinteni, hogy miket hiányolunk a leginkább az előző rendszer idejéből. Ha a Balaton világát szemléljük, akkor egyértelmű, hogy a kertmozik és az olcsó étkezési lehetőségek (automaták, önkiszolgáló éttermek, gasztrofól) után vágyódunk (64-68 százalék több is jelölhető volt), de minden harmadik válaszadó felélesztené az olcsó SZOT üdülések rendszerét is. Abban viszont nagy volt az egyetértés, hogy a kölcsönzők és a korabeli strandcikkek felett végérvényesen eljárt az idő. Ezt az állítást támasztja alá az is, hogy a hiányolt márkák rangsorában a korábbi gumimatrac nagyágyú, a Palma az első tízbe sem fért be. Nagyon hiányoljuk viszont a Bambit, hiszen az említett rangsort toronymagasan a régi szörp nyerte. Utána szinte holtversenyben említették a válaszadók a Trappert, a Traubit és a Trabantot, míg mögöttük a Márka, valamint két szórakoztató elektronikai gyár a Videoton és az Orion futott be.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ezt tudja a legújabb Samsung mobil

Az egyedi fejlesztésű Galaxy Z Flip6 okostelefont a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok közel 17 000 sportolójának biztosítják, hogy az olimpikonok még jobb élményben részesülhessenek a játékok idején.A Samsung bemutatja a frissen debütált...

Ilyenek a fesztiválozók

Fejből tudod a fesztivál teljes menetrendjét? Tudod, hol lehet feltölteni a mobilod, esetleg te vagy az, aki mindig tudja, hol lehet a legjobbakat enni? A nyári fesztiválszezonnal megérkeztek azok a különleges és színes személyiségek...

Különleges filmfesztivál lesz Kecskeméten

Idén is megrendezik a MetroPOLICE bűnügyi filmfesztivált Kecskeméten, amelyre augusztus 31-éig várják a nevezéseket. A filmfesztivált a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitánysággal együttműködve szeptember 26. és 30. között rendezi...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Kitart a lendület a turizmusban

A turizmus 2023-ban vett lendülete továbbra is érezteti hatását. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint január-júniusban 7,5 millió vendég 17,8 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, ami 7,6 százalékkal szárnyalta túl a...

Médiaügynökségi vezetők a hazai trendekről – 2. rész

A legnagyobb médiaügynökségek vezetői általában elégedettek, mert elég jól futott a szekerük tavaly. Optimisták az idei évre nézve is. Az MI-vel kapcsolatos kihívásoktól nem igazán tartanak, de vannak, akik szerint a tévés kampányok teljesítése...

Kiderült, mikor érkezik mozikba az új magyar filmmusical

Befejeződött a Demjén Ferenc leghíresebb dalaira felfűzött romantikus zenés vígjáték forgatása június végén. Ennek egyik utolsó, a Nyugati pályaudvaron rögzített jelenetének felvételén a 77 éves rocklegenda személyesen is részt vett és még kamera elé...

Új terepen próbálkozik a Duna House Group

DH Energy néven indít új üzletágat a Duna House Group. A Budapesti Értéktőzsdén jelentette be az Európa 4 országában működő ingatlan, és pénzügyi termékeket közvetítő vállalat, hogy új leányvállalatával először Magyarországon lép be az...

Tíz tipp, hogy biztonságos legyen a nyári utazás

Még soha nem utaztak annyian, mint idén nyáron, és a turisták több pénzt is költenek, mint valaha - derült ki a Mastercard Economics Institute "Travel Trends 2024" című, 74 országra kiterjedő felméréséből. A Mastercard...

A vendéglátásban és az egészségügyben vethetik be az LG új robotját

Az LG Electronics (LG) bemutatta legújabb LG CLOi ServeBot (LDLIM31 modell) elnevezésű autonóm kiszolgáló robotját, amelyet arra terveztek, hogy biztonságos kiszállítást nyújtson a vendéglátásban és az egészségügyben. A bőséges belső tárolóhellyel rendelkező, négyajtós kialakítású...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Spórolással készültek a fiatalok a fesztiválszezonra

Nem csak bulizni tudnak és szeretnek a mai fiatalok, de dolgozni és spórolni is hajlandók azért, hogy legyen pénzük a nyári plusz kiadásokra. Az Erste reprezentatív felmérése szerint a legtöbben nem költenének többet 50...

Ezt tudja a legújabb Samsung mobil

Az egyedi fejlesztésű Galaxy Z Flip6 okostelefont a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpiai játékok közel 17 000 sportolójának biztosítják, hogy az olimpikonok még jobb élményben részesülhessenek a játékok idején.A Samsung bemutatja a frissen debütált...

Ilyenek a fesztiválozók

Fejből tudod a fesztivál teljes menetrendjét? Tudod, hol lehet feltölteni a mobilod, esetleg te vagy az, aki mindig tudja, hol lehet a legjobbakat enni? A nyári fesztiválszezonnal megérkeztek azok a különleges és színes személyiségek...

Különleges filmfesztivál lesz Kecskeméten

Idén is megrendezik a MetroPOLICE bűnügyi filmfesztivált Kecskeméten, amelyre augusztus 31-éig várják a nevezéseket. A filmfesztivált a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitánysággal együttműködve szeptember 26. és 30. között rendezi...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Don't Miss

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...

Kaliszky András váltja Foltányi Tamást az Ersténél

Kaliszky András lesz 2025 januártól az Erste Bank Hungary Zrt. informatikai és operációs területért felelős igazgatósági tagja – jelentette be a pénzintézet. A pozíciót Foltányi Tamás 2024 végéig tölti be, az idén 65 éves...